Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom groothoek als je kan stitchen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • waarom groothoek als je kan stitchen?

    En aanvullend: wat geeft uiteindelijk de beste kwaliteit/meeste details bij vergroting?

    Merci!
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

  • #2
    Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

    Bij bewegende onderwerpen kan je dit stitchen alvast al uitsluiten
    Bovendien vind ik dit tijdrovend
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

      Bij stitchen ga je de verhoudingen in de lengte eerder uitrekken, waardoor printen een ambetante zaak kan worden.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

        Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
        wat geeft uiteindelijk de beste kwaliteit/meeste details bij vergroting?
        De man achter de camera


        Waarom Groothoek: Simpel.
        1 goed genomen foto kan soms veel meer zeggen dan 9 aan elkaar gestitchte onderdelen.
        Stitchen vind ik goed voor extreme panoramas van landschappen terwijl een groothoek ook voor andere zaken (massa evenementen, binnenhuis opnames, ...) perfect bruikbaar is.
        .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
        ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

        Comment


        • #5
          Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
          De man achter de camera
          Toch wel in combinatie met de camera, zeker als we over kwaliteit van het beeld spreken.
          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
          http://www.stevevandegaer.be

          Comment


          • #6
            Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
            Toch wel in combinatie met de camera, zeker als we over kwaliteit van het beeld spreken.
            Uiteraard.
            Dit was vooral als joke bedoeld
            .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
            ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

            Comment


            • #7
              Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

              stitchen van een publiek op een festival is enorm moeilijk, of probeer eens een gigantische waterval te doen

              voor sommige beelden leent het zich uitermate, maar zeker niet voor allemaal...

              waarom niet groothoek EN stitchen ?
              Mijn foto's
              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

              Comment


              • #8
                Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

                Wat wordt dan bedoeld met "meerdere beelden samengevoegd tot een gezamenlijke grootte van bvb 20 Mb om veel details over te houden"?

                (zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=220335 )
                Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                Comment


                • #9
                  Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                  Wat wordt dan bedoeld met "meerdere beelden samengevoegd tot een gezamenlijke grootte van bvb 20 Mb om veel details over te houden"?

                  (zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=220335 )
                  Dit is stitchen maar met een specifiek doel.
                  Hierbij worden alle foto's op zich maximale kwaliteit gemaakt en vervolgens elk op zich afgedrukt.
                  Door de verschillende afdrukken nadien samen te leggen kom je aan superposter formaat

                  Stel:
                  Met mijn 5D maak ik 9 foto's van een gebouw, waarbij ik het gebouw verdeel in 3x3.
                  Elk van die foto's druk ik af op 50cmx70cm (wat zonder probleem mogelijk is)
                  Ik kan deze vervolgens combineren tot 1 poster van 2m10x1m50

                  Voor het maken van de afdruk kun je dan uiteraard eerste alle foto's stitchen tot 1 MEGA file en deze met de gepaste software in delen afdrukken.

                  In geval van mijn 5D foto's zouden dit JPG files zijn van elk zo'n 4MB x9 = 36MB voor 1 file
                  .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                  ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                  Comment


                  • #10
                    Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

                    ok, dat begrijp ook ik ;-)

                    Wat nu met een stitch van drie foto's van elk 10 Mb. Is hier meer detail in terug te vinden dan een breedhoekopname van 10 Mb? Gesteld dat ik beide op dezelfde grootte zou willen afdrukken...
                    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                    Comment


                    • #11
                      Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                      ok, dat begrijp ook ik ;-)

                      Wat nu met een stitch van drie foto's van elk 10 Mb. Is hier meer detail in terug te vinden dan een breedhoekopname van 10 Mb? Gesteld dat ik beide op dezelfde grootte zou willen afdrukken...
                      Dit wou ik juist met mijn voorbeeld aangeven
                      Als je 1 onderwerp opdeelt in 3 foto's heb je uiteraard meer informatie dan als je hetzelfde onderwerp met 1 foto zou nemen.
                      Je kan uiteraard met 1 breedhoek foto nooit meer MPix in jou fototoestel krijgen dan het maximum.
                      De vraag hierbij is echter vooral: OP welk formaat wil je ze afdrukken...
                      Zoals aangegeven kan ik met mijn 5D foto's maken die ik perfect kan afdrukken op 50cm x 70cm.
                      Als je een dergelijke foto op een A4 wil afdrukken, dan is dat ten koste van details. Waarom zou je dan stitchen om er nog meer details te proberen insteken.

                      Een breedhoek zal trouwens nooit de 'diepte details' opnemen die je met een zoomlens kan registreren.
                      .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                      ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                      Comment


                      • #12
                        Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

                        Ja sorry, heb laatste wat te vluchtig gelezen...!
                        Ben nog zover niet, maar denk aan afdrukken van een 1,2 m langste zijde en later wellicht meer.

                        Bedankt alvast!
                        Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                        Comment


                        • #13
                          Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

                          Ik heb een tijdje geleden 7 x 10 Mpix gestitched tot een megafoto: afgeprint op 240x80cm (in twee delen wel). Waarom geen groothoek: het onderwerp stond te veraf, en heb mbv een tele toch een breed panorama kunnen maken. Het nadeel is dat ik op die manier wel met een file van >1GB moest werken, wat Photoshop + pc wel deed zweten
                          Maar algemeen verkies ik wel de breedhoekaanpak, véél minder werk en toch een ander perspectief.
                          Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                          Comment


                          • #14
                            Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                            Bij bewegende onderwerpen kan je dit stitchen alvast al uitsluiten
                            Bovendien vind ik dit tijdrovend
                            Met een beetje software is het in nog geen halve minuut klaar.
                            [sCYTHe]
                            En op de Zevende dag nam hij een kijkje op belgiumdigital.com
                            Het is nooit meer goedgekomen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: waarom groothoek als je kan stitchen?

                              Groothoek(10mm) en stitchen is de oplossing....voor buiten


                              en binnen....
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X