Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ben ik te kritisch ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ben ik te kritisch ?

    Als ik de foto van Jaja (niets persoonlijk zenne ) van de frontpagina op origineel formaat bekijk (EOS 10D 500mm diafragma 9,5 ISO 400), zie ik ruis in de lucht.
    (jammer, ik kan geen link leggen, het adres naar de full-size versie is eveneens www.belgiumdigital.com)

    Ben ik gewoon te kritisch, onrealistisch, zie ik het verkeerd ?
    (mijn vrouw vind alvast dat ik ongelijk heb, dat dat normaal is)

    Ik verwacht een "perfect egale" blauwe lucht ...

    Wat denken jullie ?
    "Away put your weapon, I mean you no harm"

  • #2
    ik vind van niet, zelfs in de 900x600 versie vind ik de foto niet vrij van ruis, dus is het ful size zeker prominenter aanwezig. Ik verschiet er ook wat van, want jaja heeft zeker al meer iso400 foto's gepubliceerd die beter zijn, dus gaan we zeker niets overhaast beginnen roepen

    Trouwens, kritisch zijn is de enige manier om je werk te verbeteren, waaruit ik begrijp dat je voor jezelf dus ook de lat hoog legt en daar is niks mis mee.

    Yoda, goed dat de misses de lat wat lager legt, hoef je je al geen zorgen te maken over bepaalde prestaties

    Comment


    • #3

      Yoda, goed dat de misses de lat wat lager legt, hoef je je al geen zorgen te maken over bepaalde prestaties
      LOL
      Ze legt niet op alle vlakken de lat even laag
      "Away put your weapon, I mean you no harm"

      Comment


      • #4
        idd nogal wat ruis, kan misschien zijn door het bepaald soort blauw dat de camera daar iets of wat harder op reageerd, of doordat het een beetje verkeerd gesharpt is
        visit my website : http://www.freewallpapersite.com

        Comment


        • #5
          vaak is ruis op het scherm storend, maar nauwlijks te merken op een afgedrukte foto (ook op groter formaat)

          Comment


          • #6
            Hallo,

            Je bedoelt die foto van die mensen in het aardappelveld neem ik aan .

            Als je goed gekeken hebt zal je gemerkt hebben dat de ruis enkel voorkomt in de door DOF onscherpe gedeelten.
            Dat soort "ruis" heb je dus ook vaak bij macro's - soms zelfs bij lage iso waarden.

            Maar zeker, de 10D is één van de meest ruisvrije camera's op ISO400 ...
            Ik heb er al genoeg getest .

            Maar waarom die ruis precies in de door DOF onscherpe partijen voorkomt?
            Daarvoor weet zeker iemand anders het goede antwoord ...

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Je bedoelt die foto van die mensen in het aardappelveld neem ik aan .
              Inderdaad, bedankt voor de tussenkomst

              Als je goed gekeken hebt zal je gemerkt hebben dat de ruis enkel voorkomt in de door DOF onscherpe gedeelten.
              Dat is me ook opgevallen (leuke foto overigens)


              Maar zeker, de 10D is één van de meest ruisvrije camera's op ISO400 ...
              Ik heb er al genoeg getest .
              Heb ik ook gezien op de tests van dpreview ed, vandaar mijn verbazing

              Is het zo dat deze ruis niet op afdruk zichtbaar is ?
              "Away put your weapon, I mean you no harm"

              Comment


              • #8
                misschien heeft het wel te maken met de manier waarop de jpeg wordt gecompresseerd, de informatie die niet scherp is, en het algoritme erachter, maar eigenlijk zou juist scherpte ruis veroorzaken.

                Verder nog deze opmerking dat het out of DOF gedeelte bij vele lenzen anders is, maw de verzadiging van de kleuren is soms zachter, soms groffer ...

                Comment


                • #9
                  Ziet er heel erg uit als jpg-artefacten. En die zie je niet altijd even hard, afhankelijk van allerlei factoren. Probeer de 'save for web'-dialog box in PS maar eens, daar kan je makkelijk spelen met compressie, en dan zal je zien dat die niet in gelijke mate voorkomt in de foto, afhankelijk van de beschikbare info.
                  ToM.___ //Fuji s602.
                  www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                  It goes to 11 you know? 1 louder.

                  Comment


                  • #10
                    Ziet er heel erg uit als jpg-artefacten.
                    Dit is een interessante denkpiste

                    oproep aan Jaja: heb je van deze foto nog een RAW versie ?
                    Zo ja: kan je hiervan een TIFFke maken ?

                    Of anders: met een nieuwe foto met lucht buiten het "scherpte-gebied" ?

                    Zeer benieuwd naar de conclusie (compressie-fout vs camera-fout)

                    Thanks,
                    Yoda.
                    "Away put your weapon, I mean you no harm"

                    Comment

                    Working...
                    X