Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

    Hey!

    Een bureau dat aan een corporate magazine werkt contacteerde mij vandaag met de vraag of ze een foto van mij mochten gebruiken voor een magazine, met een eenmalige oplage van 30000 exemplaren.

    Ze stelden mij de vrij hoeveel ik 'vroeg' voor de foto.

    Enig idee wat ik kan/mag vragen?

    En zijn er dingen waar ik zeker op moet letten met zo'n deal?

    Groeten!
    Website: Twostroke

  • #2
    Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

    Oorspronkelijk geplaatst door amkrisis Bekijk bericht


    En zijn er dingen waar ik zeker op moet letten met zo'n deal?
    hoe ga je die lui een factuur bezorgen?
    some toys 4 big boys
    http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

    Comment


    • #3
      Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

      prijslijst kan je vinden op sofam.be

      Comment


      • #4
        Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

        Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
        hoe ga je die lui een factuur bezorgen?
        Je zou ervan versteld staan hoeveel van die lui nooit een factuur vragen .


        Oorspronkelijk geplaatst door amkrisis Bekijk bericht
        Hey!

        En zijn er dingen waar ik zeker op moet letten met zo'n deal?

        Groeten!
        Omschrijf in je contract duidelijk over welk beeld het gaat, wie de licentie verwerft, waar die geldig is en voor hoelang, voor welke doeleinden het beeld mag worden gebruikt en in welke oplage.
        Best ook vermelden dat het om een al dan niet exclusieve licentie gaat, dat ze niet overdraagbaar is aan derden en dat de fotograaf alle rechten op z'n beeld behoudt.

        Tom.

        Comment


        • #5
          Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
          Je zou ervan versteld staan hoeveel van die lui nooit een factuur vragen .




          Omschrijf in je contract duidelijk over welk beeld het gaat, wie de licentie verwerft, waar die geldig is en voor hoelang, voor welke doeleinden het beeld mag worden gebruikt en in welke oplage.
          Best ook vermelden dat het om een al dan niet exclusieve licentie gaat, dat ze niet overdraagbaar is aan derden en dat de fotograaf alle rechten op z'n beeld behoudt.

          Tom.
          wel een contract en geen factuur....
          some toys 4 big boys
          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

          Comment


          • #6
            Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

            Oorspronkelijk geplaatst door amkrisis Bekijk bericht
            Hey!

            Een bureau dat aan een corporate magazine werkt contacteerde mij vandaag met de vraag of ze een foto van mij mochten gebruiken voor een magazine, met een eenmalige oplage van 30000 exemplaren.

            Ze stelden mij de vrij hoeveel ik 'vroeg' voor de foto.

            Enig idee wat ik kan/mag vragen?

            En zijn er dingen waar ik zeker op moet letten met zo'n deal?

            Groeten!
            Altijd weer een moeilijke vraag, en hangt er ook van af hoe groot dat de foto gepubliceerd wordt.

            ** Om er een getal op te plakken... Ik denk dat ik begin te denken vanaf een basisprijs van ongeveer 80 euro voor het gebruik van een foto. En afhankelijk van heel wat dingen kan het zijn dat ik die prijs naar boven of naar beneden aanpas.

            ** Ipv met een factuur te werken, zoek best eens de mogelijkheden van 'kleine vergoeding' op (of eenmalige artistieke bijdrage) op.

            Comment


            • #7
              Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

              Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht

              ** Ipv met een factuur te werken, zoek best eens de mogelijkheden van 'kleine vergoeding' op (of eenmalige artistieke bijdrage) op.
              Artistieke bijdrage voor een CO shoot?
              www.fotofolio.be

              Comment


              • #8
                Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

                Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                Artistieke bijdrage voor een CO shoot?
                Ik begrijp je afkorting niet... Waarvoor staat CO?

                -> Ik probeer enkel maar een oplossing aan te reiken die fiscaal gezien het probleem (geen mogelijkheid om als zelfstandige facturen uit te kunnen schrijven) zo goed mogelijk oplossen. Voor zover ik weet is 'kunstenaar'/'artiest' geen begrip dat in de fiscale wetgeving gedefinieerd is. Daarom neem ik aan dat iedere fotograaf zijn foto's onder dat statuut kan verkopen. Op die manier krijg je je vergoeding én ben je fiscaal in orde. De vergoeding is dan een onkostenvergoeding en je zit niet met de hele administratieve mikmak van (commissie)lonen.

                -> Voor iedereen die een beter alternatief weet: zwier het hier neer. Er zijn genoeg fotografen die geregeld met het probleem zitten: hoe foto's verkopen met de bedoeling dat zowel koper als verkoper belastingtechnisch in orde is. En hoe vermijden dat wanneer je als fotograaf op jaarbasis pakweg 1000 euro verdient je niet meer dan de helft van die habbekrats aan de staat moet doorstorten

                Comment


                • #9
                  Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

                  "Belastingtechnisch in orde blijven" is heel erg makkelijk. Je geeft gewoon keurig je inkomsten aan, en betaalt daar dan netjes belastingen op. En zo nodig ook nog eens de sociale bijdragen. Kijk even naar http://forum.belgiumdigital.com/2007839-post38.html

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

                    Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
                    "Belastingtechnisch in orde blijven" is heel erg makkelijk. Je geeft gewoon keurig je inkomsten aan, en betaalt daar dan netjes belastingen op. En zo nodig ook nog eens de sociale bijdragen. Kijk even naar http://forum.belgiumdigital.com/2007839-post38.html
                    Belastingen of btw? Als je maar een habbekrats per jaar (bij)verdient als amateurfotograaf hoef je daar helemaal geen sociale bijdragen en belastingen op te betalen. Meer nog, je zou gek zijn als je het ondanks die fiscale voordelen toch zou betalen. BTW is lang niet op elke geleverde prestatie van toepassing. Als kleine onderneming (omzet tot pakweg 5000 euro per jaar) ben je bijvoorbeeld niet btw-plichtig, waardoor je er geen hoeft aan te rekenen, geen hoeft door te storten en ook de btw van je uitgaven niet kan recupereren.

                    ls de gelegenheidsfotograaf tijdens de shoot zijn nek breekt, en de rechter kwalificeert dit als een arbeidsongeval (je werkt namelijk "in opdracht" ?) dan heeft die opdrachtgever een serieus probleem.
                    dat gaat over verzekeringen. Als je als vrijwilliger in opdracht werkt ben je in principe sowieso verzekerd. Als je in opdracht werkt staat je verzekering (of die van de opdrachtgever) los van je statuut. Als ik voor mijn oma naar de delhaize gaat ben ik hoe dan ook toch verzekerd...

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

                      gezien je portfolio zou je wel in de honderden Euro,s kunnen vragen hoor.
                      tis nl mooi Stockwerk.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

                        Ik ben beëdigd vertaler en doe dat als bijverdienste. Ik ben niet zelfstandig en werk hoofdzakelijk voor de Procureur des Konings in Gent. Ik krijg netjes mijn inkomsten van het parket op een belastingsfiche, maar hoef dat tot (weet het effe niet van buiten) het bedrag van 8.580€ per jaar niet aan te geven. Ik vermoed dat dit voor fotografen evengoed geldt.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
                          wel een contract en geen factuur....
                          Inderdaad, al meermaals gedaan.
                          T.

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            Ik ben beëdigd vertaler en doe dat als bijverdienste. Ik ben niet zelfstandig en werk hoofdzakelijk voor de Procureur des Konings in Gent. Ik krijg netjes mijn inkomsten van het parket op een belastingsfiche, maar hoef dat tot (weet het effe niet van buiten) het bedrag van 8.580€ per jaar niet aan te geven. Ik vermoed dat dit voor fotografen evengoed geldt.
                            Wij doen "vrijwillig" middagbewaking, voor- en nabewaking in school (kunnen de kinderen immers niet aan de kapstok hangen voor een uurtje). Hiervoor krijgen we natuurlijk een kleine vergoeding. Ons is altijd gezegd dat je tot ongeveer 1000€ aan extra inkomen mag hebben zonder dat het iets veranderd aan je belastingen (aangeven enzo). Alles erboven wordt zwaar belast als extra inkomen.
                            Weet je misschien op wat jouw bedrag gebaseerd is, want dat is wel veel meer.
                            Ook nog, met deze bijverdienste mag je niet meer dan zoveel uur per dag doen, of niet meer dan zoveel euro per dag extra verdienen.
                            Waarschijnlijk zijn dat allemaal andere statuten ofzo?

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoeveel vragen voor de publicatie van een foto?

                              uhhhh...wat moet TS met die comments!!!
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X