Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie voor kinderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie voor kinderen

    Hallo,

    Mijn dochter van 11 experimenteert momenteel met een oude compact van ons. Haar interesse gaat iets verder en nu stel ik mij de vraag of er geen boeken (evt. cursussen) bestaan rond fotografie op kindermaat.

    Heeft iemand hier info over ?

  • #2
    Re: Fotografie voor kinderen

    Dit vonden onze kinderen zeer leuk:

    M. VAN DER HOEVEN, Klik, ik heb je: maak van je fototoestel een schatkamer, Amsterdam, 1994, 119 p., ISBN 90-6249-218-5

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie voor kinderen

      Mijn dochter van 11 kan al aardig uit de voeten met mijn FZ30. Ze gebruikt hem meestal op diafragmavoorkeuze en soms verandert ze naar automatisch als ze geen scherpe foto gemaakt krijgt (ISO past dan ook automatisch aan, staat standaard op 100 om ruis tegen te gaan). Ze kent zelfs de principes van flitsen en compositie, zet meestal het raster op het scherm, maar kan inmiddels ook een histogram lezen. Ze weet ook hoe ze de macrostand moet activeren, en zo komt ze al een eind weg (zie deze foto's).
      Veel foto's laten maken en ze dan samen bespreken en ze worden vanzelf beter. Doen en interactief bezig zijn werkt m.i. veel beter bij kinderen. Zo leren ze het spelenderwijs. Ik sta soms verbaasd welke foto's ze maakt, met mijn oudere compactje, een Ricoh Caplio G4, die ze mee mag nemen op schoolreis. Kwalitatief zijn ze vaak minder goed omdat ze een dosis ruis bevatten, maar compositorisch en naar onderwerp toe, zijn ze meestal goed.

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie voor kinderen

        Ik weet dat er in het fotomuseum Antwerpen specifiek naar kinderen toe tijdens de zomermaanden een workshop georganiseerd wordt, JEF (jongeren en fotografie).
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie voor kinderen

          Erik Mansvelders (www.fotoforce.net) is bezig met de ontwikkeling van een internetcursus speciaal voor kinderen vanaf ongeveer 9 à 10 jaar. Hoever hij hiermee is weet ik niet precies maar dat kan ik voor je navragen als je interesse hebt.

          Gr. X.

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie voor kinderen

            Het boekje lijkt me wel wat (gaat niet over digitale fotografie), maar dit speelt op zich geen rol. Het krijgt overal positieve kritieken, alleen vrees ik dat het moeilijk te vinden zal zijn.

            Ik zal toch eens naar de bib gaan en horen in de boekhandel of het nog te krijgen is. Als iemand het tweedehands kan aanbieden, laat maar horen.


            Zo'n webcursus voor kinderen is geen slecht idee, maar ik weet niet of dit mijn dochter zo ligt. Er komen dan meer verplichtingen bij en die zijn er al genoeg (school, muziekschool, dans, ... ). Wat ik zoek is dat ze zelfstandig iets kan lezen en expirementeren en dan samen met mij of met de mama kan over praten.


            Nog ideëen ?

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie voor kinderen

              Bij onze bibliotheek hebben ze deze:
              Fotograferen is héél leuk-Koning, Tanja: Isbn: 9037409024
              9789037409024

              Creatieve fotografie voor kinderen -Malkin, Russ: Isbn: 902435496X
              9789024354962

              Diginauten gezocht- Norbert Boeren : ISBN: 9789077923238 / 9077923233
              Last edited by Guest38; 25 juni 2008, 07:06.

              Comment

              Working...
              X