Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HTML + IMG scaling kwaliteit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HTML + IMG scaling kwaliteit

    @mods: Ik weet niet zeker of dit topic in dit sub-forum thuis hoort. Indien niet mag je het gerust verplaatsen.

    Hey,
    Ik ben momenteel een fotogallerij voor mijn website aan het maken en nu ben ik op volgend probleem gestoten:
    De foto's die ik op mijn website zet hebben 900px als langste zijde (omdat de foto's dikwijls ook hier op BD (zullen) gepost worden). 900px als langste zijde is echter veel te groot om in een online foto gallerij te gebruiken (dit past dikwijls niet in 1 keer op het scherm en het is zeer vervelend om bij elke foto te moeten scrollen). Ik heb dus op mijn HTML IMG-tag een max-height/max-width van bijvoorbeeld 600px gezet, zodat de foto automatisch geschaald wordt naar een foto met als langste zijde 600px. Dit resulteert echter in een sterk kwaliteitsverlies. De foto's zijn niet om aan te zien.

    Is er iemand die een oplossing kent voor dit probleem? Ik zie het namelijk niet echt zitten om voor (bijna) elke foto 2 versies te maken, een 900px versie voor BD en een kleinere voor op de website ...

    Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

  • #2
    Re: HTML + IMG scaling kwaliteit

    Ik werk met 800px als langste zijde.
    Zowel hier als in mijn album en dat werkt perfect.
    Voorheen gebruikte ik Jalbum en nu maak ik gebruik van Pbase.
    Mvg Tim

    Comment


    • #3
      Re: HTML + IMG scaling kwaliteit

      Oorspronkelijk geplaatst door woolfie Bekijk bericht
      @mods: Ik weet niet zeker of dit topic in dit sub-forum thuis hoort. Indien niet mag je het gerust verplaatsen.
      [MOD]
      Betreft geen specifieke software, verplaatst naar Algemeen

      Comment


      • #4
        Re: HTML + IMG scaling kwaliteit

        hey,

        als ik het goed begrijp ben je je album volledig zelf aan het maken he. Ik vrees dat het inderdaad normaal is dat je foto aan kwaliteit verliest als je hem resized dmv het img-tag zelf. Met andere woorden, je zal dus best een manier bedenken om toch met thumbnails te werken, en bv als erop geklikt wordt de grotere versie te tonen.

        Dit houdt idd in dat je een kleine en een grote versie van je foto dient online te zetten. Echter er zijn heel wat foto-bewerk programma's die een hele map in batch kunnen verkleinen en evt van naam veranderen (vb 0001.jpg wordt th_0001.jpg) Zo kan je in scripting (asp, php of zelfs javascript) dan de juiste foto gaan ophalen...

        Een leuk alternatief voor het tonen van een vergrootte foto is bv te werken met een javascript "popup" binnen het scherm zelf, zie bv het gratis Lightbox2.

        Hoop dat dit je al wat verder helpt...
        Last edited by cee37; 2 juli 2008, 22:18. Reden: dt-foud verbetertd ;-)
        [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

        Comment


        • #5
          Re: HTML + IMG scaling kwaliteit

          HTML scaling is idd niet aan te raden.

          De eenvoudigste oplossing is helaas verschillende versies te maken.

          Je kan eventueel wel met php of een andere scripting taal (ruby, javascript, ...) werken om dit proces te automatiseren zodat je elke afbeelding maar 1 keer hoeft te uploaden.
          Dit vereist echter wel wat kennis over die taal natuurlijk.

          Een mooie oplossing is ook altijd een bestaand softwarepakket voor online gallerijen (zoals simplegallery) te gebruiken en daar dan je eigen design voor te schrijven.

          Tom
          ~TDN
          fotoblog: www.tdn9.be

          Comment


          • #6
            Re: HTML + IMG scaling kwaliteit

            Oorspronkelijk geplaatst door TDN Bekijk bericht
            Je kan eventueel wel met php of een andere scripting taal (ruby, javascript, ...) werken om dit proces te automatiseren zodat je elke afbeelding maar 1 keer hoeft te uploaden.
            Dit vereist echter wel wat kennis over die taal natuurlijk.
            Tom
            En meestal is dat dan PHP in combinatie met een specifieke library zoals GD, dus moet deze library ook bestudeert worden.
            Mvg,David
            [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

            Comment

            Working...
            X