Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

    Vraagje voor de Pro’s en in bijzonder voor de zelfstandig bijberoepers.
    Er is al veel over geschreven hier op het forum, maar echte concrete getallen kan ik niet vinden.


    Ik ben in januari gestart in bijberoep. Omzet is echt te klein om een boekhouder te consulteren.
    Om te kunnen inschatten op hoeveel inkomsten ik nu juist ga belast worden en welk bedrag ik nog kan investeren, wens ik te weten welke investering je op hoeveel jaar kan afschrijven.

    Ik heb me laten vertellen:
    • Body’s, computers etc.. 3 jaar
    • Objectieven

    Klopt dit? Waar vind ik on-line deze informatie? Ik heb me al zot ge-googled…

    En wat met:
    • Flitsers
    • Plu, softbox, lichtstatieven
    • Achtergrondsysteem
    • Reflectoren


    Thanks voor de hulp!
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

  • #2
    Re: Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

    je hebt nooit te weinig omzet om je geen boekhouder te kunnen veroorloven als je een BTW nr hebt aangevraagd: een boekhouder optimaliseert ook je personenbelasting zodat je in princiepe meer uitspaart dan hij je kost. In bijberoep zal je al veel facturen moeten laten verwerken om een jaarlijkse kost boven de 1500 euro te krijgen (denk dat je met weinig facturen al met 500 euro toekomt) .. 1500 euro is echter snel uitgespaard op een aangifte.. zelf als je zelf al zo goed mogelijk je belastingbrief invulde. Je boekhouder volgt de wetgeving veel beter op dan jij.

    Als je omzet echt "zoooo laag" is dat er geen boekhouder van af kan, kan je beter zonder BTW nr werken, en je inkomsten gewoon met je personenbelasting aangeven (de zogenaamde kleine onderneming). nadeel is dat je geen BTW kan terugtrekken, maar je hoeft er ook geen aan te rekenen. dit kan interessant zijn als je klanten voornamelijk particulieren zijn die zelf geen BTW kunnen terugtrekken.

    Standaard is een afschrijving altijd 5 jaar. Als je goederen gebruikt waarvan de reële gebruiksduur korter is zoals computers en bodies kan je dat versneld afschrijven .. maar is dit interessant als je maar heel weinig omzet hebt? (het heeft geen zin om meer kosten dan omzet te maken) doorgaans wordt een body op 3 jaar afgeschreven, (al is dat eigenlijk nog te lang), lenzen kan je gerust op 5 jaar afschrijven.

    Comment


    • #3
      Re: Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

      Ik werk idd als kleine onderneming vrijgesteld van BTW. De grens daarvoor ligt op ca 5600 Euro (omzet dacht ik). Daar blijf ik onder.

      Om onder de grens van 1500 (winst) te blijven (=geen RSZ) moet ik wel voldoende investeren. Uiteindelijk heb je als fotograaf (diensverlening) niet zo’n grote kost per geleverd product.
      Het helpt dan moesten er bepaalde zaken zijn die je sneller kan afschrijven dan bv 5 jaar.

      Anyway, ik zal en boekhouder overwegen, maar 100 euro/kwartaal = 400 euro (een bedrag dat ik regelmatig hoor) is toch een behoorlijk bedrag. Ik betwijfel of de boekhouder dat terugverdient bij zo’n kleine zelfstandige onderneming.
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

      Comment


      • #4
        Re: Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

        Mijn boekhouder kost mij nog geen 250 euro/jaar. Daar wil ik zo'n dingen niet allemaal voor in mijn hoofd steken.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

        Comment


        • #5
          Re: Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

          en in juni hoef je je niet te haasten .. je personenbelasting kan je boekhouder electronisch tot ergens in oktober indienen zonder dat je te laat bent. Je boekhouder verdien je niet terug lauter op je kleine onderneming, maar op de optimalisatie van de totaliteit van je vaste hoofdjob en je bijberoep.

          kosten kan je genoeg maken:

          bepaald % van je wagenkosten, nodig voor verplaatsingen
          % van je woning waar je bureel staat
          % van je electriciteit bij je thuis.
          telefoon, GSM, internet, maar ook postzegels, briefomslagen, whiteboard, ...
          je hebt vast regelmatig nieuwe inkcartridges nodig? indien niet, dan heb je vast regelmatig iets uit de computerwinkel nodig.
          af en toe ga je eten "met je klant " en vraag je een BTW bonnetje
          de afschrijving van je aparatuur, zelf op 5 jaar kan een flinke hap uit je onkosten op zich nemen
          als je een cursus Photoshop volgt in avondonderwijs kan je die kost ook inbrengen.
          abonnementen op vaklitteratuur en kranten
          sponsoring van de sportclub van je kinderen
          publiciteit (bestickering wagen, gedrukte fotovest, gouden gids, naamkaartjes)
          lidmaatschap zelfstandigenorganisatie of federatie
          de facturen van je boekhouder zijn ook aftrekbaar .. dus als die '400' kost, recupereer je al direct 200 door minder belastingen te betalen, dan hoeft die maar voor 200 euro optimaliseringen te vinden, en die is gratis.
          ...

          ik vraag me af hoe je nog winst kan maken met een omzet van 5700

          Comment


          • #6
            Re: Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

            Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
            en in juni hoef je je niet te haasten .. je personenbelasting kan je boekhouder electronisch tot ergens in oktober indienen zonder dat je te laat bent. Je boekhouder verdien je niet terug lauter op je kleine onderneming, maar op de optimalisatie van de totaliteit van je vaste hoofdjob en je bijberoep.

            kosten kan je genoeg maken:

            bepaald % van je wagenkosten, nodig voor verplaatsingen
            % van je woning waar je bureel staat
            % van je electriciteit bij je thuis.
            telefoon, GSM, internet, maar ook postzegels, briefomslagen, whiteboard, ...
            je hebt vast regelmatig nieuwe inkcartridges nodig? indien niet, dan heb je vast regelmatig iets uit de computerwinkel nodig.
            af en toe ga je eten "met je klant " en vraag je een BTW bonnetje
            de afschrijving van je aparatuur, zelf op 5 jaar kan een flinke hap uit je onkosten op zich nemen
            als je een cursus Photoshop volgt in avondonderwijs kan je die kost ook inbrengen.
            abonnementen op vaklitteratuur en kranten
            sponsoring van de sportclub van je kinderen
            publiciteit (bestickering wagen, gedrukte fotovest, gouden gids, naamkaartjes)
            lidmaatschap zelfstandigenorganisatie of federatie
            de facturen van je boekhouder zijn ook aftrekbaar .. dus als die '400' kost, recupereer je al direct 200 door minder belastingen te betalen, dan hoeft die maar voor 200 euro optimaliseringen te vinden, en die is gratis.
            ...

            ik vraag me af hoe je nog winst kan maken met een omzet van 5700
            klinkt allemaal rooskleuriger dan de realiteit vrees ik?
            Is er ergens een gouden regeltje hoeveel jaarlijkse afschrijving (investering) je best kan doen versus de opbrengsten?
            Stel dat je 1500 € per jaar opbrengst hebt.
            Moet je dan vb jaarlijks 1500 afschrijven om op 0 uit te komen
            (heeft het dan geen invloed op je financieel plaatje qua hoofdberoep ?)

            Om eerlijk te zijn, wij overwegen in bijberoep iets te gaan doen omdat we zelf veel vraag krijgen voor opdrachtjes her en der. En het zou leuk zijn maar we kunnen ze niet doen omdat die mensen uiteraard een factuur willen.
            Maar ik denk dat we toch snel aan 2500 a 3500 € per jaar aan aankoop van materiaal zitten, terwijl ik niet schat dat we de eerste jaren meer dan 1500 a 2000 per jaar gaan verdienen. Hoe zit dat dan?
            Imagination is more important than knowledge...
            http://www.kiekje.be

            Comment


            • #7
              Re: Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

              eerste gesprek met een boekhouder is gratis, daar kan je al die vragen stellen, en een actueel antwoord met huidige wetgeving en zijn ervaring als basis.

              als je schat dat je jaarlijkse omzet max 3000-4000 euro is, denk ik dat de kleine onderneming je oplossing is, al is de wetgeving van de kleine onderneming de laatste jaren veranderd zodat ik je toch terug naar de hoger vermelde boekhouder moet sturen om actueel advies te krijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

                Je hoeft niet op nul uit te komen, je kan ook negatief uitkomen. De eerste jaren is het logisch dat je door zware investeringen en nog een klein klantenbestand negatief uitkomt. Die verliezen worden dan normaal van de inkomsten van je hoofdberoep afgetrokken. Al is daar soms discussie rond. Eens vragen... aan je boekhouder :-)
                Last edited by MoreThanWords; 7 januari 2009, 09:10.
                Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                Comment


                • #9
                  Re: Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

                  Hier een zelfstandig fotograaf in bijberoep,

                  Ik heb destijds gekozen voor de kwartaalaangifte met een boekhouder erbij
                  Hetgeen je je boekhouder moet betalen ( zo een 70 euro/kwartaal) is 100 procent kost, dus aftrekbaar.
                  Voorlopig nog geen spijt van gehad, die boekhouders weten waarmee ze bezig zijn, zo kan jij zelf je met het fotograferen bezig houden. Wat al genoeg werk is.
                  Als je kiest voor de BTW-aangifte, dan kan je kosten aftrekken en facturen maken. (Wat alleen maar interessant kan zijn als je voor bedrijven wilt werken en grote investeringen wil doen , zoals pc, body's, lenzen, enz,...)
                  Sommige klanten willen zelfs een factuur, als je geen btw-plichtige bent, zoeken ze wel een andere fotograaf. (als je toevallig de vrijstelling van btw hebt gekozen heb je pech hé)

                  Informeer voor je begint bij UNIZO.

                  Grtz,
                  Peter.
                  CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                  Comment


                  • #10
                    Re: Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

                    Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                    Hier een zelfstandig fotograaf in bijberoep,

                    Sommige klanten willen zelfs een factuur, als je geen btw-plichtige bent, zoeken ze wel een andere fotograaf. (als je toevallig de vrijstelling van btw hebt gekozen heb je pech hé)
                    dit is niet correct...zelfs onder 'vrijstelling van btw' statuut mag/kan je perfect facturen uitschrijven: je mag alleen geen BTW aanrekenen...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

                      Oorspronkelijk geplaatst door LucRoymans Bekijk bericht
                      dit is niet correct...zelfs onder 'vrijstelling van btw' statuut mag/kan je perfect facturen uitschrijven: je mag alleen geen BTW aanrekenen...
                      Je moet zelfs facturen maken, ook als je onder het statuut van vrijstelling van BTW-plicht werkt. Je moet dit dan wel vermelden op je factuur en uiteraard geen BTW aanrekenen aan je klant. Als je iets (verantwoord) aankoopt kun je wel het netto bedrag (dus zonder BTW) inbrengen als onkost.
                      SITE: http://www.xraypictures.be
                      FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

                        Oorspronkelijk geplaatst door LucRoymans Bekijk bericht
                        dit is niet correct...zelfs onder 'vrijstelling van btw' statuut mag/kan je perfect facturen uitschrijven: je mag alleen geen BTW aanrekenen...
                        BEdankt voor de correctie , ik bedoelde natuurlijk dat je dan niet meer dan 5580 euro/jaar mag verdienen hé.
                        Trouwens het nut van facturen vind ik persoonlijk alleen interessant om btw aan te rekenen en af te trekken bij de kosten. Eigenlijk moet je steeds rekenen in prijzen excl. BTW. Zelfs kan je als zelfstandigen onderling zonder btw werken in onderaanneming.
                        Sterker nog, koop je je camera's of materiaal in Nederland, betaal je zelfs geen BTW.
                        Dat is toch nog eens 2O% dat er dan van de prijs gaat. ( Dit noemt men een intracommunotaire handeling) Met een vrijstelling kan dit niet !

                        Als extraatje, in de fotografie bestaat er een uitzondering van 6% BTW op digitaal gedrukte fotoboeken. Je moet bijvoorbeeld dus op een digitaal gedrukt trouwalbum maar 6% BTW aanrekenen.

                        Je moet het ook zo zien ; als je echt merkt dat het niet over grote bedragen zou gaan, kan je beter geen bijberoep beginnen. De helft van je inkomen gaat naar de fiscus
                        Neem daarbij nog eens de kosten van de boekhouder en de kwartaalbijdrage 72 euro/maand.

                        Het is natuurlijk nooit makkelijk om op een paar regeltjes hier een deftige uitleg neer te schrijven.

                        Gezond verstand gebruiken: bvb als je 5000 euro materiaal koopt per jaar, moet je ook minstens 5000 euro omzet hebben hé.
                        Anders zou de fiscus je wel eens komen opzoeken
                        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                        Comment


                        • #13
                          Re: Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

                          Ik heb ooit een 'vrijblijvend gesprek' met een boekhouder gaan doen omdat ik me er ook niet mee wou bezig houden en wou weten hoeveel hij zou kosten.
                          Hij heeft me afgeraden hem te nemen omdat hij te veel zou kosten voor mij (250 euro per kwartaal zei hij) en dan ging hij mij snel even uitleggen hoe ik het zelf kon doen in excell. Heb daar een drie kwartier uit beleefdheid zitten luisteren naar allerlei zaken waar ik niks van snapte en hij heeft me er 121 euro voor aangerekend als "advies".

                          Ik voelde me dus vrij in het zak gezet. Zeker nu ik hoor dat jullie voor dat geld al je boekhouder betalen voor 2 kwartalen...

                          Enfin, ik doe men boekhouding zelf nu.

                          Maar toch misschien iemand die me een goede boekhouder in het Leuvense kan aanraden? Want dat boekhouden is toch ni echt iets voor mij

                          Edit: oei, een topic van 9 jan 2009 :S. Sorry voor men thread digging, dacht dat het van 9jan 2010 was...
                          http://www.driesrengle.be - /portfolio - /huwelijksfotografie - Alles met een zwaar overpriced digitaal wegwerpkodakske

                          Comment


                          • #14
                            Re: Termijnen voor afschrijving fotomateriaal

                            Hey, ik was ooit de topic starter.

                            Ben net mijn 3de jaar gestart als bijberoeper.

                            Werk met een boekhouder, kost me ca 300 euro / jaar.

                            Wat heb ik al geleerd:

                            Omzet max 5580 / jaar om met vrijstelling te kunnen werken.

                            Afschrijvingen (want daar ging het over)

                            Materiaal minder dan 250 excl betw = consumables op één jaar afschrijfbaar.
                            Alle fotomateriaal geeft de boekhouder in op 3 jaar (ook de lenzen).

                            Als je net als ik werkt op cashflow en deze herinvesteren, dan draai je het tweede / derde jaar etc… boekhoudkundig negatief door de afschrijvingen van de jaren voordien…
                            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                            Comment

                            Working...
                            X