Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Info ivm flitsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Info ivm flitsen

    Ik heb nog nooit met een aparte flitser gewerkt, omdat ik dat soort fotografie niet doe.
    Nu heeft men mij gevraagd om onze "werkvloer" in beeld te brengen en zal ik genoodzaakt zijn een flitser te gebruiken.
    PROBLEEM : ik snap niets van al die specificaties die daar allemaal bij zijn.
    Bv. hier : http://forum.belgiumdigital.com/f36/...-a-226952.html : daar begrijp ik eigenlijk geen jota van.

    Als ik zoek vind ik voor Nikon een SB 400, 600, 800 en 900.

    Waar zit nu het grote verschil tussen deze flitsers ?
    Waar moet ik op letten in de specificaties ?
    En is zo'n flitser van Sigma ook goed of niet ?

    (Misschien iemand die een website weet met een "Nederlandse" uitleg.)

  • #2
    Re: Info ivm flitsen

    van de nikon's weet ik niet veel, maar kijk eens welk richtgetal die flitsers zoal hebben, een des te hoger richtgetal, des te meer kracht ze hebben. Ikzelf heb een metz, en die is eigenlijk even goed (persoonlijke mening) dan de canonflitsers.
    Qua functies moet je ook eens kijken hoe ver hij kan draaien en in welke richtingen, hier zit vaak ook wat verschil op.
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

    Comment


    • #3
      Re: Info ivm flitsen

      Een SB400 laat niet toe om het flitshoofd te richten

      een SB600 heeft een iets lager richtgetal dan de SB800, heeft geen SU4, heeft geen ingebouwde 2-way bouncer, heeft geen meegeleverde omnibouncer, heeft een minder prettige bediening

      een SB800 is jarenlang het vlaggeschip van het Nikon Creative Lightning System geweest, oerdegelijk en veelzijdige flitser

      de SB900 is de recente verbeterde uitvoering van de SB800, richtgetal nog iets hoger, maar toestel is ook een pak zwaarder geworden

      Voor doorsnee "on camera" fltisgebruik is de SB600 veelal ok. Je kan ook met een Sigma flits werken. de iTTL zal ook wel ondersteund zijn. De mechanische bouw kwaliteit van de Sigma is wel beduidend lager dan die van de Nikons, maar als je die flits maar weinig gaat gebruiken is het aantrekkelijke prijskaartje mogelijks meegenomen.


      iets anders: nog geen ervaring met flitsen, en die dadelijk gaan inzetten in een opdracht lijkt me een een richtingskaartje naar een ontgoocheling, ook als je de beste flits zou kopen. enkele typs die ik zou durven meegeven om je eerste flitservaring zo succesvol te laten verlopen:

      gebruik maximaal aanwezig licht terwijl je flitst: dus ISO HOOG!, diafragma OPEN, sluitertijd zo lang mogelijk. en als je kan, probeer te bouncen op een muur of plafond om de schaduwen zachter te maken en het sfeerlicht niet weg te flitsen. je flits zal dan enkel bijflitsen wat je tekort komt, ipv het beeld te willen overheersen.

      ga eens langs in de bib .. er bestaan tig goede boeken over flitsfotografie. Je kan ook eens een kijkje nemen bij strobist.com (al gaan die je dadelijk willen leren om via doe het zelf en alles manueel te doen .. als je een Nikon koopt, dan heb je een prima TTL based draadloos flitssysteem dat zeker makklijker werkt, maar werken met flitslicht kan je zeker leren op strobist.com

      Comment


      • #4
        Re: Info ivm flitsen

        Merci "momentopname",

        nu versta ik al een beetje van waar de getallen komen.
        Termen zoals SU4, iTTL, ... staan echter nog niet in mijne woordenboek ... maar zoals je zegt, in een boek zal ik wel meer uitleg vinden zeker.

        Ik ben uiteraard niet van plan onbezonnen en onvoorbereid aan deze klus te beginnen.
        'k Had mij al voorgenomen her en der wat proefopnames te gaan maken. 't Is niet dat ik er direct morgen aan moet beginnen.

        Comment


        • #5
          Re: Info ivm flitsen

          SU4 is een gewone slaafflitser, dit laat bv. toe om de SB800 met een studioflitser te laten meeflitsen, of je kan vol manueel "strobisten"

          iTTL is een verbeterde versie van TTL, wat staat voor "Through The Lens" wat betekend dat het licht gemeten word door de lens, en dat de computer in je flits berekend hoeveel licht nodig is.

          het iTTL draadloos flitssysteem van Nikon laat je toe om drie groepen flitsers met elk een andere flitscompensatie te gebruiken in een volautomatische lichtmeting. Enige beperking is dat een opgestelde flits binnen "zicht" moet staan van je trigger. Soms kan een kabel tussen je toestel en je draadloze trigger (een SB800 of een SU800) helpen als je flitsers niet binnen de 30° van je camera staan.

          Buiten in volle zon durft de IR aansturing van het iTTL systeem al sneller problemen hebben dan binnen waar de IR signalen kunnen bouncen tegen de muren, zeker als de afstand groter wordt is iTTL draadloos flitsen niet altijd betrouwbaar. In dergelijk geval is manueel strobisten met RF zenders nog altijd een oplossing. de naam "Pocketwizzard" is synoniem voor zeer betrouwbaar en niet goedkoop voor RF aansturen van flitsers.

          Comment


          • #6
            Re: Info ivm flitsen

            kleine vraag: kan je een SB600 ook 'los' van je toestal laten flitsen, of MOET die op de flitsschoen staan om te werken?
            Vriendelijke groeten, Sven
            Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

            Comment


            • #7
              Re: Info ivm flitsen

              niemand?
              Vriendelijke groeten, Sven
              Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

              Comment


              • #8
                Re: Info ivm flitsen

                Is mogelijk met de DDL synchronisatiekabel SC-28

                Groetjes
                Nikon D7000 - nikon 18-200mm VR I - Nikon Micro 105mm VRII -Nikon 50mmG f1.8 - Nikon 70-200mm f4 - SB800

                Comment


                • #9
                  Re: Info ivm flitsen

                  een SB600 werkt ook draadloos als je je ingebouwde flitser instelt als commander, of als je een SU800 gebruikt (op toestellen zonder commander)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Info ivm flitsen

                    Het blijft toch allemaal serieus Chinees klinken.
                    'k Hoop dat de handleiding me serieus verder kan helpen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Info ivm flitsen

                      T be Dong

                      (dit is chinees en betekend "Ik begrijp je niet")

                      Comment


                      • #12
                        Re: Info ivm flitsen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rat Bekijk bericht
                        Het blijft toch allemaal serieus Chinees klinken.
                        'k Hoop dat de handleiding me serieus verder kan helpen.
                        Die hoop kan je wel ontnemen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Info ivm flitsen

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Die hoop kan je wel ontnemen.

                          Dan zal het leren worden door veel te oefenen, met veel vallen en opstaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Info ivm flitsen

                            Ik heb zelf een SB-600 (met omnibouncer). Werkt perfect voor iemand die niet zoveel eisen stelt aan een flitser. Je kan de flitskop draaien, rekent automatisch de flitssterkte uit en met een onmibouncer (kost 30 euro volgens mij) krijg je ook nog eens een diffuus licht.

                            Voor het object wat je gaat fotograferen (werkvloeren) is dat voldoende. Het verschil in prijs was nogal groot tussen de 800 en de 600 (900 was nog niet uit), dus heb ik voor de simpelere flitser gekozen. Trouwens, SB600 is nu in de aanbieding bij kamera-express voor 180 euro. Dat is goed te doen lijkt me.

                            Ik ben zelf ook een beginner op flitsgebied en de SB600 is een goede beginnerskeuze. Zeker als je naar de prijs gaat kijken.


                            PS: Ik heb trouwens een Nikon D50 (neem aan dat jij ook een nikon camera hebt).
                            Nikon D50 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm 1:3,5-5,6G / TAMRON AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II Macro / Nikon SB600 Flitser / Nikkor AF f1.8G

                            Comment


                            • #15
                              Re: Info ivm flitsen

                              Oorspronkelijk geplaatst door delfsegek Bekijk bericht
                              Ik heb zelf een SB-600 (met omnibouncer). Werkt perfect voor iemand die niet zoveel eisen stelt aan een flitser. Je kan de flitskop draaien, rekent automatisch de flitssterkte uit en met een onmibouncer (kost 30 euro volgens mij) krijg je ook nog eens een diffuus licht.

                              Voor het object wat je gaat fotograferen (werkvloeren) is dat voldoende. Het verschil in prijs was nogal groot tussen de 800 en de 600 (900 was nog niet uit), dus heb ik voor de simpelere flitser gekozen. Trouwens, SB600 is nu in de aanbieding bij kamera-express voor 180 euro. Dat is goed te doen lijkt me.

                              Ik ben zelf ook een beginner op flitsgebied en de SB600 is een goede beginnerskeuze. Zeker als je naar de prijs gaat kijken.


                              PS: Ik heb trouwens een Nikon D50 (neem aan dat jij ook een nikon camera hebt).
                              Merci,
                              ik heb eveneens een D50.
                              't Zal waarschijnlijk die SB600 wel worden, gezien het weinige gebruik ervan.

                              Comment

                              Working...
                              X