Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 vs Pentax K10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D80 vs Pentax K10D

    Hoi,

    Mijn broer en ik hebben onlangs beiden een dSLR aangekocht, zonder dat we het van mekaar wisten. Na heel wat wikken en wegen koos mijn broer voor de Pentax K10D (+18-55) en ik voor de Nikon D80(+18-70)...
    Jullie voelen het al aankomen ... al snel ontstond de een discussie wie de beste camera had gekocht? Ogenschijnlijk moet mijn D80 serieus onderdoen voor extra features die de Pentax bied (ingebouwde beeldstabilisatie, stof/spatvrij, sensorcleaning, ... + goedkoper)
    Is er dan geen enkel argument dat in mijn voordeel spreekt?

    PS: hehe ... beetje een kinderachtig issue ... i know
    D80 + 18-70, Sigma 10-20, sb 600

  • #2
    Re: Nikon D80 vs Pentax K10D

    Als je tevreden bent over jouw D80, dan zie ik het probleem niet.
    Mvg Tim

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D80 vs Pentax K10D



      Jij hebt meer pixels op je LCD dan je broer!
      En je hebt een onafhankelijk AF-assist lampje, je broer moet daarvoor z'n flits gebruiken...

      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D80 vs Pentax K10D

        En wie van jullie twee maakt de beste foto's?
        mvg,
        Ludo V.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D80 vs Pentax K10D

          Maakt ook eigenlijk helemaal niets uit

          grtz
          D80 + 18-70, Sigma 10-20, sb 600

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D80 vs Pentax K10D

            Oorspronkelijk geplaatst door zammer Bekijk bericht
            Is er dan geen enkel argument dat in mijn voordeel spreekt?
            Ja hoor:

            N I K O N
            www.fotofolio.be

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D80 vs Pentax K10D

              Oorspronkelijk geplaatst door zammer Bekijk bericht
              Is er dan geen enkel argument dat in mijn voordeel spreekt?
              Weet je zelf niet waarom je voor de D80 koos ? Ik weet dat perfect...
              - degelijke, goeie camera, die prima in de hand ligt, met de juiste knopjes op de juiste plaats, gewoon semi-professioneel;
              - mogelijkheden om met de camera twee flitsers apart, draadloos, TTL of M te bedienen en om je ingebouwde flitser zelfs op stand M te gebruiken;
              - het Nikon flitssysteem dat echt geen gelijke kent;
              - een heel degelijk lenzengamma om "U" tegen te zeggen, zowel van Nikon zelf, als van Sigma, Tamron en Tokina...
              - en wat ik eigenlijk eigen vind aan Nikon, warme kleuren en enorm veel instelmogelijkheden om deze kleuren nog te verbeteren.

              Nadien ondervonden dat veel camera's van andere merken geen ISO-AUTO functie hebben. Is soms toch wel handig, en werkt heel goed bij Nikon.
              Er zijn nog tal van dingen die voor de D80 kunnen pleiten, zoals een batterij waar je met gemak 500 opnames mee maakt...
              Ik werk er alleszins heel graag mee en zal ik dit blijven doen tot hij versleten is (aan 't tempo dat ik nu ga, zal dat zijn op 't moment dat de D400 uitkomt ).
              Voor mij was er geen andere, ik heb zelfs niet naar een andere camera gekeken, behalve dan naar de D200, die op het moment van mijn aankoop de iets betere versie was.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D80 vs Pentax K10D

                Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                http://www.dpreview.com/reviews/comp..._k10d&show=all

                Jij hebt meer pixels op je LCD dan je broer!
                Nee hoor, beiden gebruiken identiek dezelfde sensor, dezelfde Sony 10MP CCD.

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D80 vs Pentax K10D

                  Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                  Nee hoor, beiden gebruiken identiek dezelfde sensor, dezelfde Sony 10MP CCD.

                  Wim

                  LCD = scherm, meer pixels = betere weergave op je scherm. Heeft niets met de sensor te maken.
                  www.fotofolio.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D80 vs Pentax K10D

                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    Weet je zelf niet waarom je voor de D80 koos ? Ik weet dat perfect...
                    - degelijke, goeie camera, die prima in de hand ligt, met de juiste knopjes op de juiste plaats, gewoon semi-professioneel;
                    Dat vinden de meeste K10D gebruikers ook van hun toestel hoor
                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    - mogelijkheden om met de camera twee flitsers apart, draadloos, TTL of M te bedienen en om je ingebouwde flitser zelfs op stand M te gebruiken;
                    Dat kan de K10D ook (met uitzondering van M-stand voor ingebouwde flitser).
                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    - het Nikon flitssysteem dat echt geen gelijke kent;
                    Dat klopt inderdaad. Allez, bij Nikon is het makkelijker, bij Pentax moet je iets meer van wanten weten.
                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    - een heel degelijk lenzengamma om "U" tegen te zeggen, zowel van Nikon zelf, als van Sigma, Tamron en Tokina...
                    Tja, wij Pentaxians vinden ook dat vele Pentax-objectieven toch net wat mooier resultaat geven dan de concurrentie hoor, en dan denk ik vooral aan de "limited" reeks. Ok, Nikon heeft meer keuze. Sigma en Tamron maken ook glas voor Pentax, maar sommige zijn er enkel voor de grote twee, hoewel een inhaalbeweging bezig is. Tokina maakt geen glas voor Pentax meer, maar da's normaal want Pentax maakt die zelf onder eigen naam.

                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    - en wat ik eigenlijk eigen vind aan Nikon, warme kleuren en enorm veel instelmogelijkheden om deze kleuren nog te verbeteren.
                    Pentax wordt door z'n gebruikers steeds geroemd omwille van z'n film-like kleuren en details. De K10D was de eerste met mogelijkheden in-camera RAW ontwikkeling te doen met ruime instelmogelijkheden, je kan dus zelfs in de camera de kleuren aanpassen nadat je de foto nam. En daarmee bedoel ik dus niet enkele onnozele filterkes.

                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    Nadien ondervonden dat veel camera's van andere merken geen ISO-AUTO functie hebben. Is soms toch wel handig, en werkt heel goed bij Nikon.
                    Pentax heeft Auto-ISO sinds de *istDS, het model dat samenviel met de D70.

                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    Er zijn nog tal van dingen die voor de D80 kunnen pleiten, zoals een batterij waar je met gemak 500 opnames mee maakt...
                    Ik haalde er 750 uit m'n K10D.

                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    Ik werk er alleszins heel graag mee en zal ik dit blijven doen tot hij versleten is (aan 't tempo dat ik nu ga, zal dat zijn op 't moment dat de D400 uitkomt ).
                    Voor mij was er geen andere, ik heb zelfs niet naar een andere camera gekeken, behalve dan naar de D200, die op het moment van mijn aankoop de iets betere versie was.
                    Dat spreekt voor zich (en 't blijkt uit je commentaar), en eerlijk gezegd is dat het belangrijkste! Ik ben dezelfde mening toegedaan over m'n Pentax, en dus zijn we allemaal gelukkige fotografen die de tool hebben die ons toelaat optimaal met fotografie bezig te zijn...


                    Wat Nikon wel nog voor heeft op Pentax is tracking AF die goed werkt.

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D80 vs Pentax K10D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                      LCD = scherm, meer pixels = betere weergave op je scherm. Heeft niets met de sensor te maken.
                      Ah ja, dat had ik even niet gezien. 't Verschil was me dan ook nog nooit opgevallen... Bij de K10D kan je wel tot 20x op het beeld inzoomen, dat werd bij de introductie als een nieuwigheid omschreven, ik veronderstel dat de D80 net iets minder doet? Niet dat dat belang heeft...

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D80 vs Pentax K10D

                        't Is nochtans heel simpel hoor:

                        Ben je tevreden met je D80?

                        Als het antwoord 'ja' is, is het voor jou een goede camera. Specs op papier gaan daar niks aan veranderen.

                        Twijfel je echt nog? Wel, tis je broer toch? Wissel eens een paar dagen van camera (met de belofte "potje breken is potje betalen")
                        Als je na die paar dagen een beter gevoel hebt met de andere camera, dan kan je overwegen om jouw toestel te verkopen.

                        Tom
                        ~TDN
                        fotoblog: www.tdn9.be

                        Comment

                        Working...
                        X