Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie VASTGOED

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie VASTGOED

    Dag allemaal,

    Ik ben sinds kort de enthousiaste bezitter van een D80 + 18-70mm kitlens. Het was oorspronkelijk de bedoeling om puur recreatief met fotografie bezig te zijn.
    Nu werk ik sinds 6 maanden voor een vastgoedkantoor, en daar worden bijna dagelijks foto's genomen. Meestal met compact cameraatjes die door totaal ongekwalificeerde mensen worden bediend. Het resultaat zijn dan ook foto's van een bedroevende kwaliteit!

    De belangrijkste problemen zijn:
    - Overbelichte ramen of te donkere kamers
    - onnatuurlijke belichting door ingebouwde flash
    - Fletse kleuren
    - Om nog maat te zwijgen van slechte compositie en kadrering ...

    Ik ben ervan overtuigt dat ik dat beter moet kunnen. Ik mis waarschijnlijk een groothoeklens zoals de Sigma 10-20 of Nikkor 12-14 en een degelijke flash om écht goede foto's te maken, maar met een statiefje en mijn D80 moet al een heel end komen.

    Kunnen jullie mij nog enkele tips geven naar belichting, sluitertijd en diafragma zodat de foto's sfeervol en voldoende licht zijn. In hoeverre is een externe flash onontbeerlijk (sb 600 of sb 800?)? Is mijn kitlens voldoende? Welke ISO?

    Hier volgt een mooi voorbeeld van hoe het wel moet: zachte, warme kleuren, alles mooi belicht, ramen niet overbelicht...


    Alvast bedankt voor jullie commentaren,

    Groeten
    Sam
    D80 + 18-70, Sigma 10-20, sb 600

  • #2
    Re: Fotografie VASTGOED

    you work there, as a photographer or selling property?

    It might sound strange, by why not hire a proper photographer to do the job well? Just as anyone would be told to contact an immo office to sell a house well?

    I only say this because I do a lot of interior work for companies and there are no simple and quick solutions to learn how to take these photos well.

    You might gasp at the thought of hiring a pro to do the job, as apparently we all rip people off. One telephone call to the right person might surprise you though. If someone is used to doing this type of work, it can be done quickly and efficiently, delivering a high quality product that will without doubt, profile your company higher than the competitors.

    Give it some thought..

    You can contact me any time to discuss the needs of your office, or to see some relevant work samples.

    Regards,
    Rob.

    btw, I'm sorry, but that sample you posted isn't at all good, the verticals aren't vertical at all. Composition could be a lot better too..

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie VASTGOED

      enkele tips de me te binnen schieten:

      - ga nooit over de middag als de zon het felste staat, liever 's morgens en 's avonds
      - gebruik een statief - niet uit de hand
      - extreme breedhoek is niet altijd ideaal, gezien je nogal veel vervorming krijgt. 17mm zou meer dan genoeg moeten zijn
      - kies zorgvuldig waar je je lichtmeting uitvoert (een middelmatig verlicht vlak dat niet wit noch zwart ziet), en beweeg de camera nadien zodat je het beeld krijgt dat je wilt.
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

      Comment


      • #4
        Re: Fotografie VASTGOED

        Trebs,

        I work as officekeeper, but sometimes do some outdoor work as well. And from time to time also take property photo's.
        Since photography is kinda like a new passion, I'd like to take the photo's myself and gain more expierence.

        I posted this example because the windows are not overblown and still the room is well lit.

        Thx for your reply though, and I look forward hearing some inside tips from you
        D80 + 18-70, Sigma 10-20, sb 600

        Comment


        • #5
          Re: Fotografie VASTGOED

          Oorspronkelijk geplaatst door zammer Bekijk bericht
          Thx for your reply though, and I look forward hearing some inside tips from you

          Ik denk dat Trebs dit iets anders bedoelde

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Fotografie VASTGOED

            Hello,

            de voorbeeldfoto is niet echt zo goed belicht hoor, maar ik kan begrijpen dat deze in vergelijking met de foto's die U beschrijft al een hele verbetering is.

            Als ik de tips op het internet (google) goed lees dan komt het er vooral op neer om de belichting van het venster te meten, en dan de belichting binnenskamers te compenseren met één of meerdere flitsers die je van op afstand aanstuurt.

            Een pro interieur fotograaf kent de truukjes natuurlijk allemaal al, maar ik ben zeker dat je met een beetje oefenen, en met minstens één externe flitsers, al een heel stuk verder geraakt.

            Ik zou toch mijn EF-S 10-22 voor dergelijke shots gebruiken, op een 40D met twee 580EX II die via SkyPorts aangestuurd worden terwijl alles op statief staat, camera met een draad remote om trilling te vermijden. Flash bouncen, behalve als er een kleur tegen de muur/plafond zit, dan witte plu's ervoor ... als er plaats is natuurlijk, anders is het improviseren en de WB achteraf aanpassen. Eventuele vervorming van de 10mm is simpel op te lossen in PhotoShop. Als je een kleine badkamer toch een beetje 'presence' wil geven op de advertentie zal je met een 17mm niet toekomen op een crop camera denk ik, dan is 10mm een stuk beter, krijg je veel meer 'real estate' in beeld.

            Het is allemaal niet moeilijker dan andere fotografie, oefenen ... oefenen ... en blijven oefenen, dan zal het wel lukken.

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: Fotografie VASTGOED

              Zoek eens op vastgoed, er is recent o.a. nog een topic over geweest. Op de foto die je toont is er vermoedelijk geflitst, los van de camera. Hier heb je paar extra flitsers, flitsstatieven en -paraplu's nodig. Heel leuk om er mee te spelen, maar niet zo simpel. Ikzelf heb overlaatst foto's getrokken van het appartement van mijn moeder om op immoweb te zetten. Sigma 10-20 en twee flitsen met paraplu's. Heel moeilijk om heel de breedte van je foto gelijkmatig te belichten op 10mm. Maar je kan wel perfect uitgebrande ramen e.d. vermijden.

              Comment


              • #8
                Re: Fotografie VASTGOED

                Oorspronkelijk geplaatst door zammer Bekijk bericht
                De belangrijkste problemen zijn:
                - Overbelichte ramen of te donkere kamers
                HDR proberen of 's morgens vroeg of 's avonds laat of bij heel donker weer foto's maken



                Oorspronkelijk geplaatst door zammer Bekijk bericht
                - onnatuurlijke belichting door ingebouwde flash
                Leren flitsen, zo maar op auto of P en knal werkt dus niet. Iso 400, M stand, lichtmeten door het venster, dit instellen in M, flits aan en deze instellen zodat je een goede belichting binnen en buiten hebt. Dus het raam wordt goed belicht door het aanwezige licht en de kamer voorzien je van een flits.
                Oorspronkelijk geplaatst door zammer Bekijk bericht
                - Fletse kleuren
                zie hierboven

                Oorspronkelijk geplaatst door zammer Bekijk bericht
                - Om nog maat te zwijgen van slechte compositie en kadrering ...
                Daar zit een gaatje voor achterop je camera, dan kan je het van te voren zien


                Oorspronkelijk geplaatst door zammer Bekijk bericht
                Ik ben ervan overtuigt dat ik dat beter moet kunnen. Ik mis waarschijnlijk een groothoeklens zoals de Sigma 10-20 of Nikkor 12-14 en een degelijke flash om écht goede foto's te maken, maar met een statiefje en mijn D80 moet al een heel end komen....
                Deze hulpmiddelen maken het allemaal wat makkelijker, maar zelfs met de pop-up flits, met verstand geruikt, kun je aardige resultaten behalen.

                En dan oefenen, oefenen, oefenen en nog eenz oefenen.....

                ingeflitst

                niet ingeflitst

                Hierbij is duidelijk te zien dat bij de 2de opname de tent overbelicht is, want het licht is gemeten op de zangers, bij de eerste opname is er licht gemeten op de heel lichte tent en dan zacht ingeflitst.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Fotografie VASTGOED

                  Een andere oplossing is bracketing en HDR.
                  Neem meerdere foto's van hetzelfde met verschillende belichtingswaarden (interieur goed belicht, ramen goed belicht of de automatische waarde en ook één op -2 EV en +2EV) en stel die weer tesamen met HDR software.
                  Groetjes,
                  FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                  * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotografie VASTGOED

                    Bedankt allemaal voor jullie reacties!!

                    Groetjes
                    D80 + 18-70, Sigma 10-20, sb 600

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotografie VASTGOED

                      Misschien dat je hier ook nog wat interessante info of inspiratie vindt :
                      PFRE, an online resource since 2006 for real estate photographers, provides education, a community forum, and monthly photo contests.
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment

                      Working...
                      X