Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

    Hallo,

    Hopelijk kunnen jullie mij adviseren omtrent het volgende:
    Ik heb een afgeronde fotografie-opleiding. Nu heeft een bekende mij gevraagd foto’s te maken bij de opening van zijn eigen zaak. Ze zijn bedoeld voor op de website.
    Ik heb eens gekeken wat de richtprijzen zijn voor foto’s op internet en daar schrik ik van, dat kan ik niet aan hem vragen.
    Ik wil het ook niet gratis doen, wat veel bekenden wel verwachten. Ook al ben ik nog niet zo lang professioneel bezig, ik ben goed en wil graag serieus genomen worden.

    Hoe pak ik dit aan?
    Hoeveel foto’s kan hij krijgen voor op de website en wat vraag ik daarvoor?
    Als hij nog foto’s wil van hem en zijn compagnon en van de zaak an sich en de producten die hij verkoopt, komt er meer bij, maar wat?
    Hoe groot lever je de foto’s aan?
    Licensie voor 1 jaar?
    Geen vrij gebruik (voor reclamefolder, voor bij artikel in de krant etc.)?

    Wie kan mij helpen met een kostenplaatje?

    PS: Zijn compagnon kent ook “een mannetje dat wel foto’s wil maken”, dus ik kan zeker niet te hoog gaan zitten met de prijs, want de opdracht wil ik graag aannemen.

    Bedankt.

  • #2
    Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

    ofwel pas je de prijzen van SOFAM toe als je je intelectuele eigendomsrechten verkoopt.

    je kan ook je arbeidstijd aanrekenen, en als je op factuur werkt kan je moeilijk minder dan 20-25 euro per uur aanrekenen, je loodgieter vraagt zelf 35 tot 40 euro per uur. als je onder deze prijzen moet duiken voor een opdracht, trek dan je conclusies en zoek een andere markt .. een zelfstandige zaak hou je niet overeind met een lager uurloon.

    iedereen kent wel "een mannetje dat wilt fotograferen" maar daarom moet je niet werken aan een uurloon waarvoor zelf een illegaal bedankt omdat je bang bent een opdracht te verliezen.

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

      Dank voor je reactie.

      Eigendomsrecht blijft sowieso bij mij.
      Wil de klant dat niet, dan kan hij of diep in zijn buidel tasten of wegwezen.

      Uurloon volgens richtprijzen is €138,-.
      Ik dacht aan €75,-.
      Schat er in totaal 4 uur mee bezig te zijn, kom je op €300,-. Is dat een goede deal?

      Eerlijke zinnige reacties graag, ik moet nog leren om commercieel te gaan.

      Hoe lever je de foto's aan, welk formaat?
      Last edited by hou-dr-van; 29 juli 2008, 15:21.

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

        300 € voor een paar uur sfeerfoto's te nemen...
        Ik durf er voor wedden dat "die andere die ook foto's wil nemen" de foto's zal mogen nemen als je met zulke prijzen zal aanbellen...


        Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
        Dank voor je reactie.

        Eigendomsrecht blijft sowieso bij mij.
        Wil de klant dat niet, dan kan hij of diep in zijn buidel tasten of wegwezen.

        Uurloon volgens richtprijzen is €138,-.
        Ik dacht aan €75,-.
        Schat er in totaal 4 uur mee bezig te zijn, kom je op €300,-. Is dat een goede deal?

        Eerlijke zinnige reacties graag, ik moet nog leren om commercieel te gaan.

        Hoe lever je de foto's aan, welk formaat?
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

          Jij doet het gratis zeker?
          Broodroof voor de beroepsfotograaf!

          Ik doe al tijden dingen gratis of voor een habbekrats voor vrienden.
          Heb sinds ik mijn diploma van vakfotograaf heb ook ineens meer vrienden (die gaan trouwen enzo).

          Ik heb geen tijd, geld en energie gestoken in een dure opleiding om te schnabbelen, ik wil graag en serieus het vak van fotograaf beoefenen.
          Werk jij op vrijwillige basis?

          Ik ben gevraagd voor foto's van het pand, van de compagnons en tijdens de receptie. En dan hebben nog de nabewerking en verwerking.
          4 uur lijkt mij dus niet teveel gerekend.

          Comment


          • #6
            Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

            denk dat je eerst eens moet beginnen met een algemeen kostenplaatje te maken
            wat kost mijn materiaal
            op hoeveel jaar schrijf ik het af
            wat zijn mijn maandelijkse kosten : sociale bijdrage, ziekteverzekering, allerlei verzekeringen, wagen, enz
            bereken dit op jaarbasis en deel het door 12
            dan weet je wat je per maand moet draaien om gewoon uit de kosten te komen
            stel je dan de vraag hoeveel per maand je wil verdienen (wel realistisch blijven)
            en dan kan je je uurloon gaan berekenen
            dan heb je enig idee en kan je zelf zien hoeveel je vraagt
            maar dan heb je wel een ondersteunde basis

            Comment


            • #7
              Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

              Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
              Jij doet het gratis zeker?
              Broodroof voor de beroepsfotograaf!

              neen toch?

              je in't vak werpen als je nog niet weet hoeveel je mag vragen?

              welke opleiding je ook gevolgd mag hebben, ze is duidelijk niet afgesteld op realteit.
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

                Onzin! Iedereen is ooit ergens begonnen. Niet weten wat voor prijs je moet vragen, heeft te maken met mijn gebrek aan commerciele ervaring, niet met mijn fotografische kwaliteiten.
                Wat is jouw uurtarief?

                Omdat iedereen tegenwoordig op zolder met 2 bouwlampen zogenaamd een portretstudio heeft en iedere beun de haas opeens trouwfoto's denkt te kunnen maken met de SLR op "groen", drukt dat de prijs voor een goede professional flink omlaag!

                Ik ben een goede fotograaf die graag serieus genomen wil worden, maar als ik geen serieuze prijzen hanteer, zal straks iedereen weten dat ik die fotograaf ben die het voor een schijntje doet. Ik heb graag klanten die kwaliteit weten te waarderen en die daar ook wat voor over hebben.

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

                  zit dit toch met enige vebazing te lezen, je bent nu een goede fotograaf met een vakopleiding, (wat zo wie zo geen vaststaand feit is hoor), maar iets van commersie heb je op zo,n cursus niet gehad!!
                  volg dan nog even een cursus commersie, want geloof mij nou, dit soort vragen stellen op een fotosite zal alleen maar verwarring bij je scheppen.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

                    Klopt; het commerciele reilen en zeilen is helemaal niet aan bod geweest op deze opleiding (geen cursus) en zo naar het blijkt, baal ik daar dus ook stevig van!

                    Ik had graag op een beetje hulp gehoopt, wist niet dat dit alleen een "foto"site was, dacht dat het een "fotografieforum" was waar ook serieuze beginnende beroepsfotografen welkom waren!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

                      1 : een offerte maken voor het maken van de foto's in uurloon. +/- 40 euro.

                      2: Nadien de klant vragen de fotos te bekijken bij jou thuis, en vragen welke voor de website kunnen dienen.
                      Voor de foto's die effectief gebruikt worden en bewerkt dienen te worden stel ik voor dan nog eens een bedrag te vragen per foto.

                      Je moet in gedachten houden dat de website als uithangbord dient voor de zaak, en het is in het voordeel van de uitbater dat deze goed zijn. En goede fotos kosten nu eenmaal geld. Ook zijn website brengt hem geld op. Dus moet je niet verlegen zijn als hem dat 300 euro gaat kosten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

                        kom zeg

                        dat je geen goede fotograaf bent wordt hier niet beweert. maar de gevolgde opleiding is duidelijk niet afgestemd op het starten van je vrij beroep!

                        elke opleiding fotografie wordt gegeven door minstens 1 fotograaf.
                        als je een degelijke opleiding doorlopen hebt dan ben je minstens 3 fotografen tegen gekomen. mail die mensen eens! ga hen nog eens opzoeken en vraag hun raad
                        het raadplegen van een amateurforum voor dit soort vragen, ik zou me er niet gemakkelijk bij voelen


                        hoe dan ook, praat vooral met je opdrachtgever. niks getekend, niks afgesproken!



                        om af te sluiten: indien die persoon je 300 euro wil betalen om een receptie te verslagen, bij houden die naam en niet los laten
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

                          Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
                          Klopt; het commerciele reilen en zeilen is helemaal niet aan bod geweest op deze opleiding (geen cursus) en zo naar het blijkt, baal ik daar dus ook stevig van!

                          Ik had graag op een beetje hulp gehoopt, wist niet dat dit alleen een "foto"site was, dacht dat het een "fotografieforum" was waar ook serieuze beginnende beroepsfotografen welkom waren!
                          als hulp van mijn kant; kan ik je aanraden zoeken te gebruiken, dit onderwerp is nl al meerdere keren behandeld op BD.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

                            Ik ben sinds begin dit jar ook zelfstandig geworden. Het beste wat je in deze inderdaad eens kan doen is een businessplan maken. Ik heb me hiervoor trouwens laten helpen door Unizo (waar ik lid van ben). Zo'n businessplan geeft je inzicht in wat er allemaal bij komt kijken aan kosten (verschillende verzekeringen zoals burgerlijke aansprakelijkheid, gewaarborgd inkomen, hospitalisatieverzekering, autoverzekerin, ...) en eventueel je belastingen optimaliseren door VAPZ, ... die ik echter door mijn boekhouder laat doen (die zich naar mijn mening automatisch terug betaald.
                            Ik ben wel gestart met een E-BVBA wat op zich toch wel een hoop mogelijkheden biedt maar wel niet als fotograaf (machine installatie en elektriceitswerken).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp gevraagd bij berekening kostenplaatje

                              Als beroepsfotograaf (met BTW nummer dus) kan je voor een klein bedrag lid worden van de nationale vereniging van beroepsfotografen... ben je ineens lid van Unizo en zij zullen je graag verder helpen met de prijzen die gehanteerd worden.

                              Als je zoals je zegt goed bent en serieus genomen wil worden... go for it.
                              some toys 4 big boys
                              http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                              Comment

                              Working...
                              X