Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

werkloos en meewerkende partner?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • werkloos en meewerkende partner?

    hallo

    hopelijk wordt dit weer niet 1 van mijn naïeve topicstarts
    Het zit namelijk zo: ik ben momenteel werkloos en tis redelijk moeilijk om ergens vast werk te vinden. Mijn vriendin werkt vast en die heeft ook een zelfstandige zaak in bijberoep (fotografie, videofilmen, websites..). Ik zou daar later wel in willen meewerken als de kans zich voordoet want fotograferen doe ik veel liever dan dat gedoe met bazen (dont ask haha).

    Heb nu een tijdje geleden gereageerd op een vacature voor een website, maar nu blijkt de werkgever in kwestie meer geïnteresseerd te zijn in mijn fotografie-skills. Het gaat over een reeks producten die gefotografeerd moeten worden. GEweldig, maar : hij wil me niet aannemen als vaste werknemer, maar hij wil werken via de zaak van mijn vriendin.

    Kan ik nu op een of andere manier werken voor die zaak en geen problemen krijgen ?
    (ik denk dat die kans heel klein is maar ik vraag het toch maar even)
    We kunnen ons desnoods als samenwonend laten verklaren als het moet.
    Morgen gaan we langs bij de boekhouder maar die zal er niet veel over weten vrees ik.
    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

  • #2
    Re: werkloos en meewerkende partner?

    Je kan in die zaak werken als zelfstandige, indien dat een vennootschap is. Maar praat er dan zeker ook eens over met een degelijke accountant. Er bestaat niet alleen het risico van schijnzelfstandigheid naar de fiscus toe; ik vrees ook een beetje dat je misschien op die manier uitgebuit gaat worden. Er zijn heel wat verplichtingen waar je rekening mee moet houden als je wil weten wat het je gaat kosten versus wat het opbrengt.

    Maar praat er zeker over met een onafhankelijke accountant. Laat het advies over aan professionals. Als je geen vertrouwen hebt in de accountant van je vriendin, ga dan op zoek naar een. Kijk vooral of die aangesloten is bij het IDAC.

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: werkloos en meewerkende partner?

      Jep straks afspraak met boekhouder van Unizo.

      Trouwens, bestaan er richtprijzen voor productfotos ?
      Tzijn allemaal redelijk kleine dingen die in zo'n wit tentje worden gezet. Telkens ongeveer 3 foto's in verschillende perspectieven. Daarna wat bewerken op pc en branden.
      Ik heb echt geen idee wat dat Per Product of Per Uur moet kosten

      Ne sanitairman of keukenplaatser vraagt 38 euro per uur.. dat weet ik wel
      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

      Comment


      • #4
        Re: werkloos en meewerkende partner?

        even googlen naar je collega's en je hebt zo een idee van de marktprijzen.

        Comment


        • #5
          Re: werkloos en meewerkende partner?

          Mijn eerlijkheid gebied me te zeggen dat je toch wat voorzichtig moet zijn met grote stappen te zetten. Als je voor klanten gaat werken verwacht men toch een zeker kwaliteit, zeker bij productfotografie!
          Ben eens gaan rondneuzen op je website en sorry, er staan wel leuke kiekjes op, maar professioneel materiaal ben ik er niet echt tegengekomen
          Ik wil helemaal niet grof zijn ofzo, maar toch altijd 3x nadenken bij het zetten van grote stappen.
          StijnDeGrauwe.be

          Comment


          • #6
            Re: werkloos en meewerkende partner?

            wel ik heb het niet zelf aangeboden en als het echt niet te doen was dan zou ik er ook heel voorzichtig mee zijn.. Maar ik had al een voorbeeldfoto gemaakt in zijn lichttent en ..ik moet erbij zeggen dat zijn producten wel niet echt supermoeilijk zijn. Tzijn geen Ambiorix-schoenen of zo ( )

            Boekhouder heeft trouwens gezegd dat je 1000-den moet verdienen eer het *nuttig* is om een partner in te schrijven in je zaak. Leuk systeempje he *roll eyes*
            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

            Comment


            • #7
              Re: werkloos en meewerkende partner?

              Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht

              Boekhouder heeft trouwens gezegd dat je 1000-den moet verdienen eer het *nuttig* is om een partner in te schrijven in je zaak. Leuk systeempje he *roll eyes*
              Maar hij heeft wel een punt. Je betaalt als zelfstandige veel aan sociale lasten zelf enzo, en als je werkloos bent dan kan je niet gewoon jezelf inschrijven in bijberoep: ze gaan ervan uit dat je't dan als hoofdberoep doet.

              En zeker als je werkloos bent, goed uitkijken met zwartwerk. Je weet nooit wie er zo afgunstig is dat ze je aangeven.

              Dave
              pixelpusher

              Comment


              • #8
                Re: werkloos en meewerkende partner?

                gooi eerst die boekhouder eruit, (gezien je laatste zin) en neem een goeie, die dit probleem voor jullie oplost!!!!
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: werkloos en meewerkende partner?

                  Kijk anders eens bij "SMart" voor een oplossing.

                  Comment

                  Working...
                  X