Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

    hallo
    Ik ken echt niets van boekhouden en belastingen en de boekhouder is nog op vakantie. En iemand zou graag nog een nieuwe 2de handse lens kopen maar er rijzen toch een paar vragen.

    Een kennis had me verteld dat hij zijn 2de hands Jaguar (voor ceremonies) kon aftrekken vd belastingen. Nu ken ik iemand die een zelfstandig bijberoep is gestart in 2008 en daarvoor al een boel materiaal heeft aangekocht. Die met factuur zijn ok (is dat trouwens erg als er iemand anders zijn naam op staat? ). MAar hoe doe je dat met materiaal dat je 2dehands aankocht?
    Is het ok dat je de originele factuur hebt (weliswaar ook niet met je eigen naam op) of moet je bijv. een papier laten ondertekenen over de aankoop?

    Op de factuur staat bijv ook dat het product nieuw werd aagekocht en alleen de nieuwprijs staat er bij dus kan me voorstellen dat je idd een papier nodig hebt vd 2de-hands-verkoper. Maar ik vraag het even voor de zekerheid.
    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

  • #2
    Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

    Wil je materiaal kopen van iemand dan moet je sowieso een factuur hebben.
    Een particulier kan geen factuur maken dus moet je verkoper een zelfstandige zijn. Deze maakt dan een verkoopfactuur waarop het bedrag excl en incl BTW staat.
    Het maakt niet uit voor vadertje staat of dit nu nieuw of tweedehandsmateriaal is (ze weten het trouwens ook niet) en kan je dus je BTW recuperen.

    Comment


    • #3
      Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

      tis spijtig genoeg nog een bijberoep waar je nog geen BTW-plicht hebt dus btw wordt niet teruggekregen. Is wel niet logisch dat het uitsluitend via handelaars kan gaan als het waar is wat je zegt
      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

      Comment


      • #4
        Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

        Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
        tis spijtig genoeg nog een bijberoep waar je nog geen BTW-plicht hebt dus btw wordt niet teruggekregen. Is wel niet logisch dat het uitsluitend via handelaars kan gaan als het waar is wat je zegt
        Geen BTW-plicht

        Je moet toch kwartaalaangiften doen?

        Comment


        • #5
          Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

          je kan steed materiaal inbrengen dat tweedehands is, ook als je het van een particulier koopt. Die zal dan wel een document moeten maken dat hij eenmalig een tweedehands artikel verkocht aan een bepaalde prijs, vermeld indien mogelijk zeer goed de omschrijving, en serienr en de aankoopdatum en naam + adres van je particuliere verkoper.

          Jij kan de aankoopsom van die aankoop als zelfstandige inbrengen, maar je kan geen BTW terugtrekken. je kan het echter wel aftrekken van je inkomsten (gespreid over enkele jaren, want ook een tweedehandsinvestering moet je afschrijven)

          dus als je een klein bijberoep hebt, en je nog vrijgesteld bent van BTW (je mag de aangerekende BTW houden, maar je mag geen BTW terugtrekken als ik het goed begrepen heb, ken er alle details niet van, was nooit van toepassing bij mij) wegens kleine onderneming kan je heel goed een tweedehandsaankoop inbrengen, je kan toch geen BTW terugtrekken, dus dat "nadeel" heb je niet tov kopen van een handelaar die er eerst BTW bij telde die je dan nadien kan aftrekken.

          Comment


          • #6
            Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

            kgeloof nie dat ze btw aanrekent ook niet. Das als je onder artikel "Vrijgesteld van BTW (Art.56§2)" zit.
            Danku voor de uitleg. Zou een email goed zijn of zou het echt met handtekening moeten zijn ? Tzijn niet echt mensen uit de buurt geweest natuurlijk
            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

            Comment


            • #7
              Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

              voor uw eigen veiligheid is een ondertekend document aan te raden. tegenwoordig mag het ook met een email, maar als bij een controle de verkoper de mail betwist heb je niets meer in je handen. een ondertekend document betwisten is daarentegen iets moeilijker.
              http://www.mimoza.be/

              Comment


              • #8
                Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                Geen BTW-plicht

                Je moet toch kwartaalaangiften doen?
                Niet als je onder de vrijstellingsregeling zit ... maar als je géén BTW int kan je er ook géén recupereren dan.
                www.fotofolio.be

                Comment


                • #9
                  Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

                  Even voor de duidelijkheid, er is een verschil tussen belastingen en BTW aangiftes.

                  Bij vrijstelling van BTW kan je geen btw aanrekenen, en dus ook geen BTW recuperen. Dit is de minst gunstige vorm in zelfstandig ondernemen (me dunkt). Het is ook niet interessant voor mensen die bij je moeten aankopen (its between the ears). Als je wel BTW plichting bent moet je een kwartaalaangifte indienen.

                  Als je zelfstandige bent, en je officiële documenten hebt, kan je investeringen maken. Je boekhouder zal dan met deze investering rekening houden op je jaarlijkse (personen/venootschaps)belasting.

                  Hoe dan ook, je hebt altijd een factuur nodig, en de originele factuur indienen van tweede hands materiaal kan wel eens uitmonden in een inspectie van oftewel de BTW dienst oftewel de belastingsdienst, en toch zeker als iemand anders reeds die factuur gebruikt heeft. Een factuur dient trouwens altijd zo snel mogelijk ingediend te worden en bij voorkeur in het kwartaal waarin je de factuur ontvangen hebt. Wil je een factuur van 2e hands materiaal inbrengen, dan moet de verkoper van het materiaal een factuur maken voor het materiaal dat hij verkoopt (ie de restwaarde). Deze wordt dan ook officieel uit zijn boekhouding geschreven (stop van jaarlijkse afschrijving).

                  Just my 2 cents
                  Canon 40D // Speedlite 430EX // Canon 50mm f1.8 // Canon 70-200L f2.8 // Tamron 28-75mm f2.8 (te koop) // Tokina 11-16 f2.8
                  http://digital.raptor-tec.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

                    Steeds ondertekend document en overschrijving via de bank; niet cash! Anders kan er een papier opgemaakt worden met een verkoopprijs die bv. 100euro hoger is. Die 100euro maakt voor de verkopen niets uit omdat deze particulier is; en de aankoper steekt 100euro van de zaak in zijn eigen zak.
                    (maar dat zal wel niemand doen zeker??)
                    Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

                    Comment


                    • #11
                      Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

                      ugh geld wegmoffelen hoezo?
                      Das belgie denk ik. Zelfs als ik officieel werk zoek dan krijg ik alleen zwart werk aangeboden. Zelfs VASTE jobs.

                      tis wel zo dat het allemaal via particulieren verkocht is. En die nemen liever cash aan. Kep al met 700 eurootjes een dagje door Gent gelopen laatst maar ja. Wie vertrouwt nog een overschrijving ter plaatse he ..

                      Het is IDD dat je ongeveer max 5800 mag verdienen als je niet-BTW-plichtig bent. En ook dat je geen btw aanrekent dus ze kunnen niet aftrekken wat je niet aanrekent (between the ears ). Ik hou mijn hart vast voor als het meer dan 5800 wordt ***
                      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                      Comment


                      • #12
                        Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                        Ik hou mijn hart vast voor als het meer dan 5800 wordt ***
                        Dan schakel je gewoon over naar BTW-plichtig, mijn boekhouder heeft dat allemaal mooi en snel geregeld. Hou er dan wel rekening mee dat je vanaf je omschakeling facturen moet opmaken met BTW.
                        www.fotofolio.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                          Dan schakel je gewoon over naar BTW-plichtig, mijn boekhouder heeft dat allemaal mooi en snel geregeld. Hou er dan wel rekening mee dat je vanaf je omschakeling facturen moet opmaken met BTW.
                          Mja, nu heeft ze geen boekhouder in dienst zodat het haar nu wel een heel stuk goedkoper uit komt. Als je echt niet meer onder die 5800 euro grens meer kan blijven zorg je dus best dat je er meteen zo ver mogelijk boven gaat. Anders doe je een stap achteruit
                          http://www.ondernemersforum.be -> voor en door ondernemers

                          Comment


                          • #14
                            Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                            je kan steed materiaal inbrengen dat tweedehands is, ook als je het van een particulier koopt. Die zal dan wel een document moeten maken dat hij eenmalig een tweedehands artikel verkocht aan een bepaalde prijs, vermeld indien mogelijk zeer goed de omschrijving, en serienr en de aankoopdatum en naam + adres van je particuliere verkoper.

                            Jij kan de aankoopsom van die aankoop als zelfstandige inbrengen, maar je kan geen BTW terugtrekken. je kan het echter wel aftrekken van je inkomsten (gespreid over enkele jaren, want ook een tweedehandsinvestering moet je afschrijven)

                            dus als je een klein bijberoep hebt, en je nog vrijgesteld bent van BTW (je mag de aangerekende BTW houden, maar je mag geen BTW terugtrekken als ik het goed begrepen heb, ken er alle details niet van, was nooit van toepassing bij mij) wegens kleine onderneming kan je heel goed een tweedehandsaankoop inbrengen, je kan toch geen BTW terugtrekken, dus dat "nadeel" heb je niet tov kopen van een handelaar die er eerst BTW bij telde die je dan nadien kan aftrekken.

                            Dit is juist, en Nieuwe goederen kun je 5 jaar afschrijven en 2de hands 3 jaar
                            Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

                            Comment


                            • #15
                              Re: 2dehands materiaal aftrekken vd belastingen?

                              we hebben wél een boekhouder maar ik ben ondertussen ook mee geweest op info-afspraak.
                              We moeten van die 2e hands spullen een ondertekende verkoopsakte hebben van de verkoper met prijs en datum en serienr.

                              Kvind het raar geregeld. Hij gaat ons laten weten of we dit jaar nog wat geld moeten uitgeven. Allez, ik snap het grote beeld wel maar het blijft raar. Stel je voor dat je een mega-bedrijf hebt, dan moet je ook 60 grote vrachtwagens bijkopen omdat je anders belastingen moet betalen..

                              Ik heb er 2 gemaild waar ik voor een deel geld aan gekocht heb maar ze reageren niet meer
                              Too bad, er is toch al geld uitgespaard door ze niet 1e hands te kopen he..
                              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                              Comment

                              Working...
                              X