Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A700 : RAW vs. cRAW (vs. X.Fine) ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A700 : RAW vs. cRAW (vs. X.Fine) ?

    Hi,

    Ik weet dat in het kader van nabewerking het altijd beter is om in RAW-mode te schieten, hoewel dit betekent dat het formaat veel groter is en er bijgevolg minder foto's op een CF-kaartje passen, maar op een A700 heb je tegenwoordig ook een cRAW-setting (compressed RAW).

    Weet er iemand of er (voor niet professioneel gebruik) merkbare verschillen zijn met RAW behalve dan dat er meer plaatjes op een memory card passen ? Ik wil slechts beperkte nabewerking toepassen in Aperture of iPhoto en ben niet zo'n PS-goochelaar

    Op mijn 16gig kaartje gaan er in RAW mode zo'n 833 foto's op en in cRAW zijn er dat 1225, wat toch een merkbaar verschil is ...

    Of is het - gegeven een beperkte nabewerking - toch beter om in X.Fine te schieten wat maakt dat ik 1496 foto's op mijn kaartje krijg ?

    Wat zouden jullie aanbevelen ?
    Sony A99 + Sony 24-70 mm F2.8 ZA SSM Carl Zeiss Vario-Sonnar T*
    Sony NEX7 + SEL 10-18 + Tamron 18-200

  • #2
    Re: Sony A700 : RAW vs. cRAW (vs. X.Fine) ?

    Op dyxum is er een heel topic aan gewijd.

    Vanaf pg 2 wordt het interessant.

    mvg
    Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

    Comment


    • #3
      Re: Sony A700 : RAW vs. cRAW (vs. X.Fine) ?

      Het antwoord op je vraag weet je binnen 2 minuten: foto RAW, zelfde foto cRAW en op de computer.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Sony A700 : RAW vs. cRAW (vs. X.Fine) ?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Het antwoord op je vraag weet je binnen 2 minuten: foto RAW, zelfde foto cRAW en op de computer.
        Bedankt hjanssen voor je reactie maar ik volg je toch niet helemaal ....
        Ik heb namelijk nooit beweerd dat ik exact weet welke bewerkingen er tov een RAW-formaat foto mogelijk (zouden moeten) zijn, enkel dat ik geen PS-fanaat ben en kan me enkel baseren op mijn beperkte kennis van deze materie. Ik sluit echter niet uit dat ik ooit verder zal staan dan vandaag en dat ik dan misschien alsnog foto's die ik morgen maak wil gaan bewerken, vandaar mijn vraag aan mensen die het mogelijks wel weten. Als er noemenswaardige 'gebreken' zijn bij het cRAW formaat zal het hoedanook beter zijn gewoon in RAW te schieten maar als dat niet het geval is is dat gewoon verlies van ruimte
        Sony A99 + Sony 24-70 mm F2.8 ZA SSM Carl Zeiss Vario-Sonnar T*
        Sony NEX7 + SEL 10-18 + Tamron 18-200

        Comment

        Working...
        X