Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Copyrights op foto's van evenementen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Copyrights op foto's van evenementen

    Kan er mij iemand meer vertellen wat voor auteursrechten op foto's er gelden op evenementen.

    Meer specifiek:
    Ik heb vorig weekend foto's genomen op een event van de hondenschool waar ikzelf ook lid ben, en aangezien dit heel leuk en leerrijk was ben ik van plan dit meer te gaan doen.
    In dat geval ben ik dus fotograaf (in de vorm van officiele fotograaf, door de organisatie aangesteld) op evenementen, wat kan, mag en ben ik verplicht te doen met de gemaakte foto's?

    Enkele concrete vragen:
    1. Mag ik foto's van wedstrijden (dus met bv de deelnemers, en hun honden op), zomaar online plaatsen? En eventueel ook tekoop aanbieden (via http://www.oypo.be/ had ik in gedachten)?

    2. Er werden ook portret-foto's gemaakt van mensen met hun hond, die dan ter plaatse afgeprint en verkocht werden, geld voor deze foto's dezelfde regeling als voor de wedstrijd-foto's (dus over online zetten en eventueel verkopen)

    3. Hoe zit het met Hi-Res foto's? Ik zit er op zich niets mee in om zowel aan de organisatie, als aan de deelnemers foto's in Hi-Res aan te bieden, gratis zelfs. Is dit volledig eigen keuze, of zijn hier addertjes onder het gras waarop ik toch moet letten? Ik was wel van plan om mijn naam te zetten in 1 van de jpeg metatags...


    4. Voorlopig ben ik niet van plan om mij als zelfstandige (volledig of in bijberoep) in te schrijven, dus ik ben in principe gewoon werknemer. Wat mag ik wettelijk gezien doen?
    - Is het regelementair om dit verniet te doen?
    - Kan ik er op een reglementaire manier geld voor vragen? Ik heb namelijk iets gelezen over het inbrengen van dit soort werkjes als "Diverse inkomsten", zo zou je toch dit soort werkjes wettig kunnen uitvoeren, zonder zelfstandig te worden.


    Ik heb gezocht op het forum maar kan niet direct een topic vinden waar deze vragen in behandeld worden. Indien 1 van deze vragen toch al eens gesteld en beantwoord zijn, biedt ik alvast mijn excuses aan, en vraag ik vriendelijk om een link naar betreffend topic te plaatsen, aangezien ik het blijkbaar zelf niet heb kunnen vinden

    Alvast bedankt aan iedereen!
    Last edited by vyruz; 16 juli 2008, 16:14. Reden: typo
    Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
    Foto-Alex

  • #2
    Re: Copyrights op foto's van evenementen

    en toch moet er hier ergens een draadje over lopen hoor, zelfs ook over het fotograferen op een hondenshow en de latere verkoop van de opnamen daarvan.
    kan het zo snel niet vinden maar misschien een andere lid wel!!!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Copyrights op foto's van evenementen

      Ik maak wel foto's op evenementen, maar ik verkoop ze niet.
      Iedereen kan de foto's gratis bekijken in mijn Fotopic-album.

      Als de organisatoren een link naar mijn foto's zetten op hun website, dan krijg ik soms wel héél veel hits op de foto's (maandag kreeg ik meer dan 30.000 hits op de foto's van de stratenloop ).

      Als je er geld mee wil verdienen, dan zal je ook de wettelijke "regeltjes" moeten volgen, voor mij blijft het een hobby. Soms krijg ik van de organisatoren een paar drankbonnetjes, ik denk niet dat ik die op mijn belasting-aangifte moet invullen.

      Bij optredens zorg ik er meestal voor dat de groepen een kaartje krijgen met de link naar mijn album, en dan mogen ze ook altijd een aantal foto's gebruiken voor hun eigen website (met naamvermelding, meer vraag ik niet).
      Morgenavond ga ik ook weer foto's maken op "Rijkevorsel Swingt", en de groepen die er optreden hebben zelf al een mailtje gestuurd om te vragen of ik foto's kom maken.

      Als je foto's online zet, zorg dan ook voor dat de kijkers je op een of andere manier kunnen bereiken. Meestal is er geen probleem, maar als iemand vraagt om een bepaalde foto te verwijderen, dan doe je dat best meteen (dat heb ik nog maar 1 keer meegemaakt, het ging om een luchtfoto van een bepaalde woning die ze liever niet online hadden staan).

      De copyrights blijven altijd van de fotograaf, ierdereen moet dus toestemming vragen om de foto's te gebruiken. Over een afdruk voor eigen gebruik doe ik niet moeilijk, maar als de foto's gebruikt worden voor een website of drukwerk, dan moeten ze dat altijd eerst vragen.

      Als je de foto's gratis in hoge resolutie wil aanbieden aan de organisatie, dan is dat je eigen keuze, maar dan kan je ook best afspreken wat ermee mag gebeuren en wat niet...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Copyrights op foto's van evenementen

        Vergeet ook de privacy wetgeving niet en deze is duidelijk, zie aanbeveling privacycommissie.

        Zeer kort uittreksel (geldt zowel voor foto als video):

        26. Op grond van de privacywet komt het in principe alleen de betrokken persoon zelf toe te beslissen over de vervaardiging en het gebruik van de afbeelding van zijn beeltenis en zijn beide enkel mogelijk, mits de betrokkene daarvoor zijn ondubbelzinnige toestemming heeft gegeven. Toestemming is de vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting waarmee de betrokkene de verwerking van hem betreffende gegevens aanvaardt. “Vrij” wil zeggen dat er geen druk mag uitgeoefend worden om tot een toestemming te komen. “Specifiek” houdt in dat de foto voor geen ander doeleinde mag worden verwerkt dan deze waarvoor de toestemming werd gegeven.


        Achteraf verwijderen is voor personen niet voldoende.

        Comment


        • #5
          Re: Copyrights op foto's van evenementen

          Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
          Vergeet ook de privacy wetgeving niet en deze is duidelijk, zie aanbeveling privacycommissie.

          Zeer kort uittreksel (geldt zowel voor foto als video):

          26. Op grond van de privacywet komt het in principe alleen de betrokken persoon zelf toe te beslissen over de vervaardiging en het gebruik van de afbeelding van zijn beeltenis en zijn beide enkel mogelijk, mits de betrokkene daarvoor zijn ondubbelzinnige toestemming heeft gegeven. Toestemming is de vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting waarmee de betrokkene de verwerking van hem betreffende gegevens aanvaardt. “Vrij” wil zeggen dat er geen druk mag uitgeoefend worden om tot een toestemming te komen. “Specifiek” houdt in dat de foto voor geen ander doeleinde mag worden verwerkt dan deze waarvoor de toestemming werd gegeven.


          Achteraf verwijderen is voor personen niet voldoende.

          Dit wil in principe zeggen dat iedereen die op foto staat, er moeilijk over kan doen als deze ergens gepubliceerd wordt?
          Dat is toch niet haalbaar, op dat evenement van vorig weekend waren er een kleine 500 deelnemers...

          Ik kan begrijpen dat het anders ligt voor portret-foto's, maar ik dacht toch dat er een regeling bestond voor evenementen.
          Als ik bv op een festival als toeschouwer op een foto of video te zien ben, kan ik toch ook niet gaan eisen dat ze de beelden niet publiceren?? of wel???

          Alvast bedankt!
          Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
          Foto-Alex

          Comment


          • #6
            Re: Copyrights op foto's van evenementen

            Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
            Dit wil in principe zeggen dat iedereen die op foto staat, er moeilijk over kan doen als deze ergens gepubliceerd wordt?
            Dat is toch niet haalbaar, op dat evenement van vorig weekend waren er een kleine 500 deelnemers...

            Ik kan begrijpen dat het anders ligt voor portret-foto's, maar ik dacht toch dat er een regeling bestond voor evenementen.
            Als ik bv op een festival als toeschouwer op een foto of video te zien ben, kan ik toch ook niet gaan eisen dat ze de beelden niet publiceren?? of wel???

            Alvast bedankt!
            Als mensen er herkenbaar opstaan geldt dit. Ik ken geen uitzonderingsregeling voor evenementen, behoudens voorafgaandelijke uitdrukkelijke toestemming zoals hierboven geschreven. Lees de -goede- tekst van de privacycommissie er maar op na.

            PS. Let ook op je doet het bovendien met winstoogmerk, bij problemen is de eenvoudigste "oplossing" de fiscus van je activiteiten inlichten.

            Comment


            • #7
              Re: Copyrights op foto's van evenementen

              Als je die foto's ter plaatse afdrukt en verkoopt, is het toch aan de persoon die op de foto staat, niet? Dat lijkt me ondubbelzinnig toestemming geven.

              Dave
              pixelpusher

              Comment


              • #8
                Re: Copyrights op foto's van evenementen

                Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                Als mensen er herkenbaar opstaan geldt dit. Ik ken geen uitzonderingsregeling voor evenementen, behoudens voorafgaandelijke uitdrukkelijke toestemming zoals hierboven geschreven. Lees de -goede- tekst van de privacycommissie er maar op na.
                Je interpretatie is te eng.
                Het ging hier over een event. Indien dat een 'besloten' event was is de aanbeveling van de privacycommissie van toepassing. In het andere geval niet, want openbaar. Zie art. 4 onder B. Toepassingsgebied.
                Je moet dus niet te pas en te onpas met deze aanbeveling staan zwaaien, want voor alles wat niet in besloten kring gebeurt is ze niet van toepassing.

                Comment


                • #9
                  Re: Copyrights op foto's van evenementen

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Je interpretatie is te eng.
                  Het ging hier over een event. Indien dat een 'besloten' event was is de aanbeveling van de privacycommissie van toepassing. In het andere geval niet, want openbaar. Zie art. 4 onder B. Toepassingsgebied.
                  Je moet dus niet te pas en te onpas met deze aanbeveling staan zwaaien, want voor alles wat niet in besloten kring gebeurt is ze niet van toepassing.

                  De privacywetgeving is echter onverkort van toepassing in openbare situaties. (de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens) Qua aanbevelingen naar oplossingen is de tekst inderdaad beperkt tot besloten kring. Dus :

                  "26. Op grond van de privacywet komt het in principe alleen de betrokken persoon zelf toe te beslissen over de vervaardiging en het gebruik van de afbeelding van zijn beeltenis en zijn beide enkel mogelijk, mits de betrokkene daarvoor zijn ondubbelzinnige toestemming heeft gegeven. Toestemming is de vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting waarmee de betrokkene de verwerking van hem betreffende gegevens aanvaardt. “Vrij” wil zeggen dat er geen druk mag uitgeoefend worden om tot een toestemming te komen. “Specifiek” houdt in dat de foto voor geen ander doeleinde mag worden verwerkt dan deze waarvoor de toestemming werd gegeven. "

                  Deze grond is dus veel ruimer dan enkel "besloten kring". Ik gebruik deze aanbeveling omdat ze zeer vlot leest, niet iedereen leest wetgevende teksten even vlot. Uiteraard is de wettekst de bindende tekst, maar ik heb geen enkele weet van een uitsluiting op "openbaar domein".

                  (Los van het feit dat een wedstrijd hoogstwaarschijnlijk wel onder een "besloten kring" zal vallen.)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Copyrights op foto's van evenementen

                    Over Copyrights is hier een zeer uitgebreid lijntje over en er is alles al over gezegd: wat heeft het voor zin om dat weer helemaal over te doen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Copyrights op foto's van evenementen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                      Over Copyrights is hier een zeer uitgebreid lijntje over en er is alles al over gezegd: wat heeft het voor zin om dat weer helemaal over te doen.
                      Zoals ik in mijn beginpost al zei heb ik wel degelijk gezocht maar geen antwoord op mijn vraag gevonden.
                      Daarom heb ik er meteen ook volgende tekst bijgezet:

                      Indien 1 van deze vragen toch al eens gesteld en beantwoord zijn, biedt ik alvast mijn excuses aan, en vraag ik vriendelijk om een link naar betreffend topic te plaatsen, aangezien ik het blijkbaar zelf niet heb kunnen vinden
                      Door dus te zeggen "Dit is al eens gevraagd..." wordt dus niemand verder geholpen, zet er dan ff een linkje bij naar het topic waar dezelfde vraag al eens behandeld werd. Dan ben ik en eventuele andere mensen die met dezelfde vraag zitten en deze topic meelezen, verder geholpen...
                      Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                      Foto-Alex

                      Comment


                      • #12
                        Re: Copyrights op foto's van evenementen

                        Kunnen de rollen eens niet omgekeerd worden ? Ipv na de feiten aan te hollen, preventief werken.
                        Als ik op een evenement ga (openlucht theatern ...) dan vraag ik altijd aan de inrichters of er:
                        1) vrij mag gefotografeerd worden ?
                        2) Of ik mij eventueel mag verplaatsen zonder anderen te hinderen
                        3) ik die foto's vrij kan gebruiken (lees op website plaatsen)
                        Eveneens wordt dan medegedeeld dat in mij situatie, betrokken personen vrij kunnen beschikken over de foto's waarop zij staan. De organisator krijgt natuurlijk een link naar de site en na 2 maanden, later of vroeger naar gelang ik tijd heb, een CD met alle beelden, wel resized. De full-sized beelden kunnen zij altijd opvragen maar steeds overal bronvermelding bij.

                        nadien heb ik dan geen problemen, of toch niet zoals posterstarter ze hier stelt. Het bespaart me wel heel wat kopzorgen ...
                        Verder volg ik eveneens de redenering van Black B@ndit
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Copyrights op foto's van evenementen

                          Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                          De privacywetgeving is echter onverkort van toepassing in openbare situaties. (de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens) Qua aanbevelingen naar oplossingen is de tekst inderdaad beperkt tot besloten kring. Dus :

                          "26. Op grond van de privacywet komt het in principe alleen de betrokken persoon zelf toe te beslissen over de vervaardiging en het gebruik van de afbeelding van zijn beeltenis en zijn beide enkel mogelijk, mits de betrokkene daarvoor zijn ondubbelzinnige toestemming heeft gegeven. Toestemming is de vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting waarmee de betrokkene de verwerking van hem betreffende gegevens aanvaardt. “Vrij” wil zeggen dat er geen druk mag uitgeoefend worden om tot een toestemming te komen. “Specifiek” houdt in dat de foto voor geen ander doeleinde mag worden verwerkt dan deze waarvoor de toestemming werd gegeven. "

                          Deze grond is dus veel ruimer dan enkel "besloten kring". Ik gebruik deze aanbeveling omdat ze zeer vlot leest, niet iedereen leest wetgevende teksten even vlot. Uiteraard is de wettekst de bindende tekst, maar ik heb geen enkele weet van een uitsluiting op "openbaar domein".

                          (Los van het feit dat een wedstrijd hoogstwaarschijnlijk wel onder een "besloten kring" zal vallen.)
                          Voor alles wat niet in besloten kring gebeurt is de aanbeveling van de privacycomissie niet van toepassing, dus ook artikel 26 niet, en het feit dat dat artikel verwijst naar de privacywet verandert daar niets aan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Copyrights op foto's van evenementen

                            Gisteren heb ik weer foto's gemaakt op een evenement, en dan zorg ik er altijd voor dat ik kaartjes kan uitdelen met de link naar de foto's.
                            Aan iedereen die dan komt vragen "voor welke gazet" ik foto's maak kan ik dan duidelijk uitleggen wat de bedoeling is, en ik ben nog nooit iemand tegengekomen die daar problemen mee heeft. De meesten vragen zelfs of ik een "portretje" maak om bij in het album te zetten (gisteren heb ik er zo weer een aantal gemaakt).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Copyrights op foto's van evenementen

                              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                              Voor alles wat niet in besloten kring gebeurt is de aanbeveling van de privacycomissie niet van toepassing, dus ook artikel 26 niet, en het feit dat dat artikel verwijst naar de privacywet verandert daar niets aan.
                              De privacywet is wel van kracht. In het punt 26 wordt de privacywet vrij letterlijk aangehaald, in hoofdzaak Art. 5 en Art. 1 §8 van deze wet.


                              Hierbij een geconsolideerde versie : wet persoonlijke levenssfeer, veel leesplezier.

                              Voor alle duidelijkheid, een wet dient nageleefd, ook indien je het niet leuk vind.

                              Comment

                              Working...
                              X