Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spotmeting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spotmeting

    Ik gebruik op mijn G3 meestal "deelmeting" of "centrumgeoriënteerd gemiddelde". Spotmeting gebruik ik niet omdat ik het eerlijk gezegd niet goed snap. Kan er me iemand eens uitleggen wat dat eigenlijk inhoud. Liefst niet te technisch of ik ben weer niet meer mee .
    Ik kan kiezen tussen "centrum" en "AF-punt" op mijn G3, daarover ook graag een woordje uitleg.
    Cypho
    Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

  • #2
    Spotmeting betekent dat de belichtingswaarden enkel op een bepaalde zone in het beeld worden gemeten. Hoe groot die zone is, hangt af van je camera. Bij de andere meetmethoden wordt altijd nog in zekere mate rekening gehouden met de gehele foto: bij matrixmeting wordt de foto in zones verdeeld en wordt een gemiddelde berekend (eenvoudig uitgedrukt); bij center-weighted average wordt iets gelijkaardigs gedaan, maar de centrale zone weegt veruit het zwaarst door in de berekening van het gemiddelde.

    Het feit dat je tussen centrum en AF-punt kan kiezen voor je spotmeting, zal wel betekenen dat je de spot niet alleen in het centrum kan leggen (wat gebruikelijk is), maar ook op één van de ander AF punten. Dit kan mijn 10D bv. niet, vandaar dat AE-lock zo belangrijk is. Mijn 10D heeft ook geen echte spotmeting, maar dat is een ander verhaal.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Originally posted by pgordebeke
      Het feit dat je tussen centrum en AF-punt kan kiezen voor je spotmeting, zal wel betekenen dat je de spot niet alleen in het centrum kan leggen (wat gebruikelijk is), maar ook op één van de ander AF punten. Dit kan mijn 10D bv. niet, vandaar dat AE-lock zo belangrijk is. Mijn 10D heeft ook geen echte spotmeting, maar dat is een ander verhaal.
      Concreet, hoe doe je dat ?
      't klinkt misschien dom maar ik weet het dus niet.
      Cypho
      Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

      Comment


      • #4
        Originally posted by cypho
        Concreet, hoe doe je dat ?
        't klinkt misschien dom maar ik weet het dus niet.
        Niks dom.
        Dit is wel glad ijs voor mij, want ik heb geen G3. Ik vermoed dat je een bepaald focuspunt kan kiezen; neem dan een punt dat off-center is. Dit is dus de keuze van het focuspunt, onafhankelijk van meetmethode. Zet nu je camera op spotmeting en kies daarbij voor het niet-centrale focuspunt. Dan moet de meting volgens mij gebeuren op het door jou geactiveerde focuspunt.

        Welke handelingen en stappen je precies moet uitvoeren, dat kan ik je natuurlijk niet vertellen. Kijk eens in de handleiding of je daar hulp vindt.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Bedankt voor je reactie Pieter .
          Cypho
          Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

          Comment

          Working...
          X