Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

absolute beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • absolute beginner

    Hoi,

    ik heb hier op het forum al enkele vragen gesteld, en daar zeer afdoende uitleg op verkregen (waarvoor mijn welgemeende dank trouwens). Maar aangezien ik echt een beginner ben die altijd al een passie heeft gehad voor fotografie (maar nooit de tijd of financiele middelen) zou het misschien raadzaam zijn een beetje lectuur te raadplegen. Om het spreekwoord van bomen en bos niet te gebruiken de volgnde vraag. Wat is een boek voor beginners zoals ik, die nog geen kaas (of toch zeker nog niet veel) hebben gegeten van witbalans, sluitertijd, diafragma en dergelijke. Een boek met verduidelijkende uitleg van deze (en andere) termen, waarin bvb wordt uitgelegd: doe dit en dit gebeurt met je foto, zoau al een enorme stap in de goede richting zijn. Maar zoals gezegd, ik ben daarstraks even bij Standaard Boekhandel binnengestapt en vanaf toen werd het kiezen van een boek alleen nog maar moeilijker. Vandaar de vraag aan de 'experts' hier.

    alvast bedankt

    Raf


    [Mod]

    Even je topic verplaatst naar passend forum

    Soeki Wan



    .
    Last edited by Soeki Wan; 6 juli 2008, 08:24. Reden: Topic verplaatst
    Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

  • #2
    Re: absolute beginner

    Het boek dat ik een tijdje terug heb gekregen en dat ik vrij goed vond, met wel wat voorbeelden was: "Bewuster en beter fotograferen met een digitale spiegereflexcamera" van Pieter Dhaeze. ISBN: 978-90-5940-297-3

    Dat was ook het enige boek dat ik over fotografie heb gelezen, ik kan dus niet zeggen hoe het zich verhoudt tot andere boeken.

    Het meeste dat ik tot hiertoe ken (en hopelijk ooit ook eens effectief zal toepassen) heb ik wel op dit forum geleerd. Hier is een schat aan informatie te vinden over (digitale) fotografie en al wat daarmee te maken heeft.
    Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

    Comment


    • #3
      Re: absolute beginner

      Ik weet niet of deze vraag in de juiste rubriek staat maar dat is aan de Mod's.

      John Freeman heeft veel boeken geschreven die zeer leesbaar zijn.



      Op het net is echter ook zoveel info te vinden, ook in het nederlands. Ga eens op speurtocht met google.
      groet, Rik

      Comment


      • #4
        Re: absolute beginner

        Eerlijk gezegd.. een boek is alles niet... en je gaat misschien wat in de war geraken van al de termen...

        Ik zou je vooral aanraden eens met een ervaren fotograaf op pad te gaan en aan de hand van verschillende omstandigheden en situaties voorbeelden in praktijk om te zetten.

        Hiermee ga je véél sneller leren en dan vallen er direct een heleboel ingewikkelde termen weg aangezien je alles hebt gezien aan de hand van een voorbeeld en het zo veel simpelder is.

        Er bestaan ook workshops en beginners cursussen van enkele dagen die niet veel kosten en ook steeds interessant zijn.

        maar dit is mijn mening natuurlijk maar
        poof

        Comment


        • #5
          Re: absolute beginner

          Misschien is de cursus van Fullator (lid van dit forum) iets voor jou http://forum.belgiumdigital.com/show...ale+fotografie

          Comment


          • #6
            Re: absolute beginner

            bedankt allemaal voor de hulp, ben ondertussen reeks van fullator aan het lezen, maar ben ook nog op zoek via google

            bedankt

            hoop hier binnenkort een eerste 'ei' kwijt te geraken
            Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

            Comment


            • #7
              Re: absolute beginner

              Zelf heb ik één boek gekocht, een vertaling van een boek van Michael Freeman. Ik ben ook een beginner maar vond het zeer interessant.

              [sCYTHe]
              En op de Zevende dag nam hij een kijkje op belgiumdigital.com
              Het is nooit meer goedgekomen.

              Comment


              • #8
                Re: absolute beginner

                Hallo,

                3 jaar geleden kocht ik mijn eerste (en nog steeds huidige) DSLR, een Nikon D80.
                Ik denk dat ik dat zowat het moment kan noemen waarop ik mij serieus met fotografie ben beginnen bezighouden (had daarvoor al wel enkele compactcamera's).

                Een boek dat ik toen heel handig vond, was "Digitale fotografie : 500 tips" ISBN 9789057645976, hier is een link http://www.fotografie.nl/nieuws.php?artikel=16841.

                Hier worden veel termen zoals scherptediepte, witbalans,... aangehaald, en wordt verteld wat deze juist betekenen en hoe je ze moet gebruiken om tot bepaalde resultaten te komen.

                Van datzelfde boek bestaat een soort van vervolg: "500 extra tips voor digitale fotografie" ISBN 9057647400
                Dat vond ik echter iets minder interessant. Maar dat was omdat in dat heel veel over post-processing etc instond, dus photoshop bv, daar was ik toen al redelijk in thuis, en had ik dus niet zoveel aan. Maar dat kan dus verschillen voor andere mensen
                Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                Foto-Alex

                Comment


                • #9
                  Re: absolute beginner

                  Massa's boeken over fotografie op amazon.co.uk. Helaas wel engelstalig, maar voor de meesten onder ons mag dat toch geen probleem zijn.
                  Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                  Comment

                  Working...
                  X