Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verplichte Lectuur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verplichte Lectuur


    Af en toe zie ik hier vragen gepost van beginners over toch wel heel essentiële basisprincipes van de fotografie. Op zich heb ik daar geen probleem mee, iedereen is ooit een absolute beginner geweest, maar zou het niet goed zijn van een soort 'verplichte lectuur' in te voeren ? Dat hoeft overigens niet veel te zijn, de cursus hier op BD zelf is al heel wat (en daarnaast natuurlijk ook wat reclame voor Erik zijn boek ). Wanneer dan toch van die vragen komen, moet de vraagsteller gewoon naar die verplichte lectuur doorverwezen worden (gelijkaardig aan hoe nu soms uitgelegd wordt hoe de Search te gebruiken als voor de zoveelste keer gevraagd wordt of een Microdrive beter of slechter is dan een CF kaart).
    Ik vind dat men van een fotografie-forum toch wel mag verwachten dat de leden ervan over een minimum aan basiskennis beschikken ? Of ben ik te veeleisend ?

    Henk


  • #2
    Of ben ik te veeleisend ?
    Inderdaad, sociale contacten en menselijk contact doet soms heel veel meer dan 1000 boeken.
    Trouwens niet iedereen snapt direct wat een boek zegt.
    Wel als iemand dat op andere manieren uitlegt.
    Ik heb niets tegen boeken, zeker dat van Erik niet, prijkt hier ook in mijn boekenrek, maar ik heb meer aan persoonlijke uitleg.
    En verplichte lektuur, het is juli, dus geen schooltijd.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Act
      Of ben ik te veeleisend ?
      Inderdaad, sociale contacten en menselijk contact doet soms heel veel meer dan 1000 boeken.
      Trouwens niet iedereen snapt direct wat een boek zegt.
      Wel als iemand dat op andere manieren uitlegt.
      Ik heb niets tegen boeken, zeker dat van Erik niet, prijkt hier ook in mijn boekenrek, maar ik heb meer aan persoonlijke uitleg.
      En verplichte lektuur, het is juli, dus geen schooltijd.

      You're making a point, Act !
      Lot to learn... Much to gain

      Comment


      • #4
        Maar het is toch mijn hoogstpersoonlijke mening dat de search-functie een groot hulpmiddel is om de eerste stappen te zetten :
        als je na het lezen nog vragen hebt kan je ze nog stellen
        en
        meestal
        stel je dan meer gerichte vragen.

        Christiaan
        Fuji Digitaal fototoestel

        Comment


        • #5
          Idem dito thinking, Act ...
          Dit forum is er om foto's te showen, en raad/ervaringen op te vragen ... 'k zie niet in waarom mensen met vragen bruusk zouden moeten doorverwezen worden naar een apart vakje waar ze alles moeten doorlopen en uitpluizen. Het is nog zo fijn om een vraag te stellen en verschillende meningen/uitleg daarop te krijgen ...
          Heb uit vragen van anderen hier al héél veel bijgeleerd daardoor, en zo leer je de mensen hier ook wat beter kennen
          Sam greetzzzzzzz U
          -------------------------------------------
          Never apologize for showing feeling.
          When you do so, you apologize for the truth.
          -------------------------------------------
          Canon Stuff

          Comment


          • #6
            Ja Henk het is soms wel eens vervelend om steeds maar opnieuw te moeten vaststellen dat dezelfde vragen terug komen. Vragen die "volgens ons" eenvoudig kunnen worden opgezocht.
            Ik vind zeker niet dat we die vragen moeten afwimpelen, maar dat we hierop toch een antwoord geven bv waar ze de uitleg ook zelf kunnen vinden.
            Dergelijke info, die ik geef, sluit ik nog al eens af met de vraag "is deze uitleg voldoende ?".
            Ik ben het volkomen eens met Act en Sammeke. Uit een boek (en van het net)kan je inderdaad veel halen, maar het is dikwijls ook zo dat je er precies niet dat antwoord op het persoonlijk probleem kan lezen, ook omdat je de materie niet voldoende beheerst om het antwoord uit het boek (de boeken/het net), zelf af te leiden.

            Wat de searchfunctie betreft : ik heb thuis een redelijk snelle verbinding (dat is hier op het werk niet het geval) daar heb ik dus niet zo veel time-outs als ik iets moet opzoeken.....

            Ik begrijp meestal de vraagstellers toch wel en zal in de mate van het mogelijke wel antwoorden. Een "verplichte lectuur" invoeren lijkt me wat te sterk. Anderzijds op de hoofdpagina een <font face="Arial Black">duidelijke link</font id="Arial Black"> naar "antwoorden op meest gestelde vragen" lijkt me wel nuttig.
            Hier zou dan een antwoord kunnen op bv de vraag "welke camera moet ik kopen" met een algemene tekst als "is sterk afhankelijk van..." en een aantal links naar BD-topics en sites waar de informatie te vinden is.

            Henk, ik kom even op mijn terrein : ik kan je enorm véél boeken, teksten laten lezen over het boogschieten, daarom zal je nog niet weten hoe jij persoonlijk een boog moet vasthouden en ik zal je dat ook niet direct kunnen zeggen daarvoor moet ik je eerst wat observen.. Wens je dat zelf te ontdekken ? Ik denk dat je dan daarbij héél snel fouten zult maken...zelfs een verkeerde boogkeuze maakt ! Niet, dat je niets in de boeken zult vinden natuurlijk

            Comment


            • #7
              Het is ontegensprekelijk waar dat sommige mensen te snel vragen stellen, zonder eerst een boek te raadplegen of de search engine te gebruiken.

              Maar men mag niet veralgemenen; het is meestal ook niet zo: hun boek is niet duidelijk, en een search levert niks op ...of ze hebben sneller resultaat met gewoon de vraag effe te stellen.

              Hoe kan je beoordelen of iemand "misbruik maakt van onze behulpzaamheid" of niet?

              Dat kan je niet.

              Ik heb een déjà-vu, want ik heb deze thread al zien passeren op andere fora. Ik heb ook al gezien wat de gevolgen zijn als men op (simpele) vragen pertinent gaat antwoorden met "RTFM" of "Use the search engine": het forum gaat binnen de koste keren naar de haaien, de sfeer zakt onder nul.

              Daarom... Ik stel voor dat we "voortboeren" zoals we bezig waren. Ik help liever één persoon te veel dan één te weinig...
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #8
                Jochen, dat is gesproken.
                Bedankt.

                Comment


                • #9
                  cvcaelen Posted - 03 July 2003 : 13:53:02
                  --------------------------------------------------------------------------------
                  Maar het is toch mijn hoogstpersoonlijke mening dat de search-functie een groot hulpmiddel is om de eerste stappen te zetten :
                  als je na het lezen nog vragen hebt kan je ze nog stellen
                  en
                  meestal
                  stel je dan meer gerichte vragen.
                  Ik ben het met bovenstaande eens , als iemand vraagt naar een digitale camera van 500 euro bijvoorbeeld of over kopen in Duitsland zijn dit hele algemene vragen waarbij doorverwijzen naar search voldoende is om mee te beginnen.Het ligt ook een beetje aan de manier waarop je dit doet. Alleen het woord "search" als antwoord komt minder vriendelijk over dan een zinnetje en verwijzing naar een topic en zelf ben ik gelukkig erg snel in zoeken dus vaak is het een kleine moeite iemand even verder te helpen

                  Ik begrijp meestal de vraagstellers toch wel en zal in de mate van het mogelijke wel antwoorden. Een "verplichte lectuur" invoeren lijkt me wat te sterk. Anderzijds op de hoofdpagina een duidelijke link naar "antwoorden op meest gestelde vragen" lijkt me wel nuttig.
                  Vind ik heel goed idee !

                  Comment


                  • #10
                    Hallo,

                    Op de homepage van BD staan nu twee duidelijke links naar de eigen cursussen over digitale fotografie. Dat kan alvast helpen ...

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by henkvw
                      ...Of ben ik te veeleisend ?...
                      Ja.
                      Groeten van lucalfred.

                      Comment


                      • #12
                        Henk,

                        Je bent misschien een tikkeltje veeleisend.

                        Het forum is onderverdeeld in een aantal stukken, jij leest toch niet enkel "ter zake"? Waarom zou je in je eentje naar een oplossing van een vraag zoeken als je er velen een plezier mee doet ze in dit forum te stellen. Velen onder ons (allee dat denk ik toch) zitten op dit forum om hun kennis te verruimen en ze te gebruiken om anderen te helpen.
                        http://www.arnesmeets.tk

                        Comment


                        • #13
                          Ik ben eigenlijk ietwat verrast van de vele negatieve reacties. Het voorbeeld van het boogschieten is nu net niet wat ik bedoelde. Als ik die analogie kan gebruiken (maar ik ken wel helemaal niets van boogschieten af ) is het eerder mijn vraag of je mag toelaten dat op een boogschiet-forum iemand de vraag komt stellen wat het verschil is tussen een staande en liggende wip, daar waar ik aanneem dat dat voor eenieder die met boogschieten bezig is zodanig basic is, dat dat als vanzelfsprekend mag beschouwd worden. Ik ben benieuwd hoe iemand zou reageren moest op een auto-forum iemand de vraag stellen welke van de 3 pedalen in zijn Mercedes het gas-pedaal is, of op een muziek-forum iemand komt vragen wat die zwarte toetsen op zijn nieuwe synth juist zijn.

                          Ik ben het volkomen eens met de opmerkingen dat persoonlijke (voor zover dit hier persoonlijk kan genoemd worden) conversatie/uitleg nog altijd beter is dan het eenrichtingsverkeer van een boek. Van de andere kant ben ik van mening dat veel boeken/teksten de basisdingen veel beter kunnen uitleggen dan wat wij hier op een forum kunnen beschrijven. En nogmaals, ik heb het echt wel over de basic stuff zoals diafragma, sluitertijd, belichting, brandpuntsafstand, etc...

                          Nu, wellicht is het eigenlijk zo dat digitale fotografie een buitenbeentje is. Het is immers zo dat tegenwoordig bijna iedereen een digitaal toestelletje heeft, zelfs als hij/zij eigenlijk op zich helemaal niet geïnteresseerd is in fotografie. Misschien verwacht ik teveel dat dit forum er een is voor fotografie-liefhebbers, ipv een forum voor alles wat met digitale camera's te maken heeft. In het laatste geval is het dan inderdaad geen issue als de meest basic vragen op ons losgevuurd worden.

                          Ik ben het niet met Jochen eens dat RTFMs en dergelijke taboe zijn en de sfeer verpesten. Toegegeven, je krijgt er zeker geen one-happy-family toestanden mee. Maar van de andere kant is het ook een feit dat heel wat mensen niet de minste moeite nemen om zelf informatie te gaan zoeken en het Internet en zijn publieke fora beschouwen als een gratis helpdesk. Toegegeven, het staat ons allen vrij van RTFM-achtige vragen gewoon te negeren, maar vaak getuigen ze m.i. vaker van luiheid dan van onwetendheid. En dat getuigt dan weer van weinig respect (om maar niet over 'misbruik' te spreken) voor de mensen die hier wel hun tijd steken in het vooruithelpen van anderen. Zelfs in de goedbedoelde gevallen is er m.i. niets mis mee om de persoon in kwestie er vriendelijk (en inderdaad 'RTFM' is niet echt vriendelijk ) attent op te maken eerst zijn huiswerk te doen. (Jochen slaat overigens zonder het zo te bedoelen de nagel op de kop : "...of ze hebben sneller resultaat met gewoon de vraag effe te stellen" en dat is de hele essentie van het probleem.)

                          Het is natuurlijk wel waar dat je moeilijk kunt oordelen of iemand er echt niet aan uit raakt of hij gewoon te lui is om zelf eerst even op zoek te gaan. Maar nogmaals, ik had het over de basic stuff, en blijkbaar ben ik dus de enige die vindt dat iedereen hier die basic stuff moet kennen. Toch een bedankje aan Jaja om de moeite te doen om de BD cursus wat meer in de verf te zetten hier (overigens is het idee van de links-pagina ook heel goed).

                          Nu, het was geenszins mijn bedoeling van hier weer een hete discussie los te weken. Ik wou alleen het idee lanceren om een aantal basis-referenties op te stellen en die als een soort pre-requisites te maken van de forum-bezoekers om al te veel newbie vragen te vermijden. Maar blijkbaar sta ik hierin dus alleen en ga ik me er dus gewoon bij neerleggen. Misschien kan ik nog een poging doen met een afgezwakte versie dan : een verplichte FAQ. De naam Frequently Asked Questions zegt zelf al dat het vragen zijn die al zo vaak gesteld zijn dat ze stilaan langs onze oren er terug uit komen...

                          Henk

                          (PS: nog een woordje aan zij die van plan zijn mij weer te verwensen : misschien ook eens kijken naar andere posts van me waarin ik IMHO wel heel wat moeite doe om antwoorden te formuleren op gestelde vragen).

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Sonyke
                            Wat de searchfunctie betreft : ik heb thuis een redelijk snelle verbinding (dat is hier op het werk niet het geval) daar heb ik dus niet zo veel time-outs als ik iets moet opzoeken.....
                            Totally off-topic, maar de time-outs zijn time-outs tussen de webserver en de database en hebben dus niets met je persoonlijke verbinding te maken. Ze treden op wanneer de webserver niet binnen een voorziene termijn een antwoord krijgt van de database, typisch bij zware zoek-opdrachten.

                            Henk

                            Comment


                            • #15
                              Ik weet dat Henk erg veel inspanningen doet om iets tot in de details uit te leggen. Ik heb daar al iets van opgestoken en daarom zou ik zeggen,... keep up the good work, Henk!!!!
                              Soms vind ik wel de 'toon' van Henk een beetje (ik moet opletten wat ik nu ga zeggen) 'belerend', zo een beetje van 'allé jong, da gij da nu niet weet', terwijl hij het wel vaak bij het rechte eind heeft, moet ik zeggen. Ik denk dat sommige forumleden dit niet altijd correct interpreteren.
                              Wat mij bijvoorbeeld stoort is het woordje 'VERPLICHTE' lectuur. Het idee van Henk is zeker niet slecht maar dient volgens mij dan anders aangepakt te worden. Inderdaad, af te zwakken en vriendelijker te verwijzen naar ... met een woordje uitleg eventueel.
                              Voor de rest ben ik ook wel te vinden voor een goede FAQ op dit forum ...

                              No offense hé Henk...

                              Groeten
                              Nicodemus
                              "Een foto bekijken is als wijn proeven. Het is de proever die beslist of hij goed is."

                              Comment

                              Working...
                              X