Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe kan je het beste leren fotograferen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe kan je het beste leren fotograferen?

    Wellicht een vraag met een simpel antwoord...

    Zelf ben ik nog een echte beginner. ik ben nu wel af van de automatische instellingen en probeer zelf te spelen met diafragma en sluitertijden. Voorheen was het spelen daarmee en soms zat er een mooie toevalstreffer tussen. Nu probeer ik het om te draaien en te bedenken wat ik wil bereiken en daar mijn instellingen op af te stemmen. Nog steeds veel missers, maar langzaam aan krijg ik door bewust hierover na te denken een klein beetje feeling voor de instellingen. Ik lees uit een boek over fotografie en lees hier veel op het forum. Met die informatie ga ik dan aan de slag en uitproberen.

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips, zowel van de beginner als de (ver) gevorderde fotograaf.

  • #2
    Re: Hoe kan je het beste leren fotograferen?

    Ikzelf heb heel veel geleerd (niet uitsluitend) van Fullator (BD-member) die een cursus fotografie gemaakt heeft, maar nog steeds komen er regelmatig hoofdstukken bij.
    Deze is te vinden op http://www.chronax.be/nuttig.html
    Rechts onderaan kan je dan de verschillende hoofdstukken lezen/downloaden/printen

    Comment


    • #3
      Re: Hoe kan je het beste leren fotograferen?

      kijk eens in het forumonderdeel: Tips & Trucs.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Hoe kan je het beste leren fotograferen?

        Ik leerde en leer fotograferen door héél veel uit te proberen, door te kijken naar andere fotografen, door te surfen op dit forum en had ik het al vermeld dat ik veel uitprobeer...
        Mvg Tim

        Comment


        • #5
          Re: Hoe kan je het beste leren fotograferen?

          Het is handig dat je eerst de basisbegrippen (sluitertijd, diafragma, scherptediepte, iso...) kent, en dan kan je beginnen te experimenteren.
          Met een digitaal fototoestel kan je alles uitproberen, en via de EXIF van de foto kan je telkens opzoeken welke instellingen je hebt gebruikt. Vroeger moest je alles opschrijven, en kon je pas na ontwikkeling van de negatieven de resultaten bekijken, nu kan je bijna direkt zien wat het resultaat is.
          Werk in de juiste stand, zet de camera niet in de volledig manuele stand als dat niet nodig is want daarmee maak je het gewoon moeilijker.
          Ik werk bijna altijd in de diafragmavoorkeuzestand, daar heb ik direkte controle over de scherptediepte. In de sluitertijdvoorkeuzestand werk ik alleen als de sluitertijd het belangrijkst is (bijvoorbeeld voor propellervliegtuigen, om ervoor te zorgen dat er beweging zit in de propeller).
          De manuele stand gebruik ik alleen maar voor (studio)flits foto's, maar als ik de flitser gebruik als invulflits, dan is dat meestal in de AV-stand.


          Alles was je moet weten kan je hier op het forum vinden (zo heb ik het toch geleerd).
          Leer ook uit de foto's die je bekijkt, de compositie is ook altijd belangrijk.
          Het komt er niet op aan om alleen maar de technische kant juist te krijgen (scherpte, belichting...), wat er op de foto staat is zeker zo belangrijk.
          Last edited by Black B@ndit; 15 augustus 2008, 20:57.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Hoe kan je het beste leren fotograferen?

            Onze BB kan het nog steeds goed uileggen
            Los hiervan, was ik blij dat hij destijd mijn fototas overnam toen ik helemaal scheef stond ( in Dinant en Purlut mij moest rechthouden,
            nee ik was niet ZAT DRONKRN of LAZARUS)
            gr, eb

            Comment


            • #7
              Re: Hoe kan je het beste leren fotograferen?

              Eigenlijk vermeld je het zelf al voor een groot gedeelte.
              Met die informatie ga ik dan aan de slag en uitproberen
              Dat is een van de beste leerscholen, heel veel doen.

              Daarbij komt nog het kijken, naar foto's van andere fotografen, en ook naar je onderwerp, het licht en z'n veranderingen.
              Je zegt ik lees veel in boeken en het web, probeer die foto's zelf ook te maken, daarom niet die lokatie maar gewoon hetzelfde effect. Hierdoor leer je zelf beter kijken.
              Vriendelijke groeten,Raf

              www.rafvandenbogaert.be

              Comment


              • #8
                Re: Hoe kan je het beste leren fotograferen?

                nadat je je de basistheorie hebt eigen gemaakt (ISO/diafragma/sluitertijd/brandpuntafstand/licht) komt het er in de eerst plaats op neer om te DOEN

                je eerste 100k foto's zijn crap .. en zolang je uit je fouten leert kan dat geen kwaad, het is immers een noodzakelijk kwaad. Sommige dingen kan je uit een boekje of een cursus halen, maar enkel door te DOEN maak je het je eigen in een vak als fotografie.

                terwijl je bezig bent, moet je vooral goed kijken naar werk van anderen waar je naar op kijkt, en je afvragen hoe de foto tot stand kwam (en dat is meer dan een instelling kiezen bij het duwen op het knopje)

                neem deel aan wedstrijden waar je in een bepaald onderwerp binnen een bepaalde tijdspanne resultat moet afleveren. Ook al haal je aanvankelijk de laatste plaats, je zal ervan leren

                Comment

                Working...
                X