Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stops

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stops

    Hey iedereen,

    ik mag vanmezelf wel zeggen dat ik na enkele jaren fotografie als hobby te hebben, er eindelijk begin in thuis te geraken. Maar ik zit nog met een vraag.

    Regelmatig kom ik het begrip stop tegen: halve stop, volle stop, twee volle stops...

    Ik vraag me af wat dit nu betekent.

    Alvast bedankt

    Groeten
    Tom
    Canon EOS 50D ; Canon EOS 300D ; Canon EF 70-200 f/2.8; Canon EF-S 18-200 ; Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III ; Flitser: Canon 430Ex Speedlite
    Canon BG-E1 ; ET-60 + EW-78D 2 Hoya UV-filters 58mm + 1 78mm en Bilora PRO 27 statief

  • #2
    Re: Stops

    Een stop is een verdubbeling of halvering van doorgelaten lichthoeveelheid. Veronderstel dat we gewerkt hebben met diafragma 8 en belichting van 1/250 sec. Dan kan een stop bekomen worden door:
    - a) ofwel de belichtingstijd te verdubbelen of te halveren: dus 1/125 sec of 1/500 sec i.p.v. de 1/250 sec in ons voorbeeld
    - b) ofwel door het diafragmagetal te verhogen of te verlagen naar het naastliggende getal: dus 5.6 of 11 in ons voorbeeld.
    Opmerking: de reeks van diafragmagetallen is een meetkundige reeks met factor 1.4 en is 1 1,4 2 2,8 4 5.6 8 11 16 22 32
    Die factor 1.4 is in werkelijkheid de vierkantswortel uit het getal 2 en betekent dat bij iedere stop de hoeveelheid licht wordt verdubbeld, c.q. gehalveerd. Alles gaat terug naar het diafragma dat in feite niets anders is dan een cirkel waardoor het licht komt met een oppervlakte van de straal in het kwadraat (of 1,4 x 1,4)

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

    Comment


    • #3
      Re: Stops

      Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
      Een stop is een verdubbeling of halvering van doorgelaten lichthoeveelheid. Veronderstel dat we gewerkt hebben met diafragma 8 en belichting van 1/250 sec. Dan kan een stop bekomen worden door:
      - a) ofwel de belichtingstijd te verdubbelen of te halveren: dus 1/125 sec of 1/500 sec i.p.v. de 1/250 sec in ons voorbeeld
      - b) ofwel door het diafragmagetal te verhogen of te verlagen naar het naastliggende getal: dus 5.6 of 11 in ons voorbeeld.
      Opmerking: de reeks van diafragmagetallen is een meetkundige reeks met factor 1.4 en is 1 1,4 2 2,8 4 5.6 8 11 16 22 32
      Die factor 1.4 is in werkelijkheid de vierkantswortel uit het getal 2 en betekent dat bij iedere stop de hoeveelheid licht wordt verdubbeld, c.q. gehalveerd. Alles gaat terug naar het diafragma dat in feite niets anders is dan een cirkel waardoor het licht komt met een oppervlakte van de straal in het kwadraat (of 1,4 x 1,4)

      Henri
      optie C: je lichtgevoeligheid aanpassen: 50-100-200-400-800
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: Stops

        Met een beetje zoeken op Google valt hier heel wat over te vinden hoor. Op dit forum al gezocht ? Toch in het kort dit : stops hebben te maken met de belichting van je onderwerp (engels : 'exposure'). Dus letterlijk de 'blootstelling' van je sensor aan het aanwezige licht. Het resultaat zou je de 'belichtingswaarde' kunnen noemen. Deze is proportioneel met de intensiteit van het licht en de tijd dat het licht op je sensor kan inwerken. Aan de intensiteit van het licht kan je iets doen door je diafragma meer of minder open te zetten. Aan de tijdsduur kan je iets doen door de sluitertijd te veranderen.
        Stel nu dat je met een bepaald diafragma en sluitertijd een goed resultaat hebt (=geen dichtgelopen schaduwpartijen, of uitgebrande heldere delen). Als je een donkerder resultaat zou willen, dan zou je bv 'een stop kunnen onderbelichten'. Of, in het andere geval, 'een stop overbelichten'. Een hele stop betekent dat je de belichtingswaarde halveert (onderbelichten) of verdubbelt (overbelichten). Als de camera bv in manual mode staat, kan je dat doen door bv van diafragma stand 2 naar 1.4 (overbelichten) of 2.8 (onderbelichten) te gaan. De naam 'stop' komt daar trouwens vandaan : het is de volgende 'stop' op je diafragmaring (die je vooral bij oudere lenzen nog kan aantreffen). Tegenwoordig wordt het diafragma vanuit de camera geregeld.
        Je kan kan ook een stop overbelichten door de sluitertijd te verdubbelen.
        Omdat een stop al een behoorlijk belichtingsverschil geeft, gebruikt men vaak halve stops en derde stops. Geavanceerde camera's hebben daarvoor een functie : belichtings-compensatie of -correctie. Daarmee kan je forceren dat de belichting die je camera 'automatisch' heeft bepaald, toch aanpast aan je eigen inzichten. Velen hebben bv. hun camera op -0.3 of -0.7 stops staan. De reden is dat het in postprocessing nog haalbaar is om te donkere gedeelten helderder te maken. Uitgebrande delen zij helaas niet meer terug te halen.
        Nog twee opmerkingen : in mijn voorbeeld ga ik van diafragma stand 2 naar 1.4 om de hoeveelheid licht te verdubbelen. Dit lijkt raar (want waarom niet van 2 naar 4?). Reden : eigenlijk had ik moeten schrijven : van 1/2 naar 1/1.4 omdat diafragma=verhouding van brandpuntsafstand tot lensdiameter. Dus 1/1.4 is groter dan 1/2 en laat dus meer licht door. Tenslotte : omdat de hoeveelheid licht afhankelijk is van de oppervlakte van de lensopening liggen diafragmastops niet een factor 2 maar een factor 1.4 (wortel 2) uit elkaar.
        Ten laatste : de belichting is ook afhankelijk van de ISO instelling (gevoeligheid van je sensor voor lichtopname). Een opname met ISO 400 zal een stop overbelicht zijn t.o.v. een opname met dezelfde settings, maar met ISO 200.
        Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
        And why do we fall, Bruce?

        Comment


        • #5
          Re: Stops

          Hehe, er zijn nog zekerheden in deze wereld...
          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
          And why do we fall, Bruce?

          Comment


          • #6
            Re: Stops

            Allemaal bedankt voor de uitgebreide info! :d
            Ik ga het allemaal nog eens rustig doornemen en inderdaad, ik had beter even gezocht, maar ik had er niet aangedacht. Mijn excuses.

            Groeten en bedankt!
            Tom
            Canon EOS 50D ; Canon EOS 300D ; Canon EF 70-200 f/2.8; Canon EF-S 18-200 ; Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III ; Flitser: Canon 430Ex Speedlite
            Canon BG-E1 ; ET-60 + EW-78D 2 Hoya UV-filters 58mm + 1 78mm en Bilora PRO 27 statief

            Comment

            Working...
            X