Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR <---> bridge, nog aankopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR <---> bridge, nog aankopen?

    Hoi,

    Ik heb reeds eens rondgevraagd aan mensen hier op BD ivm de aankoop van een DSLR. Ik zou overstappen van mijn FZ50 naar een DSLR (waarschijnlijk Nikon D60?).
    Grootste reden is de betere kwaliteit (grotere sensor) van een DSLR, ik zou hem vooral gebruiken voor algemene foto's en Macro. Zou daarbij de kitlens gebruiken en nog een 18-250 van Sigma bijkopen en later een deftige macro (sigma 150mm macro?).

    Daar ben ik dus ongeveer aan uit, maar wat mij nu opvalt is dat er toch veel mensen zijn die problemen hebben met hun DSLR, vooral error problemen.
    Nu weet ik ook wel dat iedere toestel problemen kan hebben (zowel TV, radio, fototoestellen,...) niks blijft daarvan gespaard.
    Ik zie wel dat dit veel voorkomt bij DSLR en je bijna nooit zoiets hoort van een Bridge. Is dit nu mijn inbeelding of komt het idd meer voor?
    Zoja, is dit dan een reden om geen DSLR te kopen of is het ietwat overroepen en komt het minder voor dan ik denk.
    Nog een extra vraag, eens een toestel herstelt van dergelijk probleem, is dit dan terug goed voor jaren of beschadigd voor jaren. Ik bedoel, als je nu een tweedehands toestel wil kopen en dit is herstelt van een errorprobleem, zul je daar dan snel terug last van hebben? Je kunt het natuurlijk nooit weten maar tis soms een extra geruststelling bij aankoop van een tweedehands toestel.

    Heb het eens opgezocht via google, en dan krijg je de indruk dat er veel error problemen zijn bij DSLR toestellen, maar dat vind ik niet echt een cijfer om op te baseren.

    Wie kan hier mee helpen, mss mensen die reeds een herstelling gedaan hebben, hebben jullie er nadien snel terug last van?

    Alvast bedankt
    'Keep on Clicking'
    Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

  • #2
    Re: DSLR &lt;---&gt; bridge, nog aankopen?

    Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor veel errors hoor.
    Het is merkbaar dat als er een error is te melden bij een bepaald merk dat dit graag uitvergroot wordt door liefhebbers van het concurrerende merk
    Wellicht komen problemen wat vaker voor bij de DSRL dan bij de oude analoge systemen maar besef dat er zeer vele gebruikers zijn die niet melden dat zij GEEN ERROR hebben maar de enkeling met een probleem zul je wel horen (logisch). Afgaan op wat je leest doet je sowieso al beslissen niet digitaal te gaan kijk alleen maar eens hoe vaak je iets leest over vieze sensors, hoeveel PS werk je achteraf hebt, hoeveel batterijen een camera vreet, de hoeveelheid ruis op je foto, enz enz
    Voordeel van een bridge: betaalbaar en groot bereik en geen vieze sensor en toch heel behoorlijke kwaliteit. Zeker als je toch niet groter afdrukt dan 10x15
    Vind je fotograferen echt leuk en heb je tijd en geld (te veel) dan gewoon kopen die DSRL
    ---------------- Ik doe niet meer mee

    Comment


    • #3
      Re: DSLR &lt;---&gt; bridge, nog aankopen?

      Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
      zeer vele gebruikers zijn die niet melden dat zij GEEN ERROR hebben maar de enkeling met een probleem zul je wel horen (logisch).
      Net wat ik dus dacht, na google te raadplegen wordt je overstelpt met problemen, maar ik neem dat percentage niet echt als serieus aan.

      Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
      Vind je fotograferen echt leuk en heb je tijd en geld (te veel) dan gewoon kopen die DSRL
      Fotograferen is een hobby geworden, tijd heb ik niet in overvloed maar de tijd die ik heb steek ik erin. Geld heb ik niet te veel (maar wie wel), daarmee dat ik mss eerder een tweedhands body koop met deftige lenzen dan al men geld te geven aan een body.

      Mss extra vragen, Nikon D80 (meer en meer te verkrijgen als 2dehands) heeft geen sensorcleaning, de D60 (voorlopig meestel enkel nieuw, op enkele uitzonderingen na, maar dan zit je aan praktisch de nieuwprijs) heeft deze wel, is dit een groot voordeel?
      En een sensor reinigen, is dit moeilijk voor een leek of laat je het best eerst een voordoen in de winkel?

      OPM: indien een moderator dit topic meer bij camera's voelt aanleunen dan bij algemeen, wees vrij deze te verzetten. Was begonnen als algemene vraag.

      Grtz
      'Keep on Clicking'
      Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

      Comment


      • #4
        Re: DSLR &lt;---&gt; bridge, nog aankopen?

        Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
        Voordeel van een bridge: betaalbaar en groot bereik en geen vieze sensor en toch heel behoorlijke kwaliteit. Zeker als je toch niet groter afdrukt dan 10x15
        Vind je fotograferen echt leuk en heb je tijd en geld (te veel) dan gewoon kopen die DSRL
        Te veel? DSLR heeft toch ook wel een pak voordelen tov bridge hoor. Ik ben begonnen met een bridge, maar kan nu mijn SLR niet meer missen hoor! Via de zoekfunctie zal je wel heel wat topics vinden met voor en nadelen van DSLR en Bridge... Bridge is in mijn ogen super om mee te beginnen, maar na zekere tijd kun je niet zonder DSLR...

        Oorspronkelijk geplaatst door Rockey Bekijk bericht
        Mss extra vragen, Nikon D80 (meer en meer te verkrijgen als 2dehands) heeft geen sensorcleaning, de D60 (voorlopig meestel enkel nieuw, op enkele uitzonderingen na, maar dan zit je aan praktisch de nieuwprijs) heeft deze wel, is dit een groot voordeel?
        En een sensor reinigen, is dit moeilijk voor een leek of laat je het best eerst een voordoen in de winkel?

        Grtz
        Gewoon even "sensor cleaning" of "vuil sensor" of "stof sensor" ingeven in de search, en je zal wel heel wat info krijgen

        Mijn mening: automatische sensor cleaning heeft zeker zijn nut, maar is in mijn ogen niet onmisbaar. Voor 5€ heb ik een klein blaaspeertje gekocht, body ondersteboven houden en sluiter openen, en even blazen. Dat werkt heel goedkoop, je kan niet veel kwaad doen, en is verrevan moeilijk. als het vuil nog blijft zitten, kan je verdere stappen ondernemen (heel veel te vinden op internet en dit forum), of je kan langs de winkel gaan om te vragen of ze deze dienst aanbieden. Heel wat winkels bieden deze dienst aan, en sommigen doen het zelfs gratis binnen de garantie.

        De automatische dust removal is makkelijk, want dan moet je het zelf niet doen, maar niet onmisbaar volgens mij

        Greetz,
        www.fotopie.be
        Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

        Comment


        • #5
          Re: DSLR &lt;---&gt; bridge, nog aankopen?

          Ik zou geen body kopen vanwege de sensorcleaning optie hoor.... dat is eenvoudig zelf te doen.
          ---------------- Ik doe niet meer mee

          Comment


          • #6
            Re: DSLR &lt;---&gt; bridge, nog aankopen?

            Bridge heeft een aantal voordelen tov dslr, dat heb ik gemerkt bij het op vakantie gaan (backpacking): had zelf 4,5kg fotomateriaal bij... om toch maar de juiste/meest bruikbare lens te hebben voor hét moment...

            Laatst een test gelezen van een bridge en die kwam héél goed uit, zelfs qua ruis, WB, kleuren,... De tijd staat niet stil; kennis uit dslr wordt gretig gebruikt in bridge.
            Je zal dus goed moeten afwegen of je al dat lenzen wisselen annex sleuren wel wil doen. Om de extra kosten even buitenspel te zetten :-(
            Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

            Comment


            • #7
              Re: DSLR &lt;---&gt; bridge, nog aankopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
              Je zal dus goed moeten afwegen of je al dat lenzen wisselen annex sleuren wel wil doen. Om de extra kosten even buitenspel te zetten :-(
              Dat is het hem net, de beslissing is niet simpel, het gaat ten slotte om (veel) geld, iets wat ne mens de dag van vandaag meer nodig heeft dan ooit tevoren.
              Ik heb al veel vergleken en gelezen, ene dag zeg ik ja andere dag lees ik weer iets anders en zeg ik mss toch niet. Ik vind dat je niet mag beslissen zolang je er niet 100% achter staat.
              Voorlopig doe ik verder met mijn bridge en ben daar ook heel tevreden van. Ik zou me wel meer willen toespitsen op macro, heb onlangs een macrolens bijgekocht maar toch nog iets van details tekort.
              Ik kan ook een raynox lens kopen, maar uiteindelijk begin je dan dezelfde weg op te gaan als een DSLR toestel en is het gemak van de bridge (groot bereik in 1 lens) ietwat weg.
              Tis ne dilemma waar ik nog wel aantal weken mee zal bezig zijn.

              Grtz
              'Keep on Clicking'
              Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

              Comment


              • #8
                Re: DSLR &lt;---&gt; bridge, nog aankopen?

                Grootste nadeel voor mij van mijn bridge is de lichtgevoeligheid.
                Dat kan beter als je het mij vraagt.

                Grootste nadeel van DSLR is de prijs.
                Je betaald al evenveel voor de body als voor een volledige bridge.
                En dan moet je nog eens dubbel zoveel uitgeven om alle lenzen te hebben.

                Ik hou het voorlopig op mijn bridge en bereik hiermee aardige resultaten.
                Eerlijk gezegd, minstens zo goed als een maat van mij die een DSLR heeft.
                ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

                Comment

                Working...
                X