PDA

Volledige versie bekijken : Cursus digitale fotografie, deel VIII

Fullator
15 augustus 2008, 18:24
Even opmerken dat ik in de loop van de nacht het achtste deel van mijn cursus op de site zal zetten (http://www.chronax.be/nuttig.html). Het heeft wat vertraging opgelopen, omdat ik eerst mijn site wou vernieuwen, wat uiteindelijk nogal grondig is gebeurd.

Het is een heel raar deel geworden, verschillend van de rest. Niet alleen gaat het over de psychologie van de fotograaf, maar ook over het wezen van de creativiteit. En er staan dit keer weinig foto's in.

Omdat het niet rechtstreeks met de techniek van de fotografie heeft te maken, weet ik niet hoe dit deeltje zal worden ontvangen. Ik kijk dan ook uit naar jullie reacties. Als jullie het maar niks vinden zal ik het weren uit de finale samenstelling van de cursus. Maar wie weet, misschien valt het wel mee :o.
Persoonlijk vind ik het een waagstukje, omdat ik nog nooit iets heb gelezen dat fotografie vanuit die hoek behandelde.

Laat maar iets horen.

Leon

Sultana
15 augustus 2008, 18:27
Alvast bedankt maar deel 8 is nog nergens te vinden op je site, deel 1 tem 7 staan er wel netjes op.

zunoel
15 augustus 2008, 18:37
Alvast bedankt maar deel 8 is nog nergens te vinden op je site, deel 1 tem 7 staan er wel netjes op.

even opmerken dat ik in de loop van de nacht het achtste deel van mijn cursus op de site zal zetten
...
Leon

need i say more? ;)

Sultana
15 augustus 2008, 18:45
Damn, sorry, even te snel geweest dus :(
Mijn excuses.

Fullator
15 augustus 2008, 19:15

Voilà, hij staat erop!
En er staat in dat geduld een schone zaak is voor een fotograaf... :D

Groetjes,

Leon

Wim.Vanmaele
15 augustus 2008, 19:21
Ne DIKKE merçie

Sultana
15 augustus 2008, 19:25
Thx a million :G:G (geprint en ga het direct beginnen lezen zie)

guido1956
15 augustus 2008, 19:53
thanks!!
Ga dit straks tijdens mijn nachtshift doornemen :)
Zal denk ik alles eens opnieuw afprinten en samenvoegen in een soort boekdeel!!

Hanske
15 augustus 2008, 20:45
Wederom bedankt voor deze bijdrage :G:G

sloefke
15 augustus 2008, 21:59
Dag Ful. moet hem ook weer erbij gaan zetten, gelukkig ben ik geen fotograaf anders was ik ook weer ontl...:G

valere
20 augustus 2008, 23:56
Bedankt Leon voor deze cursus.
Spijtig te horen dat hij niet meer wordt verder gezet.
In alle geval hartelijk dank voor al je werk aan deze 8 delen :G

Classboy
21 augustus 2008, 10:12
Leon, bedankt voor dit achtse deel. Jouw cursus is een mooi werkje.
Sommige mensen vergeten dat je daar enorm veel energie en tijd in steekt.
Je zet het dan ook nog gratis voor niks op het internet zodat iedereen die dat wil er van kan genieten.
Laat u niet van slag brengen door mensen die - commentaar geven,- gefrustreed zijn, - jaloers zijn, - een andere mening er op na houden.
Doe gewoon verder, de meerderheid kan het zeker waarderen.

Ayala
22 augustus 2008, 11:01
Hallo Iedereen

Ook ik heb vandaag deze cursus voor de eerste maal gevonden.
Direct even bekeken en onmiddellijk beginnen uitprinten.

Zonde van die paar mensen die het niet kunnen laten om op alles en over alles kritiek te spuien.
Dezen verzieken het ganse forum.

Maar dit is niet alleen hier, ik ben ook lid van andere forums( fora) en daar merk ik hetzelfde verschijnsel.

Ze geven niet alleen kritiek , maar gaan ook nog bepalen wat je moet doen en laten.

Stijtig , want die cursus, is een geschenk, van degene die er tijd en moeite wil insteken.

Bedankt

Ayala

Freewillie
26 augustus 2008, 12:48
er is iets mis met het downloaden van 4 en 7, klopt dat of is dat enkel bij mij?

Fotofolio
27 augustus 2008, 06:54
@ Fullator,

In het laatste gedeelte spreek je over "Persoonlijkheidskenmerken van de geslaagde fotograaf".

Hoe moet ik dit interpreteren? Is die fotograaf iemand die er zijn geld mee moet verdienen of iemand die het puur als hobby doet?

JaPar
29 augustus 2008, 07:35
Knap werk, ik ben er alleszins zeer dankbaar voor dat je dit met ons wil delen. Als ik het zo doorneem heb ik hier en daar toch wel iets opgestoken (en daar doen we het toch voor niet waar!). :G

SeAlbe
29 augustus 2008, 07:52
Bedankt FULLATOR!:G
Deze cursussen lezen vlot en aangenaam.
Ik geniet ervan, zeker als 'absolute beginner' in de fotografie.
Laat de kritiek gewoon aan je voorbij gaan!!!;)

Fullator
30 augustus 2008, 15:53
@ Fullator,

In het laatste gedeelte spreek je over "Persoonlijkheidskenmerken van de geslaagde fotograaf".

Hoe moet ik dit interpreteren? Is die fotograaf iemand die er zijn geld mee moet verdienen of iemand die het puur als hobby doet?

Nee hoor, ook een amateur kan een geslaagde fotograaf zijn. Dat wordt hier dagelijks bewezen...:p
Maar ik was al langer van plan eens de brug te slaan tussen de psychologie (mijn vakgebied) en de fotografie. Dit was een eerste poging. Ik had er meer commentaar op verwacht, omdat dit voorbijgaat aan wat je in de meeste handboeken over fotografie zal vinden. Iedereen zal er wel zijn gedacht over hebben, dacht ik.

Blijft te definiëren wat een geslaagd fotograaf is. Voor mij op de eerste plaats: er plezier in hebben, kwalitatief werk proberen te leveren en enige waardering krijgen van anderen. In het andere geval ben je een 'geslagen' fotograaf.

parakiet
30 augustus 2008, 15:58
Nee hoor, ook een amateur kan een geslaagde fotograaf zijn. Dat wordt hier dagelijks bewezen...:p

eerlijk gezegd had ik iets meer verwacht van dat laatste deel, zeker gezien je achtergrond!

Fullator
30 augustus 2008, 16:00
er is iets mis met het downloaden van 4 en 7, klopt dat of is dat enkel bij mij?

Nog even uitgetest, en alles werkt. Probeer nog eens?

Fullator
30 augustus 2008, 16:12
eerlijk gezegd had ik iets meer verwacht van dat laatste deel, zeker gezien je achtergrond!

Tsja, ik ook :o. Maar dé psychologie bestaat niet, en dus kies je voor een deelgebied. Ik koos voor typologie uit de persoonlijkheidsleer, omdat dit voor de meesten een bevattelijk terrein is. En Spranger is nog steeds actueel. Ik had ook een andere keuze kunnen maken, bijvoorbeeld puur over functieleer of zelfs een analytische benadering. Of over conditionering, wat me als gedragstherapeut makkelijker zou vallen. Wat ik op de universiteit doceer aan de laatstejaars geneeskunde ligt wel iets moeilijker;). Als je daaraan twijfelt kan je er nog steeds mijn syllabus (UG - Heymans Instituut voor Farmacologie) op naslaan: échte psychologie voor échte gevorderden.

Anderzijds vond ik het stukje over het creatieve proces wel geslaagd. Ik heb daar in de grijze middeleeuwen nog eens les over gegeven en vond dit hier wel op zijn plaats.

Dank voor de opmerking. Ik vroeg me af hoe het bij de mensen zou overkomen.