Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opmerkingen m.b.t. gebruikte kaders

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opmerkingen m.b.t. gebruikte kaders

    De laatste tijd kom ik veel opmerkingen tegen m.b.t. grote kaders en dit stoort mij een beetje (wat heet storen )

    In de analoge tijd (gelukkig zijn er hier nog velen die dit kennen) presenteerde wij onze afdrukken altijd in passe-partouts.
    Je kon die zelf maken of laten maken in de kleuren zwart of wit.
    Je had er altijd een aantal in voorraad zodat je ze regelematig kon uitwisselen.

    Naar gelang het het onderwerp koos je dan voor een kleur.

    Het feit dat op dit foto forum de achtergrond wit is springt een zwart kader er extra uit. Op sommige foto forums krijg je dan ook twee mogelijkheden om een geplaatste foto te bekijken namelijk met witte achtergrond of met een donkere.

    Een speciaal kader moet iets toevoegen aan een foto want anders kun je hem beter weglaten.
    Persoonlijke smaken verschillen nu eenmaal en dat geld zeker ook voor kaders.

    Hieronder heb ik twee foto's geplaatst van mijn foto maatje ( als ik bloemen fotografeer zit mijn foto maatje altijd in de weg.) in de passe-partouts zoals wij die altijd moesten gebruiken.

    Welke mooier is zal voor iedereen verschillend zijn, ik bepaal mijn voorkeur aan de kleur achtergrond waarop ik het geheel presenteer.
    mvg
    Antoine



    Last edited by antoine200; 21 juli 2008, 16:18. Reden: Ludieke tekst "foto maatje" in kader verwijderd

  • #2
    Re: Opmerkingen m.b.t. gebruikte kaders

    Antoine, mooi dat je het contrast hier in één topic toont. Ik weet echter niet welke kant je op wil met dit topic.
    Tussen wit en zwart liggen nog heel veel andere mogelijkheden.
    Kariboe heeft ook een hele mooie en vooral persoonlijke kader bij zijn foto's.

    Is het de bedoeling om af te wisselen in keuze?

    Comment


    • #3
      Re: Opmerkingen m.b.t. gebruikte kaders

      Tja, de goeie o...vroegere tijd ('k had bijna 'oude' geschreven, maar zolang geleden is dat nog niet, daarbij ik gerbuik ook nog regelmatig m'n F-body)

      Toen hadden we veel minder mogelijkheden dan nu in de digitale wereld. Door de verruiming in mogelijkheden kunnen we ons nu artistiek laten gaan maar hebben we misschien ook ons verwachtingspatroon en/of stijlvoorkeur verlegd. Misschien is de afkeer voor de grotere kaders ook een soort revolte, zoals de jongeren revolteren tegen de cultuur/gedragspatronen van de oudere, revolteert de digitale generatie fotografen tegen de vaste waarden in de analoge fotografie cultuur.

      Ieder tijdperk heeft zo zijn ding en ik ga er nog altijd van uit dat smaak persoonlijk is.
      Voor mij kan een kader een meerwaarde of een minderwaarde aan de foto toevoegen, maar als de foto emo en/of technisch een ramp is zal het kader niet de doorslag geven, noch omgekeerd,...en uiteindelijk is het de maker die er zich goed mee moet voelen

      Mooie foto van je fotomaatje. 'k kan me zo voorstellen dat alles wat jij probeert te fotograferen hij/zij in close-up probeert te bewonderen om te ziet wat daar nu zo interessant aan is
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: Opmerkingen m.b.t. gebruikte kaders

        net zoals ik soms een kadertje zet rond mijn digitale beelden,
        zo steek ik mijn prints ook in een passe-partout, meestal wit.

        vroeger werd er ook rekening gehouden met een verschil in breedte bovenaan, zijdelings en onderaan de foto,
        (bv 3cm bovenaan, 4 cm links en rechts en 5cm onderaan) dit zorgt voor een rustiger beeld.

        waar ik me (ook bij jouw kaders hier) aan stoor is het overmatig
        gebruik van (accent)kleuren in de bijgeplaatste tekst op de kader.

        hou het sober en laat de foto de rol van eye-catcher spelen,
        en niet de tekst. dat doe je in een plakboek-familie-fotoboek.

        mm

        ps: ook ik heb moeten leren met vallen en opstaan
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Opmerkingen m.b.t. gebruikte kaders

          Oorspronkelijk geplaatst door lut Bekijk bericht
          Antoine, mooi dat je het contrast hier in één topic toont. Ik weet echter niet welke kant je op wil met dit topic.
          Tussen wit en zwart liggen nog heel veel andere mogelijkheden.
          Kariboe heeft ook een hele mooie en vooral persoonlijke kader bij zijn foto's.

          Is het de bedoeling om af te wisselen in keuze?
          Het gaat mij niet om een mooi kader.
          Het gaat erom dat hier de laatse tijd door sommige veel opmerkingen komen over de grote van het kader, men bedoeld eigenlijk de breedte van de rand en mij stoort dit een klein beetje.
          Ik laat bewust de links naar die topics achterwege omdat de discussie misschien een andere richting uitgaat en dit wil ik de TSen niet aandoen.


          De keuze van 900 pixels langste zijde speelt hier ook een grote rol bij de keuze van het kader.
          De een kijkt op 17" scherm en de andere op een 21" scherm.
          Vaak staan de foto's ook nog links gecentreerd ook.
          Dat dan een kader snel een negatief effect kan hebben hoeft verder geen betoog.

          Wil je een foto (ook met kader) goed bekijken dan zou je hem eigelijk iedere keer moeten downloaden.

          Er zijn een aantal forums die de mogelijkheid geven door een klik op de foto te geven de foto te zien met een donkere achtergrond.

          Ook hier zal ik de link maar achterwege laten om te voorkomen dat iedereen wegloopt.

          Met dit topic wil ik aangeven dat je het geheel in een ander kader moet zien.

          Als dit niet mag dan haal je het gewoon weg.
          mvg
          Antoine

          Comment


          • #6
            Re: Opmerkingen m.b.t. gebruikte kaders

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            net zoals ik soms een kadertje zet rond mijn digitale beelden,
            zo steek ik mijn prints ook in een passe-partout, meestal wit.

            vroeger werd er ook rekening gehouden met een verschil in breedte bovenaan, zijdelings en onderaan de foto,
            (bv 3cm bovenaan, 4 cm links en rechts en 5cm onderaan) dit zorgt voor een rustiger beeld.

            waar ik me (ook bij jouw kaders hier) aan stoor is het overmatig
            gebruik van (accent)kleuren in de bijgeplaatste tekst op de kader.

            hou het sober en laat de foto de rol van eye-catcher spelen,
            en niet de tekst. dat doe je in een plakboek-familie-fotoboek.

            mm

            ps: ook ik heb moeten leren met vallen en opstaan

            Dat met die tekst kan ik volgen, gebruik namelijk ook geen tekst.
            Heb dit hier alleen gedaan om het ludieke fotomaatje (foto maatje) aan te geven.

            Een goed advies moet je opvolgen.

            Daarom de tekst "foto maatje" in het kader verwijderd.

            En vallen en op staan doe ik 59 1/2 jaar en het gaat mij nog steeds goed af.
            mvg
            Antoine
            Last edited by antoine200; 21 juli 2008, 15:06.

            Comment


            • #7
              Re: Opmerkingen m.b.t. gebruikte kaders

              als voorbeeld zou ik hier voor het zwarte kader gaan, alle kleuren in de opname zelf komen er beter door tot hun recht en het beeld (lijkt) zelfs wel scherper.
              als ik in een comment een opmerking maak over een kader, is dat omdat het geen toevoeging aan het geheel geeft, zoals hier je Maatje met een wit kader.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Opmerkingen m.b.t. gebruikte kaders

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                als voorbeeld zou ik hier voor het zwarte kader gaan, alle kleuren in de opname zelf komen er beter door tot hun recht en het beeld (lijkt) zelfs wel scherper.
                als ik in een comment een opmerking maak over een kader, is dat omdat het geen toevoeging aan het geheel geeft, zoals hier je Maatje met een wit kader.
                grt,bouk.
                Ik ben het hier niet mee eens. De foto van de hond kijkt veel rustiger in een wit kader. Dit terzijde...

                Ik ben geen voorstander van kaders. 900pixels langste zijde is sowieso al miniem. Zet daar een vette kader bij, en wat blijft er dan nog van je foto over ?
                Passe-partouts heb ik leren kennen in de fotoclub, vorig jaar, toen ik mijn beelden 20/30 inkaderde in een 40/50 kader, met 1/3 - 2/3 veldverdeling boven en onder de foto. Een passe partout heeft m.i. enkel effect als het rust brengt in de omgeving rond de foto. De ruimte rond de passe-partout is m.i. nog belangrijker.
                Hier echter kan je de ruimte rond je foto bepalen door de de foto te centreren en het aantal enters dat je geeft rond je foto. Da' s ook al een kader.

                Mvg

                Chris

                Comment


                • #9
                  Re: Opmerkingen m.b.t. gebruikte kaders

                  alle opnamen die bij ons aan de wand hangen hebben een kader, alleen hier op een schermpje heeft het voor mij weinig zin.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opmerkingen m.b.t. gebruikte kaders

                    Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                    Het gaat mij niet om een mooi kader.
                    Het gaat erom dat hier de laatse tijd door sommige veel opmerkingen komen over de grote van het kader, men bedoeld eigenlijk de breedte van de rand en mij stoort dit een klein beetje.
                    Ik laat bewust de links naar die topics achterwege omdat de discussie misschien een andere richting uitgaat en dit wil ik de TSen niet aandoen.


                    De keuze van 900 pixels langste zijde speelt hier ook een grote rol bij de keuze van het kader.
                    De een kijkt op 17" scherm en de andere op een 21" scherm.

                    Vaak staan de foto's ook nog links gecentreerd ook.

                    Dat dan een kader snel een negatief effect kan hebben hoeft verder geen betoog.

                    Wil je een foto (ook met kader) goed bekijken dan zou je hem eigelijk iedere keer moeten downloaden.

                    Er zijn een aantal forums die de mogelijkheid geven door een klik op de foto te geven de foto te zien met een donkere achtergrond.

                    Ook hier zal ik de link maar achterwege laten om te voorkomen dat iedereen wegloopt.

                    Met dit topic wil ik aangeven dat je het geheel in een ander kader moet zien.

                    Als dit niet mag dan haal je het gewoon weg.
                    mvg
                    Antoine
                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    alle opnamen die bij ons aan de wand hangen hebben een kader, alleen hier op een schermpje heeft het voor mij weinig zin.
                    grt,bouk.
                    Je ziet Bouk dit heeft niet alleen iets te maken met een kader.

                    Het forum waar je de foto met verschillende achtergronden kunt zien is ook voor jou geen vreemde
                    mvg
                    Antoine

                    Comment

                    Working...
                    X