PDA

Volledige versie bekijken : Een Job in de fotografie.

Soulshriek
6 juli 2003, 15:38
Hey allemaal,

Ik weet niet als deze topic hier thuishoort maar toch post ik het hier :D

Ik ben dus op zoek achter ander werk. Ik heb al vanalles gedaan van boekhouder tot lasser nu. Ik heb alles zelf geleerd dus van uren te studeren spring ik niet achteruit. Ik ben dus op zoek achter een job ivm fotografie. Daarom niet persé als fotograaf, foto's bewerken en retouchen doe ik ook heel graag. Mijn probleem is waar begin ik eraan? Zijn er bedrijven die bv een interne opleiding voorzien. Zoals ik al gezegd heb ben altijd bereid om bij te leren of te scholen. De reden waarom ik iets in de fotografie wil doen is omdat het me heel hard interesseert en het toch wel een passie is. Voor mij is het belangrijkste mijn job graag doen dus is fotografie voor mij een voor de hand liggende keuze. Ik hoop op een paar reacties. :cool:

Dank bij voorbaat

Groetjes

Jim

marjo
6 juli 2003, 15:47
Lijkt me nog niet zo makkelijk soulshriek, zijn onlangs 2 topics over geweest:

http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=21167&SearchTerms=fotografie,job
http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=18887&SearchTerms=fotografie,job

Veusy
6 juli 2003, 18:21
is fotograaf geen beschermd beroep?

Wil zeggen dat je al een diplomake in je hand moet hebben wil je de titel mogen dragen.

Enfin, ik zou het zo aanpakken:

hopen foto's maken van de onderwerpen waar je sterk in bent en opsturen naar agentschappen, fotografen etc... en hopen dat ze reageren.

Maar de markt zit niet te springen om nog "een fotograaf" erbij.

succes,
Hans

Soulshriek
7 juli 2003, 09:06
Dank voor jullie reacties :)

Heb al zo'n beetje zitten rondkijken op het net. Heb bv een oplieding gevonden avond en week-end onderwijs voor fotograaf in turnhout, duurt wel 6 jaar mja je moet er iets voor over hebben é :)

Wat denken jullie onder andere van Stock fotografie???

groetjes

Jim

Leo_Bezemer
7 juli 2003, 14:47
Originally posted by Veusy
is fotograaf geen beschermd beroep?

In Nederland niet meer, er zijn hier nog maar een aantal beroepen waar je een diploma voor moet hebben (advocaat en dat soort) maar fotograaf is volledig vrij gegeven. Dit komt door een europeese regelgeveing, dus ik zou nog maar eens bij de kamer van koophandel navragen welke beroepen nog beschermd zijn.

Groeten
Leo

Joxy
8 juli 2003, 18:44
In België valt het beroep van fotograaf nog steeds onder de vestigingswet. Dit betekent dat je een vestigingsattest nodig hebt om officieel als fotograaf van start te kunnen gaan. Dit attest is enkel te verkrijgen na voorlegging van een diploma als fotograaf.
In de praktijk zie je echter dat veel mensen in de publiciteitssector starten en vanuit deze optiek fotografie bedrijven en factureren als publiciteit.

Huggy
8 juli 2003, 20:37
Originally posted by Soulshriek
Dank voor jullie reacties :)

Heb al zo'n beetje zitten rondkijken op het net. Heb bv een oplieding gevonden avond en week-end onderwijs voor fotograaf in turnhout, duurt wel 6 jaar mja je moet er iets voor over hebben é :)

Wat denken jullie onder andere van Stock fotografie???

groetjes

Jim

hey soulshriek....

klopt wat je zegt over die opleiding in turnhout hoor... maar in't zelfde stadje (my hometown) is er ook een opleiding in avondonderwijs op 3 jaar (met ook een diploma ....als je slaagt :D)... die ik in september trouwens ga beginnen...dus da's al de helft van de tijd hè ;)

voor meer info..ge hebt m'n mailadres hè :)

groetjes

jacques
9 juli 2003, 00:25
Vergeet dat maar.

Digital immager is waarschijnlijk wel een vrij beroep,

jacques.

Phille
9 juli 2003, 06:16
Om erkend fotograaf te worden ben je afhankelijk van een vestigingswet. Als je een diploma behaalde dan bestaat de kans dat je dit reeds hebt ontvangen, anders betekent het terug studeren via avondschool. En dan mag je het pas, ofdat je ook succesvol wordt is weer wat anders.

Even een tip: vergeet niet dat veel fotografen stillaan beginnen te klagen over 'genoeg werk', er zullen er altijd zijn die goed hun boterham verdienen, maar velen geraken werk kwijt aan digitale fanaten die het huis niet meer uithoeven om zelf 'pro' werk af te leveren ...

just my two cents

@nneke
11 juli 2003, 10:24
laat je niet doen!!
ga ervoor
echt waar
ik hioor ouder fotografen steeds zagen over dat diploma
over vestigingswet
en ik weet waar ik het over heb ze, ik werk hele dagen met fotografen
ik begrijp hen ook
ze beschermen hun markt
hun brood
maar hoe je het ook draait over keert
je bent jong en je wilt wat
en ook jij hebt een kans
lol
ik bedoel dus gewoon
laat je neit afschrikken
veel foto's maken
de rest volgt wel

Soulshriek
11 juli 2003, 11:14
dank u voor de reacties :)

Heb ondertussen besloten avondschool te volgen.

btw Mijn nicht haar beste vriend is freelance fotograaf voor karnt "De Morgen" en heeft ook geen diploma. hij heeft ook al fotoreportages gedaan in Nepal en USA. Het is dus mogelijk :D

Greetz

Soulshriek