Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograaf gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograaf gezocht

    Na hier al vaak beland te zijn als lezer heb ik mezelf net lid gemaakt om een blijkbaar erg gevoelige vraag te posten...

    Wanneer mijn vriendin en ik in November 2008 in het huwelijk treden, willen we daar natuurlijk ook graag goede foto's van, en ook voor het opstellen van de uitnodigingen, misboekjes en nog vanalles hadden we graag een fotosessie gehad.
    Voor sommigen prijzen in de aard van 1000-1500-2000 euro misschien normaal, maar voor ons als jong koppel is dat toch een stuk te hoog gegrepen.
    Eveneens is het blijkbaar gangbaar dat de fotograaf die wij betalen om foto's te maken van ons huwelijk de foto's in zijn bezit houdt. Wij willen gerust ook de fotograaf vergoeden om de beste foto's achteraf nog te retoucheren in PS, maar daarna willen we wel een kopie van alle foto's, in de hoogste kwaliteit en zonder logo's of zo

    Ik ben dus op zoek naar een goede fotograaf voor de shoot vooraf en/of het huwelijk, die werkt tegen een beperkt budget en ons achteraf een digitale kopie bezorgt van alle foto's.

  • #2
    Re: Fotograaf gezocht

    Wat voor budget hadden jullie dan in gedachten?
    http://www.dannydemeyer.be

    Comment


    • #3
      Re: Fotograaf gezocht

      Dit is idd een gevoelig liggende post . Ik denk dat er voor alle budgetten wel een fotograaf te vinden is. Ik ben er ooit eens één tegengekomen die 250 € vroeg voor shoot en alle foto's op dvd. Kwaliteit van zijn foto's???

      Daar zit het vooral, ik heb zelf 4 jaar gestudeerd, jaja, om op een knop te leren drukken, en lever dan ook liever kwalitiet af dan gemakkelijkheidshalve foto's te nemen en af te geven zonder al teveel tralala.

      Ik begrijp dat de prijzen soms hoog zijn, maar als je soms ziet wat voor een werk erin kruipt dan is het wel te begrijpen. (ik heb het een jaar gedaan maar ben ermee gestopt) Ik ga me hier niet zitten beklagen, maar een vakman moet betaald worden.

      Maar dat is nog geen reden om te wanhopen, ik denk dat er fotografen te vinden moeten zijn die een bepaalde kwaliteit afleveren aan een aanvaardbare prijs. Het afgeven van alle foto's ligt wat moeilijker omdat bijbestellingen etc. meestal de enigste vorm zijn van er nog wat aan over te houden aan al het werk. (een trouwreportage afwerken (tot een album) duurt makkelijk 2 dagen (zonder de dag fotograferen) wat vraagt een loodgieter per uur?)
      Tuurlijk kan de bewerking veel sneller gebeuren, maar dan is het resultaat er ook naar vaak.

      het is dus een beetje aan jullie waar je gaat voor gaan. Maar wees er maar zeker van, je gaat goeie fotografen vinden die voor een goed budget je trouw zullen fotograferen, beginnende fotografen bv., heb dat ook nog gedaan aan zo'n prijzen tot ik besefte dat je zo de markt kapot maakt en je er geen frank aan over houdt.

      Comment


      • #4
        Re: Fotograaf gezocht

        Cash zijn antwoord vat het mooi samen, vandaar mijn vraag: wat is voor jullie een aanvaardbaar budget? Want jullie vragen wel veel eerlijk gezegd.
        http://www.dannydemeyer.be

        Comment


        • #5
          Re: Fotograaf gezocht

          Verdiend paleonthologie dan zo slecht?
          500 euro mag je toch minstens rekenen als je wat kwaliteit wilt.
          En dan spreek ik nog niet van een album. Foto's op CD en presentatie op DVD.
          Jij gaat ook niet gratis werken toch? Een zelfstandige moet nog de helft wegzetten om later een deftig pensioen te kunnen hebben en om zijn belastingen te betalen.

          Mvg,

          Hans
          Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

          Comment


          • #6
            Re: Fotograaf gezocht

            Ik ga mijn prijzen hier niet vermelden, dat is niet de bedoeling van dit forum, maar de TS heeft een PM ontvangen met mijn voorstel.

            Ik denk dat er zeker nog zaken te doen zijn met een klein budget, het is enkel kwestie van de kosten te drukken en toch kwaliteit te leveren, als je echt 'full option' wil gaan met alle toeters en bellen zal je altijd meer dan 1000 Euro kwijt zijn, maar als het 'gewoon' mag zijn kan er voor véél minder gewerkt worden.

            Als ik een volledige dag foto's neem tijdens een evenement dan kom je er ook met een stuk minder dan 1000 Euro vanaf als organisator hoor, kwestie van de juiste afspraken en correcte verwachtingen te scheppen
            Disegno-S
            Specialized in Automotive photography ...

            Comment


            • #7
              Re: Fotograaf gezocht

              @Disegno-s: iedereen is vrij zijn prijs te bepalen, dat is het voor- (of na) deel van een vrije markt. Ik weet enkel dat ik minimaal aan een trouwreportage een dag of drie werk heb (met album), en dat ik de prijs die ik voor dat werk zou moeten vragen niet kan krijgen, daarom ook dat ik het niet meer doe. Ik heb wel het geluk op een andere manier mijn geld in de fotografie te kunnen verdienen, ik weet ook dat dat niet voor iedereen het geval is.
              Alleen, en ik wil daar ook de starter van deze post niet mee aanvallen (want ik weet zijn budget niet dat hij er voor over heeft), hoor je soms de meest belachelijke prijzen waarbij ik toch denk dat deze de markt helemaal kapot aan het maken zijn. (250 euro voor een trouw en alles op dvd, dit is ??).

              Ik wou gewoon even het beroep van fotograaf verdedigen, want iedereen denkt blijkbaar dat alles zomaar van zelf gaat vandaag (digitale tijdperk heeft daar niet veel goed aan gedaan). En ja, 1000 euro klinkt mooi, maar als de staat is langs geweest blijft er een stukJE minder over.

              Comment


              • #8
                Re: Fotograaf gezocht

                "Video killed the radiostars" zongen The Buggles in 1979. Ons mooi beroep heeft een doodssteek gekregen toen de eerste betaalbare DSLR op de markt kwam! Jan-met-de-pet met een instapmodel-camera met een kit-lens zal je wel een reportage maken voor géén geld... Iedereen kan "foto's trekken", niet? Dat een beroepsfotograaf zijn hoger onderwijs kan afmaken komt o.a. door het feit die hij "talent" heeft. Durf jij "de mooiste dag uit je leven" toevertrouwen aan eender wie? In huwelijksfotografie, één van de meest stresserende bezigheden ter wereld, is er geen kans voor een "re-shoot". En dan die immer weerkerende vraag van "mogen we al ons opnames op cd?" In het analoge tijdperk durfde men nog niet eens vragen achter de negatieven! Je geeft nooit je originelen weg want je weet nooit hoe er nadien mee geknoeid wordt. En wie zijn naam wordt zwart gemaakt als er een print opduikt die op niets trekt?!? Een huwelijksreis mag € 3000 kosten maar een fotoreportage wil men voor € 250... "In wat voor een wereld leven wij?" om met Swa Backeljau's wijze woorden te besluiten :-)
                Last edited by Robo; 30 juni 2008, 21:30.
                Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograaf gezocht

                  met alle respect naar bruidsparen en fotografen... maar een trouw is zo ongelooflijk ellendig en echt wel veel werk... heel de dag fotograferen daarna selecteren, retoucheren, album samenstellen, ect, ...

                  Ik spreek voor mezelf maar dit is echt een pak werk en eerlijk gezegd doe ik het niet zo graag.. waardoor mijn prijs bv. voor een trouw wss veel te hoog ligt voor 70% van de belgen.. maar dan ben ik gerust en als er toch iemand wil betaald ie maar krijgt hij wel een unieke afwerking..

                  Maarja ieder zijn ding he.. sommigen vinden trouw reportages maken super.. en zijn er ook héél goed in..
                  poof

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograaf gezocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
                    met alle respect naar bruidsparen en fotografen... maar een trouw is zo ongelooflijk ellendig en echt wel veel werk... heel de dag fotograferen daarna selecteren, retoucheren, album samenstellen, ect, ...

                    Ik spreek voor mezelf maar dit is echt een pak werk en eerlijk gezegd doe ik het niet zo graag.. waardoor mijn prijs bv. voor een trouw wss veel te hoog ligt voor 70% van de belgen.. maar dan ben ik gerust en als er toch iemand wil betaald ie maar krijgt hij wel een unieke afwerking..

                    Maarja ieder zijn ding he.. sommigen vinden trouw reportages maken super.. en zijn er ook héél goed in..
                    ...of iemand die het tegen zijn zin komt doen en er zich snel vanaf wil maken...

                    Je kan niet tegen de klant gaan zeggen dat je prijs zo hoog is omdat je't niet graag doet. Een voordeel heb je wel: je zal het niet gauw moeten doen.

                    Dave
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograaf gezocht

                      Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
                      "Video killed the radiostars" zongen The Buggles in 1979. Ons mooi beroep heeft een doodssteek gekregen toen de eerste betaalbare DSLR op de markt kwam! Jan-met-de-pet met een instapmodel-camera met een kit-lens zal je wel een reportage maken voor géén geld... Iedereen kan "foto's trekken", niet? Dat een beroepsfotograaf zijn hoger onderwijs kan afmaken komt o.a. door het feit die hij "talent" heeft. Durf jij "de mooiste dag uit je leven" toevertrouwen aan eender wie? In huwelijksfotografie, één van de meest stresserende bezigheden ter wereld, is er geen kans voor een "re-shoot". En dan die immer weerkerende vraag van "mogen we al ons opnames op cd?" In het analoge tijdperk durfde men nog niet eens vragen achter de negatieven! Je geeft nooit je originelen weg want je weet nooit hoe er nadien mee geknoeid wordt. En wie zijn naam wordt zwart gemaakt als er een print opduikt die op niets trekt?!? Een huwelijksreis mag € 3000 kosten maar een fotoreportage wil men voor € 250... "In wat voor een wereld leven wij?" om met Swa Backeljau's wijze woorden te besluiten :-)
                      Wat een nonsens.

                      Als iemand dat geld niet wil ophoesten zal hij wel alternatieven zoeken, wat die ook mogen zijn. Dat is al zo van in de oudheid. Daar heeft het betaalbaar worden van digitale SLRs niets mee te maken.

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograaf gezocht

                        Slecht geslapen GroovBird? :-) Lees ons berichten a.u.b. helemaal en probeer de inhoud te snappen in plaats van er één zin uit te isoleren en dan daar kritiek op te geven... Nog een prettige dag verder.
                        Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograaf gezocht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Missiaen Bekijk bericht
                          Na hier al vaak beland te zijn als lezer heb ik mezelf net lid gemaakt om een blijkbaar erg gevoelige vraag te posten...

                          Wanneer mijn vriendin en ik in November 2008 in het huwelijk treden, willen we daar natuurlijk ook graag goede foto's van, en ook voor het opstellen van de uitnodigingen, misboekjes en nog vanalles hadden we graag een fotosessie gehad.
                          Voor sommigen prijzen in de aard van 1000-1500-2000 euro misschien normaal, maar voor ons als jong koppel is dat toch een stuk te hoog gegrepen.
                          Eveneens is het blijkbaar gangbaar dat de fotograaf die wij betalen om foto's te maken van ons huwelijk de foto's in zijn bezit houdt. Wij willen gerust ook de fotograaf vergoeden om de beste foto's achteraf nog te retoucheren in PS, maar daarna willen we wel een kopie van alle foto's, in de hoogste kwaliteit en zonder logo's of zo

                          Ik ben dus op zoek naar een goede fotograaf voor de shoot vooraf en/of het huwelijk, die werkt tegen een beperkt budget en ons achteraf een digitale kopie bezorgt van alle foto's.

                          Persoonlijk vind ik dit overdreven eisen, geen enkele Pro die zijn origineel afgeeft, dit was in de anloge tijd ook zo hoor, dan kreeg je ook geen negatieven. Dus vraag je het maar aan een amateur.

                          Heb je een beperkt budget probeer dan een beperkte reportage te kopen bij een eerlijke beroepsfotograaf voor het budget dat je in gedachten hebt.
                          Beter enkele goede foto's, dan een volle CD met brol ...


                          MVG, Jeff
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograaf gezocht

                            Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
                            Slecht geslapen GroovBird? :-) Lees ons berichten a.u.b. helemaal en probeer de inhoud te snappen in plaats van er één zin uit te isoleren en dan daar kritiek op te geven... Nog een prettige dag verder.
                            Als ik u gerust kan stellen, dan doe ik dat: ik heb heel het bericht gelezen, en mijn indruk is dat de toon nogal protectionistisch overkomt.

                            Pro's die werk hebben klagen niet. Die hebben daar geen tijd voor.

                            En elke keer dat er iemand hier komt polsen naar wat voorstellen komt die discussie weer op gang. En daar heeft de TS niks aan.

                            Dave
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograaf gezocht

                              ja kvind ook dat er telkens hetzelfde gebeurt: iemand vraagt een iets goedkopere trouwfotograaf (en is zich wrs wel bewust dat de fotos ook iets minder zullen zijn) en er komt weer zo'n discussie op gang van 'de markt gaat kapot' etc.. er zijn meer mensen voor wie het leven er niet gemakkelijker op wordt hoor. Ik heb zelf een diploma van 5 meter hoog en het enige wat ik *kan* doen is callcenterwerk en daar klachten aanhoren en stomme mensen proberen te helpen terwijl ze me uitschelden
                              Dan verdien ik liever minder met iets wat ik graag doe dan omgekeerd. Als ik ooit voltijds trouwfotograaf zou worden dan kom ik opdagen met een 30-jaar oude Volvo 240 and it will be cool too

                              met de komst van internet is er zowiezo weer meer vraag naar fotografen omdat iedereen zijn product op het internet wilt laten zien, not ? En dat gaat van x-speeltjes en concerten tot kookpotten, heb ik zo gemerkt *lol*
                              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                              Comment

                              Working...
                              X