Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen in TV mode....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen in TV mode....

    Hallo,

    Dit is misschien lukraak een domme vraag maar na verschillende malen de handleiding te hebben gelezen en nog geen antwoord toch maar eventjes vragen...

    Ik had vroeger men 300D en als ik daarmee wilde foto's nemen met flits de 580EX II van Canon kon ik dit op pakweg TV 1/200ste

    Nu met mijn 40D en 30D als ik dit hetzelfde wil doen en dus instel op TV 1/200 met de flits erop stel de camera zelf de sluitertijd bij passend bij het F/getal namelijk 4 op de 24-105 van Canon enig idee hoe ik dit kan verhelpen buiten hem op M of AV te zetten om zelf alles te regelen?

    Mvg,

    Nico
    CANON 40D | CANON 30D | CANON 300D | CANON 28-300 L F3.5-5.6 IS USM | CANON 400MM 5.6 L USM | SIGMA 50-500 F4-6.3 APO DG | CANON 50MM 1.4 | CANON 24-105 F4 IS USM | SIGMA 10-20 USM| CANON 580EX | EPSON P-5000 IMAGETANK |

  • #2
    Re: Flitsen in TV mode....

    Even naar een geschikter forum onderdeel verplaatst,
    Motto: Altijd blijven lachen :) kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. ;)
    Canon eos 7D Mijn site

    Comment


    • #3
      Re: Flitsen in TV mode....

      Als je de camera op de TV-stand zet, en je kiest bijvoorbeeld een sluitertijd van 1/200sec, dan is het normaal dat de camera de maximale diafragma-opening kiest als er niet voldoende licht is (dat zal ook zo geweest zijn bij de 300D, want dat is altijd al zo geweest in de TV-stand).

      In de AV-stand kan je zelf de diafragma-opening kiezen, en dan wordt de sluitertijd berekend door de camera. In dat geval zal de sluitertijd te lang worden als er niet voldoende licht is, want de flitser werkt in de TV en AV-standen altijd als invulflits.
      Bij de 40D kan je via de persoonlijke voorkeuze C.FnI-7 wel de flitssynchronisatiesnelheid vastzetten op 1/250sec in de AV-stand (bij de 30D waarschijnlijk ook).
      Let er dan wel op dat de flitser dan niet meer correct werkt als invulflits, want daarvoor moet de camera zelf de nodige sluitertijd kunnen berekenen.

      Als je wil flitsen en je wil zelf de sluitertijd en diafragma-opening kiezen, dan kan je alleen maar in de manuele stand werken. Je moet dan de belichting zo instellen dat de foto volgens het lichtmetertje onderbelicht zal worden, de camera berekent dan zelf de flitstijd (vermogen) om ervoor te zorgen dat de foto juist belicht wordt.
      Bij studioflitsers moet je zelf alles regelen, je stelt de camera in op bijvoorbeeld 1/125sec en f8 (manuele stand), en dan ga je zelf de sterkte van de flitsers instellen om de belichting goed te krijgen.

      In alle standen geldt ook dat wanneer je een kortere sluitertijd wil dan 1/250sec, dat je dan de externe flitser in de "High-speed" mode zet, anders is het onmogelijk om foto's te maken met een kortere sluitertijd als de flitser is ingeschakeld.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Flitsen in TV mode....

        Hallo,

        Bedankt voor je reactie...

        Als je de camera op de TV-stand zet, en je kiest bijvoorbeeld een sluitertijd van 1/200sec, dan is het normaal dat de camera de maximale diafragma-opening kiest als er niet voldoende licht is (dat zal ook zo geweest zijn bij de 300D, want dat is altijd al zo geweest in de TV-stand).
        De camera past automatisch wel de sluitersnelheid aan in TV mode in meerdere gevallen van 1/200ste naar bv 1/10de

        Heb nogmaals de test gedaan met de 300D en deze kan je gewoon op TV en hij behoud de sluitertijd van 1/200ste natuurlijk kan ik altijd flitsen in de M Stand...

        Maar vond het gewoon raar ben ook nog niet zo begaafd in dit gegeven en ik dacht altijd dat je als je TV foto's neemt de camera gewoon deze waarde aanhoud dat jij instelt...

        Mvg,

        Nico
        CANON 40D | CANON 30D | CANON 300D | CANON 28-300 L F3.5-5.6 IS USM | CANON 400MM 5.6 L USM | SIGMA 50-500 F4-6.3 APO DG | CANON 50MM 1.4 | CANON 24-105 F4 IS USM | SIGMA 10-20 USM| CANON 580EX | EPSON P-5000 IMAGETANK |

        Comment


        • #5
          Re: Flitsen in TV mode....

          In de TV (sluitertijdvoorkeuze) stand bepaal jij toch de sluitertijd? Dan past de camera automatich de diafragma-opening aan (binnen de mogelijkheden) en niets anders.
          Als je dus kiest voor een sluitertijd van 1/200sec, dan blijft dat ook zo, ook al is er te weinig licht om met het diafragma volledig open de foto goed belicht te krijgen.
          Als je in de TV-stand kiest voor een kortere sluitertijd dan 1/250sec, dan zal de camera wel de sluitertijd op 1/250sec zetten zodra je een foto probeert te maken met een flitser die niet in de high-speed mode staat. Dit is omdat de flitsynchronisatie niet correct is bij kortere sluitertijden.

          Het is in de AV-stand (diafragmavoorkeuze) dat de camera de sluitertijd aanpast om de belichting juist te krijgen, in dat geval zal de belichtingstijd ook langer worden naargelang je een kleinere diaframa-opening kiest, of als er minder licht is (of als je in een lagere iso-waarde wil werken).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Flitsen in TV mode....

            MIjn camera past automatisch de sluitersnelheid aan het diafragma net nogmaals geprobeerd speedlite op de 40D op TV 1/200ste met 24-105 4.0 lens automatisch kiest hij voor een lagere sluitersnelheid om de 4.0 diafragma waarde te kunnen hanteren


            Trouwens heb er net opgelet dat deze dit ook doet zonder flits zowel op de 30D als de 40D ik kies 1/200ste en automatisch kiest hij binnenshuis in een donkere ruimte voor een lager sluitersnelheid om de 4.0 diafragma te kunnen behalen!
            Last edited by MKNICO; 16 augustus 2008, 10:18.
            CANON 40D | CANON 30D | CANON 300D | CANON 28-300 L F3.5-5.6 IS USM | CANON 400MM 5.6 L USM | SIGMA 50-500 F4-6.3 APO DG | CANON 50MM 1.4 | CANON 24-105 F4 IS USM | SIGMA 10-20 USM| CANON 580EX | EPSON P-5000 IMAGETANK |

            Comment


            • #7
              Re: Flitsen in TV mode....

              Heb m'n probleempje zelf kunnen oplossen en terwijl zelf weer eens iets bijgeleerd

              Het zit hem in de persoonlijke voorkeuze instellingen Cn FN I belichting veiligheidschift stond ingeschakelt op beide camera's

              Mvg,

              Nico
              CANON 40D | CANON 30D | CANON 300D | CANON 28-300 L F3.5-5.6 IS USM | CANON 400MM 5.6 L USM | SIGMA 50-500 F4-6.3 APO DG | CANON 50MM 1.4 | CANON 24-105 F4 IS USM | SIGMA 10-20 USM| CANON 580EX | EPSON P-5000 IMAGETANK |

              Comment


              • #8
                Re: Flitsen in TV mode....

                Oorspronkelijk geplaatst door MKNICO Bekijk bericht
                Heb m'n probleempje zelf kunnen oplossen en terwijl zelf weer eens iets bijgeleerd

                Het zit hem in de persoonlijke voorkeuze instellingen Cn FN I belichting veiligheidschift stond ingeschakelt op beide camera's

                Mvg,

                Nico
                Die heb je dan ooit wel zelf ingesteld, want standaard is die veiligheidsshift uitgeschakeld (bij mijn 40D is dat toch zo).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X