Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn dilemma van mijn oude foto plakboeken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn dilemma van mijn oude foto plakboeken.

    Sinds 2000 ben ik reeds bezig met digitale fotografie.
    Vanaf dan geen probleem, ik heb namelijk tal van mogelijkheden om mijn foto's te editeren en te bewaren.
    Maar wat met mijn vorige foto's, je weet wel... die op zolder... ver weg.. en ingeplakt!
    Sinds enkele maanden speel ik met het gedacht om deze foto's te digitaliseren, om ze ten eerste op een digitaal medium te kunnen bewaren, en ten tweede... om ze meer te bekijken en te genieten.
    Maar, nu komt het... wat is de workflow van zoiets?
    Men neme een fotoboek van vroeger, scheurt de foto's eruit, scan deze, en plak ze opnieuw weer in?
    Welke scanner gebruik je hiervoor best, liever de "betere" scanner voor een zo optimale scankwaliteit (ik ga ze ook niet om de 10 jaar opnieuw inscannen)... Epson, HP,... ?
    Enfin, indien jullie deze "taak" al achter de rug hebben, dan graag jullie bevindingen en tips/tricks... ze zijn van harte welkom!!!
    Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

  • #2
    Re: Mijn dilemma van mijn oude foto plakboeken.

    Echt niemand die deze situatie heeft gehad?
    Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

    Comment


    • #3
      Re: Mijn dilemma van mijn oude foto plakboeken.

      soms kan je de foto's in het boek laten zitten en dit zo op de scanner leggen
      ( ik werk met agfascanner e50)
      inscannen doe ik met resolutie 300 dpi, dan kun je ze later ook eventueel nog afdrukken
      het is veel werk , maar het resultaat is wel mooi
      meestal zet ik er dan een muziekje bij , dat kan bv met powerpoint

      veel succes

      Comment


      • #4
        Re: Mijn dilemma van mijn oude foto plakboeken.

        Zou de Epson Perfection V500 Photo Scanner een goed resultaat leveren hiervoor?

        Optische scanresolutie 6400
        Hardwarematige scanresolutie 6400x9600 DPI
        Type beeldsensor CCD
        Maximale resolutie 12800 x 12800 DPI
        Scansnelheid voetnoot 16.98 msec/line
        Kleurdiepte 48-bit
        Optical density 3.4 Dmax
        Le talent n’existe pas. Le talent, c’est d’avoir l’envie de faire quelque chose (Jaques Brel).

        Comment


        • #5
          Re: Mijn dilemma van mijn oude foto plakboeken.

          Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
          soms kan je de foto's in het boek laten zitten en dit zo op de scanner leggen
          ( ik werk met agfascanner e50)
          inscannen doe ik met resolutie 300 dpi, dan kun je ze later ook eventueel nog afdrukken
          het is veel werk , maar het resultaat is wel mooi
          meestal zet ik er dan een muziekje bij , dat kan bv met powerpoint

          veel succes
          Ben ik mee eens en ik heb dezelfde scanner als jij ddavid.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Mijn dilemma van mijn oude foto plakboeken.

            @dide ziet er goed uit

            Comment


            • #7
              Re: Mijn dilemma van mijn oude foto plakboeken.

              Ik heb hetzelfde probleem.
              Maar ga jij de foto's inscannen ? Persoonlijk ben ik bar weinig tevreden geweest van de constantheid van geleverde kwaliteit van een ontwikkelcentrale.
              Als er sinds de komst van de digitale foto's één ding verbeterd is, dan is het dat.

              Je kan toch veel beter de negatieven nemen ?

              Ik gebruik een Nikon LS5000ED waarmee ik bijna al mijn dia's gescand heb en het resultaat is werkelijk zeer goed te noemen. Zelfde opmerking voor kleurnegatieven.
              De digitale ontstoffing werkt zeer goed en de meeste pellicules worden door de automatische stand prima verteerd, dus het kan snel gaan.
              Enkel voor zwartwit dia's (hij heeft ook geen instelling daarvoor, die doe ik met een Epson Perfection maar wel ten koste van de scherpte) krijg ik ze niet zoals ik ze wil hebben. Zwartwitnegatieven heb ik nog niet geprobeerd, maar daarvoor is wel een instelling aanwezig.


              PaulM

              Comment

              Working...
              X