Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verder studeren in fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verder studeren in fotografie

    Hallo,

    Ik weet dat er al een heel aantal topics geopend zijn over dit onderwerp, maar toch zit ik nog met enkele vragen.

    Ik zou het liever niet gaan discussiëren over het feit of het al dan niet zinvol is om fotografie te gaan studeren, gelieve hier dan ook niet te veel woorden aan vuil te maken, mijn keuze staat vast.

    Mijn situatie: Ik zit nu nog in mijn laatste jaar van het middelbaar onderwijs, in de richting chemie. Volgend jaar zou ik voor een jaar naar Australië vertrekken, maar vermits ik pas in augustus 2009 terug zal zijn in België, ben ik mij nu al een beetje aan het informeren.

    Ik heb reeds enkele scholen bezocht, waaronder het Sint Lukas en het Narafi te Brussel. Mijn voorkeur ging voornamelijk uit naar het laatste omdat ik het gevoel had dat je hier een stevigere basiskennis meekrijgt. Ook zou ik later graag gaan werken als reportage fotograaf ( of toch iets in die richting ), met een kunstopleiding in het Sint Lukas ben ik dan minder denk ik.

    Naast het feit dat ik het twee geweldige scholen vond, had ik wel mijn twijfels bij "Studeren in Brussel". Ik weet dat het misschien deels gebaseerd is op vooroordelen, maar telkens als ik in Brussel kom, voel ik mij onveilig. Dit gevoel werd dan nog eens bevestigd wanneer ik op de opendeurdag van het narafi een groepje jongeren een klein ventje tot bloedens toe in elkaar zag kloppen op 50 meter van de school... Niet echt motiverend natuurlijk.

    Wat denken jullie hiervan ? Studeert er iemand van jullie in Brussel ?

    Ik weet dat dit misschien factoren zijn waar ik geen rekening mee moet houden, maar het spookt wel voortdurend door mijn kop.

    Verder vraag ik mij ook het volgende af. In veel scholen gebeurt het eerste jaar volledig analoog, maar stilaan is die trend aan het verdwijnen. Ik heb zelf nooit analoog getrokken, maar kan ik niet beter naar een school gaan waar alles meteen digitaal gebeurt ? Niet dat ik niet analoog wil werken, maar ik zou het jammer vinden als ik een heel jaar heb moeten leren ontwikkelen in een donkere kamer, om er later dan toch niets meer me te doen. Of vinden jullie dat dit tot de basiskennis van ene fotograaf behoord ? Ik heb het nooit gedaan en weet dus niet wat het juist inhoud. Maar een leeraar uit het narafi vertelde mij wel dat zij alvast meer digitaal gaan werken.

    Weet iemand hoe dit in de toekomst gaat gebeuren in andere scholen ? Want het is pas voor over twee jaar..

    Ook een degelijke photoshop/ Illustrator / ... opleiding zie ik wel zitten.

    Ik weet dat het wat veel vraagjes zijn. Maar zou iemand zijn bevindingen over studeren in Brussel voor mij kunnen neerschrijven ?

    Of zijn er andere scholen die jullie sterk aanraden ( in gent ? ) .. Dan kan ik mij daar ook eens gaan informeren.


    Ciao !!
    - When the power of love overcomes the love of power, the world will know PEACE -

  • #2
    Re: Verder studeren in fotografie

    Ik studeer in Brussel, en mijn broer ook. En nog vele mensen dat ik ken ook.
    Er zijn buurten die je uiteraard best vermijdt, maar dat geld voor elke grootstad.

    Ik zelf zit in etterbeek, das buiten het centrum. Daar kan ik mij nu eens alles permitteren wat ik wil... hele goeie sfeer daar, nog nooit problemen gehad, op eenders welk uur van de dag.

    Maar dit is een maatschappelijke discussie uiteindelijk... en ligt er gevoelig - vooral op BD.
    Jouw gevoel is het belangrijkste: zie je het écht niet zitten, doe het dan niet.
    Maar onthou: Brussel is de enige grootstad die ons land kent, met de bijhorende issues.

    ps: alleen al voor die ongelooflijke ***site van narafi zou ik daar niet gaan. Ligt nog eens in Anderlecht ook, en die buurt komt genoeg in het nieuws
    Sint Lukas is aan het Noord, eigenlijk de hoerenbuurt. Mijn broer gaat daar al lang, nog nooit problemen gehad...
    Last edited by guRuh; 7 juni 2008, 13:56.
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Verder studeren in fotografie

      Ik studeer fotografie in Antwerpen, op de KDG Hogeschool.
      Hier gebeurt wel alles digitaal.
      Het eerste jaar was ik heel tevreden van de school, maar nu is het wel al een beetje verminderd (het eerste jaar heb ik erg veel bijgeleerd, werd ik goed gesteund/gemotiveerd, maar dit jaar heb ik nog niet zoveel bijgeleerd, en laten ze je een beetje aan je lot over)

      Over Brussel: ik heb vorig jaar heel veel in Brussel verbleven, en tegenover Gent vind ik dit echt wel dag en nacht verschil, ik voelde me in Brussel ook altijd veel minder op men gemak dan in Gent, en ik vind Gent gewoon een veel aangenamere stad. Maar het zal ook wel afhangen in welke buurt je woont natuurlijk.

      Comment


      • #4
        Re: Verder studeren in fotografie

        En hoe zit het eigenlijk met scholen in het buitenland ?
        Als ik toch op kot zou gaan, kan ik al even goed de trein naar Nederland of Frankrijk pakken ..


        Zijn er goede fotografie scholen die niet al te ver achter de grens liggen ?
        - When the power of love overcomes the love of power, the world will know PEACE -

        Comment


        • #5
          Re: Verder studeren in fotografie

          even een up
          http://www.flickr.com/photos/sarahhermans/
          http://www.sarahhermans.com

          Comment


          • #6
            Re: Verder studeren in fotografie

            En wat is juist uw vraag ?

            Comment


            • #7
              Re: Verder studeren in fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Karreaux Bekijk bericht
              En wat is juist uw vraag ?
              De vraag staat in de post van de vraagsteller!

              Comment


              • #8
                Re: Verder studeren in fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                De vraag staat in de post van de vraagsteller!
                Ah, zo had ik het nog niet bekeken...

                Oorspronkelijk geplaatst door charlewieke Bekijk bericht

                Of zijn er andere scholen die jullie sterk aanraden ( in gent ? ) .. Dan kan ik mij daar ook eens gaan informeren.

                Sint-Lukas kan misschien ook wel iets zijn? Studeren in het buitenland zou ik toch maar niet onderschatten, lijkt me best moeilijk om in te werken.

                Comment

                Working...
                X