Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Politie reglement ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Politie reglement ?

    Hellow

    Ik ben onlangs foto's gaan maken op de dijk te Doel in Antwerpen links van de kerncentrale met zicht op de Noordzeeterminal. Dit ging goed tot de federale politie er aan kwam en vroeg wat ik aan het doen was , mijn antwoord was dat ik schepen aan het fotograferen was . Ze vroegen onze paspoorten en ommiddelijk te stoppen met het nemen van foto's dit was verboden ik vroeg naar de reden maar die konden ze niet zeggen de agant wou al mijn foto's bekijken die ik nadien diende te wissen . We kregen geen boete maar we moesten ons direct uit de voeten maken .

    Heeft er hier iemand een uitleg voor ??

    Greetz

    Pbj
    Last edited by Franciskine; 27 september 2008, 12:53.
    Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
    www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

  • #2
    Re: Politie regelment ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Pbj Bekijk bericht
    Heeft er hier iemand een uitleg voor ??
    Pbj
    Machtsmisbruik mss?

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

    Comment


    • #3
      Re: Politie regelment ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Pbj Bekijk bericht
      Hellow

      Ik ben onlangs foto's gaan maken op de dijk te Doel in Antwerpen links van de kerncentrale met zicht op de Noordzeeterminal. Dit ging goed tot de federale politie er aan kwam en vroeg wat ik aan het doen was , mijn antwoord was dat ik schepen aan het fotograferen was . Ze vroegen onze paspoorten en ommiddelijk te stoppen met het nemen van foto's dit was verboden ik vroeg naar de reden maar die konden ze niet zeggen de agant wou al mijn foto's bekijken die ik nadien diende te wissen . We kregen geen boete maar we moesten ons direct uit de voeten maken .

      Heeft er hier iemand een uitleg voor ??

      Greetz

      Pbj
      Dan bleven die foto's rustig op m'n kaartje staan !!!!!!!!!!!!
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Politie regelment ?

        Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
        Machtsmisbruik mss? Henri
        Yep.

        Enige verklaring: de meeste Belgen zijn "watjes".
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Politie regelment ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
          Yep.

          Enige verklaring: de meeste Belgen zijn "watjes".
          Te gek om los te lopen. Het Antwerpse havenbestuur heeft toch in 2007 een fotowedstrijd georganiseerd met als onderwerp de haven.

          Van mij had die agent niet naar mijn foto's mogen kijken. Daarvoor moet hij een bevel van de procureur hebben.
          Je foto's doen wissen en niet gehoord hebben van recoveryprogrammas : priceless.

          Comment


          • #6
            Re: Politie regelment ?

            Als je niet op verboden terrein stond hebben ze het recht niet om te vragen je fotos te zien en/of te deleten. Indien je echter duidelijk gedetailleerde fotos van de kerncentrale aan het maken was kunnen ze je er wel voor oppakken en dan met toestemming van de procureur de fotos bekijken omdat dit mogelijks informatie verzamelen voor een terroristische aanslag zou kunnen zijn. Je identiteit vragen kunnen ze altijd als je je op de openbare weg/plaats bevind, maar over je fotos hebben ze geen zeg.

            Ben enkele weken terug ook in Doel en mogelijks dezelfde plaats als jij geweest; heb behoorlijk wat politie gezien maar die lieten me totaal ongemoeid. 'k was foto's aan't nemen van het volksvertier in het dorp, de protesterende bewoners, de aannemer die de huizen wilde slopen, de politie....etc Ook nog wat fotos van de dokken, schepen en havenactiviteiten. Meerdere poltieagenten, te voet en met combi, zijn me gepasseert, maar geen enkele heeft ook maar iets gezegd, je hebt echt wel een 'bad day' gehad
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #7
              Re: Politie regelment ?

              Misschien moeten we eens een SD organiseren in de haven? Misschien dat dan met z'n allen eens kunnen vaststellen wat er dan gebeurt?

              Dave
              pixelpusher

              Comment


              • #8
                Re: Politie regelment ?

                Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                Misschien moeten we eens een SD organiseren in de haven? Misschien dat dan met z'n allen eens kunnen vaststellen wat er dan gebeurt?

                Dave
                is toch al eens gedaan!!!
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Politie regelment ?

                  de kerncentrale en noordzeeterminal zijn maar enkele plaatsen die op een lijst staan met verhoogd politietoezicht bij dreigingen maar dat heeft ze niet het recht jou te dwingen je foto's te verwijderen, als jij kan aantonen dat je geen strafbare feiten pleegt kan men dat niet eisen. In het bijzonder als deze zijn genomen op een openbare plaatse zoals deze dijk.
                  Men zou wel tijdelijk je geheugenkaart in beslag kunnen nemen om na gaan of je strafbare feiten hebt gepleegd of deze aan het voorbereiden was (voorverkenning met foto's van camera's, hekken, portiers, bewakingsagenten,....) maar nadien moet je je geheugen kaart terugkrijgen als dat niet zo is.

                  Vaak is het een kwestie van mondig zijn en je rechten maar ook plichten te kennen. Het woord comité P laten vallen is vaak genoeg om duidelijk te maken dat je je rechten kent.

                  Wat velen echter niet weten is dat het verboden is foto's te nemen van, in en rond de infrastructuur van de NMBS !! Niet door één of andere wet of reglement maar nmbs richtlijnen.
                  Last edited by devid; 27 september 2008, 12:57.
                  mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                  IMac/IPad/Mac Air 
                  D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Politie reglement ?

                    Ok dat houd in dat al die spotters bij vliegvelden en in Engeland legioenen van treinspotters ook als 'terrorosten' gezien kunnen worden

                    Welkom in de wereld na 9/11 waarna de paniek als ook 'over-reactie' t.a.v. beveiliging heeft plaatsgevonden doordat wij uit naam van Nationale Veiligheid en de ongezonde achterdocht bij instanties die belast zijn met de veiligheid - er niet meer logisch en met gezond verstand wordt nagedacht. Alleen klakkeloos opvolgen wat nieuwe richtlijnen cq wetgeving is.

                    Als er geen waarschuwingsborden staan met een (rode)lijn door camera dan mag er gewoon gefotografeerd worden - bij militair gebied mag dat niet ook niet aangrenzend ben ik achtergekomen toen ik op Welschap met rug naar de kazerne wel op uitvalsweg van de basis een model tegen de achtergrond van FlightForum stond te fotograferen. marachaussee heeft me nagetrokken ook nav mijn auto en na bekijken van de foto's me met een waarschuwing laten gaan - wijze les - al was ik me op dat moment van geen kwaad bewust en ook denkend dat ik geen (militaire) wet overtrad.

                    Gr
                    Erik
                    Empowering Ideas in Photography

                    Comment


                    • #11
                      Re: Politie regelment ?

                      [QUOTE=devid;2001970]de kerncentrale en noordzeeterminal zijn maar enkele plaatsen die op een lijst staan met verhoogd politietoezicht bij dreigingen maar dat heeft ze niet het recht jou te dwingen je foto's te verwijderen, als jij kan aantonen dat je geen strafbare feiten pleegt kan men dat niet eisen. QUOTE]

                      Nee hoor, zij moeten zelf aantonen dat je strafbare feiten pleegt, niet andersom.

                      Het is echter zo dat volgens het strafrechtboek o.a. havens verboden terreinen zijn voor onbevoegden. Hoe absurd het soms ook mag zijn en hoe gek het dan ook mag klinken als ze zelf fotowedstrijden uitschrijven. Zelf ben ik ook al meermaals in en rond de haven van Oostende gecontroleerd en weggeschopt. Als je een beetje camera rond de nek hebt denken ze meteen dat je de hele infrastructuur bespioneert. Op je aanwezigheid kan je aangesproken worden maar het bekijken van je foto's (en zeker het verplicht wissen) moet met een tussenkomst van het parket.
                      SITE: http://www.xraypictures.be
                      FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Politie regelment ?

                        Ik weet dat je met een drone buiten een straal van 500m rond de kerncentrale moet blijven. Het grootste stuk van de dijk tussen Doelpolder en Paardenschor valt daar echter ook buiten. Af en toe passeert G4 Securitas, maar nog nooit problemen gehad. Van het bestaan van gelijkaardige richtlijnen ivm het nemen van gewone foto's heb ik echter geen weet. Mogelijk mixten die agenten 2 dingen gewoon door elkaar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Politie regelment ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
                          Ik weet dat je met een drone buiten een straal van 500m rond de kerncentrale moet blijven. Het grootste stuk van de dijk tussen Doelpolder en Paardenschor valt daar echter ook buiten. Af en toe passeert G4 Securitas, maar nog nooit problemen gehad. Van het bestaan van gelijkaardige richtlijnen ivm het nemen van gewone foto's heb ik echter geen weet. Mogelijk mixten die agenten 2 dingen gewoon door elkaar.
                          Denk niet dat er 12 jaar geleden al sprake was van commerciële drones
                          Vraag me eigenlijk af hoe het komt dat sommige draadjes na meer dan 10jaar weer komen bovendrijven ??

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Politie regelment ?

                            Da's omdat ze nooit automatisch worden afgesloten.
                            Maar deze gooi ik nu wel dicht.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment

                            Working...
                            X