Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opleiding fotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opleiding fotograaf

    Ik heb overlaatst ingangsexamen gedaan voor grafisch ontwerp in de koningklijke academie voor schone kunsten in gent maar ik was niet geslaagd
    mijn practisch deel was in orde maar het het theoretisch gedeelte was niet goed genoeg.
    Nu twijfelde ik tussen grafisch ontwerp en fotografie
    nu heb ik beslist om toch maar fotografie te gaan studeren ik ga in september in de academie proberen mijn ingangsexamen te doen ervoor maar ik betwijfel dat dat gaat lukken aangezien het voor fotografie enkel een schriftelijke test is.
    Ik dacht dan aan een dagopleiding in syntra maar ik weet niet of dat wel goed is? iemand meer info?
    of een school zonder ingangsexamen? aangezien ik het niet zie zitten om een jaar niets te gaan doen...

  • #2
    Re: opleiding fotograaf

    Ivm die schriftelijke toelatingsproeven zou ik me niet teveel zorgen maken. In Gent is dit vooral gericht op je persoonlijkheid, inzicht actualiteit, voorkennis ... . In Brussel (Sint-Lukas) is er ook een toelatingsproef maar deze is meer gericht op praktijk. Ik weet toen ik hem daar deed dat er één op de 90 niet slaagde maar die is er uiteindelijk toch toegelaten. Het is wettelijk verplicht om die proeven af te nemen maar scholen leven ook van het aantal inschrijvingen (hoe meer studenten, hoe meer subsidies) dus vallen ze wel mee. In Gent vroeger iets strenger (heb toen niet meegedaan maar enkele vrienden van me wel) omdat de plaatsen beperkt waren (aantal studenten beperkt ivm beperkt materiaal en ruimte in doca's), hoe het nu zit?

    Comment


    • #3
      Re: opleiding fotograaf

      Een aantal jaar geleden stelde het op St-Lukas BXL in elk geval weinig voor: je kreeg een polaroid mee en moest in de buurt een paar foto's maken, die dan nadien besproken werden. Ik kan mij ook niet echt voorstellen dat toen mensen geweigerd werden.
      Hoe het nu is weet ik niet - in elk geval zal de polaroid vermoedelijk wel door een digitaal toestel vervangen zijn.

      Comment


      • #4
        Re: opleiding fotograaf

        voor het ingangsexamen van grafisch ontwerp waren er maar 55 van de 103 geslaagd ...

        enja daar was het ook voorkennis en actualiteit en daar was ik dus niet echt de beste in aangezien ik tuinbouw gevolgd heb hiervoor...

        Comment


        • #5
          Re: opleiding fotograaf

          Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
          Hoe het nu is weet ik niet - in elk geval zal de polaroid vermoedelijk wel door een digitaal toestel vervangen zijn.
          Daar ben ik nog niet zo zeker van, de leraren kennende, eerste jaar is digitaal volledig verbannen.

          @forever_lost, het maakt toch niet zoveel uit wat je ervoor hebt gedaan. Ik had economie wiskunde gedaan ervoor, maar wat ben ik daar mee geweest in zo'n opleiding, juist, niet veel. Een vraag die me wel is bijgebleven was bv wie is de huidige president van frankrijk, ik weet dat nog omdat die vriend het antwoord niet wist . Je kan natuurlijk altijd op verschillende paarden wedden, er meerdere meedoen en nadien kiezen. Ik ken er een paar die het zo deden, en toen vaak de keuze hadden tussen verschillende scholen.

          Comment


          • #6
            Re: opleiding fotograaf

            ja ze kijken er toch naar hoor wat je ervoor gedaan hebt want ze bekeken mij maar raar en het kwam erop neer dat ze niet snapte waarom ik dat gedaan heb en dan daar ingangsexaam ging doen

            Comment


            • #7
              Re: opleiding fotograaf

              Oorspronkelijk geplaatst door forever_lost Bekijk bericht
              ja ze kijken er toch naar hoor wat je ervoor gedaan hebt want ze bekeken mij maar raar en het kwam erop neer dat ze niet snapte waarom ik dat gedaan heb en dan daar ingangsexaam ging doen
              Laat ze maar raar kijken, het is wat je nu te vertellen hebt en toont dat je het echt wil doen. Als je de voorgeschiedenis zou kennen van vele bekende fotografen zou je nog wel eens raar kunnen opkijken .
              Je bent toch toegelaten, dus zo slecht zal je proef niet geweest zijn . Ik zou me zeker niet laten tegen houden en doe er een paar mee (Gent, Brussel, Antwerpen, ...).
              Ik ging hem in Gent doen, en mij hadden ze gewaarschuwd, dus heb de zomer de actualiteit wat extra gevolgd en aan een deftige portfolio gewerkt. De rest komt vanzelf als je echt gebeten bent door de fotografie, als dat niet zo is zou ik er sowieso niet aan beginnen, dan val je in de loop van het jaar toch door de mand en dat is erger. Verlies je tijd en geld.

              Comment


              • #8
                Re: opleiding fotograaf

                Oorspronkelijk geplaatst door cash Bekijk bericht
                Laat ze maar raar kijken, het is wat je nu te vertellen hebt en toont dat je het echt wil doen. Als je de voorgeschiedenis zou kennen van vele bekende fotografen zou je nog wel eens raar kunnen opkijken .
                Je bent toch toegelaten, dus zo slecht zal je proef niet geweest zijn . Ik zou me zeker niet laten tegen houden en doe er een paar mee (Gent, Brussel, Antwerpen, ...).
                Ik ging hem in Gent doen, en mij hadden ze gewaarschuwd, dus heb de zomer de actualiteit wat extra gevolgd en aan een deftige portfolio gewerkt. De rest komt vanzelf als je echt gebeten bent door de fotografie, als dat niet zo is zou ik er sowieso niet aan beginnen, dan val je in de loop van het jaar toch door de mand en dat is erger. Verlies je tijd en geld.
                ik was niet toegelaten hoor ...

                Comment


                • #9
                  Re: opleiding fotograaf

                  Sorry, verkeerd gelezen . Toch zou ik me niet laten tegenhouden. En Gent, tja, ze zijn daar wat 'kunstzinniger'. De reden dat ik op laatste moment heb afgehaakt en ik heb er nadien geen spijt van gehad als ik de verhalen hoorde.

                  Wat wil je precies doen als je voor fotografie zou kiezen. Is het de bedoeling om later 'kunstfotograaf' te worden, of spreekt de modewereld je meer aan, of journalistiek ... . Iedere school doet wel een redelijk globale opleiding maar voor iedere tak is er toch een betere keuze.
                  Je kan natuurlijk ook een meer praktische opleiding volgen, om vervolgens eerder te gaan voor studiofotografie (technische opnames) of bijvoorbeeld een fotowinkel te openen.
                  Opleidingen in Sint Lukas en Academie bv zijn minder gericht op technische kennis, maar leggen meer nadruk op het 'nadenken' over het beeld, wat zegt een beeld precies, ... . Hoe bouw je een verhaal op in beelden, ... .

                  Comment


                  • #10
                    Re: opleiding fotograaf

                    Probeer je ook grondig af te vragen waarom je fotografie wilt studeren, en welke richting je ermee uit wilt.
                    KASK en St-Lukas zijn kunsthogescholen, maar je kan ook bv voor NARAFI kiezen, wat meer op praktijk gericht is.
                    En zoals cash zegt: maak je geen zorgen over wat je hiervoor gestudeerd hebt. Als je zeker bent van je keuze kom je er wel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: opleiding fotograaf

                      gho ik zie het daarin nogal ruim hoor mode, reclame, particulier voor trouw ofzo, voor boeken ... maar ik ben niet echt zo geintreseert in persfotografie

                      moest er nu een hoge school zijn daarvoor niet echt kunstgericht gewoon fotografie zonder ingangsexamen dan spring ik een gat in de lucht natuurlijk

                      Comment


                      • #12
                        Re: opleiding fotograaf

                        Als ik het zo lees zou ik toch eens gaan kijken in Brussel (niet ver van Noordstation), dus hoef jezelf niet direct in Brussel op kot als je dat niet ziet zitten.
                        Eerste jaar is een beetje van alles, maar alles in zw/w (analoog), met oog op algemene vorming. Tweede jaar ook nog een beetje van alles, maar dan meer gericht op techniek (digitale technieken, technische camera en alle andere formaten, ... ). Daarna en je vrij om zelf te kiezen in welke takken je je wil specializeren. Alle, dat was vroeger zo, maar heb nog wel af en toe contact met paar docenten en er is nog niet heel veel verandert denk ik.
                        En zoals gezegd, toelatingsproef daar is eerder formaliteit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: opleiding fotograaf

                          Ik was er ook niet door voor het ingangsexamen in het KASK (door het schriftelijke deel) maar achteraf gezien ben ik daar blij om. Omdat ik hetzelfde probleem had als jij ben ik intensief op zoek gegaan naar alternatieven en ben dan uiteindelijk in het Narafi in Brussel beland en ben daar nog altijd blij om. Zeker wat je dan achteraf hoort soms over het KASK... In het Narafi krijg je les over zowel technische als estetische kanten van fotografie. En wij, in een overgangsjaar zijnde, hadden zowel deels analoog als digitale fotografie dus beter kan het niet (ik weet niet hoe dat zit voor de komende jaren) Ik wil geen reclamecampagne houden voor het Narafi, maar ik zat in dezelfde situatie en ben er beter uitgekomen dan als ik er wel zou doorgeweest zijn (denk ik toch) (EN, er is geen ingangsexamen )

                          Veel succes!

                          Comment


                          • #14
                            Re: opleiding fotograaf

                            Ik zou als ik van jou was zeker opteren voor het Narafi. Heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar heb onlangs enkelen gesproken die daar studeren, en 't is dus echt de moeite.

                            Wat het KASK betreft, het volstaat een blik hier op te werpen, dat zegt mijns insziens genoeg
                            My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

                            Comment


                            • #15
                              Re: opleiding fotograaf

                              Het dakraam als absoluut hoogtepunt

                              Ivm keuze, denk goed na wat je uiteindelijk wil overhouden na een opleiding. Ik heb Sint Lukas in Brussel gedaan en ok, heb een leuke tijd gehad , maar nu wordt ik vaak geconfronteerd met mijn technische beperkingen. Ze laten je daar vrij, dat houdt ook in dat als je van techniek bepaalde dingen goed wil kennen (je krijgt een vrij basic basiskennis mee) jezelf het initiatief moet nemen, en tja, we waren maar studenten .
                              Aan de andere kant heb ik dan wel veel geleerd over wat een beeld kan doen, hoe een beeld werkt etc.. En ik heb gehoord dat het er niet ging op beteren op Sint Lukas, want de nadruk gaat nog meer gaan naar het filosoferen over beeldtaal etc..
                              Dus als je een keuze maakt goed nadenken wat voor jou belangrijker is.
                              Last edited by cash; 11 juli 2008, 09:09.

                              Comment

                              Working...
                              X