Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

    Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?



    Natuurfotografen zijn nogal vaak in de media verschenen de laatste tijd en helaas niet positief. Door sommigen worden ze verantwoordelijk gehouden voor het doodschieten van een vos op het nationaal park de Hoge Veluwe, moord en mishandeling van boomkikkers in het zuiden van het land en het voeren van bitterballen en zoute friet aan twee vossen in Vierhouten en niet te vergeten de vos op het nationaal park de Hoge Veluwe. Zijn dit incidenten of zien we een verandering in de mentaliteit van deze fotografen?

    Als natuurfotograaf die het analoge tijdperk heeft meegemaakt zie ik wel degelijk een verandering in de mentaliteit van deze fotografen. Analoog wil zeggen het fotograferen op diafilm of kleurennegatief. Dit is in ogen van velen al ouderwets te noemen, maar er zijn zeer zeker nog fotografen die de overstap nog niet hebben gemaakt. Met name de ‘oudere’ generatie zweert nog bij diafilm en dat gedoe met bewerken achter de computer moeten ze al helemaal niets hebben. Hier is natuurlijk wat voor te zeggen. Met diafilm of kleurennegatief moet je goed weten wat je doet. De belichting, sluitertijd en diafragma moeten goed zijn ingesteld en dat vergt kennis en ervaring. Heb je dit niet dan kan dit vervelende gevolgen hebben als je na een aantal dagen de resultaten bekijkt zodra de diafilm is ontwikkelt. Alles kan zo de prullenbak in en waarschijnlijk krijg je nooit meer die kans op die prachtige klapekster die voor je neus in een dennentop ging zitten. Analoge fotografen zijn dus erg bewust bezig met fotograferen. Digitale fotografen niet dan? Zeer zeker wel, maar het is wel iets makkelijker geworden. Na het maken van de opname kijk je op je display en het zal je meteen duidelijk worden of de camera goed is ingesteld. Zo niet, dan stel je de belichting wat bij en maak je de volgende opname. Ook is digitaal goedkoper geworden. Men schaft een goede geheugenkaart aan en er kunnen honderden platen worden geschoten. Na gebruik wis je de kaart en begin je opnieuw. Wat ik wil aangeven is dat het fotograferen door het digitale tijdperk een stuk aantrekkelijker is geworden en voor meer mensen binnen bereik is gekomen. Daar ligt volgens mij de basis van een probleem. Vrijwel iedereen kan een redelijk tot goede digitale camera en lens aanschaffen. Wat vroeger eigenlijk alleen was weg gelegd voor de professionele fotograaf die goed werd betaald of gesponsord. Ook internet zorgt ervoor dat het erg makkelijk is om de ‘wenssoorten’ snel en precies te lokaliseren. Waar je vroeger dagen, zoniet maanden naar moest zoeken ligt nu voor het oprapen op internetsites zoals http://www.waarneming.nl , waarvan bekend is dat ook vogelstropers deze site nauwlettend in de gaten houden. Deze site wordt gevuld door waarnemers die alles wat ze tegenkomen op deze site zetten, inclusief datum, vindplaats en vaak ook met een foto. Op dezelfde pagina zorgt Google Maps voor een exacte aanduiding van de vindplaats. Wat wil je nog meer?
    ‘s Avonds even achter internet kruipen en op zoek gaan naar een plek waar boomkikkers te vinden zijn. Of toch liever die blauwstaart bij Zandvoort of die blauwborst bij Utrecht? En dat men er veel voor over heeft werd afgelopen weken duidelijk toen we zagen hoeveel Hollanders er afreisden naar Uitkerke in België om de Velduil te fotograferen. 700 kilometer rijden op een dag om een plaatje te schieten van een velduil. Toegegeven, de platen die ik er van gezien heb zijn schitterend, maar laat mij m’n eigen velduil maar vinden. Is het nou per definitie slecht om je te laten leiden door internet? Natuurlijk niet, het wordt pas vervelend als een honderd man hetzelfde doet. En dat is nou precies wat er gebeurd. Hutje aan mutje en schouder tegen schouder staan om zo 4 uur te moeten wachten tot de velduil zin heeft om te gaan jagen of wanneer de vos zin heeft om de dekking uit te komen en richting fotografen te wandelen. Er ontstaan onderlinge spanningen bij de fotografen, omdat meneer in het beeld staat van de ander etc… Takken worden verwijderd, omdat deze de vorige keer hinderlijk in de achtergrond aanwezig waren. Er word voer neergelegd om het dier naar een mooiere plek te lokken. Er wordt zelfs zout voer neergelegd omdat de fotograaf nog geen plaatje heeft van een drinkende vos. Complete biotopen worden platgelopen en hebben jaren nodig om te herstellen. Dit gedrag zien we steeds meer en het loopt dan ook regelmatig uit de hand op diverse fora door elkaar de schuld te geven. Deze fotofora versterken dit gedrag door de gemaakte opnames te tonen zodat men ook nog eens competitiedrang krijgt door een nog betere foto te willen maken en deze ook te laten zien op genoemd forum.

    Een belangrijke vraag is of het dierenwelzijn in gevaar komt. Soms wel soms niet. Bij vogels over het algemeen niet, omdat deze op ieder gewenst moment weg kunnen vliegen. Zoogdieren vaak wel, aangezien ze gemakkelijk te verleiden zijn met voedsel en vrij eenvoudig tam te krijgen zijn. We kennen dit gedrag van de vos en wild zwijn natuurlijk al veel langer. Veel fotografen zullen het goed praten door te zeggen dat we vogels in de winter toch ook voeren? Klopt, maar dit gebeurt met voedsel wat speciaal is samengesteld voor de vogels en vogels bepalen nog steeds zelf wanneer ze aan de vetbol pikken of toch maar een stukje schors wegtrekken op zoek naar dierlijk voedsel. Een vos zit wat anders in elkaar en gaat vaak voor de makkelijke hap en verliest al snel de schuwheid voor de mens die vaak noodzakelijk is om te overleven. Helaas zijn er al wat slachtoffers gevallen. De sneeuwuil die de snelweg over werd gejaagd toen fotografen zonodig dichterbij moesten komen. Ook boomkikkers die met een vloeistof werden bespoten en op een zelf meegenomen takje werden gezet, omdat dit eenmaal een mooier plaatje oplevert dan in die dichte bramenstruik.

    Er zijn ook positieve kanten te noemen. Diverse fora zijn veel strenger geworden met het plaatsen van een foto. De plaat moet nu eerst door een ballotagecommissie en de fotograaf zal aan moeten geven hoe de plaat tot stand is gekomen. Bij twijfel zal de foto niet worden geplaatst of de fotograaf wordt van het forum verwijderd. Door natuurfotografen zelf zijn diverse discussies los gebarsten waar mensen letterlijk aan de schandpaal zijn genageld en nergens meer terecht kunnen met hun foto’s. In het geval van de boomkikkers zijn er foto’s verschenen van de twee fotografen die er dubieuze praktijken op nahielden. Deze foto’s zijn doorgespeeld naar de AID en politie. De controle op elkaar is beter geworden en men spreekt elkaar aan op het gedrag.

    Natuurlijk blijft een goede handhaving van de regels door boswachters en politie noodzakelijk. Zolang de natuur open blijft voor recreanten is de kans op verstoring van flora en fauna aanwezig. Een horde fotografen of een loslopende hond kan nog steeds voor een hoop overlast of dierenleed zorgen. Gelukkig zien we dat de laatste jaren de boetes voor deze overtredingen omhoog gaan en men durft elkaar weer wat meer aan te spreken op ongewenst gedrag. Gelukkig is het merendeel van de natuurfotografen welwillend en heeft ook een grote betrokkenheid bij de natuur. Het zijn voornamelijk de fotografen die snel willen ‘scoren’ en dus niet die fotograaf die al voor de vierde dag onder een camouflagenetje zit aan de rand van een rustgebied en wacht op die ene plaat die hij al jaren in zijn hoofd heeft zitten.

    gr. Edwin Kats
    Nikon D300 met MB-D10
    Nikon 200-400/4 VR

  • #2
    Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

    Wellicht had dit artikel beter in 'algemeen' gepast.

    Ik hoop dat mijn artikeltje stof tot nadenken geeft en wellicht een leuke discussie.

    gr. Edwin Kats
    Nikon D300 met MB-D10
    Nikon 200-400/4 VR

    Comment


    • #3
      Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

      en deze, en deze en deze dan?
      Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

      http://pallenhoven.be

      Comment


      • #4
        Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

        Zou je dit even willen toelichten? Dan zal ik dat ook doen.

        gr. Edwin Kats
        Nikon D300 met MB-D10
        Nikon 200-400/4 VR

        Comment


        • #5
          Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

          Goed dat je dit plaatst, dit moest even van je hart denk ik.
          Ik heb die publicaties niet gevolgd, en schrik toch wel van de mistoestanden die je vermeldt.
          Zoals steeds zijn het enkelingen die de boel bederven voor diegenen die het goed menen. Ook al zo lang meegemaakt met het mountainbiken - er zijn er die niet op de paden willen blijven en dan wordt er op den duur op elke fietser gescholden.
          We kunnen niet veel meer doen dan voor eigen deur vegen, en spijtig zijn het niet de spelbedervers die dit artikel zullen lezen en ter harte nemen.
          Het valt te vrezen dat hierdoor de regelgeving weer zal verstrengen en het voor ons allemaal weer moeilijker wordt om van de natuur te genieten.
          Komt bij dat er steeds minder natuur overblijft voor steeds meer "liefhebbers", zeker in België.
          Anderzijds merk ik toch ook dat de meeste succesvolle natuurfotografen hun stekjes niet openbaar maken.

          Comment


          • #6
            Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

            Tja, Hollanders die naar België komen... daar hebben we al langer last van hoor .

            Comment


            • #7
              Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

              heb het hele verhaal gelezen hoor, maar voor een beetje effect is het een te lang Epistel, waar de meeste mensen al niet eens aan beginnen met het te lezen.
              voor een beter effect: korter!!!
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

                Ik kan mij voorstellen dat het te lang is voor sommigen, maar binnen 3 minuten moet het toch wel doorgeworsteld zijn. Het artikel is eigenlijk voor een vakblad geschreven en heb het hier ook maar geplaatst, omdat ik benieuwd was naar jullie mening hierover. Nog steeds trouwens

                gr. Edwin Kats
                Nikon D300 met MB-D10
                Nikon 200-400/4 VR

                Comment


                • #9
                  Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Edwin Kats Bekijk bericht
                  Nog steeds trouwens

                  gr. Edwin Kats
                  Ik begrijp je gevoelens wel en je hebt uiteraard voor een groot stuk gelijk, daarom zal ikzelf nooit de locatie vrijgeven van zeldzame dieren. Langs de andere kant worden natuurreservaten juist zoveel mogelijk publiek gemaakt waardoor ze op zondag overspoeld worden door wandelaars met joelende kinderen en lunchpakketten. Met alle gevolgen van dien. Is dat dan niet de verkeerde aanpak? Moeten die reservaten dan niet eerder gesloten worden voor 't publiek? Het is echter juist door dat recreatief medegebruik dat veel natuurparken uberhaupt kunnen bestaan. Kijk maar eens naar het Nationaal Park Hoge Kempen in België. Bijna 6000 ha aaneengesloten natuurgebied. zonder de factor toerisme was dit niet te verwezenlijken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

                    Chapeau voor dit artikel, hier worden spijkers met koppen geslagen. Momenteel ben ik nog steeds één van die "oude" analoge fotografen. Ik ben sinds 1983 bezig met fotografie en ik kan je gerust zeggen dat het zich practisch allemaal afspeelt in en rond de natuur. En zoals Edwin het zegt heb ik de indruk dat je bij analoge fotografie soms meer de tijd neemt om een foto te maken. Of het nu een foto is van een Orchidee of van een boomkikker, als analoge fotograaf weet je dat elke dia eentje minder is op het diarolletje. En ik kan je gerust zeggen, de prijzen van de diafilm gaan er niet beter op worden.
                    Als je jezelf een natuurfotograaf wilt noemen (en dit is een persoonlijke mening) dan leer je het pas als je respect hebt voor de natuur. En de natuur leren kennen vraagt tijd en een vorm van gedrevenheid.
                    Een Boomkikker is nu eenmaal klein en is moelijk te vinden in de braamstruiken, maar als je een oog hebt voor de natuur,wel dan kom je er wel. Het fotograferen van een vos is en blijft een uitdaging. Indien je hem gaat voederen..., wel ga dan naar een dierentuin,en fotografeer daar de vos of elk ander "wild" dier. Het voederen van jonge (of oude) vossen is niet goed te praten, met 10-tallen mensen gaan postvatten voor een Velduil..., een Boomkikker bevriezen...sorry maar dat noem ik geen natuurfotografie meer.
                    Het is natuurlijk een feit dat de natuur de laatste jaren meer "open" wordt door de nieuwe wandelpaden en de visie die Natuurpunt heeft over haar reservaten. Het is ook niet meer dan juist dat dit mogelijk wordt. De reservaten van Natuurpunt worden nu eenmaal beheerd door vrijwilligers en het is door de steun van duizenden leden dat deze gebieden in stand worden gehouden. Iedereen dan weghouden, en het reservaat afsluiten zou geen goed voorbeeld zijn. Maar er is volgens mij een groot verschil tussen opengestelde wandelpaden (in een reservaat of daarbuiten) en het creeëren van lokplaatsen, of het bewust verplaatsen van dieren,insecten,planten ... om een "zogezegd mooi (lees fantastisch)" bepaald natuurbeeld te schieten.

                    Respect voor de natuur is volgens mij nog steeds voorwaarde nummer één om je een als een natuurfotgraaf te bestempelen.

                    Marc Fourier
                    Conservator van één der reservaten van Natuurpunt

                    Comment


                    • #11
                      Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

                      Toch wil ik even melden dat je niet alles zwart-wit mag zien hoor...
                      Akkoord, door de digitalisering zijn er veel 'natuurfotografen' bijgekomen...
                      Maar ikzelf ben een jonge fotograaf van de digitale generatie, simpelweg omdat ik vroeger nog te jong was om al dat dure materiaal te gaan aanschaffen. Maar wat ik wel heb is al van kindsbeen af een enorma fascinatie voor de natuur, alsook enorm veel respect en bewondering voor wat rondom ons leeft...
                      Ik heb ook de locatie van boomkikkertjes doorgekregen van een collega fotograaf, en ik heb ze zelf nog aan niemand bekend gemaakt...
                      Je mag niet iedereen over dezelfde kam scheren, want er zijn ook digitale fotografen met respect voor de hobby en de natuur
                      One life, live it!
                      vernieuwde site: natuurbeeld

                      Comment


                      • #12
                        Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

                        Oorspronkelijk geplaatst door tree nature Bekijk bericht
                        Respect voor de natuur is volgens mij nog steeds voorwaarde nummer één om je een als een natuurfotgraaf te bestempelen.
                        Respect. Dat is waar het volgens mij op neerkomt. Veel mensen, in om het even wat ze doen, hebben geen grijntje respect meer, noch voor de medemens, noch voor de natuur of dieren.
                        Spijtig dat, zoals veelal, een ganse groep gebrandmerkt wordt voor iets veroorzaakt door een kleine groep
                        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                        "Casu Consulto - Modo Fac"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

                          [MOD]
                          Even verplaatst naar gepaster forumdeel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

                            na het lezen van je artikel ben ik iets beginnen te bedenken.

                            vroeger had je x aantal fimpjes mee en dus ook 36x opnames op kleinbeeld.

                            nu als ik je artikel goed gelezen heb dan moet ik geloven dat een oude analoge fotograaf nooit een dier lokte en rustig lag te wachten tot zijn onderwerp "schietklaar" zat.

                            IMHO is dit nu net BULL**** !

                            het is veel aannemelijker dat net een analoge fotograaf een onderwerp gaat lokken met wat eten (of geur) om gemakkelijker tot zijn "shot" te komen (voordat zijn film op is)

                            waar ik je volledig in volg is je punt over de grote massa die natuurfotografie gevonden heeft.

                            ik zou dan ook willen stellen dat de trukjes die in de jaren 60 a 90 door de doorgewinterde natuur-amateurs gebruikt werden nu vlot overgenomen worden door de grote massa (die ook wel eens een velduil op foto wilt)

                            in plaats van een beetje eten worden die dieren dan gevoederd door honderden trigger happy pipos...
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Natuurfotografen, dierenvriend of lastpak?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              Tja, Hollanders die naar België komen... daar hebben we al langer last van hoor .
                              Vandaar dat ik maar naar Duitsland ben gegaan. Het is mij zowel in NL en België veels te druk.
                              En hier in de Eifel is de natuur gelukkig nog ongeschonden (wel weg blijven).

                              On-topic.
                              Een goed artikel Edwin.
                              Het is altijd goed als iemand eens de vinger op de juiste plek plaatst.
                              mvg
                              Antoine
                              Last edited by antoine200; 8 juli 2008, 10:20.

                              Comment

                              Working...
                              X