Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ergernis beginnersforum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ergernis beginnersforum

    heb lang gezocht in welke rubriek mijn topic nu het beste zou passen maar geen enkel is echt juist maar hier past hij dus het beste

    ik had toch graag even de aandacht naar een "probleem" gericht en dit vooral op het beginnersforum.

    ik zal mij eerst even voorstellen zodat alles vlug duidelijk wordt

    ik ben els, 23 jaar en al jaren gepassionneerd door mooie beelden. sinds kort ook een camera gekocht waar ik min of meer diezelfde beelden ook zelf kan produceren.
    een tijdje geleden heb ik dit forum gevonden en was laaiend enthousiast om kennis op te steken van de échte kenners.
    nu jammer is dit niet helemaal zoals ik verwacht had
    het grote probleem de feedback!

    je hebt op dit forum drie soorten foto's met de bijbehorende feedback
    - de waw foto's die massa's positieve bijval krijgen
    - de oke foto's die een paar gemengde kritieken krijgen
    - de hulpbehoevende foto's die soms helemaal niets krijgen

    ... jammer want we zijn hier tenslotte om te leren, en wie hier al alles kan zou zijn kennis moeten delen

    natuurlijk is het fijn als je een super mooie foto maakt en iedereen vindt hem mooi, wie zou dit niet willen maar anderzijds worden diegene die pas echt feedback nodig hebben vergeten.

    sommigen durven op een minder goede foto dan toch wat plaatsen maar dat zijn dan van die feedbacks als rommelige compositie, blauwe zweem, verkeerde belichting,dof fout... als beginner is dit chinees voor jou!!! je krijgt te horen wat fout is maar that's it. wat het betekent voor je foto laat staan hoe je het moet voorkomen of net wel juist moet doen weet je niet.

    zelden krijg je échte nuttige tips over hoe je iets moet aanpakken.
    feedback moet heel concreet zijn (zeker in beginnershoek!) wat moet je doen om het "goed" te doen dat is belangrijk.
    onlangs had ik wat specifieke tips gekregen omtrent een thema en ben er meteen mee aan de slag gegaan en zag meteen de resultaten! ik blij want ik had iets geleerd wat nog steeds de bedoeling is van dit forum

    uit dus vier meningen die elkaar gewoon volgen heb je helemaal niets.
    er wordt ook niet verlangd om een halve cursus fotografie te typen maar de belangrijkste fouten even duidelijk te ontleden zal de persoon al veel verder helpen. je kan ook immers niet alles tegelijk leren

    op sommige foto's valt misschien niets goed op aan te merken maar vergeet niet als beginner lijkt elke iets of wat geslaagde foto in zijn ogen prima en is hij daar meestal ook fier over, tis maar na de kritieken dat je tot besef komt dat de foto maar half zoveel waard is dan je dacht (ik spreek uit ervaring ), dus soms heb je die kritiek nodig om meer kritisch over je eigen werk te denken en om dus ook weer een stapje dichter bij de "perfecte" foto komen

    ook al is die kritiek helemaal niet goed toch kan je die perfect op een positieve manier brengen en die persoon in kwestie zal je er zeker dankbaar voor zijn. nu kan je denken, man lees dan een boek of volg een cursus maar toch de échte goede en bruikbare tips krijg je toch alleen van de doorgewinderde hobbyfotograaf!

    nog een puntje waar ik het wat moeilijk mee heb, is originaliteit.
    hoe kan je nu verwachten dat een beginner foto's meteen aflevert die meteen in een tijdschrift kunnen
    iemand die nog nooit achter een kookfornuis gestaan heeft wordt toch ook niet verondersteld om à la chef Peeter Goosens te koken??? als die al een goed gebakken en smakelijke omelet aflevert zijn we blij.
    dus please, let vooraal eerst op de technische punten, originele compo's die volgen heus wel maar je moet eerst kunnen stappen alvorens te lopen. hamer dit er niet steeds in!

    dus de algemene samenvatting voor het beginnersforum is;

    gééf kritiek ook al is het niet goed maar geef kritiek waar de mensen weer mee aan de slag kunnen, concreet de fouten benoemen en concrete instructies geven die ze moeten toepassen, zo kunnen er veel vlugger resultaten geboekt worden en is iedereen blij

  • #2
    Re: ergernis beginnersforum

    Niet mee eens

    Toen ik hier de eerste keer kwam (april 2007) had ik ook geen kaas gegeten qua gulden snede, lichtomstandigheden, diafragma etc.
    (niet dat ik nu de expert ben, maar ik heb hier erg veel geleerd)

    Maar als je intreresse hebt in fotografie mogen de mensen hier wel van je verwachten dat je al eens een beginnerscursus doorlezen hebt op het web.
    bv http://www.chronax.be/nuttig.html
    Of eens een goed boek koopt

    Dat geldt niet alleen hier maar ook op andere fora.
    Ik ben/was ook actief op een linuxforum en steeds komen dezelfde basisvragen terug.

    Op den duur geef je de moed op.
    Last edited by MantaRay; 7 juli 2008, 22:27.

    Comment


    • #3
      Re: ergernis beginnersforum

      mhm ik begrijp je best en je hebt voor een groot deel wel gelijk maar zal het nog wat meer toelichten om duidelijker te zijn

      uiteraard is het de bedoeling dat je eerst wat technische kennis opdoet logisch anders kan je er best niet aan beginnen !

      maar na een basiscursus heb ik enkele beelden gemaakt, opgezocht hoe ik het thema "correct" in beeld zou moeten brengen en dan volgens mijn gedacht een prachtige foto gemaakt.
      daarna nog eens checken of hij goed is qua scherpte, dof, belichting enz
      in mijn ogen soms prima maar achteraf blijkt dat het niet zo was
      als iemand je dan zegt dat je belichting verkeerd ligt terwijl die in jou ogen wel goed ligt kan je moeilijk in een cursus bladeren naar hoe het dan wel moet want er bestaat geen pasklaar antwoord in een cusus, daar geven ze enkel algemene richtlijnen maar die kunnen op jouw foto misschien helemaal niet van toepassing zijn, dus heb je een concrete tip nodig waarmee je hetzelfde weer opnieuw kan doen
      begrijp je

      het is uiteraard niet de bedoeling dat je nog moet beginnen om alle deeltjes van je toestel uit te leggen maar ik wou dus meer in deze richting gaan

      Comment


      • #4
        Re: ergernis beginnersforum

        Oorspronkelijk geplaatst door tricolortje Bekijk bericht
        feedback moet heel concreet zijn (zeker in beginnershoek!) wat moet je doen om het "goed" te doen dat is belangrijk.
        Sorry Els, dat is onzin. Dat is net als iemand die vals zingt, dat op Youtube zet en vervolgens vraagt om concreet te zeggen wat hij/zij moet doen om "goed" te zingen. Dat kan niet.

        Comment


        • #5
          Re: ergernis beginnersforum

          Ik kan je ergenis wel volgen echter bij alles is ook een maar.
          Als je nu eens als voorbeeld naar je zelf kijk.
          Op 19 juni 2008 ben je op het BD actief geworden met het plaatsen van foto's. Inmiddels heb je al 18 topics geopend met nieuwe foto's. Ik heb niet gekeken hoevel foto's per topic geplaatst zijn. Laten we gemakshalve er van uit gaan dat het er drie per topic zijn. Dan heb je in deze hele korte periode 54 foto's geplaatst. Aangezien er nog veel meer mensen zoals tricolortje op BD actief zijn kun je wel nagaan hoeveel foto's hier per dag geplaatst worden.
          Foto's van beginners kun je vaak niet af doen met fout, goed etc.
          Je geeft hetzelf al aan, je wilt een gemotiveerd advies krijgen. Welnu ten eerste is dat niet iedereen gegeven en ten tweede heeft ook niet iedereen daar de tijd voor. Wat ook nog een rol speelt is dat er op dit moment veel mensen op vakantie zijn.
          Mijn advies is aan een ieder beginneling wees zeer kritisch op je werk. Spring niet van het ene vakgebied na het andere. Probeer eerst eens eentje volledig onder de knie te krijgen. Als iedereen een beetje mee helpt krijgen we ook meer tijd om iedereen te helpen.
          mvg
          Antoine

          Comment


          • #6
            Re: ergernis beginnersforum

            (dit was een reply op iemand zijn commentaar maar de oorspronkelijke tekst staat er niet op precies)

            sorry maar nu zijn we het int belachelijke aant trekken

            dan kunnen ze morgen alle scholen sluiten want als je bv geen blokfluit kan spelen na de eerste vijf lessen wil dat zeggen dat je na de juiste feedback en uiteraard veel oefening!!! het ook nooit zal leren
            compleet fout dus

            er is naar mijn mening nog maar weinig genieën geboren die alles al meteen kunnen zonder feedback. ik vraag mij dan af hoe u hebt leren fotograferen

            trouwens iemand die vals zingt kan na stemcoaching, en juiste ademhalingsoefeningen nog behoorlijk beter zingen! ik kan het weten want heb tijdens mijn opleiding zelf nog zanglessen gekregen en na een jaartje klonk het al heel wat beter

            met andere woorden leren kan niet volgens u
            Last edited by tricolortje; 7 juli 2008, 22:59.

            Comment


            • #7
              Re: ergernis beginnersforum

              [MOD]
              Even verplaatst naar een gepaster forumdeel

              Comment


              • #8
                Re: ergernis beginnersforum

                Iedereen wil tegenwoordig een superresultaat op zeer korte tijd.
                Voor fotografie moet je geduld hebben en vooral veel oefenen.
                Maak gebruik van de basisregels van de fotografie en dan kom je er snel uit. Let ook op de EXIF's van foto's die je aanspreken.

                Hans
                Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                Comment


                • #9
                  Re: ergernis beginnersforum

                  Oorspronkelijk geplaatst door tricolortje Bekijk bericht
                  als iemand je dan zegt dat je belichting verkeerd ligt terwijl die in jou ogen wel goed ligt kan je moeilijk in een cursus bladeren naar hoe het dan wel moet want er bestaat geen pasklaar antwoord in een cusus, daar geven ze enkel algemene richtlijnen maar die kunnen op jouw foto misschien helemaal niet van toepassing zijn, dus heb je een concrete tip nodig waarmee je hetzelfde weer opnieuw kan doen
                  begrijp je
                  uiteraard daarin kan ik je volledig volgen.

                  In zo'n geval stuurde ik bv reply of een pbtje met de vraag om wat nadere uitleg, meestal kreeg ik daar een bevredigend antwoord op.

                  En idd wat de ene te licht vind , wil een ander al eens donkerder zien en dan wordt het echt moeilijk lol

                  Maar goed laat je niet ontmoedigen het gaat niet van de ene dag op de andere.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ergernis beginnersforum

                    Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                    Ik kan je ergenis wel volgen echter bij alles is ook een maar.
                    Als je nu eens als voorbeeld naar je zelf kijk.
                    Op 19 juni 2008 ben je op het BD actief geworden met het plaatsen van foto's. Inmiddels heb je al 18 topics geopend met nieuwe foto's. Ik heb niet gekeken hoevel foto's per topic geplaatst zijn. Laten we gemakshalve er van uit gaan dat het er drie per topic zijn. Dan heb je in deze hele korte periode 54 foto's geplaatst. Aangezien er nog veel meer mensen zoals tricolortje op BD actief zijn kun je wel nagaan hoeveel foto's hier per dag geplaatst worden.
                    Foto's van beginners kun je vaak niet af doen met fout, goed etc.
                    Je geeft hetzelf al aan, je wilt een gemotiveerd advies krijgen. Welnu ten eerste is dat niet iedereen gegeven en ten tweede heeft ook niet iedereen daar de tijd voor. Wat ook nog een rol speelt is dat er op dit moment veel mensen op vakantie zijn.
                    Mijn advies is aan een ieder beginneling wees zeer kritisch op je werk. Spring niet van het ene vakgebied na het andere. Probeer eerst eens eentje volledig onder de knie te krijgen. Als iedereen een beetje mee helpt krijgen we ook meer tijd om iedereen te helpen.
                    mvg
                    Antoine
                    idd u hebt helemaal gelijk en ja het is waar er is vakantie nu en dat het niet iedereen gegeven is is ook waar maar toch mis ik het soms wel, net die feedback die je nodig hebt.
                    het was ook helemaal niet de bedoeling om negatief over te komen (al is dit misschien nu wel het geval) maar ik wou het probleem gewoon eventjes duidelijk maken aangezien de verschillen soms zó groot zijn
                    nu ja ik zal maar vlijtig verder oefenen en proberen de betere beelden te maken

                    nogmaals dit was enkel bedoeld om een algemeen probleem aan te kaarten en geen mensen persoonlijk aan te vallen

                    Comment


                    • #11
                      Re: ergernis beginnersforum

                      Oorspronkelijk geplaatst door tricolortje Bekijk bericht
                      idd u hebt helemaal gelijk en ja het is waar er is vakantie nu en dat het niet iedereen gegeven is is ook waar maar toch mis ik het soms wel, net die feedback die je nodig hebt.
                      het was ook helemaal niet de bedoeling om negatief over te komen (al is dit misschien nu wel het geval) maar ik wou het probleem gewoon eventjes duidelijk maken aangezien de verschillen soms zó groot zijn
                      nu ja ik zal maar vlijtig verder oefenen en proberen de betere beelden te maken

                      nogmaals dit was enkel bedoeld om een algemeen probleem aan te kaarten en geen mensen persoonlijk aan te vallen
                      Ik geloof je en het feit dat je dit ook nog hier geschreven heb, weet ik zeker dat het met jou goed komt.
                      mvg
                      Antoine

                      Comment


                      • #12
                        Re: ergernis beginnersforum

                        haha bedankt

                        Comment


                        • #13
                          Re: ergernis beginnersforum

                          Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                          Ik geloof je en het feit dat je dit ook nog hier geschreven heb, weet ik zeker dat het met jou goed komt. mvg Antoine
                          Ik volg!
                          Vriendelijke groet,

                          Jos

                          Comment


                          • #14
                            Re: ergernis beginnersforum

                            Oorspronkelijk geplaatst door tricolortje Bekijk bericht
                            ik vraag mij dan af hoe u hebt leren fotograferen
                            Je hebt de typische opstandige ongeduldigheid van een jongere . Bijna agressief zelfs .

                            Ik fotografeer al ongeveer 30 jaar. Ik ben nog maar enkele jaren actief op diverse fora en dat is niet om te leren fotograferen. Dat heb ik zelf gedaan, door te leren uit de fouten die ik maakte op 1000den foto's & dia's. Dikwijls met de moed der wanhoop. Ik heb nooit les gevolgd en ben nooit in een fotoclub geweest. Geef je zelf tijd en wees kritisch op je eigen werk. Zorg voor je eigen feedback. Gebruik je ogen en kijk wat anderen doen. Probeer die na te bootsen. Experimenteer. 't Is nog nooit zo gemakkelijk geweest als nu. Vroeger moest je verschillende dagen wachten op je filmpjes en dan wist je niet meer wat je juist gedaan had. Trek vb niet één foto van een orchidee maar honderd, in alle soorten posities. Je beste vriend is je prullenmand.

                            PS : Je spreekt van stemcoaching. Bestaat dat op Youtube? Neen, dus QED.

                            Comment


                            • #15
                              Re: ergernis beginnersforum

                              Even mijn persoonlijk leertraject:

                              De eerste maanden dat ik actief was op BD opende ik 5 topics. Vier in februari en 1 in maart.
                              Die eerste foto's op BD waren complete mislukkingen
                              (vb.: klik en klik).

                              Ik ben dan even gestopt met posten en begon als een gek veel topics door te nemen.
                              Ik bekeek niet alleen de foto's, maar ik las ook de commentaren daarop en leerde daarvan.
                              Ik maakte mij de termen DOF, diafragma, ISO... eigen en ik leerde wat voor invloed dit alles had op het uiteindelijke resultaat.

                              Met mijn fototoestelletje probeerde ik ook alles uit (onderwerpen speelde geen rol).
                              Ik nam foto's met een groot diafragma, met een klein diafragma, op verschillende ISO's...en bekeek de effecten er van op de PC.
                              Ik bleef verder testen en begon wat te spelen met belichtingscompensatie en de verschillende lichtmeetmodussen.
                              Al spelend leren dus.
                              Toen ik dit alles onder de knie kreeg, ben ik op de compositie gaan letten.
                              Ik heb dus hééééél veel testshots gemaakt.

                              Het heeft uiteindelijk bijna twee maanden geduurd alvorens ik terug foto's op het forum plaatste.
                              Iedereen kan foto's dumpen op het forum om reacties te krijgen, maar je moet er natuurlijk zelf ook iets voor over hebben.
                              Ik merk soms dat mensen reacties krijgen met tips en daar vervolgens niets mee doen. De dag er op plaatsen ze opnieuw een foto zonder ook maar iets met die tips gedaan te hebben.
                              En dat doet sommige mensen afhaken om nog reacties te geven.

                              Zelfkritiek kan ook nooit kwaad alvorens iets te posten.

                              Je haalde in je beginpost aan dat sommige termen in de reacties Chinees zijn voor jou.
                              Zoek de termen dan even op of vraag naar de betekenis er van.
                              Ik moet dat ook nog regelmatig doen.

                              Het belangrijkste blijft dat je er plezier in blijft hebben.
                              Dus heel veel spelen met je toestel, testen, verschillende mogelijkheden uitproberen, topics doornemen, en foto's ter beoordeling aanbieden en je komt er wel.
                              Mvg Tim

                              Comment

                              Working...
                              X