Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukgrootte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukgrootte

    Hoe groot kan je een foto van 6 Mp maximaal afdrukken (met aanvaardbare kwaliteit) ?

  • #2
    Re: Afdrukgrootte

    Dat hangt niet alleen af van de hoeveelheid pixels, maar ook van de kwaliteit van de pixels.
    Foto's van een 6-megapixel DSLR die niet op de hoogst mogelijke iso-waarde gemaakt zijn kan je zonder problemen op 40x60cm laten afdrukken.
    Groter is eigenlijk ook geen probleem, want als je de foto dan bekijkt ga je er toch verder af staan.

    Foto's van een 6-megapixel compactje hebben veel minder detail als je ze op pixelformaat bekijkt, bij die foto's zal je eerder fouten zien in een grote afdruk.
    Ik weet dat mijn 12-megapixel G9 het er slechter vanaf brengt bij heel grote afdrukken dan een "oude" 300D met 6 megapixels.
    Foto's op iso100 van de 300D hebben meer detail dan foto's op iso80 van de G9. En als je dan de iso nog wat gaat verhogen, dan kan je best geen al te grote afdrukken meer maken van de foto's van de G9.
    Die Powershot G9 doet het wel véél beter dan de Casio Z750, de foto's van de G9 op iso 400 durf ik nog wel af te laten drukken op 20x30cm, die van de Casio op iso 400 zijn op 10x15 nog net aanvaardbaar.

    Van de 300D heb ik hier nog verschillende 20x30cm afdrukken liggen, en ook nog een paar op 30x40cm, en die hebben meer detail dan afdrukken van de G9 op hetzelfde formaat.
    Ik heb hier ook een 40x60cm-afdruk liggen van de 20D (8 megapixel), en die ziet er heel goed uit, die foto is zelfs op iso400 gemaakt.
    Last edited by Black B@ndit; 9 augustus 2008, 15:59.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Afdrukgrootte

      Ik heb verschillende prima 60x90 afdrukken van een 6MP D70. Met je neus erop zie je misschien wel wat, maar zo bekijk je zo'n foto niet.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Afdrukgrootte

        Merci voor de info.
        Ik heb namelijk een foto die ik wel eens op een groter formaat zou willen afdrukken, maar ben niet zeker hoe groot ik kon/mocht gaan.

        Comment


        • #5
          Re: Afdrukgrootte

          Discussie verplaatst naar 'Algemeen' omdat het geen specifieke vraag rond 'Fotobewerking' betreft.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment

          Working...
          X