Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie en de privacywet

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie en de privacywet

    Hallo iedereen,

    Deze topic naar aanleiding van een korte privacywet discussie opgestart in volgend topic: Jeugdelixir!


    Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
    Geen interpretatie, lees Art.5 en ter aanvulling Art 1 §8 van de privacywet, camera-beveiliging is latere wetgeving. "ondubbelzinnige toestemming is nodig". Dit staat los van publicatie, dan geldt daarboven op ook nog het portretrecht en waarschijnlijk andere.

    De rechtspraak is beperkt, het aantal minnelijke schikkingen onbekend.
    Naar aanleiding van deze discussie over de privacywet, wat kan en wat kan niet, heb ik eind juli een mailtje gestuurd naar het CBPL (Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer) met de vraag wat een hobbyfotograaf nu mag en niet mag met het nemen van foto's in het openbaar.

    Vandaag, 09/09/2008 kreeg ik via mail een antwoord retour. Eentje van 8 blz. En ik kan jullie verzekeren dat het de moeite waard is om dit eens te lezen.

    Je kan het document op deze link downloaden. Moest je problemen hebben in het binnenhalen van dit document stuur me dan een PM of mailtje en ik bezorg het je met veel plezier.

    Indien de forum beheerders dit wensen, kunnen ze het document op de BD-server zelf plaatsen.

    Cheers,

    Alex_W
    Last edited by wyca; 9 september 2008, 13:22. Reden: Fix Broken link
    [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

  • #2
    Re: Fotografie en de privacywet

    Voilà. Gezond verstand dus.

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie en de privacywet

      ik kan het document niet downloaden ? als je wilt kan ik het wel voor je hosten hoor...
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie en de privacywet

        Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
        ik kan het document niet downloaden ? als je wilt kan ik het wel voor je hosten hoor...
        Id downloaden lukt niet.
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie en de privacywet

          Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
          ik kan het document niet downloaden ? als je wilt kan ik het wel voor je hosten hoor...
          De link is aangepast. Probeer nog maar eens.

          Groetjes,
          [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie en de privacywet

            Oorspronkelijk geplaatst door wyca Bekijk bericht
            De link is aangepast. Probeer nog maar eens.

            Groetjes,
            Ok 't is in orde bedankt
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie en de privacywet

              zeer interessant, bedankt.
              Jeroen || OM-D EM-5

              Comment


              • #8
                Re: Fotografie en de privacywet

                Eindelijk duidelijkheid!

                Grtz,
                Palladio
                You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografie en de privacywet

                  Bedankt

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografie en de privacywet

                    zeer interresant!
                    bedankt
                    http://www.jvs-photography.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografie en de privacywet

                      Hier werkt de link ook niet.
                      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotografie en de privacywet

                        Zonder problemen gedownloaded! Bedankt.
                        https://waltertalboom.be-
                        Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotografie en de privacywet

                          PRIVACY

                          In het recent nummer van Test-aankoop staan een aantal items over het internet , één ervan gaat over het plaatsen van foto's op het internet? Hier volgt de tekst (ongewijzigde overname)

                          Vraag:
                          Tot mijn verbazing ontdekte ik onlangs op de blog van een van mijn buren een foto van mijzelf.
                          Heb ik het recht om te eisen dat hij die foto verwijdert?

                          Antwoord:
                          Het individueel recht op afbeelding is een persoonsgegeven dat beschermd is door de wetgeving inzake privacy. Men moet vooraf uw goedkeuring vragen om afbeeldingen van u te maken en te verspreiden, dus bv. om ze online weer te geven, zoals op de blog van uw buur. Dat geldt voor alle foto's en video's die op een privéplaats werden gemaakt, en die dus bv. scénes weergeven uit uw gezinsleven, uw gezondheidstoestand onthullen of u op intieme momenten tonen.
                          Wanneer u ermee hebt ingestemd dat iemand uw foto op internet plaatst, houdt dat niet in dat die toestemming automatisch naar andere toepassingen mag worden uitgebreid. Anders gezegd, het is niet omdat u aan iemand toestemming hebt verleend om uw foto op zijn blog te plaatsen dat iemand anders ongevraagd ook zijn eigen blog met die foto mag opluisteren.
                          U kunt wel pas verwijzen naar het recht op afbeelding als u herkenbaar bent op de foto. Dat recht is dus niet van toepassing als men u slechts van op de rug of in een menigte ziet.


                          Praktisch gezien wat doet u als u een klacht heeft !

                          Wendt u eerst tot de verantwoordelijke van de blog of website. Leg uit dat u vindt dat afbreuk wordt gedaan aan uw rechten en vraag of hij akkoord gaat om uw foto vrijwillig te verwijderen. Anders kunt u naar de rechtbank stappen. De kortgedingrechter heeft de bevoegdheid om alle maatregelen op te leggen om te voorkomen dat afbreuk wordt gedaan aan uw recht op afbeelding of om daar een einde aan te maken. Hij kan dus bv. bevelen dat een foto meteen van internet moet worden verwijderd.

                          Bron: Test-Aaankoop
                          Budget en recht nr 200 september 2008


                          Lamp

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotografie en de privacywet

                            Wow, dit zocht ik al een hele tijd...

                            Sinds ik een paar "aanteigingen" naar mijn kop geslingert kreeg van een moeder en haar kind heb ik zo iets niet meer geprobeert.

                            Nou ja, ik had geen gezond verstand gebruikt.
                            In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotografie en de privacywet

                              ik lees er ook in dat je gewoon mag doorgaan als je zin hebt.
                              wie is er trouwens niet artistiek bezig? Ik denk dat het daar bij de meeste hobbyfotografen vooral op draait
                              Natuurlijk wel op voorwaarde dat de persoon in het openbaar zich niet verzet (zoals de moeder met kind).
                              Ik heb ook al, vooral kinderen, gehad die kwamen poseren en waar de ouders erbij waren.
                              Dikwijls heel mooie foto's
                              hoe meer f**k hoe meer vreugd

                              **=ol

                              Comment

                              Working...
                              X