Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breedhoek en Tele

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Breedhoek en Tele

    Ik overweeg om een extra lens te gaan bijkopen. Nu heb ik een nikkor 35-80 lens en een 80-200mm lens, wat normaal telezoom lenzen zijn toch? Ik ben nog niet zolang bezig met fotografie maar ik vind het tof om landschappen en natuur te fotograferen.

    Na wat zelfstudie gedaan te hebben begrijp ik de basis wel wat en zo blijkt een breedhoek lens wel een goed diepte zicht te hebben en dynamisch beeld. Ik zou dus graag een breedhoek lens aanschaffen maar daar begint het probleem.

    Wat is een breedhoek lens, hoe ik herken is ze? Volgens een cursus is het een lens met een korte brandpuntafstand. Zeer korte afstanden zijn fish eye lenzen, dat begrijp ik allemaal wel. Maar als ik ga kijken naar waar ze die lenzen verkopen vind ik breedhoek lenzen met een bereik van 18-135mm. Wat is het effect met een brandpunt van Bv 135mm? Want in diezelfde cursus staat dat brandpunt > 50mm een telelens zou zijn. Geeft dit op 135mm nog steeds een "breed" beeld? De lens kost nogal veel dus zou ik graag weten of ze echt wel ga kunnen gebruiken

    Bovenstaande gaat dan over widezoom lenzen, er zijn ook gewone vaste brandpunt afstand lenzen van ong 12 tot 35 mm die breedhoek zijn daar kan ik in komen.
    Maar ik begrijp de grote brandpuntafstanden niet echt, misschien heb ik wel geen zoom lens nodig maar het lijkt me toch vrij handig.

    Heeft iemand hier een uitleg voor of een goede link waar ik meer te weten kan komen?

    Alvast bedankt!
    Last edited by Detlef; 24 september 2008, 21:22.
    Wat een dag, alles in schoonheid
    Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

  • #2
    Re: Breedhoek en Tele

    Breedhoeklenzen zijn inderdaad lenzen met een korte brandpuntafstand. Dus vanaf zo'n 10mm tot 28mm? (hangt er ook vanaf wat voor camera je gebruikt) Dit hoeven overigens niet persé Fish eye lenzen te zijn.

    Op deze pagina kun je een inzicht krijgen wat voor beeld je hebt bij welk brandpuntafstand.

    Edit; Hier is er nog één...
    Last edited by MarkEL; 24 september 2008, 21:39.
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Breedhoek en Tele

      Bedankt voor de reactie ik ben er een stuk wijzer uit geworden, net wat ik niet wist is me nu wel duidelijk.
      Het heeft echter wel een andere vraag opgeroepen

      Veel lenzen van nikkon hebben de benaming AF-S in hun beschrijving.
      Ik neem aan dat dat Single autofocus wil zeggen? Ik kan het niet anders vinden maar kan ik dan op de camera nog steeds mijn AF-C instelling gebruiken zoals dat hoort?
      Mijn huidige lenzen zijn gewoon AF nikkor, ik gebruik een D80.

      Update: Net ontdek ik dat AF-S ook wel eens voor zoom kan staan en AF-D voor een vaste brandpunt afstand. En dat de AF functie gewoon een instelling op de camera is?
      Last edited by Detlef; 28 september 2008, 13:18.
      Wat een dag, alles in schoonheid
      Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

      Comment


      • #4
        Re: Breedhoek en Tele

        AF-S wil zeggen dat het objectief over een Silent wave moter beschikt. De aandrijving om scherp te stellen zit dus in het objectief zelf.
        De D aanduiding zou slaan op het feit dat de objectieven afstandsinformatie (Distance) terugsturen naar de camera (ben ik niet zeker, dus daar zou een andere poster best uitsluitsel over geven).

        De AF-C waarover je het hebt is inderdaad een instelling van de camera en staat los van het objectief.
        Bij deze instelling van de AutoFocus zal Continue getracht worden om scherp te stellen.
        (opnieuw: staat open voor verbetering door andere posters ;-) )
        Last edited by cptKoala; 28 september 2008, 13:31.
        Nikon D80 / AF-S DX Nikkor 18-135mm f3.5-5.6G / AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f2.8G IF-ED / Tokina AT-X Pro 12-24 f4 (IF) DX

        Comment


        • #5
          Re: Breedhoek en Tele

          cptKoala is correct in z'n omschrijving van de definities. De TS verward wat begrippen mbt de body, de lens en instellingen

          AF-S staat inderdaad voor AutoFocus - Silent wave. Een objectief met ingebouwde autofocus motor. Is de opvolger van AF-I objectieven en het autofocussen werkt ietsje sneller met de motor in het objectief dan met de motor in de body

          AF-D bestaat in die vorm mijns inziens niet. Wel zul je de 'D' notering terug vinden op de lenzen.
          vb AF 20mm f/2.8 D
          Breedhoek lens zonder motor, maar die wel afstandsinformatie naar de body terugstuurt. D staat voor distance
          Ook de objectieven met de 'G' indicatie doen dit (Zijn D-type objectieven zonder diafragma-ring)

          AF of Autofocus kan je op S (Single of enkelvoudige AF) instellen, maar heeft op zich niks te maken met de lens type indicatie AF-S
          AF kan meestal ook op C (Continuous of doorlopend) scherpstellen gezet worden of 'M' voor volledig manueel
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

          Comment

          Working...
          X