Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem negatiefontwikkeling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem negatiefontwikkeling

    Hoi iedereen,

    Hoewel dit een forum is voor digitale fotografie, hoop ik dat er hier enkelen vertrouwd zijn met de technieken van de donkere kamer... Sinds enkele maanden tracht ik zelf mijn (zwart/wit) negatieven te ontwikkelen, en daartoe volgde ik begin dit jaar een cursus. De negatieven die ik gedurende deze cursus ontwikkelde zijn zeer mooi gelukt, maar toen ik op m'n eentje enkele negatieven ontwikkelde liep het mis. De afdrukken van deze negatieven zien er vrij 'korrelig' uit, vooral de grijze tinten, waardoor een grotere afdruk er vaak lelijk uitziet.

    Omdat foto's meer zeggen dan tekst heb ik hier enkele voorbeelden:

    een foto ontwikkeld tijdens de cursus:


    een foto van een zelf ontwikkeld negatief:


    Als je goed kijkt naar bv. het hoofd dan zie je dat het grijs niet zuiver is maar korrelig... (de foto is wel wat overbelicht, maar daaraan ligt het niet aangezien alle foto's van al mijn negatieven dezelfde lelijke korrel vertonen) Beide negatieven waren een kodak Tmax-400, dus daaraan kan het niet liggen. Ook heb ik geprobeerd te temperatuur van het ontwikkel en spoelbad constant te houden, maar het resultaat was weeral korrelig.

    De eerste foto is wel genomen met een canon 300, de tweede met een olympus om10, maar daaraan kan dit verschil toch niet liggen?

    Weet iemand de oorzaak en oplossing van dit probleem?

    In elk geval bedankt,

    groeten Koen

  • #2
    Re: probleem negatiefontwikkeling

    Voor fijne korrel: film met lage iso gebruiken, beter 100 dan 400. Fijnkorrelontwikkelaar gebruiken en nauwkeurig de gebruiksaanwijzing volgen. Als die verschillende tijden en temperaturen aangeeft, voorkeur geven aan lagere temperatuur en langere ontwikkeltijd. Ontwikkeltank minimaal bewegen. Best zelfde merk van ontwikkelaar en film gebruiken. Bijvoorbeeld llford ontwikkelaar voor Ilford film. Hoewel men evenzeer beweert dat dat geen verschil zou maken, maar baat het niet dan schaadt het niet.
    De korrel wordt gemaakt tijdens de ontwikkeling, spoelwater en fixeer hebben daar geen invloed meer op. Wel niet te groot temperatuurverschil toestaan anders krijg je reticulatie (een onomkeerbare beschadiging van het negatief).
    En om te beginnen de film correct belichten, geen geforceerde ontwikkeling toepassen. (pushen)
    Het is niet moeilijk, als je alles volgens het boekje en de gebruiksaanwijzingen doet, loopt het perfect af.

    Comment


    • #3
      de foto is wel wat overbelicht, maar daaraan ligt het niet aangezien alle foto's van al mijn negatieven dezelfde lelijke korrel vertonen
      Overbelichting heeft wél een meer uitgesproken korrel tot gevolg en kan dus één van de factoren zijn die meespelen.
      De vergroter waar je mee afdrukt bepaalt ook de mate waarin dat je korrel ziet. Een diffusor-vergroter tekent de korrel minder scherp af dan een condensor-vergroter. Zijn beide foto's met dezelfde vegroter afgedrukt?
      Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

      Comment


      • #4
        Re: probleem negatiefontwikkeling

        Naast vergroter en type afdrukpapier, let wel op volgende zaken:
        type ontwikkelaar, versheid, verdunning, met of zonder replenisher, temperatuur, soort ontwikkeltank, ontwikkeltijd, agitatie tijdens ontwikkeling.
        Zijn die identiek in beide gevallen?

        Henri
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #5
          Re: probleem negatiefontwikkeling

          Voor beide foto's werd dezelfde vergroter gebruikt. Het is waar dat de korrel door overbelichting meer uitgesproken is, maar op niet overbelicht foto's is ze ook te zien (ik koos deze omdat inscannen enz veel kwaliteit wegneemt en de korrel, die op deze foto vrij duidelijk aanwezig is, anders niet meer te zien zou zijn).
          Normaal gezien zijn beide negatieven op dezelfde wijze ontwikkeld (kodak ontwikkelaar), maar toch moet het bij mijn laatste filmpjes ergens misgelopen zijn, want anders zou de korrel niet te zien mogen zijn...
          Waar ik wel aan twijfel is indien ik dezelfde verdunning heb gebruikt voor de ontwikkelaar (1+19), zou een verkeerde verdunning dit effect kunnen geven?

          De volgende keer zal ik proberen de ontwikkeltank minder te bewegen en een lagere temperatuur gebruiken, misschien lost dat iets op...

          Bedankt voor de reacties trouwens

          Koen

          Comment


          • #6
            Re: probleem negatiefontwikkeling

            hoeveel overbelicht is dat?

            als je de densiteit nameet met densitometer zie je dat sommige filmpjes beter een stop overbelicht worden ipv de standaard gegeven asa waarde
            (t-max 400 als 200 of 250 gebruiken ipv 400)

            indien nodig kan je een fijnkorrel (poeder)ontwikkelaar gebruiken of de duurdere dan de standaard kodak ontwikkelaar.

            langs de andere kant hoort korrel bij analoge AgX fotografie.
            er bestaan zeer fijn korrelige 'scherpe' films die eerder voor repro gebruikt werden/worden maar die liggen vrij laag kwa lichtgevoeligheid


            wat je anders ook kan doen is naar een ander opname formaat overgaan!
            middenformaat/TC uitvergroten tot 30*40 of 40*60 ofzo geeft minder korrel dan een klein (FF ) negatiefje
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: probleem negatiefontwikkeling

              Oorspronkelijk geplaatst door koenevh Bekijk bericht
              Waar ik wel aan twijfel is indien ik dezelfde verdunning heb gebruikt voor de ontwikkelaar (1+19), zou een verkeerde verdunning dit effect kunnen geven?
              Als je een minder verdunde ontwikkelaar gebruikt hebt, bijvoorbeeld (1 + 9) i.p.v. (1 + 19), met als gevolg foutieve tijden krijg je door de "overontwikkeling" inderdaad meer korrel.
              Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

              Comment


              • #8
                Re: probleem negatiefontwikkeling

                Ik dacht ook dat op de handleiding van de ontwikkelaar staat hoeveel maal je de ontwikkeltank moet roteren in een gegeven tijd. Te veel of te weinig is zeker ook niet goed voor de kwaliteit van het negatief.

                groeten,
                Patrick

                Comment


                • #9
                  Re: probleem negatiefontwikkeling

                  Oorspronkelijk geplaatst door koenevh Bekijk bericht
                  Hoi iedereen,

                  Hoewel dit een forum is voor digitale fotografie, hoop ik dat er hier enkelen vertrouwd zijn met de technieken van de donkere kamer... Sinds enkele maanden tracht ik zelf mijn (zwart/wit) negatieven te ontwikkelen, en daartoe volgde ik begin dit jaar een cursus. De negatieven die ik gedurende deze cursus ontwikkelde zijn zeer mooi gelukt, maar toen ik op m'n eentje enkele negatieven ontwikkelde liep het mis. De afdrukken van deze negatieven zien er vrij 'korrelig' uit, vooral de grijze tinten, waardoor een grotere afdruk er vaak lelijk uitziet.

                  Omdat foto's meer zeggen dan tekst heb ik hier enkele voorbeelden:

                  een foto ontwikkeld tijdens de cursus:


                  een foto van een zelf ontwikkeld negatief:


                  Als je goed kijkt naar bv. het hoofd dan zie je dat het grijs niet zuiver is maar korrelig... (de foto is wel wat overbelicht, maar daaraan ligt het niet aangezien alle foto's van al mijn negatieven dezelfde lelijke korrel vertonen) Beide negatieven waren een kodak Tmax-400, dus daaraan kan het niet liggen. Ook heb ik geprobeerd te temperatuur van het ontwikkel en spoelbad constant te houden, maar het resultaat was weeral korrelig.

                  De eerste foto is wel genomen met een canon 300, de tweede met een olympus om10, maar daaraan kan dit verschil toch niet liggen?

                  Weet iemand de oorzaak en oplossing van dit probleem?

                  In elk geval bedankt,

                  groeten Koen
                  Puur afgaande op het voorbeeld is dit duidelijk onderbelicht en overontwikkeld; een poging toto pushen ?

                  -M-
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleem negatiefontwikkeling

                    Lijkt me een te geconcentreerde ontwikkelaar. Heb je de juiste verdunning gebruikt?

                    Tussen haakjes: ik heb hier nog een tiental interessante boeken uit mijn dokatijd. Als je in de buurt van Mechelen komt mag je ze gratis komen ophalen. Stuur maar een PM bij interesse.
                    Fullator
                    Fotostudio Candela Zone
                    website: http://www.chronax.be
                    website: http://www.marquisemodels.eu

                    Comment


                    • #11
                      Re: probleem negatiefontwikkeling

                      Gisteren heb ik voor het eerst sinds enige tijd opnieuw enkele negatieven ontwikkeld. Daarvoor gebruikte ik volgende methode:
                      -negatief eerst ontwikkeld in kodak T-max ontwikkelaar, in de verdunning 1+4 (zoals de gebruiksaanwijzing aangaf) en dit 6 minuten op 24°, eerste minuut bewegen, daarna om de minuut
                      -2 maal gespoeld (telkens halve minuut)
                      -10 minuten gefixeerd
                      -3 maal gespoeld.

                      Mijn eerste resultaat was ronduit teleurstellend. Toen ik het negatief uit de tank haalde zag ik dat ze er veel te donker uitzag (ook de randen). Ik heb het negatief vlug opnieuw gefixeerd, maar veel kan ik er niet meer mee aanvangen.

                      Daarom besloot ik voor mijn tweede negatief nieuw fixeer te maken (de vorige was reeds aangemaakt en stond in de doka die ik gebruikte). Daarvoor gebruikte ik Ilford rapid fixer (ook 1+ 4)

                      Opnieuw zelfde procedure:
                      -T-max ontwikkelaar 1+4
                      -gespoeld
                      -gefixeerd (10 minuten voor de zekerheid hoewel de verpakking 5 minuten aangaf-
                      -gespoeld (laatste maal met wetting agent erbij)

                      Echter, ook dit negatief kwam zo goed als volledig zwart uit de tank. Enkele delen van het negatief waren bleker, hier en daar waren de letters in de rand te lezen en zag je enkele beelden, maar voor de rest niks bruikbaars

                      Ik heb er geen flauw idee van wat er is misgelopen, ik durf voorlopig mijn andere 2 negatieven niet te ontwikkelen omdat ik liever ook die foto's niet verlies. Het negatief werd nochtans in zo'n speciale donkere zak ontrold en in de tank gestopt, gedurende de ontwikkeling is de tank niet opengegaan. Hoe komt het dan dat de negatieven er zo goed als zwart uitkwamen (op enkele lichtere plaatsen na??)

                      Ik hoop dat iemand het antwoord op mijn vraag weet, want ik zit voorlopig met mijn -figuurlijke- handen in mijn haar.


                      Bedankt!

                      Koen

                      ps: @Fullator, bedankt voor het aanbod, maar Mechelen ligt voor mij niet bepaald in de buurt

                      Comment


                      • #12
                        Re: probleem negatiefontwikkeling

                        Oorspronkelijk geplaatst door koenevh Bekijk bericht
                        Gisteren heb ik voor het eerst sinds enige tijd opnieuw enkele negatieven ontwikkeld. Daarvoor gebruikte ik volgende methode:
                        -negatief eerst ontwikkeld in kodak T-max ontwikkelaar, in de verdunning 1+4 (zoals de gebruiksaanwijzing aangaf) en dit 6 minuten op 24°, eerste minuut bewegen, daarna om de minuut
                        -2 maal gespoeld (telkens halve minuut)
                        -10 minuten gefixeerd
                        -3 maal gespoeld.

                        Mijn eerste resultaat was ronduit teleurstellend. Toen ik het negatief uit de tank haalde zag ik dat ze er veel te donker uitzag (ook de randen). Ik heb het negatief vlug opnieuw gefixeerd, maar veel kan ik er niet meer mee aanvangen.

                        Daarom besloot ik voor mijn tweede negatief nieuw fixeer te maken (de vorige was reeds aangemaakt en stond in de doka die ik gebruikte). Daarvoor gebruikte ik Ilford rapid fixer (ook 1+ 4)

                        Opnieuw zelfde procedure:
                        -T-max ontwikkelaar 1+4
                        -gespoeld
                        -gefixeerd (10 minuten voor de zekerheid hoewel de verpakking 5 minuten aangaf-
                        -gespoeld (laatste maal met wetting agent erbij)

                        Echter, ook dit negatief kwam zo goed als volledig zwart uit de tank. Enkele delen van het negatief waren bleker, hier en daar waren de letters in de rand te lezen en zag je enkele beelden, maar voor de rest niks bruikbaars

                        Ik heb er geen flauw idee van wat er is misgelopen, ik durf voorlopig mijn andere 2 negatieven niet te ontwikkelen omdat ik liever ook die foto's niet verlies. Het negatief werd nochtans in zo'n speciale donkere zak ontrold en in de tank gestopt, gedurende de ontwikkeling is de tank niet opengegaan. Hoe komt het dan dat de negatieven er zo goed als zwart uitkwamen (op enkele lichtere plaatsen na??)

                        Ik hoop dat iemand het antwoord op mijn vraag weet, want ik zit voorlopig met mijn -figuurlijke- handen in mijn haar.


                        Bedankt!

                        Koen

                        ps: @Fullator, bedankt voor het aanbod, maar Mechelen ligt voor mij niet bepaald in de buurt
                        Als je randen er ook al donker uitzien denk ik dat je negatief licht gezien heeft. Ik hoop dat je ontwikkeltank nog lichtdicht is. Zie ook dat je alle onderdelen er inzet.
                        Je ontwikkeling zit niet echt goed.

                        Je ontwikkelbad is goed zoals je het doet. Na dit bad hoeft er niet gespoeld te worden. En je tank zeker niet openen. Ik zou tussen je ontwikkel- en fixeerbad ook nog een stopbad invoeren (producten in de handel te verkrijgen). Hierna ook je tank weer niet openen. Dan kan je aan je fixeerbad beginnen. Agiteer hier ook eens om de minuut. Probeer de temp. van het stop- en fixeerbad hetzelfde te houden als je ontwikkelbad. Nu kan je je film gaan spoelen doe dit ook op ongeveer dezelfde temp. Laat een half uur spoelen. tijdens het spoelen kan je je tank al eens openen om naar het resultaat te kijken.

                        Probeer misschien ook eens een niet-belichte film te ontwikkelen. Als deze er ook zwart uitkomt is de kans misschien wel groot dat je camera, zwarte zak of tank niet lichtdicht meer zijn.
                        Steven

                        Comment

                        Working...
                        X