Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Negatieven zuiver maken en dan inscannen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Negatieven zuiver maken en dan inscannen

    Een goedemiddag allen

    Heb net via de Searchfunctie al een eerste inzicht gekregen in het inscannen van negatieven. Hartelijk dank daarvoor !

    Zelf denk ik een kleine 1000 foto's te hebben van 0 tot nu :-) en dan tel ik die van mijn vrouw of ouders of broer nog niet eens mee. Als ik de kostprijs hiervan bereken om die te laten inscannen, dan kom ik al erg dicht bij een goede scanner. (Nikon Coolscan V LS 50 ED, USB 2.0) Deze kost 878chf hier in Zurich.

    Open vragen :

    1. sommige van mijn negatieven "plakken" een beetje aan elkaar. Andere zijn in toptoestand. Iemand een idee waarmee ik die negatieven kan zuiver maken of kan oppoetsen voor ik ze inscan ?

    2. ik kom niet goed uit de gegevens op de filmscanner.info website

    Scanning single negatives without ICE with ICE
    Index scan 6 images 0:15 min 0:15 min
    Auto focus 1 negative 0:06 min 0:06 min
    Auto exposure 1 negative 0:40 min 0:40 min
    Preview 1 negative 0:38 min 0:46 min
    Preview 1 negative with auto focus and auto exposure 1:24 min 1:32 min
    Single scan negative 2000 dpi, auto focus, auto exposure 2:08 min 3:05 min
    Single scan negative 4000 dpi, auto focus, auto exposure 2:10 min 3:07 min

    Betekent het daadwerkelijk dat het 3:05 duurt om 1 negatief in te scannen ???? Dat betekent voor 1000 negatieven niet minder dan 3000 minuten, of te wel 500 uur ?

    Mercikes voor de feedback

    Peter
    Canon 40D + 17-55 2.8 + 70-200 4.0 IS L
    mountainbiken in nepal

  • #2
    Re: Negatieven zuiver maken en dan inscannen

    Dat duurt inderdaad zo lang Peter.

    Ook met mijn Nikon LS4000 kan het tot meer dan 5 minuten duren per scan, en dan moet je nog geluk hebben dat bij dia's met veel zwart deze meteen goed positioneren, want dat wil ook wel eens mislopen.

    Oppoetsen doe je best met een microvezeldoekje en indien zeer vuil met een licht vochtig zeemvelletje.

    Comment


    • #3
      Re: Negatieven zuiver maken en dan inscannen

      Hi Moose,

      Ik heb een Coolscan V en inderdaad is dat het grote nadeel, als je scant op optimale resolutie dan duurt het behoorlijk lang.
      De scanner kan een stripje met negatieven (6 dacht ik uit mijn hoofd, of 4 ingeraamde dia's met de andere adapter) achter elkaar scannen.
      Als je Autofocus en belichtingscorrectie aanzet scant het apparaat in meerdere stappen: 1 pass voor de AF en belichting, dan 1 pass voor de echte scan.
      Desgewenst volgt dan nog een software pass voor de Digital ICE (beeldverbetering/stofverwijdering). Al met al een langdurig proces, je zou willen dat je meer dan die ene strip achter elkaar zou kunnen doen (automatische invoer), zodat je het een nachtje kon laten staan.
      Nu moet je steeds om het kwartier weer aanwezig zijn om een nieuw negatiefstripje in de adapter te doen en om op wat knoppen te drukken.

      Ik zag laatst volgens mij op dit forum een post van iemand die zelf een alternatief had geknutseld:

      Oude diaprojector open gemaakt
      Projectielens verwijderd
      Camera ervoor gezet
      Gefocused op een geladen dia
      Stukje ectronica gemaakt om camera en projector te "koppelen"
      Projector wordt gestart en werkt een hele slede af terwijl de camera een opname maakt van iedere dia precies ophet moment dat de dia geladen is in de projector.

      Qua snelheid niet te verslaan, waarschijnlijk niet dezelfde qwaliteit. Maar ja, dat werkt dus alleen met ingeraamde dia's en niet met losse negatieven.

      Groeten,
      johan
      Johan

      D700 | SB-600 | Glas van verschillend niveau | Manfrotto 055DB/141RC

      Comment


      • #4
        Re: Negatieven zuiver maken en dan inscannen

        Oorspronkelijk geplaatst door Moose Bekijk bericht

        Betekent het daadwerkelijk dat het 3:05 duurt om 1 negatief in te scannen ???? Dat betekent voor 1000 negatieven niet minder dan 3000 minuten, of te wel 500 uur ?

        Peter

        Om je te troosten: 3000 minuten is gelijk aan 50 uur en niet 500.

        Ook ik heb de Coolscan V.

        Je mag tevreden zijn als je op één volledige dag zo'n 100 dia's of negatieven kan scannen.
        Die 3 minuten is voor de scan alleen. Reken daar na wat tijdverlies bij voor het sorteren en het opslaan (65 mb gemiddeld per stuk!). Zonder ICEgaat het rapper, maar dat is echt niet aan te bevelen, want dan heb je nog veel meer werk nadien.
        Voorzie in ieder geval voldoende harde schijf (65 mb x 1000 scans = 65 GB)
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Negatieven zuiver maken en dan inscannen

          Ja inderdaad :-), 50 uur en niet 500 ! Ben gewend met grote getallen te werken hahahahaha.

          Bedankt voor de tips. Ook fijn te horen dat er nog mensen hetzelfde Coolscan V toestel al hebben. In vergelijking met andere scanners is het toestel (voor deze prijs) dan weer een stuk sneller. Zijn jullie tevreden over de kwaliteit van de foto's die de Coolscan V produceert ?

          Groeten

          Peter
          Canon 40D + 17-55 2.8 + 70-200 4.0 IS L
          mountainbiken in nepal

          Comment


          • #6
            Re: Negatieven zuiver maken en dan inscannen

            Het scannen is inderdaad een tijdrovende bezigheid.

            Wat betreft je vraag over het oppoetsen van de negatieven, ikzelf gebruik hiervoor een blaasborsteltje en speciaal antistatisch doekje (verkrijgbaar in de betere fotozaak die dokamateriaal verkoopt). Bij sterk vervuilde negatieven zou je deze eventueel opnieuw kunnen spoelen met water waaraan je per liter 1 druppel afwasmiddel toevoegd (bv dreft om de hardheid en de oppervlakte spanning te breken) zodat je geen droogvlekken hebt. Nadien in een stofvrije plaats laten drogen. Eigenlijk hetzelfde als het spoelen van de film na ontwikkeling.
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #7
              Re: Negatieven zuiver maken en dan inscannen

              Als ze aan elkaar plakken: beetje laten weken in water en wat wetting agent (amaloco h10bv).
              Daarna ophangen, afgieten met het water en laten drogen.

              Comment


              • #8
                Re: Negatieven zuiver maken en dan inscannen

                Inzake scankwaliteit zal je uiterst tevreden zijn over de resultaten.
                Zelfs met negatieven zijn de resultaten vrij behoorlijk.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Negatieven zuiver maken en dan inscannen

                  Ik heb mijn negs ook allemaal terug moeten spoelen met: A.St-vloeimiddel.
                  SF
                  00.00 Gone

                  Comment


                  • #10
                    Re: Negatieven zuiver maken en dan inscannen

                    Hoi allemaal

                    Mercikes voor de hulp. Ik heb alles genoteerd en ga richting winkel. Binnen 3 weken komen dan de negatieven vanuit belgie naar zwitserland en dan kan ik beginnen :-)

                    Groeten

                    Peter
                    Canon 40D + 17-55 2.8 + 70-200 4.0 IS L
                    mountainbiken in nepal

                    Comment

                    Working...
                    X