Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukken op 16:9

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukken op 16:9

    Hallo,
    De meeste van mijn vakantiefoto's zijn landschappen opgenomen in 16:9 (cf. Panasonic Lumix FZ18). Nu heb ik wat rondgekeken op internet en tot mijn grote verbazing heb ik dit afdrukformaat nog nergens gevonden, en dan spreek ik nog niets eens over de posters die ik wou in dit formaat. Ik dacht nochthans dat we al lang in het breedbeeld tijdperk getreden waren ?
    Kan iemand mij helpen, alvast bedankt.

  • #2
    Re: Afdrukken op 16:9

    Het 16:9 formaat is nu eenmaal bedoeld om een mooi full-screen-beeld te hebben op je monitor en heeft inderdaad geen enkele binding met de traditionele fotoformaten. Ik zie 2 mogelijke oplossingen voor je probleem.
    1. Stap binnen bij een fotograaf die een eigen afdrukservice heeft, leg je probleem uit en vraag hem (heel beleefd ;-) of hij voor u een formaat kan "aanmaken" in zijn printer. Met een Fuji Frontier is dat maar enkele minuten werk dus laat je niets wijsmaken. Uigaande van 15 breed papier zou je dus op een formaat van 152 mm x 85 mm moeten uitkomen.
    2. Als je je foto's aan een fotokiosk (bij de fotograaf) ingeeft kies je voor "Fit in". Dan wordt je beeld zó afgedrukt dat het "past in" het papierformaat van je keuze, welliswaar met witte randen die je nadien moet afsnijden. Kies je echter voor "Fill in" dan wordt je beeld "uitgevuld" zodat heel het papierformaat "gevuld" wordt en ga je dus links en rechts een stuk van je foto missen. Deze methode moet ook lukken als je je foto's uploadt maat dat kan je best met een proef even testen
    Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

    Comment


    • #3
      Re: Afdrukken op 16:9

      Waar ik mijn foto's laat afdrukken is het geen probleem, ik hoef het niet eens beleefd te vragen. Zij kunnen afdrukken rol breedte tot aan de lengte van de rol. Ik laat vaak panorama's afdrukken op 30cm breedt en soms tot meer dan een meter lang. Ik betaal ook niet meer als het aantal 30x24 er in zitten, wel naar boven afgerond. Dus een een foto 15x {(16/9)x15} moet ook wel mogelijk zijn.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment

      Working...
      X