Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afdruklabo's waardeloos?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • afdruklabo's waardeloos?

    Ik heb zonet bij drie verschillende afdruklabo's enkele foto's laten afdrukken. Geen enkel labo geeft voor mij aanvaardbare afdrukken. Het probleem is het duidelijkst in de verschillende tinten van roze in de gezichten, die niet aanwezig zijn in geen enkele van de afdrukken en die er wel degelijk zijn in de foto's op mijn PC-monitor. In de afdrukken (die gaan van €0,01 over €0,08 tot €0,45 en die duurste is zeker niet de meest aanvaardbare!) zijn de gezichten allemaal in één kleur die afhankelijk van het labo gaan van licht geel over oranje naar licht rood.

    Is dit zo en moet ik er mee leren leven of doe ik iets fout? Ik stuur mijn afbeeldingen door in jpeg formaat in sRGB.

    N.

  • #2
    Re: afdruklabo's waardeloos?

    Niet alle kleuren die je op uw scherm kan zien, kan je ook printen.
    Dit gezegd zijnde, zijn fotolabo's vrij triestig.

    Tussen de labo's zitten serieuse verschillen, en ook tussen verschillende prints bij één labo zitten verschillen. Bij een prof labo twee prints laten maken van dezelfde foto : kwamen er twee maal verschillend uit.

    Beste formule is dat je zelf print, dan heb je heel wat controle.
    Maar dat kan ik ook niet betalen.

    Andere formule is dat je enkel print via (semi-)professionele labo's en daar probeert via één of andere kleurenmanagement methode wat impact op te krijgen.
    Probeer er een paar en blijf bij diegene die u aanstaat.

    Ik ben van Gent en wel content (hehe) van Alltech. Ik print vooral z/w of met een lichte tint dus met kleuren moet ik al niet zo mee inzitten.
    Ik probeer nu via een custom curve mijn prints zo voor te bereiden dat ze eruit komen, zoals ik ze zie op mijn scherm. Die custom curve moet compenseren voor het feit dat de donkerste (0-10) en lichtste tonen (251-255) in print 'toeklappen'.

    Het blijft approximatief. Als je echt controle wilt, kun je IMO best zelf een goede printer kopen. Dan kleine testprints van de foto maken en die bijtweaken tot je tevreden bent. Dan kan je een grote print maken.
    Last edited by PSG; 11 augustus 2008, 19:15.

    Comment


    • #3
      Re: afdruklabo's waardeloos?

      Geen enkel labo geeft voor mij aanvaardbare afdrukken. Het probleem is het duidelijkst in de verschillende tinten van roze in de gezichten, die niet aanwezig zijn in geen enkele van de afdrukken en die er wel degelijk zijn in de foto's op mijn PC-monitor.
      Eerst een vraagje... Is je monitor gecalibreerd? Dit is dé vereiste als je er van uit wilt gaan dat dat wat je op je scherm ziet ook de "juiste" kleuren zijn. Standaard-uit-het-fabriek zijn monitoren meestal én te helder én te blauw afgesteld. Zo kun je dus nooit (goede) fotobeoordeling doen!
      OK, we gaan er van uit dat je monitor wél gecalibreerd is en dat je dus schitterende kleuren op je scherm ziet. Zoals PSG al vermelde zijn er kleuren die je op je scherm ziet (knallen) maar zo niet afgedrukt kunnen worden. Dit is nu eenmaal zo...
      Verder heeft elk papier (Kodak, Fuji enz.) zijn eigenheid en zal kleuren anders weergeven.
      En nu het goede nieuws! Marc Cielen (dank je voor de lessen kleurbeheer in Zolder ;-) heeft héél wat ontwikkelcentrales getest en op zijn website biedt hij (gratis!) laboprofielen aan die je kunt downloaden. http://www.marc-en-ciel.be/index.php...3&menopt=05000
      Na dat je deze geïnstalleerd hebt open je je foto's in Photoshop en kiest onder "Edit" voor "Convert to Profile" en klaar is kees. De afwijking die elk labo door een combinatie machine/papier heeft t.o.v. de testfoto's/testkaarten (en die door Marc uitgemeten zijn) is nu bijgestuurd.
      Bij mij werkt dit systeem prima. Natuurlijk doe je best even een test met het labo waarmee je wilt werken. Een print op Fuji Chrystal Archive Paper zal er steeds anders uitzien (zachter en in mijn ogen natuurlijker) dan een foto afgedrukt op Kodak Endura.
      Wanneer je foto's uploadt moet je er wel op letten dat je "automatische correcties" UITVINKT, anders is al je moeite (waarschijnlijk) voor niets geweest...
      Succes
      Last edited by Robo; 12 augustus 2008, 05:16.
      Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

      Comment


      • #4
        Re: afdruklabo's waardeloos?

        Discussies over labo's horen eerder in dit forum thuis.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: afdruklabo's waardeloos?

          is je workflow colormanaged? indien dit het geval is, dan kan je in Photoshop gamutwarning opzetten om te controleren in fucntie van het printerprofiel van je labo of er geen problemen zijn. Als er een probleem is is dit meestal omdat je in de bewerking op je scherm de saturatie te hoog hebt gezet, het print allemaal mooier als je niet overdrijft met de saturatie omdat overgestureerde kleuren makkelijk toelopen. Je kan eventueel kiezen om niet de volledige saturatie te verminderen maar enkel de gesatureerde kleuren iets te verlagen in saturatie tot de gamutwarning niet meer moeilijk doet. Hoe beter je fotolabo, hoe minder snel je last hebt van die gamutwarning.

          persoonlijk print ik enkel nog af bij Bert Verlinden in Leuven. Een beetje duurder dan de internetprinters, maar persoonlijk contact, snel, service en vooral super kwaliteit.

          Comment


          • #6
            Re: afdruklabo's waardeloos?



            probeer hier eens

            als het daar niet lukt, dan stel ik me meer vragen over jou dan over labos
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: afdruklabo's waardeloos?

              RGB/CMYK en printen
              Je monitor kan veel meer kleuren weergeven dan je/een printer!
              Je kijkt naar RGB, maar printen wordt meestal, in CMYK gedaan, tot hiertoe.
              Je monitor mixt de kleuren RoodGroenBlauw, een printer werkt met lichtabsorberende, waarden of inkten (CyanMargentaYellowK >Black) waarvan de kleurweerga beperkter is.
              Dan krijg je, zoals boven, door: momentopname, al eens vermeld, een out of gamut situatie.
              In PS/CS* kun je al veel kleurveiliger spelen, door een softproof controle te doen!
              Dit doe je door met Ctl+Y, te toggelen "Softproof, aan/uit)
              Zo zie je de CMYK weergave, van je print of wat je printer aan kan.
              Om de out of gamut kleuren te weten, toggel je met Shift+Ctrl+Y.
              Zowel op je foto als in je kleurenkiezer, zullen de out of gamuts warnings, nu grijs kleuren ter indicatie dat ze niet perfect, zoals op je scherm kunnen uitgeprint worden.
              Zorg wel dat je SoftProof set-up, op CMYK staat. (default)

              SF
              Last edited by StoneFree; 13 augustus 2008, 19:01. Reden: RGB foutje vebeterd!
              00.00 Gone

              Comment


              • #8
                Re: afdruklabo's waardeloos?

                Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                RGB/YMCK en printen
                Je monitor kan veel meer kleuren weergeven dan je/een printer!
                Je kijkt naar RGB, maar printen wordt meestal, in YMCK gedaan, tot hiertoe.
                Je monitor mixt de kleuren RoodGeelBlauw, een printer werkt met lichtabsorberende, waarden of inkten (YellowMargentaCyaanK >Black) waarvan de kleurweerga beperkter is.
                Dan krijg je, zoals boven, door: momentopname, al eens vermeld, een out of gamut situatie.
                In PS/CS* kun je al veel kleurveiliger spelen, door een softproof controle te doen!
                Dit doe je door met Ctl+Y, te toggelen "Softproof, aan/uit)
                Zo zie je de CMYK weergave, van je print of wat je printer aan kan.
                Om de out of gamut kleuren te weten, toggel je met Shift+Ctrl+Y.
                Zowel op je foto als in je kleurenkiezer, zullen de out of gamuts warnings, nu grijs kleuren ter indicatie dat ze niet perfect, zoals op je scherm kunnen uitgeprint worden.
                Zorg wel dat je SoftProof set-up, op CMYK staat. (default)

                SF
                Wil niet moeilijk doen, maar de meeste fotoprinters zijn RGB units (en dit is Rood Groen Blauw trouwens), als je de meeste thuisprinters (Selphy tot de grote Pixma's) bekijkt hebben ze wel CMYK cartridges (en nog PM, PC ... en sommige zelfs ook RGB en grijstint inktanks) maar als je een profiel aanmaakt voor gebruik in de driver van deze printers zal je toch een RGB profiel moeten aanmaken, anders moet je met RIP software werken die je CMYK file omzet naar RGB voor output op je printer.

                Als je een printer hebt met 6 of 8 kleuren wens ik je veel plezier met je profiel, de meeste software kan maar profielen met maximum 4 kleuren aanmaken (CMYK voor drukwerk simulatie) maar zoals gezegd zal je eerder een RGB profiel maken (output profiel met maar drie kleuren dus), enkel de duurdere software (zoals sommige versies van ProfileMaker) kan meer kleuren in zijn profiel trekken, maar ik denk niet dat iemand die software thuis zal gebruiken, 't is een beetje duur.

                Schakel je het profiel in de driver uit en laat je PhotoShop de kleuren bijstellen kan je wel naar CMYK gaan ipv RGB ... maar de meeste online afdrukcentrales zullen toch RGB beelden willen hoor, en geen CMYK, dus gewoon profieltje van hun site halen of bij Marc en je bent gesteld.

                Ga je naar offset dan is het een ander verhaal, dan moet je wel in CMYK werken en op hoge resultie, maar dan ben je drukwerk aan het voorbereiden voor een boek of magazine, alhoewel sommige 'Print for Pay' oplossingen op een Indigo werken, die print in CMYK maar ze vragen wel in AdobeRGB de files door te sturen omdat deze laatste een groter gamut heeft, dan weet je gewoon dat er sommige kleuren niet correct uit zullen komen.

                Mark
                Last edited by LamboCars; 13 augustus 2008, 18:47.
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment


                • #9
                  Re: afdruklabo's waardeloos?

                  Idd. G staat voor groen, natuurlijk...foutje is verbeterd!
                  SF
                  00.00 Gone

                  Comment


                  • #10
                    Re: afdruklabo's waardeloos?

                    Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                    enkel de duurdere software (zoals sommige versies van ProfileMaker) kan meer kleuren in zijn profiel trekken, maar ik denk niet dat iemand die software thuis zal gebruiken, 't is een beetje duur.
                    daarom dat het maken van profielen uitbesteden, he

                    Comment


                    • #11
                      Re: afdruklabo's waardeloos?

                      Heel wat afdrukcentrales voeren "optimalisaties" uit op het fotobestand. Ze gaan daarvoor kijken naar de informatie in de EXIF. Daardoor worden soms (ongewenste) kleuraanpassingen uitgevoerd.
                      Bepaalde afdrukcentrales maken geen aanpassingen als ze in de EXIF lezen dat het fotobestand is bewerkt met Photoshop of gelijkaardige programma's. Men gaat er dan van uit dat de foto door de fotograaf reeds is aangepast naar eigen wensen. Wélke afdrukcentrales zo werken, lees je soms in de FAQ op hun website maar het is vaak erg onduidelijk.
                      Een truukje van vroeger is dan om de EXIF uit het fotobestand te halen door middel van een stukje software zoals het gratis Exifer. Via Irfanview en batch bewerking zou het ook lukken (uncheck "keep original data" in opties).

                      FWIW,

                      Willy
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment

                      Working...
                      X