Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegel fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spiegel fotograferen

    Is er iemand hier op het forum die ervaring heeft met het fotograferen van spiegels ,en zou zo vriendelijke willen zijn om me een paar tips te laten weten .
    Het gaat hier over spiegels die ikzelf decoreer ,maar wil daar foto's van maken voor op mijn website te zetten .

    Ik krijg altijd last met mezelf in de spiegel te zien als schaduw ,en de foto is dan ook niet echt scherp .

    Met vriendelijke groeten,

    Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

  • #2
    Re: Spiegel fotograferen

    Misschien moet je eens een foto posten van een resultaat dat je niet aan staat.
    Weet dat als je een spiegeling fotografeert je foto altijd iets aan intensiteit verliest, je kan dit wel een beetje terughalen in de nabewerking. Als je zelf niet mee in de spiegel wil staan moet je onder een hoek fotograferen zodat je uit beeld staat, achteraf dien je dan wel een perspectief correctie uit te voeren of je moest werken met een TC of tilt-shift lens.
    Wat betreft de scherpstelling, best is handmatig scherp te stellen.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: Spiegel fotograferen

      Je moet bij het fotograferen van een spiegel de keuze maken wat je scherp wil: jouw decoratie en ik neem aan dat dat je keuze is of de refelctie scherp.

      Je zal de foto altijd onder een hoek moeten maken, want anders zie je camera.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Spiegel fotograferen

        Ideaal is de spiegel te fotograferen met een technische camera en de opstelling van Scheimpfug toe te passen.

        Een pseudo-oplossing is jezelf achter een zwartveld te verbergen waarbij je een kleine opening overlaat waardoor de cameralens komt. De verlichting moet geschieden door 2 spots (één aan iedere kant) die in 45° je spiegel belichten, zodat er geen reflectie naar de camera gebeurt.

        Extra mogelijkheid: plaats camera niet centraal, gebruik circulair polascreen en corrigeer de wijkende lijnen (perspectief) in Photoshop. Draag zelf zwarte kleding of ga uit beeld en gebruik afstandbediening.

        Henri
        lidnummer: BD0435BE

        Comment


        • #5
          Re: Spiegel fotograferen

          Keep it simple....Neem je foto zoals je wil, frontaal en trek je niets aan van de weerspiegeling. Stel eventueel manueel scherp op de kader. Werk daarna in in photoshop je spiegelbeeld weg
          Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

          Comment


          • #6
            Re: Spiegel fotograferen

            Aan iedereen al bedankt voor de helpende info dus ga ik me morgen eens bezighouden met de info tips ,en hopelijk wordt ik dan weer geen storend beeld in een spiegel .

            Met vriendelijke groeten,

            Ardesign
            Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

            Comment


            • #7
              Re: Spiegel fotograferen

              De tips van Kodachrome zijn 100% OK.
              Nog bijkomend : je vergemakkelijkt je werk als je een beetje tele gebruikt.
              Met een lichte afwijking van je hoek ( op loodrecht op de spiegel) heb je minder vervorming.

              Zet dan wel je donkere (zwarte) achtergrond (niet achter de spiegel hé, maar waar de spiegel naar kijkt... ook een beetje offset.

              Groetjes
              Skitch
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment

              Working...
              X