Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Poll-bedrog bij dpreview

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Poll-bedrog bij dpreview

    Dpreview had een poll staan, en de vraag was; welke DSLR zou je kopen als je 2800$ ter beschikking had. Je kon kiezen uit de 10D, de D100, de E1 en de SD9 (als ik me niet vergis).

    De 10D vloog pijlsnel de hoogte in.

    Maar dit kwam ik net van Jaja te weten (zie thread van Jacques in het "challenge" forum): vandaag heeft Phil Askey de poll weggehaald omdat er massaal werd bedrogen.

    Phil postte een lijst van IP-adressen die verantwoordelijk zijn voor de "valse resultaten".

    In die lijst staat maar liefst VIER KEER een IP adres van skynet. Ik kan niet anders dan concluderen dat er hier een 10D bezitter is die een "very sick puppy" is! En aangezien de kans aanzienlijk is dat hij/zij ook op dit forum passeert, bij deze:

    SHAME ON YOU!

    Sorry, moest er effe uit...
    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Dus bedrijven die een IP-adres van Skynet krijgen mogen niet mee-stemmen ? En de eerste die stemt verbrodt het voor andere werknemers die toevallig ook DSLR fans zijn ...
    Of moet je stemmen met een login + bijhorend paswoord. Da's dan weer anders
    Als Jaja vraag om bij de clickx op zijn site te stemmen is er dan ook massaal bedrog ?

    Comment


    • #3
      Hallo Jochen,

      Ik heb dat artikeltje gepost om te laten zien dat zelfs de meest beveiligde dingen soms ook nog "misbruikt" kunnen worden - en dat ivm de thead in het challenge forum.

      Als dan in dat lijstje skynet-users staan, dan wil dat nog niet zeggen dat het om forumleden van hier zou gaan ...

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Originally posted by jaja
        Hallo Jochen,

        Ik heb dat artikeltje gepost om te laten zien dat zelfs de meest beveiligde dingen soms ook nog "misbruikt" kunnen worden - en dat ivm de thead in het challenge forum.

        Als dan in dat lijstje skynet-users staan, dan wil dat nog niet zeggen dat het om forumleden van hier zou gaan ...

        Jaja
        I know.

        Maar de kans dat die persoon hier langskomt is toch aanzienlijk?

        Maar of hij nu hier passeert of niet...very VERY sick puppy...
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by tilde
          Dus bedrijven die een IP-adres van Skynet krijgen mogen niet mee-stemmen ? En de eerste die stemt verbrodt het voor andere werknemers die toevallig ook DSLR fans zijn ...
          Of moet je stemmen met een login + bijhorend paswoord. Da's dan weer anders
          Als Jaja vraag om bij de clickx op zijn site te stemmen is er dan ook massaal bedrog ?
          Zo gaat dat niet, Tilde.

          Phil vond IP's die meer dan 20 maal tot zelfs meer dan 100 maal stemden in een korte tijdspanne. Ik weet dat éénzelfde IP later kan worden uitgedeeld aan een andere hi-speed connectie, en dat per toeval dat dan óók een potentiêle stemmer kan zijn ...maar dat verklaart niet de 20 tot 100 stemmen per IP-adres.
          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #6
            Een bedrijf heeft normaliter 1 vast adres en vele werknemers die datzelfde IP-adres gelijktijdig zullen delen. Mocht het niet zo zijn dat de stemmen in zeeeer korte tijdspanne waren, dan was het compleet normaal dat je af en toe vele stemmen voor een bepaald IP-adres krijgt. Maar dan nog, stel dat je voor een poll (geen dslr of zo) even een massamail stuurt naar al je collega's om even te gaan klikken, dan kan opnieuw hetzelfde gebeuren en wel allemaal op hetzelfde tijdstip ongeveer en van allemaal andere mensen.
            Trek het u zo niet aan. Wat is een poll immers waard op internet. Het is toch zo goed als nooit representatief ?
            En vier keer stemmen ... da's toch geen reden om te spreken over een sick very sick puppy. Allez toe Gewoon iemand die zich wat amuseert. Het is verlof voor vele mensen. 't Was erom vragen wat mij betreft en 't was niet de eerste keer dat hij dit voorhad met polls. Hij had beter moeten weten. En nee, ik heb geen 10D

            Comment


            • #7
              In het nieuwsbericht stelt Phil ook dat het niet mogelijk is om IP-adressen te blokkeren of zo (gezien die door ISPs dynamisch toegekend worden).

              Wat hij als mogelijke oplossing ziet, is ipv de poll voor iedereen open te zetten, enkel toe te laten dat geregistreerde gebruikers stemmen. Op die manier kan natuurlijk wel een veel kleinere groep stemmen, maar is de kans tot valse stemmen serieus gereduceerd.

              Toch betreurenswaardig dat de mensen zelfs een simpele poll willen gaan manipuleren.


              Jörg
              Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

              Comment


              • #8
                Originally posted by tilde
                Een bedrijf heeft normaliter 1 vast adres en vele werknemers die datzelfde IP-adres gelijktijdig zullen delen. Mocht het niet zo zijn dat de stemmen in zeeeer korte tijdspanne waren, dan was het compleet normaal dat je af en toe vele stemmen voor een bepaald IP-adres krijgt. Maar dan nog, stel dat je voor een poll (geen dslr of zo) even een massamail stuurt naar al je collega's om even te gaan klikken, dan kan opnieuw hetzelfde gebeuren en wel allemaal op hetzelfde tijdstip ongeveer en van allemaal andere mensen.
                Trek het u zo niet aan. Wat is een poll immers waard op internet. Het is toch zo goed als nooit representatief ?
                En vier keer stemmen ... da's toch geen reden om te spreken over een sick very sick puppy. Allez toe Gewoon iemand die zich wat amuseert. Het is verlof voor vele mensen. 't Was erom vragen wat mij betreft en 't was niet de eerste keer dat hij dit voorhad met polls. Hij had beter moeten weten. En nee, ik heb geen 10D
                Hey Tilde,

                Dpreview kijkt naar IP's maar ook naar cookie info, login naam, etc... Dus scenarios zoals jij ze hierboven beschrijft, waarbij meerdere mensen tóch legaal hebben gestemd via hetzelfde IP, zijn zo goed als uitgesloten. Het gaat weldegelijk om bedrog: hij heeft een systeem moeten vinden om meerdere keren te kunnen deelnemen.

                En het gaat niet om 4 maal: hij/zij staat er 4 keer in, met telkens meer dan 20 stemmen. Het gaat dus om ne freak die 80 tot méér dan 400 maal heeft deelgenomen aan die poll.

                Dát - in mijn ogen - is toch wel een VERY sick puppy hoor.
                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  Ok, nu heb je een punt. Stond wel niet allemaal in je origineel bericht he.

                  Comment


                  • #10
                    very sick puppy of niet (ik vind het niet eens sick), maar gewoon al het idee dat je zoveel moeite zit te doen om een camera die je zelf hebt te pushen naar de eerste plek in een soort verkiezing.. zucht zucht.
                    ToM.___ //Fuji s602.
                    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                    It goes to 11 you know? 1 louder.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tilde
                      Ok, nu heb je een punt. Stond wel niet allemaal in je origineel bericht he.
                      Neen, da's waar. Het staat op de hoofdpagina van dpreview. Had geen zin om alles te vertalen en over te pennen...
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tom314
                        very sick puppy of niet (ik vind het niet eens sick), maar gewoon al het idee dat je zoveel moeite zit te doen om een camera die je zelf hebt te pushen naar de eerste plek in een soort verkiezing.. zucht zucht.
                        Helemaal eens met Tom, ik kan dit ook niet begrijpen, laat staan dat ik er de tijd zou insteken.
                        Met alle respect, maar het probleem van die mensen zit tussen de oren en het is ronduit kinderachtig.
                        Kijk, ik ben heel tevreden van mijn nieuwe camera, zou hem opnieuw kiezen maar dat wil nog niet zeggen dat ik een merkenfreak ben.

                        Stel nu dat mijn camera er als 1ste zou uitkomen, dat maakt mijn eigen camera toch niet beter voor mezelf ?
                        Blijkbaar hebben die vervalsers een probleem van herkenning d.i. men koppelt het bezit van een bepaalde camera aan een redenering van: "zie je wel dat ik juist ben", het is een persoonlijkheidsprobleem dus. Alsof dat een bepaald type camera je een beter mens of beter fotograaf maakt. Men wil zich op die manier laten "gelden", zichzelf een waarde toemeten.
                        En als je dat nodig hebt, wel dan ben je eigenlijk zielig.
                        Saluti,

                        Pascal

                        Comment


                        • #13
                          och, als je nu al ziet dat er relatieburo's zijn (relatieburo's alleen al, maar kom..) die de cliënten vragen naar hun merkvoorkeur en op basis daarvan mensen gaan koppelen.

                          wat dan moet leiden tot een sprookjeshuwelijk tussen:
                          grimbergen-humo-fuji-technics-VW-mars-reebok

                          en

                          cola light-flair-sony-philips-citroën-snickers-nike

                          moge zij lang en gelukkig leven..
                          ToM.___ //Fuji s602.
                          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                          It goes to 11 you know? 1 louder.

                          Comment


                          • #14


                            Maar enfin Tom! Ge gaat mij toch niet vertellen dat gij een vrouwke zou willen die Flair prefereert boven HUMO?!

                            Da's pas "liefde maakt blind"!
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #15
                              Maar enfin Tom! Ge gaat mij toch niet vertellen dat gij een vrouwke zou willen die Flair prefereert boven HUMO?!

                              Da's pas "liefde maakt blind"!
                              ik zou dat niet slecht vinden ... dan kan jij ten allen tijde de Humo lezen terwijl het vrouwtje in de Flair neust ... nooit ambras over wie op een bepaald moment de Humo mag lezen/vasthebben ...



                              mvg,
                              Giant Pat
                              Do or Do Not - There is no try ...
                              www.giantpat.be

                              Comment

                              Working...
                              X