Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uitstalramen fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • uitstalramen fotograferen

    hoi iedereen ,

    Nu ik lees hier veel en volg bepaalde stukken forum heel erg op de voet ,maar ik heb eigelijk een vraagje over uitstalramen bv auto's moto's kledingswinkels enzovoort ,

    Mag je zonder toestemming eigelijk wel een uitstalraam van een bepaalde winkel zomaar fotograferen met de daarin bijhorende uitgestalde produkten ?

    Moet je hier ook toestemming op papier voor vragen aan de eigenaar ?

    Want ik zie hier regelmatig op het forum dat mensen een bepaalde uitstalraam fotograferen vanwege een leuk produkt of een bepaalde belichting op een onderwerp .

    Met vriendelijke groeten ,

    Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

  • #2
    Re: uitstalramen fotograferen

    het etaleren op zich zelf is toch bedoelt als reclame, zou niet weten waarom er bezwaren tegen kunnen zijn.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: uitstalramen fotograferen

      In principe mag je dat niet publiceren zonder toestemming van de eigenaar. Zoals je ook geen woningen mag fotograferen en publiceren zonder toestemming van de eigenaar. Dat heeft te maken met de bescherming van de privacy. Ik heb al eens problemen gehad met een uitbater van een tankstation omdat ik een mooie nachtfoto van zijn tankstation probeerde te maken.
      Dus gewoon even vooraf vragen en erbij zeggen dat het niet met commerciële doeleinden is, is problemen vermijden. Ik denk dat vele eigenaars eerder vereerd zullen zijn dat je hun uitstalraam wil fotograferen.

      Comment


      • #4
        Re: uitstalramen fotograferen

        Deze gedachten had ik ook zoals Control-Z hier aanhaald ,omdat het uitstalraam toch aan een pand verbonden is en aan de eigenaar .

        Alvast bedant voor de reacties en ga ik zekers eerst toestemming op papier vragen aan de eigenaar van de winkel.

        Met vriendelijke groeten ,

        Ardesign

        Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
        In principe mag je dat niet publiceren zonder toestemming van de eigenaar. Zoals je ook geen woningen mag fotograferen en publiceren zonder toestemming van de eigenaar. Dat heeft te maken met de bescherming van de privacy. Ik heb al eens problemen gehad met een uitbater van een tankstation omdat ik een mooie nachtfoto van zijn tankstation probeerde te maken.
        Dus gewoon even vooraf vragen en erbij zeggen dat het niet met commerciële doeleinden is, is problemen vermijden. Ik denk dat vele eigenaars eerder vereerd zullen zijn dat je hun uitstalraam wil fotograferen.
        Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

        Comment


        • #5
          Re: uitstalramen fotograferen

          Hier volg ik iets niet ...
          Als alles onder de noemer van privacy valt, kunnen we beter onze glasbak aan de kapstok hangen en gaan vissen...
          Een façade zou je niet mogen fototgraferen vanwege de privacy ? Wat is er nu privacy aan een gevel die open en bloot op straat staat en waar je misschien zelfs niet de eigenaar van bent, maar een tijdelijke huurder.
          Dat je geen etalage zou mogen fotograferen ? Je stelt toch je waar ten toon op straat ? Dus van privacy kan je hier toch niet meer spreken of mogen we dan ook niet meer in een etalage kijken met het gevaar als gluurder bestempeld te worden ?
          Misschien moeten we deze vraag eens stellen aan bevoegde instanties want het wordt hectischer met de dag.
          Zo mag een foto van een auto dan ook niet meer gepubliceerd worden. Ik denk dan bv aan een autoongeluk ? Dit is toch ook een deel privacy.
          Dus een manifestatie en/of betoging mag je dan ook niet fotograferen als je iemand kan herkennen ? En de straat en de gevels die dan per toeval duidelijk zichtbaar zijn, dan mag dat ook niet ? Dus die etalage waar per toeval iemand voorstaat die wordt geïnterviewd. Je kan daar geen foto nemen als de eigenaar van de etalage niet wil dat zijn ding getoond wordt.
          Raar, enfin, afwachten.

          neemt niet weg dat indien je de eigenaar aanspreekt je ofwel een ja of een neen krijgt. Bij een ja, krijg je dan misschien de kans die etalage nog beter in beeld te brengen ...
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: uitstalramen fotograferen

            zelf plaats ik alle opnamen die ik wil op het net, tot dat er aan mij gevraagd wordt een bepaalde opname eraf te halen, dat vind ik vroeg genoeg.
            bij objecten waarvan bekend is dat het niet mag, doe ik dat natuurlijk niet, maar anders..........
            heb eenmaal aan onze Lieve Heer gevraagd of ik zijn wolken op het net mocht plaatsen, tot op heden nog geen antwoord van Hem gehad, dus ga ik er maar van uit dat Hij er geen problemen mee heeft.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: uitstalramen fotograferen

              Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
              Hier volg ik iets niet ...
              Als alles onder de noemer van privacy valt, kunnen we beter onze glasbak aan de kapstok hangen en gaan vissen...
              Een façade zou je niet mogen fototgraferen vanwege de privacy ? Wat is er nu privacy aan een gevel die open en bloot op straat staat en waar je misschien zelfs niet de eigenaar van bent, maar een tijdelijke huurder.
              Dat je geen etalage zou mogen fotograferen ? Je stelt toch je waar ten toon op straat ? Dus van privacy kan je hier toch niet meer spreken of mogen we dan ook niet meer in een etalage kijken met het gevaar als gluurder bestempeld te worden ?
              Misschien moeten we deze vraag eens stellen aan bevoegde instanties want het wordt hectischer met de dag.
              Zo mag een foto van een auto dan ook niet meer gepubliceerd worden. Ik denk dan bv aan een autoongeluk ? Dit is toch ook een deel privacy.
              Dus een manifestatie en/of betoging mag je dan ook niet fotograferen als je iemand kan herkennen ? En de straat en de gevels die dan per toeval duidelijk zichtbaar zijn, dan mag dat ook niet ? Dus die etalage waar per toeval iemand voorstaat die wordt geïnterviewd. Je kan daar geen foto nemen als de eigenaar van de etalage niet wil dat zijn ding getoond wordt.
              Raar, enfin, afwachten.

              neemt niet weg dat indien je de eigenaar aanspreekt je ofwel een ja of een neen krijgt. Bij een ja, krijg je dan misschien de kans die etalage nog beter in beeld te brengen ...


              Wel goed lezen he Wim,

              Fotograferen mag, publiceren is een andere zaak...

              You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


              Comment


              • #8
                Re: uitstalramen fotograferen

                Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                Wel goed lezen he Wim,

                Fotograferen mag, publiceren is een andere zaak...
                Juist, maar ik bedoel wel degelijk bij fotograferen ook publiceren. Bij publiceren dan natuurlijk niet met het oogmerk er winst uit te halen.

                Nu, ik heb de vraag ooit officieel gesteld voor Fata Morgana en daar werd het gemeentebestuur in het ongelijke gesteld (zij kwamen ook aandraven met privacy omdat ik een paar gemeente(raads)(leden)-bv's had gefotografeerd die er liever niet op stonden). Alle opnames die ik dan maakte waren vrij van privacy. Ik kon en mocht ermee doen wat ik wou. Ik ga nog even kijken of ik nog die site vind waar ik deze vraag ga stellen.
                Last edited by Wim.Vanmaele; 3 juli 2008, 20:17. Reden: op vraag fotofolio waarvoor begrip
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: uitstalramen fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                  Nu, ik heb de vraag ooit officieel gesteld voor Fata Morgana en daar werd het gemeentebestuur in het ongelijke gesteld (zij kwamen ook aandraven met privacy omdat ik een paar pippo's had gefotografeerd die er liever niet op stonden).
                  Wim, wil je het woord "pippo's en gemeentebestuur" niet koppelen aan elkaar, ik voel me nogal aangesproken daardoor. Mensen van De Post hebben het hier in het verleden ook moeilijk mee gehad om als "pippo" bestempeld te worden, graag begrip.

                  Uitstalramen fotograferen en publiceren op je eigen niet-commerciële website kan volgens mij géén probleem vormen. Eigenaars kunnen wel moeilijk doen als het een commercieel oogmerk heeft. Ik denk hier bijvoorbeeld aan ansichtkaarten waar er wel een schriftelijke overeenkomst moet opgemaakt worden i.v.m. de individuele rechten.
                  www.fotofolio.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: uitstalramen fotograferen

                    Hoi Purlut

                    Het gaat me over het uitgestalde 'bv ik zie daar een pracht van een blinkende motor staan onder ijsblauwe verlichting ,nu ik wil perse die motor en die verlichting fotograferen ,maar je zit toch hiermee dat je "iemand zijn verkoops item fotografeerd dat uitgestald staat "is dit goed dan geen eigendom voorlopig van de verkoper en zijn winkel ?? en wil je dit fotograferen en daarna op je persoonlijke website zetten je dan een toestemming nodig hebt om het uitstalraam met de daarin tentoongestelde goed te te publiceren op je website .

                    Ik hoop dat deze kleine uitleg een beetje meer duidelijkheid schept .

                    Groetjes

                    Ardesign


                    Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                    Hier volg ik iets niet ...
                    Als alles onder de noemer van privacy valt, kunnen we beter onze glasbak aan de kapstok hangen en gaan vissen...
                    Een façade zou je niet mogen fototgraferen vanwege de privacy ? Wat is er nu privacy aan een gevel die open en bloot op straat staat en waar je misschien zelfs niet de eigenaar van bent, maar een tijdelijke huurder.
                    Dat je geen etalage zou mogen fotograferen ? Je stelt toch je waar ten toon op straat ? Dus van privacy kan je hier toch niet meer spreken of mogen we dan ook niet meer in een etalage kijken met het gevaar als gluurder bestempeld te worden ?
                    Misschien moeten we deze vraag eens stellen aan bevoegde instanties want het wordt hectischer met de dag.
                    Zo mag een foto van een auto dan ook niet meer gepubliceerd worden. Ik denk dan bv aan een autoongeluk ? Dit is toch ook een deel privacy.
                    Dus een manifestatie en/of betoging mag je dan ook niet fotograferen als je iemand kan herkennen ? En de straat en de gevels die dan per toeval duidelijk zichtbaar zijn, dan mag dat ook niet ? Dus die etalage waar per toeval iemand voorstaat die wordt geïnterviewd. Je kan daar geen foto nemen als de eigenaar van de etalage niet wil dat zijn ding getoond wordt.
                    Raar, enfin, afwachten.

                    neemt niet weg dat indien je de eigenaar aanspreekt je ofwel een ja of een neen krijgt. Bij een ja, krijg je dan misschien de kans die etalage nog beter in beeld te brengen ...
                    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

                    Comment


                    • #11
                      Re: uitstalramen fotograferen

                      Het uitgestalde goed is een voorwerp. De winkelier verkoopt dat voorwerp, maar niet een foto ervan. Tenzij er een foto-patent op staat (bv atomium, Eifeltoren by night) is er geen rechtmatig eigendom op de afbeelding.
                      Het verkopen van de afbeelding ? Ik weet niet of dit kan, daar kan ik en geef ik geen uitspraak over.
                      Vergelijk het met musea. Als er niet uitdrukkelijk staat dat je er niet mag fotograferen, kan en mag je dit.
                      Last edited by Wim.Vanmaele; 3 juli 2008, 20:22.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: uitstalramen fotograferen

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        zelf plaats ik alle opnamen die ik wil op het net, tot dat er aan mij gevraagd wordt een bepaalde opname eraf te halen, dat vind ik vroeg genoeg.
                        bij objecten waarvan bekend is dat het niet mag, doe ik dat natuurlijk niet, maar anders..........
                        heb eenmaal aan onze Lieve Heer gevraagd of ik zijn wolken op het net mocht plaatsen, tot op heden nog geen antwoord van Hem gehad, dus ga ik er maar van uit dat Hij er geen problemen mee heeft.
                        grt,bouk.
                        Daarom is het ook een LIEVE heer he bouk !
                        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                        Comment

                        Working...
                        X