Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel KB (fotoafdruk)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeveel KB (fotoafdruk)

    Hallo
    Wanneer ik foto's wil laten afdrukken bij bv.een afdrukcentrale in hoeveel kb of mb verstuur ik dit om een goede afdruk te bekomen? Of is dit afhankelijk van het aantal pixels?Afdruk is 10x15 en de resolutie is tussen de 250 en 300 dpi
    Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

  • #2
    Re: Hoeveel KB (fotoafdruk)

    De beste afdrukken bekom je nog altijd met de zo hoog mogelijke resolutie.

    ALs je een foto opstuurt, dan zou ik toch in de orde van1.5Mbyte per bestand te werken.
    Foto resizen naar +/- 3Megapixel, en dan converteren naar een bestandje met maximumgrootte van 1.5Mbyte.

    Comment


    • #3
      Re: Hoeveel KB (fotoafdruk)

      als ik mij niet misrekend heb ..

      10x15 cm = 3,93x5,9 duim/inch .. aan 300PPI
      1179x1771 pixels = 2,088 Mb groot bij jpg compressie van 1 aka volle resolutie
      FWIW

      Comment


      • #4
        Re: Hoeveel KB (fotoafdruk)

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        1179x1771 pixels = 2,088 Mb groot bij jpg compressie van 1 aka volle resolutie
        FWIW
        Dit is toch wel een beetje té rekenkundig voorgesteld. Bekijk eens de bestandsgrootte van een foto met 4/5 een helderblauwe lucht en 1/5 landschap, en vergelijk die eens met een foto van een veld vol zonnenbloemen...

        Kortom, de bestandsgrootte zal altijd afhangen van het aantal detail in de foto.

        Mvg,
        Frederic

        Comment


        • #5
          Re: Hoeveel KB (fotoafdruk)

          Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
          Dit is toch wel een beetje té rekenkundig voorgesteld. Bekijk eens de bestandsgrootte van een foto met 4/5 een helderblauwe lucht en 1/5 landschap, en vergelijk die eens met een foto van een veld vol zonnenbloemen...

          Kortom, de bestandsgrootte zal altijd afhangen van het aantal detail in de foto.

          Mvg,
          Frederic
          Nope .. bestandsgrootte hangt NIET altijd af van het detail in de foto ! Je kan helaas niet om de basis rekenkunde heen als je enig referentie vertrekpunt wil vastleggen ...
          Waar jij beschouwt is de bestandsgrootte NA JPG COMPRESSIE ! en enkel MET compressie is die WEL afhankelijk van het detail in de foto inclusief de ruis !
          Daarom zei ik ook "natieve resolutie met jpg compressiefactor van 1 ... " ttz opgeslagen met helemaal GEEN compressie ... straks ga je mij nog vertellen dat een 10Mpx foto geen natieve 3888x2592 grootte is omdat er 60% lucht op de foto staat ?

          ... en wat niemand tot nogtoe heeft opgemerkt is dat mijn berekening fout is in zoverre dat ik domweg 1 byte/pixel gerekend heb maar je hebt voor standaard jpg 24bits/pixel nodig (aka 1 byte/RGB = 3x8 bits) dus mijn opgegeven bestandsgrootte is te vermenigvuldigen met 3 voor de natieve byte grootte + nog een handvol bytes voor de jpg file header ...
          Last edited by Guest41; 18 augustus 2008, 22:08.

          Comment


          • #6
            Beem me up Scotty! Is het fout om, zonder al dat gecijfer, te stellen dat als je je foto (voor een afdruk gaande van 10/15 tot bv 30/45) in een resolutie van 300 ppi aanlevert bij het labo er geen enkel probleem kan/zal zijn? De omvang van je bestand maakt dan in principe niets uit imho...
            Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

            Comment


            • #7
              Re: Hoeveel KB (fotoafdruk)

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Nope .. bestandsgrootte hangt NIET altijd af van het detail in de foto ! Je kan helaas niet om de basis rekenkunde heen als je enig referentie vertrekpunt wil vastleggen ...
              Waar jij beschouwt is de bestandsgrootte NA JPG COMPRESSIE ! en enkel MET compressie is die WEL afhankelijk van het detail in de foto inclusief de ruis !
              Daarom zei ik ook "natieve resolutie met jpg compressiefactor van 1 ... " ttz opgeslagen met helemaal GEEN compressie ...
              Wanneer je nog maar je beeld omzet naar jpg comprimeer je sowieso al, ongeacht de factor die je kiest!!
              Jpg gis een andere opslagmethode dan lossy files, met name, er wordt sowieso al een deel informatie uit het beeld weggelaten om het bestand lichter te maken.
              Als je dus denkt dat je geen compressie doet omdat je de kleinste factor (= hoogste jpg-kwaliteit) gebruikt, dan ben je verkeerd... Misschien moet je eens opzoeken hoe jpg z'n informatie opslaat in vergelijking met tif. Je zal verschieten hoeveel data je vergooit

              En uiteraard had ik het over de bestandsgrootte NA jpg-compressie, want dat was toch de vraag van de TS...

              Mvg,
              Frederic

              Comment

              Working...
              X