Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie als beroep?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie als beroep?

    Een vraag die mij al een hele tijd in mijn hoofd rondspookt is hoe je van fotografie je beroep kunt maken.

    Ik en mijn vrouw zijn allewtee zowat verslaafd aan fotografie in vele aspecten, zowel het zien van -, nemen van -, en lezen over fotos. Het is dan ook een dromm van ons om iets uit te bouwen zodat we van onze hobby ons beroep kunnen maken maar we weten niet hoe hieraan te beginnen. Ik speel een beetje met het idee om eerst een paar opdrachten gratis te doen om een portfolio op te bouwen maar dan is er weer de vraag waar ik die opdrachten ga vinden.

    Veel vragen maar geen antwoorden.

    Iemand die hier ervaring heeft en eventueel wat uitleg kan geven of de vinger in de juiste richting zetten?

  • #2
    Re: Fotografie als beroep?

    zou beginnen met het opzetten van een er professioneel uitziende site met jullie werk, komen de opdrachten vanzelf.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie als beroep?

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      zou beginnen met het opzetten van een er professioneel uitziende site met jullie werk, komen de opdrachten vanzelf.
      grt,bouk.
      Hoe kom je dan aan dat werk?
      Het lijkt mij niet logisch van een site op te zetten met macro/natuur/landschap/abstract, enz..... en dan een opdracht binnen te krijgen voor bijvoorbeeld een festival of trouwfeest....

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie als beroep?

        Oorspronkelijk geplaatst door JoNnika Bekijk bericht
        Hoe kom je dan aan dat werk?
        Het lijkt mij niet logisch van een site op te zetten met macro/natuur/landschap/abstract, enz..... en dan een opdracht binnen te krijgen voor bijvoorbeeld een festival of trouwfeest....
        dan zet je een site op waar wel festivals en trouwfeesten op staan, adverteren doet verkopen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie als beroep?

          Het is momenteel heeeeeeeeeel moeilijk. Niemand wil nog betalen om een foto te laten nemen, want nonkel heeft ook een toestel en kan oko een foto nemen. Als je voor een hongerloon wil gaan werken gaat het misschien nog. Maar persoonlijk de laatste tijd wel wat aanvragen gekregen voor een trouw, als ik dan de prijs zeg hoor ik niks meer.
          Ik vraag 700 euro om met 2 personen foto's te gaan maken en ik lever alle gelukte foto's op afdrukbare kwaliteit. Dat is dus zeker niet duur. Maar blijkbaar toch teveel. Tel maar eens uit wat je daar van overhoud....
          Na belastingen en zelfstandige geld kom je nog aan een goede 300 euro. Tel dan 10 uur werk om makkelijk te tellen (het is meer hoor) dan zit je aan 15 euro/uur/man. Dan heb je nog geen onkosten geteld, wat met de huidige benzine prijzen snel oploopt.

          Veel succes in elk geval.
          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
          http://www.stevevandegaer.be

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie als beroep?

            Als je van je hobby je beroep maakt is meestal het gevolg dat je een mooie hobby verliest...
            Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie als beroep?

              Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
              Als je van je hobby je beroep maakt is meestal het gevolg dat je een mooie hobby verliest...
              Of anders gezegd: als het geld kost is het hobby en als het geld opbrengt is het beroep.

              Je moet effectief een businessplan uitwerken: "dat wil en kan ik doen en niks anders". Kosten-baten analyse maken en voor je zelf vast stellen wat kan en wat niet kan.
              Investeren in tijd, geld, reclame, website, portfolio enz.
              Ik denk dat je als speler in een niche markt echt moet bewijzen dat je voor de klant een meerwaarde betekent, in de praktijk wilt dat zeggen dat je niet zonder gedegen opleiding aan de bak zal komen.

              succes

              -M-


              -M-
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Fotografie als beroep?

                Als je van je Hobby , je beroep gaat maken wordt het "Werken" !
                dat wil zeggen dat anderen gaan zeggen wat je mag en moet fotograferen.

                Persoonlijk zou ik de stap niet zetten, het is de dag van vandaag echt moeilijk om aan de bak te komen, zelfs gekende Pro fotografen krijgen te maken met gratis werkende onderkruipers.

                Ik ken zelf verschillende Pro fotografen die regematig een opdracht aan hun neus zien voorbij gaan, om de simpele reden dat tegenwoordig de mensen niet echt meer willen betalen voor een professionele fotograaf.

                Voor mij blijft de fotografie "Mijn Passie" en daarom kan ik "Nee" zeggen, zoals vorige week op een zonnig terras in onze gemeente. "Seg... Jeff, mijn dochter trouwt in augustus wil jij de foto's maken ? " Nee Madame, dat doe ik niet ... Dat is het werk voor beroepsfotografen Madame, en ik heb daar veel vrienden zitten Madame, ik schiet mijn vrienden niet onder hun duiven, Madame...


                MVg, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografie als beroep?

                  Oorspronkelijk geplaatst door JoNnika Bekijk bericht
                  Een vraag die mij al een hele tijd in mijn hoofd rondspookt is hoe je van fotografie je beroep kunt maken.
                  onmogelijk.. vandaag de dag werkt niemand nog met beeldmateriaal!
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografie als beroep?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                    Ik denk dat je als speler in een niche markt echt moet bewijzen dat je voor de klant een meerwaarde betekent, in de praktijk wilt dat zeggen dat je niet zonder gedegen opleiding aan de bak zal komen.

                    Hoe omschrijf jij "opleiding":

                    - in de zin van "met diploma op zak"
                    - in de zin van "ervaring in het vak"

                    Voor mij is het een goed gevuld bijberoep en als bijberoep wil ik het houden omdat ik kan weigeren wat mij niet ligt zonder aan het financiële kantje te denken.
                    www.fotofolio.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografie als beroep?

                      Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                      onmogelijk.. vandaag de dag werkt niemand nog met beeldmateriaal!

                      dit is de beste die ik vandaag las

                      als je goed bent lukt alles... je kan zelfs ijskreem verkopen aan een eskimo... alleen moet 't goeie zijn en je moet 'm weten te verkopen...

                      anders kan je idd beter je kop in't zand steken en niks doen...
                      some toys 4 big boys
                      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotografie als beroep?

                        Ik krijg geregeld mailtjes met de vraag of ik op bepaalde evenementen fotoreportages wil maken (gisteren nog, van iemand die mijn fotopic-album had bekeken).

                        Maar ik kies zelf altijd de evenementen waar ik wil fotograferen, dan kan ik meestal ook doen wat ik zelf wil, en niet wat de organisatie wil.
                        Alleen op die manier blijft het een hobby, zolang ik niet betaald wordt, moet ik niet luisteren naar een opdrachtgever.

                        Ik heb dus zeker geen plannen om er mijn beroep van te maken (ik heb zelfs niet de nodige diploma's).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotografie als beroep?

                          Er zijn al zoveel fotografen
                          Het is al gezegd: bijna iedereen maakt foto's of heeft een toestel.

                          En ik durf wedden dat het niets mag kosten
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotografie als beroep?

                            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

                            En ik durf wedden dat het niets mag kosten
                            mmm, zo zou ik het niet durven stellen, marketing is erg belangrijk (zoals hierboven aangehaald).

                            Alles begint vanuit de wereld van diversiteit, jezelf als fotograaf proberen net ietsje anders te profileren dan anderen is alvast een gouden begin. Een bepaalde stijl is op één ander vlak een "merknaam". Mensen kiezen graag een merk, "Branding" is daarom een goede investering in de hedendaagse fotografie.

                            Iedereen heeft ondertussen een digitale reflex, dat is waar .... maar kan ook iedereen net dat "extraatje" bieden als resultaat? Fotograaf wezen is niet enkel de "foto nemen" maar ook een resum aan details die de oeroude traditie van fotografie doorbreken, welkom in de 21ste eeuw waar de digitale doka voor dat "extraatje" kan zorgen. Klanten willen knallers ...klanten krijgen knallers ... niet door de digitale doka alleen maar door gepassioneerd (jong) geweld die naast de technische fotografie ook hun mannetje kunnen staan in de digitale doka (lees PS). Met of zonder de "virtuele diploma's" die daaraan gekoppeld zijn. Klanten vragen géén getuigschriften van de Vlaamse Gemeenschap, ze willen resultaten ... met een daaraan gekoppelde factuur die ze in de meeste gevallen als "onkost" willen inbrengen.

                            Starten als fotograaf in hoofdberoep kan, maar zorg er dan ook voor dat je een product kan verkopen die de markt kan veroveren door originaliteit, creativiteit en consistentie ... diploma's en getuigschriften "kunnen" helpen maar niets is duidelijker en betrouwbaarder voor een klant als een resultaat want daarvoor betalen ze!

                            Gewoon ervoor gaan als je erin geloofd, maar houd rekening met onkosten zoals PS, fact. tools, boekhouder, reg. in KBO, "Unizo", allerhande soft ...
                            www.fotofolio.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotografie als beroep?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                              mmm, zo zou ik het niet durven stellen, marketing is erg belangrijk (zoals hierboven aangehaald).

                              Alles begint vanuit de wereld van diversiteit, jezelf als fotograaf proberen net ietsje anders te profileren dan anderen is alvast een gouden begin. Een bepaalde stijl is op één ander vlak een "merknaam". Mensen kiezen graag een merk, "Branding" is daarom een goede investering in de hedendaagse fotografie.

                              Iedereen heeft ondertussen een digitale reflex, dat is waar .... maar kan ook iedereen net dat "extraatje" bieden als resultaat? Fotograaf wezen is niet enkel de "foto nemen" maar ook een resum aan details die de oeroude traditie van fotografie doorbreken, welkom in de 21ste eeuw waar de digitale doka voor dat "extraatje" kan zorgen. Klanten willen knallers ...klanten krijgen knallers ... niet door de digitale doka alleen maar door gepassioneerd (jong) geweld die naast de technische fotografie ook hun mannetje kunnen staan in de digitale doka (lees PS). Met of zonder de "virtuele diploma's" die daaraan gekoppeld zijn. Klanten vragen géén getuigschriften van de Vlaamse Gemeenschap, ze willen resultaten ... met een daaraan gekoppelde factuur die ze in de meeste gevallen als "onkost" willen inbrengen.

                              Starten als fotograaf in hoofdberoep kan, maar zorg er dan ook voor dat je een product kan verkopen die de markt kan veroveren door originaliteit, creativiteit en consistentie ... diploma's en getuigschriften "kunnen" helpen maar niets is duidelijker en betrouwbaarder voor een klant als een resultaat want daarvoor betalen ze!

                              Gewoon ervoor gaan als je erin geloofd, maar houd rekening met onkosten zoals PS, fact. tools, boekhouder, reg. in KBO, "Unizo", allerhande soft ...
                              Begrepen en
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X