Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherm met ingebouwde calibratie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherm met ingebouwde calibratie

    Hallo,

    Ik gebruik vooral Linux, en slaag erin om zo goed als alles hierop te doen. Béhalve schermcalibratie ! Ik heb een Spyder, maar die doet het enkel in Windows, en in VMWare met Windows kan de Spyder niet overweg met de virtuele videokaart.
    Dus nu vroeg ik me af of er geen schermen bestaan waarbij de calibratie hardwarematig in het scherm gebeurt, zodat deze OS-onafhankelijk is. Liefst nog wat betaalbaar ook
    Iemand tips?
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

  • #2
    Re: Scherm met ingebouwde calibratie

    Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik gebruik vooral Linux, en slaag erin om zo goed als alles hierop te doen. Béhalve schermcalibratie ! Ik heb een Spyder, maar die doet het enkel in Windows, en in VMWare met Windows kan de Spyder niet overweg met de virtuele videokaart.
    Dus nu vroeg ik me af of er geen schermen bestaan waarbij de calibratie hardwarematig in het scherm gebeurt, zodat deze OS-onafhankelijk is. Liefst nog wat betaalbaar ook
    Iemand tips?
    Is het niet goedkoper om over te schakelen naar windows

    Comment


    • #3
      Re: Scherm met ingebouwde calibratie

      Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
      Is het niet goedkoper om over te schakelen naar windows
      Nee hoor

      Denk maar eens aan:
      • licentie Windows
      • upgrade hardware omdat Windows niet echt efficient draait
      • frustraties wegens herinstallaties om de 3 à 4 maanden
      • aankoop virusscanner
      • verlies van data bij gebeurlijke crashes.....


      Ik gebruik al jaren Linux en zal hier niet snel vanaf stappen. Mijn portie Windowsproblemen heb ik echt wel gehad, en eens je een degelijk OS als Linux draait gruwel je van in Windows te werken (en dat meen ik ). Het enige waar ik Windows nog voor gebruik is Photoshop, maar dit in een virtuele machine in Linux.

      Overstappen is dus de vraag niet, maar ik wil een schermcalibratie kunnen doen. En zolang hardwareonwikkelaars Linux negeren zal het dus behelpen blijven.

      Dus, iemand weet van dergelijke schermen? Of andere oplossingen voor calibratie...?
      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

      Comment


      • #4
        Re: Scherm met ingebouwde calibratie

        ik ga dit volgen want zit met het zelfde probleem
        Pain is temporary; victory is forever!

        Comment


        • #5
          Re: Scherm met ingebouwde calibratie

          Indien calibratie belangrijk is voor je stel ik volgende voor:
          1. kijk bij Eizo, de CE of CG reeks
          2. zoek de laagste prijs op internet
          3. trek je conclusies

          Deze schermen hebben een calibratie in HW, je kunt ze gebruiken met je spyder, maar....

          Comment


          • #6
            Re: Scherm met ingebouwde calibratie

            Kan je niet aan de slag met een "XP live" cd ofzo
            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
            Flickr____No place to be

            Comment


            • #7
              Re: Scherm met ingebouwde calibratie

              Oorspronkelijk geplaatst door lupus Bekijk bericht
              Indien calibratie belangrijk is voor je stel ik volgende voor:
              1. kijk bij Eizo, de CE of CG reeks
              2. zoek de laagste prijs op internet
              3. trek je conclusies

              Deze schermen hebben een calibratie in HW, je kunt ze gebruiken met je spyder, maar....
              Bedankt voor je info.
              Maar ik snap niet wat die hardware-calibratie inhoudt... Aangezien je er ook een Spyder voor nodig hebt, wat heeft dit scherm dan als hardware-calibratie ingebouwd? Is er geen oplossig waarbij je het scherm kan calibreren, volledig onafhankelijk van de pc?
              Als ik de specs lees heb je er precies nog altijd ofwel Windows of Mac voor nodig...
              En ja, I get your point, ze zijn niet goedkoop
              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

              Comment


              • #8
                Re: Scherm met ingebouwde calibratie

                Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                Kan je niet aan de slag met een "XP live" cd ofzo
                Mja, dat is niet echt handig om zware programma's zoals Photoshop te draaien. Performance zal niet zo super zijn vrees ik.
                Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                Comment


                • #9
                  Re: Scherm met ingebouwde calibratie

                  Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                  Bedankt voor je info.
                  Maar ik snap niet wat die hardware-calibratie inhoudt... Aangezien je er ook een Spyder voor nodig hebt, wat heeft dit scherm dan als hardware-calibratie ingebouwd? Is er geen oplossig waarbij je het scherm kan calibreren, volledig onafhankelijk van de pc?
                  Als ik de specs lees heb je er precies nog altijd ofwel Windows of Mac voor nodig...
                  En ja, I get your point, ze zijn niet goedkoop
                  Als ik het goed heb komen deze schermen af fabriek al met een calibratie; in Chasseur d'images stond laatst dat deze calib. soms wel beter is dan wat je zelf met een spyder (of een andere calibrator) doet. In principe is dan wel het licht waarin je het scherm gebruikt van belang....

                  Ik vrees dat ik je ook niet verder kan helpen!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherm met ingebouwde calibratie

                    Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                    Het enige waar ik Windows nog voor gebruik is Photoshop, maar dit in een virtuele machine in Linux.
                    Op je vraag kan ik niet antwoorden. Maar heb je al eens Gimp gebruikt als alternatief voor photoshop? (http://www.gimp.org/)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherm met ingebouwde calibratie

                      Hmm.. Argyll zou toch gewoon moeten werken met je Spyder? Anyway, anders maak je het profiel onder windows en gebruik je dat onder Linux... lijkt me niet zo'n groot probleem.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherm met ingebouwde calibratie

                        Oorspronkelijk geplaatst door lupus Bekijk bericht
                        Indien calibratie belangrijk is voor je stel ik volgende voor:
                        1. kijk bij Eizo, de CE of CG reeks
                        2. zoek de laagste prijs op internet
                        3. trek je conclusies

                        Deze schermen hebben een calibratie in HW, je kunt ze gebruiken met je spyder, maar....
                        Bizar, wij kochten bij de CG lijn van deze scherm toch altijd calibratieunits en het verschil was merkbaar hoor...
                        Mijn foto's
                        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherm met ingebouwde calibratie

                          Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                          Hallo,

                          Ik gebruik vooral Linux, en slaag erin om zo goed als alles hierop te doen. Béhalve schermcalibratie ! Ik heb een Spyder, maar die doet het enkel in Windows, en in VMWare met Windows kan de Spyder niet overweg met de virtuele videokaart.
                          Dus nu vroeg ik me af of er geen schermen bestaan waarbij de calibratie hardwarematig in het scherm gebeurt, zodat deze OS-onafhankelijk is. Liefst nog wat betaalbaar ook
                          Iemand tips?
                          Beste,

                          net zoals u met ik (amateur) fotograaf en een tevreden linux gebruiker :-)
                          Een paar maanden terug had ik hetzelfde probleem als u. Ik heb trouwens ook een spyder! Na wat opzoeken vond ik dat het perfect mogelijk was om een scherm te calibreren onder linux. Het is helaas niet zo simpel als onder windows. Op mijn blog heb ik geprobeerd om een eenvoudige nederlandstalige handleiding te schrijven.

                          Gebruik zeker de nieuwste versie van argyll!

                          Om je spyder te gebruiken is er eerst nog een extra stap nodig:


                          Volg dus eerst de installatie stappen op mijn blog, daarna je spyder 2 instellen (als je een spyder 1 hebt moet je ergens een spyder 2 CD zoeken met de spyder 1 CD lukt het niet). En als je dat gedaan hebt volg je de stap voor stap handleiding op mijn blog (let hier ook op want ik heb mijn 2e scherm ipv mijn primaire scherm gekalibreerd, je moet dus "-d2" weglaten).
                          Je hebt dan een fantastisch goed .icc profiel en dat kan je rustig inladen in xcalib EN in je fotobewerkingsprogramma (je moet beiden doen).
                          Veel succes en je mag me ook rustig contacteren als je nog vragen hebt!

                          groetjes
                          PJ

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherm met ingebouwde calibratie

                            Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                            Dus nu vroeg ik me af of er geen schermen bestaan waarbij de calibratie hardwarematig in het scherm gebeurt, zodat deze OS-onafhankelijk is.
                            Een Eizo heeft hardwarematige calibratie maar daarvoor heb je nog steeds een stuk software nodig hoor. http://www.eizo.com/products/graphic...n_ce/index.asp
                            In hoeverre dit werkt op een Linux toestel zou ik eens vragen aan Eizo zelf, die mensen zijn zeer hulpvaardig : http://www.eizo.be/eizo-service/contact.html
                            Voor zover je laatste vereiste echter niet overtreden is .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherm met ingebouwde calibratie

                              @hvr_oosterzele: in de specs van Eizo staat dat ofwel Mac of Windows vereist is, dus ik vrees dat die schermen me niet gaan verder helpen. Blijkbaar moeten die nog altijd gecalibreerd worden in software, maar helpen de schermen de calibratie wel met hardwarematige faciliteiten.

                              @Lysbertus: bedankt voor de tip, dit ga ik zeker eens verder onderzoeken. Lijkt me erg interessant, als ik het aan de praat krijg met een Spyder3
                              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                              Comment

                              Working...
                              X