Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verboden toegang

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verboden toegang

    heb een vraag over het betreden van bvb een leegstaand fabriek om foto `s te trekken.heeft iemand hier ooit al last mee gehad of problemen met de politie?en evntueel wat de gevolgen zijn.
    groeten koen

  • #2
    Re: verboden toegang

    ja.
    ja.
    boete.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: verboden toegang

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      ja.
      ja.
      boete.
      grt,bouk.

      die bouk toch ...

      Gr. X.

      Comment


      • #4
        Re: verboden toegang

        ja.. zolang je geen toestemming van de eigenaar hebt is het een risico


        denk niet dat meeste eigenaars ver gaan, maar dat kunnen ze wel...
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #5
          Re: verboden toegang

          Ik denk dat het vooral van de politieagent zal afhangen maar de meeste ervaringen die ik gehoord hebben kwamen neer op het feit dat als ze je met een fototoestel bezig zien, er meestal geen gevolgen zijn. Maar het is natuurlijk altijd mogeljik dat je een boete krijgt, of werk aan je conditie zodat je snel kan gaan lopen

          veel plezier op de prachtige locaties
          grtz,
          stanlie
          Cultures don't meet, People do
          Photoblog

          Comment


          • #6
            Re: verboden toegang

            Wanneer je in aanraking komt met de politie kun je beschuldigd worden van ofwel betreden van privé-eigendom zonder toestemming (voor de terreinen) of inbraak (gebouw).
            Plus dat de eigenaar de kans misschien zal grijpen om de vernielingen die daar gebeurt zijn in jou schoenen te schuiven en deze op jou te verhalen.

            Altijd heel voorzichtig zijn als je Urban wil gaan doen.
            Het is een vak appart met veel risico's, niet alleen deze van betrapt te worden, maar ook van instortingsgevaar, vallen, overvallen worden, enz.

            Als je bvb een model meeneemt en zij krijgt een ongeluk kan je soms zelfs nog aansprakeleijk worden gesteld, en of de familiale verzekering (of eender welke verzekering) er dan gaat tussenkomen is nog de vraag (verzekeringen trekken zich nogal snel terug als het om een misdrijf gaat).

            Het betreden van prive-eigendommen zonder toestemming is en blijft een misdrijf.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: verboden toegang

              Theoretisch ben je in overtreding en kan de eigenaar dus klacht indienen (inbraak, vandalisme...). In de praktijk loopt het meestal niet zo'n vaart. Zoals Stanlie zegt, als ze zien dat je met fotomateriaal bezig bent zijn ze meestal wel mild. Het op een lopen zetten met een pak materiaal is niet evident en wekt daarbij ook nog argwaan.

              Ik probeer ook om zo onopgemerkt mogelijk te werken, maar soms lukt dat niet als je veel materiaal en statieven nodig hebt.
              Van die keren dat ik 'gesnapt' werd door de polite heb ik slechts één maal een boete gehad (maison de Viron - 2001) en één maal een PV van waarschuwing (Chateau de Noisy- 1997). Eigenlijk ben ik ook ergens begin 199x ook een betrapt toen ik rond Hasard-Cheratte aan het rondneuzen was om te zien hoe ik best binnengeraakte en wat/waar. Toen is een een politiewagen gestopt om te vragen wat ik van plan was en dat ik best de site niet zou betreden. Gezien ze toen in de buurt bleven ben ik het maar afgetrapt; latere jaren ben ik er wel meermaals succesvol geweest

              Dus laat je niet afschrikken door het idee, maar wees wel altijd voorzichtig en zorg voor bvb een vriend weet waar je naartoe gaat - sommige sites zijn ronduit gevaarlijk,....
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

              Comment


              • #8
                Re: verboden toegang

                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                Het betreden van prive-eigendommen zonder toestemming is en blijft een misdrijf.
                Ja, maar 't is geen kapitaal vergrijp, maar slechts een overtreding op het Bos- & Veldwetboek uit de jaren stilletjes, zeker wanneer er geen omheining staat. De meeste politiemensen kennen het niet eens. Je gaat er in België meestal vanaf komen met een grondige controle en de verwijzende vinger, behalve in die gemeentes waar men iets dergelijks opgenomen heeft in de GAS-wetgeving (gemeentelijk administratief sanctierecht).

                Dus wees niet bang... men kan je materiaal niet in beslag nemen, je gaat niet de gevangenis in, en in het allerslechtste geval kom je er vanaf met een boete die vergelijkbaar is met een gewone verkeersovertreding.
                Last edited by FestinaLente; 14 september 2008, 11:39.

                Comment


                • #9
                  Re: verboden toegang

                  Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  Ja, maar 't is geen kapitaal vergrijp, maar slechts een overtreding op het Bos- & Veldwetboek uit de jaren stilletjes, zeker wanneer er geen omheining staat. De meeste politiemensen kennen het niet eens. Je gaat er in België meestal vanaf komen met een grondige controle en de verwijzende vinger, behalve in die gemeentes waar men iets dergelijks opgenomen heeft in de GAS-wetgeving (gemeentelijk administratief sanctierecht).

                  Dus wees niet bang... men kan je materiaal niet in beslag nemen, je gaar niet de gevangenis in, en in het allerslechtste geval kom je er vanaf met een boete die vergelijkbaar is met een gewone verkeersovertreding.
                  het wil niet zeggen dat je 90% van de tijd er goed van af komt dat je dan niets "verkeerd" aan het doen bent.
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: verboden toegang

                    Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                    het wil niet zeggen dat je 90% van de tijd er goed van af komt dat je dan niets "verkeerd" aan het doen bent.
                    Ja, maar hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen...

                    Ik zie meer kwaad in het risico dat men loopt op ongevallen in bouwvallige gebouwen, dan in het risico dat je loopt om "betrapt", laat staan "bekeurd" te worden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: verboden toegang

                      Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht

                      Ik zie meer kwaad in het risico dat men loopt op ongevallen in bouwvallige gebouwen, dan in het risico dat je loopt om "betrapt", laat staan "bekeurd" te worden.
                      Met deze mening ben ik het volledig eens, ben al vaak op urbanlocaties binnen gegaan en het valt allemaal best mee. Wat ik wel steeds doe is dat ik nooit alleen zal binnengaan, steeds met een maat bij me voor het geval er een ongeval gebeurd. Ook neem ik steeds mijn handy mee en thuis weten ze waar ik ben.
                      De meest "gevaarlijke" locatie wat ik ooit heb bezocht was Chateau Noisy en daar zal ik dan ook nooit meer naartoe gaan, de bovenverdieping is finaal rot (vloeren) en ik ben er toen tot mijn knie doorgezakt. Alles is wel goed afgelopen en het is logisch dat je in oude locatie's steeds je ogen goed de kost moet geven, maar we zijn wel eens "betrapt" maar nog nooit beboet. Ook de "afdaling" naar de mijn van Cheratte is behoorlijk link, maar wel te doen.
                      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                      Comment


                      • #12
                        Re: verboden toegang

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        ja.
                        ja.
                        boete.
                        grt,bouk.
                        één laatste stap vergeten:
                        EHBO:
                        RIP:

                        Henri
                        lidnummer: BD0435BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: verboden toegang

                          Niet zo bang zijn en gewoon doen. Als ik mijn zinnen gezet heb om op bepaalde locaties foto's te maken dan doe ik het. Soms vraag ik toestemming, maar meestal niet. Vooral in Nederland zeggen ze vaak meteen nee, of je moet het in drievoud schriftelijk aanvragen waarna je niets meer hoort. Soms kom je iemand tegen die belangrijk wil doen en je wegstuurd, dan wacht ik even tot die waakhond weg is en keer ik terug.

                          Comment


                          • #14
                            Re: verboden toegang

                            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                            Wanneer je in aanraking komt met de politie kun je beschuldigd worden van ofwel betreden van privé-eigendom zonder toestemming (voor de terreinen) of inbraak (gebouw).
                            Inbraak is dit in geen geval. "inbraak" bestaat niet in het strafwetboek. Hetgeen in de volksmond een inbraak wordt genoemd is eigenlijk een diefstal met verzwarende omstandigheden die
                            1. braak
                            2. inklimming
                            3. valse sleutel kan zijn.
                            Als je dus met je eigen apparatuur in een leegstaand pand, kasteel,.... gesnapt wordt zal het niet zo makkelijk zijn om te bewijzen dat je er een diefstal ging plegen dus zal je bijgevolg ook niet snel beticht worden voor een "diefstal met braak" of zoals je wil "inbraak".
                            Het enige strafbare is het betreden van een privé-eigendom, de kans echter voor ten eerste hiervoor in overtreding te worden genomen en ten tweede hiervoor een boete of veroordeling te krijgen is volgens mij kleiner dan de kans om :
                            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                            Altijd heel voorzichtig zijn als je Urban wil gaan doen.
                            Het is een vak appart met veel risico's, niet alleen deze van betrapt te worden, maar ook van instortingsgevaar, vallen, overvallen worden, enz.

                            Als je bvb een model meeneemt en zij krijgt een ongeluk kan je soms zelfs nog aansprakeleijk worden gesteld, en of de familiale verzekering (of eender welke verzekering) er dan gaat tussenkomen is nog de vraag (verzekeringen trekken zich nogal snel terug als het om een misdrijf gaat).

                            Het betreden van prive-eigendommen zonder toestemming is en blijft een misdrijf.

                            Comment


                            • #15
                              Re: verboden toegang

                              Urban... het is leuk en het blijft leuk... zelfs al wordt je betrapt door onze Blauwe Vrienden...je houdt even met Urban op... maar uiteindelijk begin je er terug aan.

                              Ik zie hier twee locaties... Maison du Viron en Noisy...zijn wel twee die je best nu mijd als de pest.

                              Viron wordt zwaar gecontroleerd
                              Noisy, daar begint het jachtseizoen

                              Veel zie ik hier staan die juist is: Braak, de poging om alle vernielingen in je schoenen te schuiven, enz... Het is en blijft nog altijd Braak, enkel niet met als hoofddoel om er zich aan vandalisme te vergrijpen of diefstal. Het is als het ware een grijze zone waarin je je bevindt.

                              Ik had zo ook pech, eerst waren die Blauwe Vrienden nogal nors en brulliger... maar toen ik dan even m'n verhaal uit de doeken mocht doen draaide de sfeer onmiddellijk...foto's tonen en eens vertellen waarom wat en hoe... dan komen ze wel op de proppen met je veiligheid...daar had ik zo ook mijn voorzorgen .

                              Comment

                              Working...
                              X