Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mac vraagje

    Is een iMac geschikt om fotobewerking te doen of moet ik voor de Mac Pro gaan?



    mvg,

    White

  • #2
    Re: Mac vraagje

    Voor een amateur zal een iMac ruimschoots volstaan.
    Wil je veel grote bestanden tegelijk bewerken en daarnaast nog tegelijk andere taken doen, ga dan voor de Mac Pro.
    Weet wel dat de iMac met z'n glanzend scherm mogelijk moeilijk te calibreren valt.

    T.

    Comment


    • #3
      Re: Mac vraagje

      Dag White,

      Ik heb een iMac 2.1 GHz, en heb het geheugen verhoogd tot 1.5 GB RAM.
      Aperture en Photoshop CS3 werken dan nog tegen een behoorlijke snelheid!

      groeten,
      Johanuz

      Comment


      • #4
        Re: Mac vraagje

        Bedankt voor de reactie.
        Ik ben een 1ste jaar student fotografie, dus de computer moet nog wel even dienen.
        Wat ik me afvraag: is de 8core te verantwoorden voor fotobewerking?
        4 GB ram geheugen zie ik als een noodzaak, is dit juist?
        Hoeveel visueel geheugen is nodig?



        mvg,

        White

        Comment


        • #5
          Re: Mac vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door White Bekijk bericht
          Bedankt voor de reactie.
          Ik ben een 1ste jaar student fotografie, dus de computer moet nog wel even dienen.
          Wat ik me afvraag: is de 8core te verantwoorden voor fotobewerking?
          4 GB ram geheugen zie ik als een noodzaak, is dit juist?
          Hoeveel visueel geheugen is nodig?



          mvg,

          White
          Vooral 8core kopen en minstens 4 GB RAM! Zo steun je ook de economie!
          Eerst vraag je wat er nodig is, en als er dan iemand antwoordt, blijkt dat je enkel
          bevestiging wil van een keuze die al gemaakt is...

          Kan je met een Porsche ook 20 km/u rijden? Ja, dat kan! :-)

          groeten,

          Comment


          • #6
            Re: Mac vraagje

            Vooral 8core kopen en minstens 4 GB RAM! Zo steun je ook de economie!
            Eerst vraag je wat er nodig is, en als er dan iemand antwoordt, blijkt dat je enkel
            bevestiging wil van een keuze die al gemaakt is...

            Kan je met een Porsche ook 20 km/u rijden? Ja, dat kan! :-)

            groeten,
            Ik heb mijn reactie ter verduidelijking getypt voordat ik uw antwoord gelezen had.

            Om op uw laatste reactie te reageren:
            Mijn keuze is nog niet gemaakt en alleen mijn eerste vraag heeft rechtstreeks betrekking tot de Mac Pro. Ik stelde deze vragen omdat ik wat verduidelijking wou over de specificaties.


            mvg,

            White

            Comment


            • #7
              Re: Mac vraagje

              Hier iMac 24" 2.33 Ghz Intel Core Duo
              2 GB RAM

              Photoshop CS3 & Aperture 2.1.1 draaien zonder problemen, vind dat alles vlot werkt (is natuurlijk subjectief)

              Comment


              • #8
                Re: Mac vraagje

                ben vandaag precies hetzelfde gaan denken als "white" ...

                Mijn huidige pc heeft echt moeite (dualcore intel + windows xp - 4 gb ram) met foto's van de 5D snel te verwerken. Dus dacht ik vandaag net hetzelfde, ik zou een mac eens moeten overwegen.

                Ik ben voor de deze gegaan :

                2.8GHz Intel Core 2 Duo
                2 GB 800MHz DDR2 SDRAM - 2x1 GB
                750GB Serial ATA Drive
                NVIDIA GeForce 8800 GS w/512MB GDDR3
                Apple Mighty Mouse
                Toetsenbord (Belgisch) & Gebruikershandleiding (Nederlands)

                een kennis werkt met een mac book pro 2.4 ghz intel en die is echt wel snel genoeg ...dus zal die Imac ook snel genoeg zijn ...alleen klopt de opmerking hierboven wel ... 't reflecterende scherm is funest om de kleuren te calibreren ...gelukkig dat de schermen van apple al wel stukken beter zijn dan die aangesloten op een windows pc

                oh ja, waarom maar 2gb ram en niet 2x2 ? omdat die upgrade van apple 160 euro kost en 2x2 gb ram van kingston (voor in een mac) slechts 112 euro is ...

                Comment


                • #9
                  Re: Mac vraagje

                  Ik ben ook heel sterk richting Mac aan het kijken, en vermoedelijk wordt het de Macpro.
                  Maar volgens mij is de 4 core meer dan krachtig genoeg, zeker voor particulier gebruik. Volgens mij maakt er nog maar weinig software gebruik van die multicore's. Alle applicaties zijn nu eenmaal niet geschikt voor multithreading.
                  Volgens mij spendeer je het bedrag voor die extra CPU (450 €) beter aan wat meer geheugen en een extra schijf. Ik denk dat je daar meer plezier aan gaat beleven.
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mac vraagje

                    Van gelijk welke Mac Pro zal je geen spijt krijgen.
                    Je portefeuille zal wel een beetke meer pijn doen .

                    Er worden traditioneel in het najaar door Apple steeds nieuwe modellen voorgesteld dus geduld oefenen kan je ofwel modernere specs opleveren ofwel oudere specs in de aanbieding.


                    T.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mac vraagje

                      De MacPro is uiteraard een bom. Maar ook een bom geld. Heb mij onlangs een 24" iMac gekocht met 4 GB RAM, 2,8 GHz processor en 500 GB harde schijf.

                      Dat zou echt wel moeten volstaan voor een paar jaren. De iMac's zijn super goed toestellen. Het echt grote verschil met de Pro's, is dat de Pro's veel flexibeler zijn. Je kan tot 16 GB RAM gaan of nog meer. D'er een stuk of 4 (of nog veel meer) harde schijven in steken. En zo zijn er nog een aantal dingen die je kan uitbreiden.

                      Maar denk niet dat de iMac niet professioneel genoeg is hoor. We doen uiteindelijk ook fotografie. Voor video en zware rendering hebt ge misschien nog iets meer nodig, maar voor fotografie (PS, LR,...) moet deze configuratie echt wel volstaan volgens mij.
                      www.focusfotografie.be
                      www.facebook.com/eviwilmus

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mac vraagje

                        Hier een Imac 24" 3.06 Ghz met 4 GB Ram en een videokaart van 512 Mb.

                        Dit ding is supersnel en draait de zwaarste bewerkingen op PS CS 3 en Nikon Capture NX2 alsof het niets is. Serieus verschil met mijn 17" Imac.
                        Heerlijk scherm om beelden te bewerken - ik ervaar dan ook geen last mbt reflecties inzake de hoogglans.

                        Niet echt goedkoop, maar wel zeer degelijke kwaliteit. Aanbevolen.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mac vraagje

                          Er zijn behoorlijk wat grafici, drukkerijen die op een Imac werken, waarom zou die niet geschikt zijn. De laatste versie Imac is supersnel.

                          Tim W.
                          Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mac vraagje

                            Bedankt voor alle informatie
                            Ik ben nog steeds aan het twijfelen, maar ik denk toch dat het de 24" iMac met de processor van 3.06 Ghz gaat worden. De Mac Pro is me toch juist iets te duur.


                            mvg,

                            White

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mac vraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                              alleen klopt de opmerking hierboven wel ... 't reflecterende scherm is funest om de kleuren te calibreren ...gelukkig dat de schermen van apple al wel stukken beter zijn dan die aangesloten op een windows pc
                              Vreemde vergelijking : bij een windows PC bepaal je als gebruiker zelf de kwaliteit van het scherm, dat heeft toch niet met Apple of Windows te maken ?
                              Als je hier de opmerkingen leest, zou je denken dat iets subliem werkt, enkel en alleen omdat er een appeltje op staat., en dat het op niets trekt als dat niet zo is...

                              PS. Persoonlijk ben ik een grote voorstander van enige keuzevrijheid...
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X