Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heel sterke journalistieke foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heel sterke journalistieke foto

    Dit vind ik heel sterk:


    Uit De Standaard van vandaag over de oorlog in Georgië.
    Last edited by Sultana; 10 augustus 2008, 17:48.

  • #2
    Re: Heel sterke journalistieke foto

    Amai! Een sprekend beeld. Schreeuwend zelfs.
    Zoiets laat je niet onbewogen...
    You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

    Comment


    • #3
      Re: Heel sterke journalistieke foto

      Stond ook op de voorpagina van De Morgen.
      Vraag me altijd af wat de fotograaf voelt als hij zo'n beeld vastlegt, en wat de persoon zelf zou voelen als hij merkt dat hij op dat moment gefotografeerd wordt...

      In de morgen stond jammer genoeg enkel een vermelding Reuters bij het beeld.
      Vond het ook een aangrijpende plaat. Binnenin de krant waren er ook wel nog andere....

      Comment


      • #4
        Re: Heel sterke journalistieke foto

        Oorspronkelijk geplaatst door spacemanbow Bekijk bericht
        Stond ook op de voorpagina van De Morgen.
        Vraag me altijd af wat de fotograaf voelt als hij zo'n beeld vastlegt, en wat de persoon zelf zou voelen als hij merkt dat hij op dat moment gefotografeerd wordt...

        In de morgen stond jammer genoeg enkel een vermelding Reuters bij het beeld.
        Vond het ook een aangrijpende plaat. Binnenin de krant waren er ook wel nog andere....
        Ik denk dat de fotograaf in weze op het moment zelf niet veel voelt gezien de omstandigheden waarin hijzelf verkeerd. Oorlogsgebieden zijn nu eenmaal geen vakantie oorden. Wil maar zeggen: zelf deel uitmaken van menselijke waanzin, dan heb je geen tijd om na te denken of te filosoferen.

        Wat de Persoon of gefotografeeder moet denken... ik denk dat die andere kopzorgen versus emotionele leed heeft dan het besef te hebben dat hij op de gevoelige sensor wordt vast gelegd.

        Ik stel me zelfs nog een andere vraag: Waarom zijn het altijd oorlogsfoto's die in weze in de prijzen vallen??? Kijk maar naar de World Press photo's....

        Comment


        • #5
          Re: Heel sterke journalistieke foto

          Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
          Ik stel me zelfs nog een andere vraag: Waarom zijn het altijd oorlogsfoto's die in weze in de prijzen vallen??? Kijk maar naar de World Press photo's....
          Da's niet waar. Er zijn verschillende prijzen voor verschillende soorten onderwerpen, en dat zijn niet allemaal oorlogsfoto's. Ook die ene foto van het jaar is niet altijd een oorlogsfoto, maar wel altijd een beeld met een serieuze nieuwswaardigheid en een zekere kritiek naar de maatschappij toe.

          Dave
          pixelpusher

          Comment


          • #6
            Re: Heel sterke journalistieke foto

            Oorspronkelijk geplaatst door spacemanbow Bekijk bericht
            Stond ook op de voorpagina van De Morgen.
            Vraag me altijd af wat de fotograaf voelt als hij zo'n beeld vastlegt, en wat de persoon zelf zou voelen als hij merkt dat hij op dat moment gefotografeerd wordt...

            In de morgen stond jammer genoeg enkel een vermelding Reuters bij het beeld.
            Vond het ook een aangrijpende plaat. Binnenin de krant waren er ook wel nog andere....
            Ik ben even gaan kijken op de site van Reuters
            Daar zitten nog echt mooie foto's bij (van een verschrikkelijke situatie weliswaar).
            Ik heb het echt voor oorlogsfoto's. Ze tonen dikke miserie maar de emoties die ze tonen, de beelden die je eigenlijk niet onberoert laten.

            Comment


            • #7
              Re: Heel sterke journalistieke foto

              Dit als algemene reactie op dit soort foto's en World Press Photo.
              Is het niet zo dat de fotograaf lof en roem krijgt met de miserie van een ander. De nodige discretie ontbreekt en wordt door ons consumenten maar al te graag als normaal aanzien Er zijn heel wat minder persfotografen die ook anders kunnen (bv. Eliot Erwitt, Magnum).

              Alleen maar een gedacht.

              -M-
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Heel sterke journalistieke foto

                Ik ben blij dit foto te zien op internet, en nog blijer met al die reacties omtrent deze foto. Nu wil ik het volgende vertellen:

                Dat is 1 van een reeks foto's over de oorlog in Georgië (als jullie willen, wil ik die wel online zetten). Dat is dus de werkelijkheid niet! Het is "gespeeld" speciaal om te tonen hoe Russen slecht zijn. Dit was dus een kleine fotoshoot voor de (westerse) media. Op andere foto's zie je dat de huilende man op verschillende foto's verschillende (NIET VUILE) kleren draagt, op deze foto kan je dat ook al zien.

                De foto zelf is natuurlijk mooi gemaakt, maar het idee erachter vind ik echt jammer, dat media zoiets doet, maarja, dat is wereld van tegenwoordig...

                Comment


                • #9
                  Re: Heel sterke journalistieke foto

                  Ja, post die reeks maar als het kan en dus hoe deze foto kan ontkracht worden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Heel sterke journalistieke foto



                    Hier ziet u dat zijn broek heel proper is, net alsof hij uit de hummer gestapt is en zijn "dode kameraad" is gaan vastnemen. De dode is blijkbaar dood door een wonde uit zijn hand, zoveel bloed dat hij heeft verloren man (sarcasme)



                    foto 2, de dode persoon is omgedraaid, het lag blijkbaar niet goed op de rug.



                    Foto 3, diezelfde huilende man, nu wel met een schone tshirtje aan en een truike, ligt het zomaar in dit verwoeste gebied? wss uit de kofferbak gehaald, wie weet, zijn broek wordt blijkbaar niet vuil van op de vuile grond te zitten.

                    Ik geloof het nieuws nooit, zeker niet wanneer de VS Gerogië steunt => deze beelden werden overal in de wereld getoond om te tonen hoe russen tewerk gaan => VS en Rusland zijn vijanden. Wees kritisch, en geloof niet wat je in de tv-kast ziet. Btw, dit zijn niet mijne theoriën

                    De foto langs andere kant, is mooi getrokken, goeie compositie, mooie kleuren, daar heb ik niks tegen
                    Last edited by ioulian; 17 augustus 2008, 18:16.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Heel sterke journalistieke foto

                      Oorspronkelijk geplaatst door ioulian Bekijk bericht


                      Hier ziet u dat zijn broek heel proper is, net alsof hij uit de hummer gestapt is en zijn "dode kameraad" is gaan vastnemen. De dode is blijkbaar dood door een wonde uit zijn hand, zoveel bloed dat hij heeft verloren man (sarcasme)



                      foto 2, de dode persoon is omgedraaid, het lag blijkbaar niet goed op de rug.



                      Foto 3, diezelfde huilende man, nu wel met een schone tshirtje aan en een truike, ligt het zomaar in dit verwoeste gebied? wss uit de kofferbak gehaald, wie weet, zijn broek wordt blijkbaar niet vuil van op de vuile grond te zitten.

                      Ik geloof het nieuws nooit, zeker niet wanneer de VS Gerogië steunt => deze beelden werden overal in de wereld getoond om te tonen hoe russen tewerk gaan => VS en Rusland zijn vijanden. Wees kritisch, en geloof niet wat je in de tv-kast ziet. Btw, dit zijn niet mijne theoriën

                      De foto langs andere kant, is mooi getrokken, goeie compositie, mooie kleuren, daar heb ik niks tegen

                      klopt als een zwerende vinger,
                      http://www.jvs-photography.be/

                      Comment

                      Working...
                      X