Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kaders ophangen voor permanente tentoonstelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kaders ophangen voor permanente tentoonstelling

    Voor een publieke ruimte willen we een permanente fotomuur maken.

    Daarvoor zouden we allemaal houten kaders ( IKEA ) aankopen in verschillende formaten om daarmee een "collage" van foto's te maken.
    De kaders zouden blijvend zijn, de foto's per kwartaal laten wisselen.

    We vragen ons nu af hoe we de foto's best ophangen.

    Onze bedoeling is om de kaders op licht verschillende afstand van de muur te hangen waardoor je ook een soort dieptewerking krijgt.
    Hieronder zie je wat ik bedoel, de donkerste kaders hangen dichtst tegen de muur, de lichtere verder, de hele lichte nog verder.

    Ons idee was om een soort "onzichtbare" draad te gebruiken die aan een lat aan het plafond ( +3m ) hangt. 3 latten dus op verschillende afstand van de muur. Dit wil ook zeggen dat de ophangdraden van sommige foto's die kortst bij de muur hangen achter sommige andere foto's zitten ...
    Om een idee te hebben van formaten : de grootste kaders op onderstaande tekening zijn 70x100cm.

    Welk materiaal is best ? Visdraad ? Hoe ophangen ? Het moet nog wat te doen zijn om na enkele maanden de foto's te vervangen zonder dat we de ophangsystemen moeten vervangen of vernieuwen.
    Knopen we de draad aan een soort kliksysteem waardoor we de kaders makkelijk kunnen afnemen? De kaders zijn in hout met een dikte van toch 1cm aan de achterzijde ( waardoor er bvb een oogvijs ik kan of zo )...


    Alle info of ideëen is zeer gewenst.
    embee ::: nikon stuff

  • #2
    Re: kaders ophangen voor permanente tentoonstelling

    Goed idee, maar de uitwerking zal nooit kunnen met visdraden, Je kaders zullen steeds draaien zeker omdat je de lichtere(kleinere) kaders het verst van de muur gaat hangen.
    Ik probeerde (omdat het toch een permanente expo is ) om met houten blokjes ( in de zelfde kleur als de muur) met verschillende diktes te werken (vastboren op de muur) en hierop je kaders met simpele haakjes en ogen te bevestigen. Zo kunnen ze ook niet bewegen bij eventuele turbulenties veroorzaakt door openstaande deuren en ramen.
    Tis maar een idee , hé.

    Comment


    • #3
      Re: kaders ophangen voor permanente tentoonstelling

      Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
      Ik probeerde (omdat het toch een permanente expo is ) om met houten blokjes ( in de zelfde kleur als de muur) met verschillende diktes te werken (vastboren op de muur) en hierop je kaders met simpele haakjes en ogen te bevestigen. Zo kunnen ze ook niet bewegen bij eventuele turbulenties veroorzaakt door openstaande deuren en ramen.
      Tis maar een idee , hé.
      Je hebt gelijk waarschijnlijk, ook al is de ruimte daar tochtvrij zonder ramen of deuren in de buurt die kunnen tocht veroorzaken, maar zowiezo waarschijnlijk eenvoudiger zelfs te realiseren...
      embee ::: nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: kaders ophangen voor permanente tentoonstelling

        Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
        Goed idee, maar de uitwerking zal nooit kunnen met visdraden, Je kaders zullen steeds draaien zeker omdat je de lichtere(kleinere) kaders het verst van de muur gaat hangen.
        Het hangt af van de grootte van de kaders, maar je kan per kader twee visdraden gebruiken, één aan elke hoek, en dan zouden ze al veel minder moeten draaien.

        greetz,
        www.fotopie.be
        Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

        Comment


        • #5
          Re: kaders ophangen voor permanente tentoonstelling

          Maar omdat de kaders vrij komen te hangen van de muur, moet men ze al met visdraadjes aan de bovenzijde van de kader gaan bevestigen . Daardoor gaan de eventuele ogen ook zichtbaar zijn, en een bijkomend probleem.... probeer eens vanop een hoogte van 3 meter (plafond) een kader (hier gaat het ook om de kleinste) horizontaal(waterpas) te hangen met visdraad. Alles gaat weliswaar maar het is niet eenvoudig.

          Comment


          • #6
            Re: kaders ophangen voor permanente tentoonstelling

            jah wiebelen gaan ze waarschijnlijk zowiezo doen.

            Een systeem waarbij ik de kader aan een blok haak dat op de muur vast staat lijkt me inderdaad beter en ook makkelijker te vervangen.
            embee ::: nikon stuff

            Comment

            Working...
            X