Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoeveel mb voor afdrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoeveel mb voor afdrukken

    Hallo allen,

    iemand heeft mij een foto gevraagd voor een grote afdruk( bah ietske groter dan A4 peins ik)
    Ik moet hem die foto toezenden per mail.
    Het betreft om een foto van 3896x2597 pixels (dus dat is al heel wat voor een grote afdruk)
    Echter de bestandsgrootte is maar liefs 4.7mb.
    Mijn vraag is mag ik aan de bestandsgrootte knibbelen zonder teveel kwaliteitsverlies.
    Ik bedoel maar is het nodig een bestand door te mailen van 4.7mb als 1mb misschien ook genoeg is??
    zijn er richtlijnen wat bestandsgrootte betreft voor afdrukken? ik weet wel dat je ongeveer zo veel pixels nodig hebt voor een bepaald formaat afdruk maar hoe zit dat dan met bestandsgrootte moet dat ook in verhouding zijn met het aantal pixels voor afdrukken??

    Ik heb daar nog nooit zo bij stilgestaan dus misschien iemand die mij wat opheldering kan geven.

    Dank bij voorbaat,
    Groeten Sensor

  • #2
    Re: hoeveel mb voor afdrukken

    De bestandsgrootte zal je nooit echt kunnen linken aan de afdrukgrootte...
    Neem de proef op de som en bekijk hoe groot de bestandsgrootte is van een foto van een effen vlak, en vergelijk die bestandsgrootte met die van een evengrote foto maar die vol detail zit, zoals bv een foto van een bloemenstruik.

    Trouwens, waarom zou je willen verkleinen naar bv 1 MB als je nu 4.7MB hebt..? Zo'n bestand doormailen duurt toch ook geen eeuwigheid hé?

    Mvg,
    Frederic

    Comment


    • #3
      Re: hoeveel mb voor afdrukken

      Gebruik desnoods Winrar waarmee je een groot bestand kan splitsen in meerdere kleine bestanden.
      Andere optie : plaats de foto via ftp op je webspace en mail de link door.
      Last edited by Defenderke; 24 september 2008, 23:55. Reden: beter idee
      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
      Flickr____No place to be

      Comment


      • #4
        Re: hoeveel mb voor afdrukken

        Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk bericht
        Hallo allen,

        iemand heeft mij een foto gevraagd voor een grote afdruk( bah ietske groter dan A4 peins ik)
        Ik moet hem die foto toezenden per mail.
        Het betreft om een foto van 3896x2597 pixels (dus dat is al heel wat voor een grote afdruk)
        Echter de bestandsgrootte is maar liefs 4.7mb.
        Mijn vraag is mag ik aan de bestandsgrootte knibbelen zonder teveel kwaliteitsverlies.
        Ik bedoel maar is het nodig een bestand door te mailen van 4.7mb als 1mb misschien ook genoeg is??
        zijn er richtlijnen wat bestandsgrootte betreft voor afdrukken? ik weet wel dat je ongeveer zo veel pixels nodig hebt voor een bepaald formaat afdruk maar hoe zit dat dan met bestandsgrootte moet dat ook in verhouding zijn met het aantal pixels voor afdrukken??

        Ik heb daar nog nooit zo bij stilgestaan dus misschien iemand die mij wat opheldering kan geven.

        Dank bij voorbaat,
        1. De pixelafmetingen moeten voldoende groot zijn en de aangegeven afmetingen zijn zeker goed voor een afdruk op het formaat dat je vermeldt .
        2. Als je aan de bestandsgrootte wilt knibbelen dan gaat het over jpg-compressie en dus over een zekere mate van kwaliteitsverlies. De vraag is hoever je kunt gaan zonder dat je dat verlies ziet op de afdruk. Ik ga in photoshop niet lager dan 8.
        Maar je zou ook de pixelafmetingen kunnen verlagen (behoud toch 100 pixels per cm en de kwaliteit 8), dat zou ook al heel wat verschil maken.

        Zoals in een antwoord vermeld is het wellicht niet de moeite waard om voor één foto deze aanpassingen te doen. Het wordt wel anders als je een groot aantal foto's wilt doorsturen.

        winrar voor één foto is geen goed idee omdat jpg-bestanden reeds gecomprimeerd zijn en je aanvullend niet veel winst maakt. Het is wel praktisch om een aantal foto's in één bestand door te sturen.
        home page: http://cage.ugent.be/~hs
        reisblog: http://herser.wordpress.com
        foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

        Comment


        • #5
          Re: hoeveel mb voor afdrukken

          En ik dacht altijd dat het aantal pixels de kwaliteit van een afdruk bepaalde.
          Ik dacht dat de bestandsgrootte (mb:dus) bijzaak was
          Maar voor een afrukje van 10 op 15 zullen we zeggen moet ik dan ook afblijven van de volle bestandsgrootte? 4.7mb bijvoorbeeld
          Ik snap die materie niet echt goed, en dat komt vrijwel omdat ik me nog nooit heb bezig gehouden met afdrukken, nu worden mijn foto's gevraagd door sommige mensen en weet ik niet precies hoe ik ze moet aanleveren. Daarbij heb ik maar 4gb internetverkeer per maand wat ook wel een beetje een rol speelt.
          Ik moet mij toch eens gaan verdiepen, tips? links??

          veel dank alvast

          Raymond
          Groeten Sensor

          Comment


          • #6
            Re: hoeveel mb voor afdrukken

            Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk bericht
            En ik dacht altijd dat het aantal pixels de kwaliteit van een afdruk bepaalde.
            Ik dacht dat de bestandsgrootte (mb:dus) bijzaak was
            Maar voor een afrukje van 10 op 15 zullen we zeggen moet ik dan ook afblijven van de volle bestandsgrootte? 4.7mb bijvoorbeeld
            Ik snap die materie niet echt goed, en dat komt vrijwel omdat ik me nog nooit heb bezig gehouden met afdrukken, nu worden mijn foto's gevraagd door sommige mensen en weet ik niet precies hoe ik ze moet aanleveren. Daarbij heb ik maar 4gb internetverkeer per maand wat ook wel een beetje een rol speelt.
            Ik moet mij toch eens gaan verdiepen, tips? links??

            veel dank alvast

            Raymond
            Het aantal pixels kan natuurlijk wel de kwaliteit van een afdruk bepalen als de pixelafmetingen te klein zijn. Voor een afdruk 10cmx15cm zit je wel goed met 1000x1500 pixels. Met die afmetingen kan je dan (laten) afdrukken aan ongeveer 250dpi. Als je een foto doorstuurt met pixelafmetingen 2000x3000 dan heb ja alleen daardoor reeds 4 maal zoveel bestandsgrootte. En wat doet een fotolabo ermee als ze dit moeten afdrukken op 10cmx15cm? Zelf softwarematig de afmetingen reduceren, want zij drukken ook niet af aan 500dpi. Men mag er wel van uitgaan dat hun software die reductie uitvoert op een heel gepaste manier.
            Mijn werkwijze om foto's te laten afdrukken op 10cmx15cm:
            - de foto wel nemen met de grootste pixelafmetingen
            - eventueel uit het beeld een gepaste uitsnede maken (verhouding 2:3 en minstens 1000x1500 pixels
            - het resultaat zelf herleiden tot 1000x1500 pixels
            - lichtjes verscherpen met "onscherp masker"
            - opslaan als jpg met kwaliteit 8
            de reeks foto's doorsturen naar het labo.
            De gemiddelde bestandsgrootte per foto is ongeveer 400KB.
            Voor de doordeweekse familiekiekjes vind ik het niet nodig in RAW te werken.
            En als ik over sommige afdrukken niet tevreden ben gaat het over helderheid en kleur en over het afsnijden van kleine deeltjes aan de randen...
            home page: http://cage.ugent.be/~hs
            reisblog: http://herser.wordpress.com
            foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

            Comment


            • #7
              Re: hoeveel mb voor afdrukken

              Voor afdrukken gebruikt men normaal een richtwaarde van 300 dpi (dus 300 pixels per 25.4 mm.).

              Voor een A4 (297x210 mm.) komt dat dus op 3508x2480 pixels.
              Het is dus aangewezen om dat bestand gewoon te laten zoals het is.
              Eventueel kan je het bestand wegsaven met een lagere nauwkeurigheid, maar dan moet je wel bekijken of je niet teveel JPG artefarcten introduceert in je foto...

              Dat aantal MB van de foto's is dus geen bijzaak : hoe minder compressie (JPG zorgt nu eenmaal voor detailverlies, want gecomprimeerd), hoe beter het resultaat, maar hoe groter de file. JPG is nu eenmaal een compromis tussen bestandsgrootte en beeldkwaliteit...

              Met winrar comprimeren is redelijk zinloos, want veel winst zal dat niet opleveren.
              Groeten,

              Polleke

              Comment

              Working...
              X