Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huidskleuren bij Nikon/Fuji

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Huidskleuren bij Nikon/Fuji

    Hallo,

    Ik werk voor een fotograaf die nu met een Fuji S5 pro werkt. Daarvoor had hij een Nikon D100. Ikzelf werk met Canon.

    Ik doe retouches voor hem en ik vind de huidskleuren bij beide camera's echt verschrikkelijk. Ik ga er van uit dat Nikon en Fuji zeker ook heel degelijke camera's leveren, dus ik wil hier geen pro-Canon discussie beginnen ofzo, daar gaat het mij niet om.

    Wel zou ik graag willen weten waarom de huidskleur zo verschrikkelijk gesatureerd wordt? De huid ziet er geel, rood en oranje uit, maar helemaal niet natuurlijk.

    We hebben onlangs samen foto's gemaakt op een feest: ik met mijn Canon en hij met zijn Fuji. Het verschil tussen beide camera's is enorm, hoewel de lichtomstandigheden en dergelijke volledig identiek waren uiteraard.

    Kan iemand mij zeggen waaraan dit zou kunnen liggen? Want dan zou ik het misschien ook kunnen oplossen.

    Hij trekt in RAW en ik ontwikkel de beelden in Capture One.
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

  • #2
    Re: Huidskleuren bij Nikon/Fuji

    heb dat al meermaals gehoord

    ik vraag me sterk af of dit iets te maken heeft met witbalans of dat het een echt probleem is
    foto als spiegel of als venster?

    Comment


    • #3
      Re: Huidskleuren bij Nikon/Fuji

      ik heb een S5 gehad en ik vond juist de huidkleuren het meest correct dat ik gezien heb... beter dan nikon..
      raar
      Photography helps people to see
      -Berenice Abbott-
      BD1050BE

      Comment


      • #4
        Re: Huidskleuren bij Nikon/Fuji

        Fuji and Nikon together...

        Nightmare!

        I love the colours from both, but they're a son of a b**** to match!
        In fact, I still have never managed to match the skin tones from both.

        Now with the D3 and D2X I still have totally different settings to match the outputs, but it's possible. Fuji/Nikon I don't think it is.

        I'm guessing it's because the different sensors are catching and converting the colours in a totally different way. If I convert to 'match' the skins, then the rest of the colours are wrong, if I match the colours, the skins are wrong.

        My solution? I treat each camera totally differently. Mr Fuji makes Fuji pics (and we love him for it)
        D2X makes Nikon pics
        D3 makes Nikonfuji style pics.

        Comment


        • #5
          Re: Huidskleuren bij Nikon/Fuji

          It's not really about matching the colours between the Nikon D100 and the FUji S5. He doesn't use the D100 anymore, so that's not the problem.

          My problem is that it takes a lot of retouching to get the skin colours right. I have to select the skin tones using "Selective Color". Then I have to desaturate them between -10 and -20 and make them lighter. With my Canon pics, I don't have to do anything about the skin tones. It's a whole lot of retouching for something I don't think should be retouched. It should be ok from the start.

          En het is ook geen witbalans probleem, want ik kan de witbalans in Capture One perfect nog aanpassen vanuit RAW. En geen enkele kleurtemperatuur (Kelvin) - tint komt goed uit. Ik vind de resultaten compleet onaanvaardbaar. En ik zou niet kunnen geloven dat dit gewoon aan Fuji ligt. Ik begrijp wel dat het ene merk, of zelfs de ene camera op die of die manier met kleuren omgaat en dat dat dus voor elk model kan schelen. Maar de kleuren van deze Fuji (en van zijn oude D100) zijn echt niet aanvaardbaar.

          Ik zal eens checken om zo snel mogelijk een foto te posten.
          www.focusfotografie.be
          www.facebook.com/eviwilmus

          Comment


          • #6
            Re: Huidskleuren bij Nikon/Fuji

            Evi, Ik snap perfect wat je bedoelt met de huidtinten, maar ik moet zeggen dat ik vind dat er een serieuze verbetering is bij NIKON tegenover vroeger. Fuji ken ik niet zo.
            Vroeger had Nikon het veel erger dan nu, dat oranje in de huidtinten. Het was ook het enige, waarom ik twijfelde over de aankoop van een Nikon, maar... Dan kom je op een internetforum, zoals BD, en dan zie je heel veel foto's, en stel je vast, dat Canon wel eens dezelfde problemen kent, maar dan i.p.v. met de verzadiging, met het fletse.
            Een collega van me, eigenaar van een 40D met een stel L-lenzen, en met wie ik tijdens verschillende gelegenheden samen fotografeer, zegt nadien altijd dat hij net de huidtinten van Nikon zo mooi vindt. "Daar alleen al voor, zou ik nog voor Nikon gaan", klinkt het dan.
            Ik meen dat het enerzijds een kwestie van smaak is, en anderzijds ook van instellingen van de camera (witbalans, kleurmodus...). Ik heb hier onbewerkte JPEG's op mijn PC staan, genomen met de D80, waarvan ik zelf vind dat ze heel natuurgetrouw zijn, en helemaal niet te verzadigd.
            Waar beide merken, Canon en Nikon, voor mij de mist in gaan is met de witbalans op automatisch. Dan komt er een kleurenpallet boven, waarbij de kleur die het meest in de foto voorkomt, de andere kleuren gaat overheersen.

            Mvg

            Chris

            Comment


            • #7
              Re: Huidskleuren bij Nikon/Fuji

              Oorspronkelijk geplaatst door Evi Wilmus Bekijk bericht
              Hallo,

              Ik werk voor een fotograaf die nu met een Fuji S5 pro werkt. Daarvoor had hij een Nikon D100. Ikzelf werk met Canon.

              Ik doe retouches voor hem en ik vind de huidskleuren bij beide camera's echt verschrikkelijk. Ik ga er van uit dat Nikon en Fuji zeker ook heel degelijke camera's leveren, dus ik wil hier geen pro-Canon discussie beginnen ofzo, daar gaat het mij niet om.

              Wel zou ik graag willen weten waarom de huidskleur zo verschrikkelijk gesatureerd wordt? De huid ziet er geel, rood en oranje uit, maar helemaal niet natuurlijk.

              We hebben onlangs samen foto's gemaakt op een feest: ik met mijn Canon en hij met zijn Fuji. Het verschil tussen beide camera's is enorm, hoewel de lichtomstandigheden en dergelijke volledig identiek waren uiteraard.

              Kan iemand mij zeggen waaraan dit zou kunnen liggen? Want dan zou ik het misschien ook kunnen oplossen.

              Hij trekt in RAW en ik ontwikkel de beelden in Capture One.
              Zou het kunnen te maken hebben met customized instellingen?

              Bij Canon kan je bv. portretinstellingen neerzetten met enige roodbetoning of een landschapsinstelling met blauw-groenaccenten. Ik heb hier een hekel aan omdat je op die manier een palet forceert. Maar sommige mensen maken die instelling, en vergeten ze dan. En dan krijg je gegarandeerd problemen. In de zestiger jaren sprak men van kodakluchten of postkaartfoto's met zwaar verzadigde kleuren. En dat werd nog geapprecieerd ook!

              Verder heb ik al honderden shoots gedaan met andere fotografen, die andere merken gebruiken. Het enige wat me treft is dat hun opnamen doorgaans meer gesatureerd zijn, maar minder waarheidsgetrouw. En een meegefotografeerde kleurenkaart is mijn getuige! Zouden die allemaal customized settings gebruiken?

              Met andere woorden: misschien moesten we hier maar eens bij stilstaan. Bij elke volgende gelegenheid mag elk bezoekende fotograaf in een van mijn studio's een kleurkaart fotograferen. En me het resultaat bezorgen. Dat gaat een databank van staalkaarten opleveren .
              Fullator
              Fotostudio Candela Zone
              website: http://www.chronax.be
              website: http://www.marquisemodels.eu

              Comment


              • #8
                Re: Huidskleuren bij Nikon/Fuji

                Ik vind die huidskleur uit de S5 nu juist wel mooi

                Comment


                • #9
                  Re: Huidskleuren bij Nikon/Fuji

                  een foto.. waarheidsgetrouw?

                  gevaarlijk terrein imho
                  foto als spiegel of als venster?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Huidskleuren bij Nikon/Fuji

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                    Ik vind die huidskleur uit de S5 nu juist wel mooi
                    Zelfs bij mijn S2 Pro....

                    Er is wel een heel groot verschil omdat "de mensen" graag een "pleasing photo" zien.
                    Dus als ze op de foto er beter uitzien dan in werkelijkheid dan score je beter...

                    Zowel als bij mijn Nikon als bij de S2 staat de witbalans steeds op auto.
                    Ik heb nog geen klachten gehad tot nu toe
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment

                    Working...
                    X